Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Musicjohn schreef:Ik denk dat hier verwarring is tussen zagen en iets anders.
Als ik kijk naar mijn instructrice als ze aan het rijden is dan zie ik haar om-en-om kleine kneepjes geven in de hand. Dat lijkt paralel te gaan met de bewegingen van de benen van het paard.
Misschien weet iemand hoe dat dan genoemd word?
Citaat:We noemen het alleen geen trekken of zagen...nee....we geven er een andere naam aan: spelen...dat klinkt wat vriendelijker.

Citaat:en het werkt bij mijn pony
lie_ke schreef:oke, bedankt voor de reacties, hieruit begrijp ik dat ik 'speel' en dus niet zaag, want ik trek niet hard links rechts in de mond ofzo.
spelen is toch niet fout of wel?

HippoLogic schreef:Als je in balans zit (en dus niet hoeft te 'leunen' op je paard of de teugels) gaat hij 'vanzelf' aan de teugel. Je paard loopt dan netjes op de loodijn of net met zijn neusje eruit.

anneve schreef:Ik sluit me aan bij het verhaal van Polly2, stil houden je handen en indien nodig knijpen in beide teugels. Dus niet spelen. Ik heb hierop één kleine uitzondering, die je in zeldzame gevallen kan toepassen: een lichte trilling met één hand als je voelt dat je paard tegen de hand zou willen gaan komen (b.v. als het afgeleid wordt door iets in de omgeving). Ik gebruik het dus alleen preventief en het duurt maar 1 seconde. Eén hand, dus geen zaageffect en licht dus zonder dat er gewicht/kracht op de teugel is. Daarna direct weer beide handen stil tov de mond. Als het "rammeltje" niet gewerkt heeft dan knijp je gewoon in allebei de teugels totdat het paard weer ontspant en dan ontspan je je hand.
Ik heb het ook allemaal geprobeerd, vroeger, met die kneepjes, maar het leidt tot niets, zeker niet tot aanleuning.
Aan de teugel rijden lukt niet als je paard niet rechtgericht is trouwens.
supertammy schreef:Citaat:We noemen het alleen geen trekken of zagen...nee....we geven er een andere naam aan: spelen...dat klinkt wat vriendelijker.
Spelen kan ook wel degelijk 'vriendelijk' zijn hoor. Bij sommige paarden is het gewoon nodig dat er wat gefriemeld word om ze lekker nageeflijk en ontspannen te krijgen. Van daaruit kun je steeds zachter worden met je handen, zodat je ze uiteindelijk stil kunt houden.