naar binnen vallen -> neem in reflex buitenteugel aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: naar binnen vallen -> neem in reflex buitenteugel aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:58

JerryBke schreef:
jaja k bedoel je hand van de hals af

is wel goed als je er maar niet aan trekt, wand dan ga je op je buiten been staan en dan kom je de bocht niet zo makkelijk door.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:30

oke

ik heb dit topic even gevolgt en veel tips helpen nu heb ik alleen een probleem dat als ik naar links wil ze mijn hand gewoon negeert hoe meer druk of hoe verder ik mijn hand opzij doe hoe meer ze gaat zwengelen proberen te rennen en toch proberen om gewoon tegen de bakrand aan te knallen bij wijze van spreken . ik weet dat dit waarschijnlijk komt doordat ik te veel met mijn buitenteugel op de rechterhand haar wilde begrenzen . ook merk ik dat ze graag wil vechten tegen mijn hand op t moment dat ik niks met mijn teugels doe dus in zoverre dat ze in waslijntjes hangen ga ik al zwabberent door de bak linksom en rechtsom maakt ze een mini volte en gaat dan stappen ook al geef ik been en zodra ik de teugels oppak is het weer een scheurmonster en kan ik mijn been er amper aanleggen.
wat kan ik hier aan doen buiten been en binnenbeen vind ze ook heel moeilijk om te begrijpen heb al van 2 personen les gehad maar die hebben het probleem er niet uit kunnen krijgen , heb ook al een ander bid geprobeert etc, bij springen protesteert ze juist niet ze houdt alleen links vast waardoor ik haar met veel moeite om kan krijgen , maar reageert ze wel op mijn zit en hulpen voor de hindernis.

wie heeft er een paar tips voor mij want ik weet op het moment echt niet wat ik met haar aanmoet dressuurtechnishe gezien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:15

probeer met je buitenteugel een constant contact te houden, het geeft nit als ze naar buiten kijkt. Gebruik dan je ninnebeen meer dan anders en leg hem verder dan normaal naar voren, het voelt heel raar in het begin. Probeer op het moment dat ze haar binnen achterbeen neer gaat zetten been te geven voor het juiste effect en vraag licht met je binnenteugel stelling naar binnen. Het is even wennen maar op deze manier moet je erkomen. En denk om je buitenbeen want die houd je iets verder naar achter juist zodat ze niet met haar billen gaat draaien. Succes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 08:38

Naar mijn mening ga er op zitten pak een beetje gewicht op twee teugels, doe beide handen wat naar de buiten kant binnen hand niet over de hals en ga zo rijden, tempo onder controle houden met buiten teugel en binnen been of beide benen hij snapt eén been toch nog niet, sluiten van een hand is aandrijven andere been, of beide benen, regelmatig binnen hand ontspannen.
doe dit eerst aan de longeerlijn tot hij je benen accepteert, en dan nog een dag dat je zeker van je zelf bent en het vertrouwd en goede wendingen kan rijden, dan pas weer los.
En idd het maakt niet uit waar of wat zijn hoofd doet.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:19

oke splash het nadeel is juist,ze kijkt en valt al heel veel naar binnen en mijn buitenteugel neemt ze niet aan of negeert m beter gezegt ze is links ook een stuk sterk nu weet ik dat dit komt omdat ik haar te veel op mijn buitenteugel wil begrenzen . zou ik heel overdreven haar naar de bakrand laten kijken dan stapt ze ( je weet hoe de bak bij reijnders is) constand over dat richeltje heen en geloof me dat is voor me paard en voor mijzelf geen prettig gevoel.
monty: op t moment dat ik mijn 2 benen er aan leg schiet ik vooruit Haha! heb een turbo fjord helaas al begint ze een beetje rustiger te worden het gaat al wel beter in stap dan doet ze gewoon wat haar gevraagt wordt (er zitten wel wat mindere stukjes tussen maar oke ze is nog jong) maar zodra ik haar vraag te draven is het hoofd omhoog en racen en moet ik constand de buitenteugel erbij pakken anders valt ze naar binnen dit is wel meer rechtsom dan linksom omdat ze linksom wel mijn buitenteugel aanpakt en accepteert.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:27

nog een keer bedankt voor alle tips! Het gaat al een stuk beter!
Ze heeft nu alleen iets nieuws gevonden, zogenaamd dingen eng vinden. Ik voel dan al van tevoren goed aan dat ze naar binnen gaat vallen, en toch kan ik het niet altijd voorkomen. Vooral in de galop is ze er dan moeilijk langs te sturen en wendt ze van te voren af. Nog tips daarvoor?
Snippy, jij ook succes met je paard!

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:13

merel : dank je Haha! komt ook wel goed denk ik maar tis zijn altijd handig toch?.
jij ook succes met de jouwe Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:26

Merel, als ze iets eng vind probeer dan zelf te reageren alsof er niks is, het paard heeft het al door als jij denkt dat ze neer binnen valt.

En om erlangs te komen, extreem schouderbinnenwaarts rijden, zodat je paard naar binnen moet kijken en niet ziet wat er van buiten komt.
Een paar keer erlangs rijden en je paard is het allang weer vergeten.
Vooral je paard niet afstraffen.
Succes

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:32

Oke bedankt!
Ja het is volgens mij ook een beetje om onder het werk uit te komen, want de hoek waar ze eerst 20 keer gewoon langs loopt, is daarna opeens doodeng Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:33

Haha.
Ja ik ken het, moet je gewoon negeren en hoofdje naar binnen, dan gaat het de volgende keer vast goed.
Vooral jonge paarden bedenken nog wel eens van die grapjes.Nagelbijten / Gniffelen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:38

Oke! Haha ja ik zie het een halve ronde van tevoren al aan haar hoofd dat ze iets aan het bekokstoven is, als ze iets echt eng vind doet ze heel anders Tong uitsteken

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:53

Ja dat ken ik ook van mijn jonge paard.. Als ik het voor hem te saai maak ziet ie spoken. Probeer het nu dus iets uitdagender te maken, vaker en soms 'plotseling' van hand veranderen en dat soort dingen. Dan is er niks aan de hand..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:30

Daar sluit ik mij bij aan.
Veel figuren rijden wil ook wel helpen en dan steeds andere, zodat je paard niet weet war het aan toe is en zijn gedachten bij jouw moet hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:55

snippy schreef:
oke splash het nadeel is juist,ze kijkt en valt al heel veel naar binnen en mijn buitenteugel neemt ze niet aan of negeert m beter gezegt ze is links ook een stuk sterk nu weet ik dat dit komt omdat ik haar te veel op mijn buitenteugel wil begrenzen . zou ik heel overdreven haar naar de bakrand laten kijken dan stapt ze ( je weet hoe de bak bij reijnders is) constand over dat richeltje heen en geloof me dat is voor me paard en voor mijzelf geen prettig gevoel.
monty: op t moment dat ik mijn 2 benen er aan leg schiet ik vooruit Haha! heb een turbo fjord helaas al begint ze een beetje rustiger te worden het gaat al wel beter in stap dan doet ze gewoon wat haar gevraagt wordt (er zitten wel wat mindere stukjes tussen maar oke ze is nog jong) maar zodra ik haar vraag te draven is het hoofd omhoog en racen en moet ik constand de buitenteugel erbij pakken anders valt ze naar binnen dit is wel meer rechtsom dan linksom omdat ze linksom wel mijn buitenteugel aanpakt en accepteert.

Op dit moment is ze dus voor je hulpen overdreven gezegd aan het weglopen. Ze begrijpt het niet OF ze snapt het nog niet helemaal Of ze vind het erg moeilijk, kan ik niet zien vanaf hier. Door je binnenbeen meer naar voren te houden en véél been te blijven geven en toch hoe moeilijk ze het ook vind ze moet aan de buitenteugel blijven lopen. Ook probeer een vaste hand te ontwikkelen zodat ze geen reden heeft om er tussen uit te piepen. Hoe is ze aan de buizet met longeren??

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:11

Oke bedankt weer! Veel figuren helpt inderdaad wel, ben ik ook hard mee bezig.
@ splash1999: Oke bedankt! Even een vraagje Bloos Wat bedoel je precies met een vaste hand? Een stille hand?
En hoe ze met bijzet is..Ik heb haar tot nu toe pas 1 keer met elastiek gelongeerd en afgelopen zaterdag 1 keer eventjes met bijzet. Ze moet er nog aan wennen, dus ik kan er niet zoveel over zeggen hoe ze dat doet.. Onder het zadel begint ze nu wel -vooral in de draf- stukken aan de teugel te komen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:23

Ik denk wel dat ze een stille hand bedoeld, want een vaste hand is juist niet de bedoeling!

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:12

splash: met bijzet is ze relax en heeft ze geen moeite met het veruimen en naar buiten lopen ze gaat dan juist langzamer en reageert heel goed op de dingen die ik zeg en ze ontspant zichtbaar .(iets wat ze onder het zadel totaal niet doet zodra ik iets van haar vraag.
het kan idd zo zijn dat ze het heel moeilijk vind of me idd niet helemaal begrijpt , k ga zo eventjes een paar dingetjes proberen die je heb neergezet en ga denk ik zeer overdreven de hulpen geven zodat ze duidelijk snapt wat ik bedoel en mischien nog wat bijleert wat volgens / voor haar niet helemaal duidelijk was .

alvast bedankt vanavond breng ik wel even een verslagje.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:36

Ow haha sorry splash1999, had niet door dat je het tegen snippy had Haha! Lopen nu eigenlijk ook een beetje 2 gevallen door elkaar heen Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:15

snippy schreef:
splash: met bijzet is ze relax en heeft ze geen moeite met het veruimen en naar buiten lopen ze gaat dan juist langzamer en reageert heel goed op de dingen die ik zeg en ze ontspant zichtbaar .(iets wat ze onder het zadel totaal niet doet zodra ik iets van haar vraag.
het kan idd zo zijn dat ze het heel moeilijk vind of me idd niet helemaal begrijpt , k ga zo eventjes een paar dingetjes proberen die je heb neergezet en ga denk ik zeer overdreven de hulpen geven zodat ze duidelijk snapt wat ik bedoel en mischien nog wat bijleert wat volgens / voor haar niet helemaal duidelijk was .

alvast bedankt vanavond breng ik wel even een verslagje.

zal het wel even zo doen.

Kim ik denk dat het probleem zit (gebeurt erg vaak namelijk) in het feit dat een bijzet niet meegeeft en niet zwabbert, ze kan niet meer druk geven dan dat de hulpteugel zit. Als je rijd kan ze dat wel we zijn immers flexibel. Probeer wat meer vastere hand te onwikkelen (is lastig) en dan zou het al iets beter moeten gaan. Ik merk het bij paarden dat hoe minder we doen hoe beter ze lopen, doen we meer verprutsen we meer. Dus probeer stiller te zijn en alleen hulp geven op het moment dat ze het nodig heeft. Maar wel een canstante buitenteugel aanhouden niet los vast gewoon contact, net als de binnenteugel licht contact. De buitenteugel is ook meteen om je snelheid te regelen hier kan je haar mee opvangen. En veel met je benen werken.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:26

heb er vandaag weer even opgezeten en t ging redelijk goed heb een stalgenootje van mij haar aan de longe gezet en ben er zelf met zadel en hoofdstel maar dan zonder teugels op gaan zitten zodat ze beter op mijn zit gaat reageren en ik moet zeggen nu ik minder aan de voorkant zit ze veel sneller snapt wat ik bedoel dus ik blijf dit even een week volhouden totdat ze echt goed reageert op mijn zit en daarna met teugels eraan langzaam oppakken en kijken hoe ze dat op pakt
ik begin dus weer helemaal aan het begin eigenlijk maar heb er wel een goed gevoel over geen gevecht maar gewoon relax rijden.
paulien ik rij al meer als een paar weken niet meer met bijzet en ik longeer op t moment met dubbele longe dus t kan ook niet aan de bijzet zitten.
binnenkort wordt ze helemaal nagecheckt door ostiopaat en dierenfisioterafeuth en dan kijken we waar eventueel nog problemen zijn als die dan nog niet opgelost zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:54

ging ook om het idee of ze met bijzet aan de longe het wel of niet doet. Wie laat je er bij komen? De reden dat als je er op zit en niks doet je meer bereikt dat is de begin positie