'Zagen" fout? wat dan wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: 'Zagen" fout? wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:04

wat ik ook vaak zie gebeuren naast het zagen is dat mensen alleen op de binnenhand rijden. Terwijl de buitenteugel er maar slapjes bijhangt..

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:21

Ik leer juist van mijn insctructrice dat je niet moet zagen,
en daar heeft ze gelijk in ook!

Beeld je eens in het paard in, wat zou jij fijner vinden.
Iemand die dus zogenoemd zit te zagen, waardoor het bit de hele tijd van links naar rechts gaat,
of dat iemand gewoon evenveel druk op beide handen zet, en als jij ontspant hij ook ontspant?

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:37

Andere instructie zoeken!
Een instructeur op mijn manege wou mijn zus en mij dit laten doen bij m'n eigen paard, en ik hoorde van iemand dat ik meteen andere instructie moest zoeken, ook gedaan ook en nu start mijn zus met ons paard, en gaat alles veel beter.

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:06

Oh please doe me een lol en neem alsof de wolven je achterna zitten een andere instructeur Lachen

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:58

Zagen is echt VERSCHRIKKELIJK !! We hadden er het ook al over in een ander topic. Het is voor je paard helemaal niet rustig, en hij wordt er eerder gespannen dan ontspannen van.. Dat jou paardje erop reageert betekent zeker niet dat het goed is, maar doordat het zo´n vervelend gevoel is, doet hij het. Je kan echt tien keer beter gewoon je handen stil houden en ontspannen. Als je echt uitgebreid wil weten hoe je het moet doen, moet je bovenaan de onderwerpenlijst kijken..

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:02

even off en weer on topic

laatst hadden wij clubles
mijn pony loopt vrijwel zelf aan de teugel en geeft dus makkelijk na
mijn eigen lesgever zegt dat ik mijn handen goed op zijn plek hou en stil hou dus niet zaag of speel
zegt die lesgeefster die ons groeples gaf dat ik mijn handen volop moet bewegen:S njaa even later weet ik ook niet meer wat ik moet doen..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:06

Waarschijnlijk bedoelde de 'groep lesgeefster' dat je moet meebewegen met de mond van je paard.
Je handen steeds heel stil op 1 plek houden is niet juist.
Men zegt: Je hand moet stil zijn ten opzichte van de paardenmond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:49

aan de teugel is een cadeautje voor hard werken en niet met je handen maar dmv training. Je paard gymnastiseren en zorgen voor ontspanning, trainen de achterhand beter te gebruiken etc en niet je paard in de krul zagen en dan voorwaarts schoppen. Zoals in het topic cursus hoe trek ik mmijn paard in de krul kan lezen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:09

Ik zit echt met verbijstering te lezen dat spelen met de teugels gepromoot wordt.
Ik gruwel daarvan!
Het enige wat je hand doet is begrenzen. En dat is niet links/rechts...dat is been geven, tempo aangeven en als het paard je hand opzoekt maak je via been/zit/hand een halve ophouding, paard zakt er in en je blijft je been er aan houden, zonder continu te drijven, maar om de impuls te onderhouden. En je hebt je handen STIL ten opzichte van de paardenmond.
Als je bij jonge paarden vanaf het begin ze op deze manier je hand laat opzoeken, dan komen ze vanzelf van achter uit aan de teugel.
Ik vind aan de teugel sowieso een verkeerde term. Het zou moeten zijn: aan het been. Want een paard dat correct aan het been wordt gereden, geeft vanzelf na. Bolt vanzelf zijn rugspieren en trekt zijn buikspieren aan en dan gaat hij aan de teugel.
Paardrijden zou je moeten kunnen met je handen op de rug.
Ik heb ooit eens een demo gegeven van een L1 proefje op een open dag en toen reed ik met een knoop in de teugels met mijn handen op de rug. Dit om te demonstreren dat wanneer je je paard goed aan je been hebt, dit paard alle oefeningen loopt...verruimen, terug komen, voltes, afwenden etc. Allemaal zonder handen. EN...nageeflijk, over de rug.
Nu zul je denken: waarom rijden we dan toch met teugels. Wel...je kunt het allemaal nog net wat meer verfijnen, als je een lichte verbinding met de mond van het paard hebt. Dat is als het ware de finishing touch.

Wat mij opviel toen ik de ORUN cursus deed en ook op elkaars paarden moesten rijden.
Bijna alle paarden waren spijkerhard in de mond en staken hun hoofd de lucht in als je been gaf.
En iedereen kwam gelukzalig van mijn paarden af...oh...wat waren die fijn... (en ook de paarden van twee andere cursisten trouwens).
Ik snap dat nu wel...die andere zijn allemaal met spelende teugels bereden, denk ik. Met een stille hand....bereikte je weinig in de eerste instantie met die paarden.
Ik vind dat echt triest. Ik begrijp het ook niet. Ik heb ruim 25 jaar ervaring met jonge paarden en had eigenlijk nooit paarden die door een ander gereden werden...wat viel me dat tegen zeg.... En daar waren ook zat paarden bij die Z dressuur liepen. Maar ook die worden nog steeds door werk aan de voorkant in de krul gewerkt.
We noemen het alleen geen trekken of zagen...nee....we geven er een andere naam aan: spelen...dat klinkt wat vriendelijker.
Arme paarden....
Zo...ik ben mijn frustratie kwijt.

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:52

Musicjohn schreef:
Ik denk dat hier verwarring is tussen zagen en iets anders.

Als ik kijk naar mijn instructrice als ze aan het rijden is dan zie ik haar om-en-om kleine kneepjes geven in de hand. Dat lijkt paralel te gaan met de bewegingen van de benen van het paard.

Misschien weet iemand hoe dat dan genoemd word?

ik weet niet hoe je het noemt, maar klinkt mij wel goed in de oren, ik rijd zelf ook op die manier, maar geef nooit teveel druk in de mond, of ga trekken, en idd niet langer als 2 seconden vasthouden, anders verpest je je hele houding, en doe je je paard pijn. en alleen als het nodig is om de aandacht er bij te houden van mn paardje, verder niet.
ik kan me zo gruwelijk ergeren aan die ruiters die het bit van links naar rechts trekken in een poging het paard beneden te houden Boos!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:07

Citaat:
We noemen het alleen geen trekken of zagen...nee....we geven er een andere naam aan: spelen...dat klinkt wat vriendelijker.

Spelen kan ook wel degelijk 'vriendelijk' zijn hoor. Bij sommige paarden is het gewoon nodig dat er wat gefriemeld word om ze lekker nageeflijk en ontspannen te krijgen. Van daaruit kun je steeds zachter worden met je handen, zodat je ze uiteindelijk stil kunt houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:10

zodra ik speel worden mijn paarden tegen de hand. geef idd wel eens een begrenzing maar vaak voldoende. vroeger moest ik het ook zo doen maar wil dat nu bij mijn fjord niet lukken, ik krijg alleen heel last van mijn rug en dat wat ik in mijn rug voel is niet te vergelijken met wat het paard in de mond voelt natuurlijk. nu mijn fjordje is losgemaakt in zijn lijf en naar een goede tandarts is geweest gasat het heel veel beter. hij vind het nog moeilijk maar kan het nu tenminste. Wel kauwt hij niet veel ipv overschot aan wang waar hij dan op kauwt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:17

TS, je zegt in je openingspost wel zo mooi:

Citaat:
en het werkt bij mijn pony

Natuurlijk doet je pony het, want het zagen doet pijn in de mond.
Als je paardje dan aan de teugel loopt is die pijn weg.
Maar je paardje loopt dan waarschijnlijk niet aan de teugel, maar heeft een valse knik.

Als jouw instructrice je leert om te zagen, zou ik maar eens heel snel m`n spullen pakken en op zoek gaan naar iemand die wel paardwaardig les geeft.
Mijn instructeur zou me de bak uit sturen als ik zou zagen.
Ik moet van hem spelen met de teugels, maar op zo`n manier dat hij het wel aan Silence ziet, maar niet aan mijn handen.
En dat valt niet mee, maar Silence is wel erg veranderd door deze manier van rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:24

lie_ke schreef:
oke, bedankt voor de reacties, hieruit begrijp ik dat ik 'speel' en dus niet zaag, want ik trek niet hard links rechts in de mond ofzo.
spelen is toch niet fout of wel?

Vraag me af hoeveel mensen hier overheen gelezen hebben.

Vind het knap dat er zoveel Bokkers zijn die aan de hand van een iets onduidelijk verhaal weten te vertellen dat de ts een nieuwe instructrice moet zoeken.
Misschien heeft de instructrice wel een hele goede reden om ts te laten spelen en gebeurt dit met een hele lichte aanleuning en is er helemaal niets aan de hand.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:28

HippoLogic schreef:
Als je in balans zit (en dus niet hoeft te 'leunen' op je paard of de teugels) gaat hij 'vanzelf' aan de teugel. Je paard loopt dan netjes op de loodijn of net met zijn neusje eruit.

ik geloof dit niet...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:33

Spelen/zagen imo allebei niet goed, bit hoort stil in de mond te hangen en geen gefrunnik eraan. Je mag best vragen maar dat moeten maar momenten zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:36

Toch ben ik van mening dat er best een reden kan zijn om een paard voor een tijdje met een bewegelijke hand te rijden.
Misschien moet ts eens aan haar instructrice vragen waarom ze dit moet doen.

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:47

Je moet juist proberen het mondje van je paard zacht te maken.. en als je gaat zagen krijg je uiteindelijk een mond als een blok beton!

Proberen een beetje te kneden met je handen ( dus kleine ophoudingen maken) en als hij loslaat dan laat jij ook los..!
zo moet je dus een beetje proberen het mondje zachter te maken zodat je uiteindelijk nog kleinere hulpen kan geven.. dat geeft een fijner beeld dan als je begint te zagen..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:52

Ik sluit me aan bij het verhaal van Polly2, stil houden je handen en indien nodig knijpen in beide teugels. Dus niet spelen. Ik heb hierop één kleine uitzondering, die je in zeldzame gevallen kan toepassen: een lichte trilling met één hand als je voelt dat je paard tegen de hand zou willen gaan komen (b.v. als het afgeleid wordt door iets in de omgeving). Ik gebruik het dus alleen preventief en het duurt maar 1 seconde. Eén hand, dus geen zaageffect en licht dus zonder dat er gewicht/kracht op de teugel is. Daarna direct weer beide handen stil tov de mond. Als het "rammeltje" niet gewerkt heeft dan knijp je gewoon in allebei de teugels totdat het paard weer ontspant en dan ontspan je je hand.
Ik heb het ook allemaal geprobeerd, vroeger, met die kneepjes, maar het leidt tot niets, zeker niet tot aanleuning.

Aan de teugel rijden lukt niet als je paard niet rechtgericht is trouwens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:40

rammeltje en kneden is ook spelen..... tis maar net wat voor naam je er aan geeft. Knipoog
Ik ben het ook met Polly2 en Anneve eens maar het gros kan niet eens rijden en denkt dat spelen en zagen het gewenste effect heeft/geeft ...
Helaas, dat is een illusie en daar komen ze vanzelf een keer achter. Niet iedereen heeft goede instructie en/of feeling voor paardrijden. Jammer voor die paarden maar je doet er niks aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:43

Ik vind dat jullie wel erg kort door de bocht denken.
Ten eerste zijn er meer wegen die naar Rome leiden en ook al staan ze je misschien niet aan dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is.

En daarbij lopen er op deze wereld zoveel slecht gereden paarden rond dat je als ruiter nog wel eens creatief moet zijn om weer wat lossigheid te krijgen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:09

Ja, dat kan wel zijn maar het kneden is het niet. Ik heb het zelf ook jaren gedaan hoor, maar ben er gelukkig weer van af. Het leidt echt niet tot een fijne aanleuning. Als je paard nl. braaf contact zou houden tijdens dit kneden, dan beweegt het hoofd van links naar rechts en dat wil je toch niet? En het rammeltje is idd al een zwaktebod, want voor je het weet gebruikt iemand er kracht bij en dan is het idd gewoon zagen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:20

Tja "zagen"een groot begrip zo voor de meeste hier. Ik geloof dat haar rij-instructrice dit niet "letterlijk"bedoelt.
"Spelen "is een beter woord maar dat doe je met je ringvingers. Fiepperen,of hoe je 't ook maar wilt noemen.
En doorbuigen naar schouder doe je ook niet trekkend maar vragend en met je beenhulp die je ook gebruikt om je paard af te laten buigen (nageven).
En ja in sommige gevallen wordt een paard "erin getrokken". Die kun je beter verkopen aan penny-meisjes ,of die o de natuurlijke manier paarden en pony's berijden Knipoog Bloos

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:06

anneve schreef:
Ik sluit me aan bij het verhaal van Polly2, stil houden je handen en indien nodig knijpen in beide teugels. Dus niet spelen. Ik heb hierop één kleine uitzondering, die je in zeldzame gevallen kan toepassen: een lichte trilling met één hand als je voelt dat je paard tegen de hand zou willen gaan komen (b.v. als het afgeleid wordt door iets in de omgeving). Ik gebruik het dus alleen preventief en het duurt maar 1 seconde. Eén hand, dus geen zaageffect en licht dus zonder dat er gewicht/kracht op de teugel is. Daarna direct weer beide handen stil tov de mond. Als het "rammeltje" niet gewerkt heeft dan knijp je gewoon in allebei de teugels totdat het paard weer ontspant en dan ontspan je je hand.
Ik heb het ook allemaal geprobeerd, vroeger, met die kneepjes, maar het leidt tot niets, zeker niet tot aanleuning.

Aan de teugel rijden lukt niet als je paard niet rechtgericht is trouwens.

Hier ben ik het volledig mee eens!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:13

supertammy schreef:
Citaat:

Spelen kan ook wel degelijk 'vriendelijk' zijn hoor. Bij sommige paarden is het gewoon nodig dat er wat gefriemeld word om ze lekker nageeflijk en ontspannen te krijgen. Van daaruit kun je steeds zachter worden met je handen, zodat je ze uiteindelijk stil kunt houden.

Het is bij geen enkel paard nodig! In oorsprong. Ik heb jaren bij een fokkerij/handelsstal gereden...tig paarden met allerlei karakters, exterieur, leeftijd, geslacht, ras...noem maar op... En bij niet eentje is het nodig....
Dat het uiteindelijk wel nodig is in de beleving van veel ruiters, komt omdat de paarden altijd zo gereden worden. Die paarden hebben gewoon het kunstje geleerd. Er wordt gefriemeld, gespeeld...ik buig mijn hoofd af...en dat wordt beloond. Dus reageert het paard dus op het spelen door zijn hoofd af te buigen. En de ruiter denkt dat het paard nageeflijk is. Het is een gewoonte geworden. Maar dit is geen nageeflijkheid...dit is valse nageeflijkheid.
Echte nageeflijkheid komt van achteren uit. Maar...krijg je een paard dat altijd spelend met de teugels gereden is...die zal niet gewend zijn om van achteren uit nageeflijk te lopen. Dus op het moment dat je been geeft...gaat ie harder...en geen nageeflijkheid. En ga je dan met de teugels spelen (wat heel verleidelijk is...dat snap ik ook wel hoor), dan buigt hij zijn hoofd wel af. En tja...dan blijf je daar snel al weer in hangen...want zo'n dier omscholen naar de echte nageeflijkheid kost veel moeite.
En vaak scoor je op de basiswedstrijden hier ook wel goed mee...dus waarom zou je....
Maar echt los door het lijf wordt je paard hier niet van. Hij gaat in het houdinkje lopen...en that's it. de echte goede juryleden zien dat verschil....