Hoeveel manieren aan het been maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pipi

Re: Hoeveel manieren aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:53

Winx schreef:
Maar hoe kun je een pony goed actief maken als die pony echt heel erg reageerd op een zweep? Want ik probeer het met mijn benen alleen dat werkt niet want ze heeft nu door dat ik niets anders kan doen ben heel consequent, alleen ze heeft door dat ik als ze bijv. moet aangaloperen niets kan dan benen en dan gaat ze pas na 2 rondjes.

Ik heb zo ongeveer het tegenovergestelde, Mynke reageerd gewoon NIET op de zweep Slapen
Maakt niet uit of ik zachtjes bijtik of haar half dood mep,ze sluit zich er gewoon voor af.
Dus eigenlijk moet ik het ook zonder zweep oplossen.
Ik rij idd veel overgangen en hou haar heel erg bezig met allerlei figuren rijden om maar zoveel mogelijk afwisseling erin te houden.
Die van mij is nog erg jong,dus kan het niet zo lang achter elkaar volhouden,zowel lichamelijk als mentaal.Vnl daarom die korte stukjes.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:57

Allemaal leuk en aardig en jullie hebben zeker gelijk, maar wat nou als je paard goed reageert op je hulp, dus voorwaarts wordt, hoe vang je dat dan weer op? Hoe hou je dus de controle over het tempo (*spreekt iemand met een paard dat liever heel erg voorwaarts gaat, maar daardoor soms lui wordt door het terughouden*)

Ik heb ook altijd het idee dat ik been moet blijven geven om zijn gangen en achterhand te stimuleren goed mee te doen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:06

Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten en weet deze vervolgens met feiloze precisie met de staart weg te slaan.

Wat is het nut om dit te weten? Dat je geen grove hulpen nodig hebt, een paard voelt de kleinste aanwijzing. Je hebt slechts een trigger nodig om een paard te laten doen wat je wilt ( snoep, vriendelijk woord, aai over de hals etc.). Geef beenhulp, al zet ze zich slechts een stapje in beweging, ruimschoots belonen. Doe dit over en over en over again! Je zal zien ze wordt vanzelf goed voorwaards. Wees consquent en duidelijk. Geen beweging = geen beloning. Wel willen lopen is ruimschoots belonen. Zo motiveer je een paard, krijgen ze lol in het werk en kunnen grovere maatregelen achterwege blijven.

En op deze manier kun je een paard ook leren in tempo terug te komen. Belonen waneer ze (hoe klein ook) reageert, niet belonen waneer ze niet meewerkt.

De meeste mensen straffen wanneer het fout gaat maar vergeten duidelijk te belonen wanneer het goed gaat. Daar wordt een paard narrig van en al gauw vergaat hem de lust tot meewerken. Straf zo min mogelijk maar beloon overdreven veel.

Succes

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:14

Leetjuhh schreef:
Allemaal leuk en aardig en jullie hebben zeker gelijk, maar wat nou als je paard goed reageert op je hulp, dus voorwaarts wordt, hoe vang je dat dan weer op? Hoe hou je dus de controle over het tempo (*spreekt iemand met een paard dat liever heel erg voorwaarts gaat, maar daardoor soms lui wordt door het terughouden*)

Ik heb ook altijd het idee dat ik been moet blijven geven om zijn gangen en achterhand te stimuleren goed mee te doen

Ik heb er ook een tijdje zo eentje gereden, was hij eenmaal voorwaarts, was het net even teveel van het goede. Wanneer ik hem terugreed met wat teugeldruk liep hij al gauw weer te sloffen. Van mijn instructrice heb ik geleerd dit met zithulpen op te lossen. Door langzamer te gaan lichtrijden zal een paard al gauw jóuw ritme opzoeken, want voor hem voelt het natuurlijk niet fijn als de ruiter niet helemaal mee is met de beweging. Wanneer je dan je paard weer onder controle hebt kun je hem wel weer voorwaarts wegrijden en terugnemen. Hierdoor blijft de impuls vaak wel behouden, maar ben jij degene die de teugels in handen heeft. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:14

Leetjuuh: door te leeren doseren. In het begin ben ik blij als een paard te hard wegloopt, dan heb ik tenminste reactie. Maarz e mogen niet onder je uit lopen, want op dat moment zijn ze uiteraard helemaal niet meer aan je been.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:17

Door heel veel te belonen probeer ik idd een voorwaarts, goed aan m´n been staand paard te krijgen.
Dat is nl iets waar ze wel erg gevoelig voor is Haha!
Was ik vergeten te melden in m´n eerdere post.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:21

Mooi onderschrift heb je trouwens! Die hakt er bij mij even in.... (erg offtopic)

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:43

Ik ga ook heel even off topic,sorry....

Pensionnetje schreef:
Mooi onderschrift heb je trouwens! Die hakt er bij mij even in.... (erg offtopic)

Dank je.
En geloof me,dat heeft er bij mij ook goed ingehakt Huilen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:07

Dan maar weer "on-tpoic" anders wordt het zo treurig hier.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:45

De truc is:
1. cosequent zijn, dat is hier al zeer goed uitgelegd
2. op de juiste manier been geven

Zeer weinig mensen kúnnen uberhaupt been geven. Om de correcte hulp te geven, moet je vertrekken vanuit de juiste houding. Goede zitles doet veel voor je! Liggen je benen in de juiste positie? Zit je goed? Laat je zit toe dat je paard met schwung voorwaarts beweegt?
Ik ken mensen die hun paard als een raket vooruit kunnen laten vliegen op een kuithulp als het nodig is, en ik ken er die met hard schoppen niet eens de helft van die kracht hebben.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:01

Ben dat wel met je eens,maar denk dat dat toch ook een beetje aan het paard ligt.
Die van mij (fries,3,5jaar) laat zich echt door niemand als een raket naar voren jassen Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:01

Je hebt ruiters die het met elk paard voor elkaar krijgen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:05

Bij mij bestaat het gewoon niet dat een paard niet aan het been is.
Van Belg tot volbloed, alles reageert op de minste druk en zijn bovendien licht in de teugeldruk.

Het paard is geen excuus, ze kunnen het allemaal. Je moet alleen ff door krijgen: hoe!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:09

Wat ik geleerd heb en wat voor mijn paarden goed helpt is dat je moet beginnen met een oefening waarop je paard correct kan antwoorden. Als je meteen de horlepiep vraagt zal hij veel eerder blokkeren.

Ik begin dan met het aan het been maken na het losstappen door 2 dingen de onderscheiden (dit is nog niet de hoogste dressuurkunst maar de basis van de basis) hand is halt, been is gaan. Dus ik houd een aantal keer halt enkel op hand en zit en stap weer weg op 1x kuit anders spoortje of tikje met de zweep. Nadat het paard dit consequent aanpakt. Draaf ik weg op 1x kuit en anders meteen spoortje of tikje met de zweep en ga na een paar meter weer in stap enkel op hand en zit. Hoe de overgangen eruit zien kan me op dit moment nog niks schelen als hij ze maar maakt. Hij hoeft ook nog niet in een dressuurmatige houding te lopen. In stap of draf zelf geef ik enkel been als het paard terugkomt in tempo.

Als het paard deze oefening goed aanpakt geef ik even lange teugel als beloning en daarna ga ik verder met het gewone dressuurmatige werk.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:11

Mijn paarden kennen veel oefeningen en kunsten, maar de horlepiep heb ik ze nog nooit aangeleerd!
Kun jij me verder helpen? Geen idee waar ik moet beginnen Bloos Haha!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:13

Haha is gewoon een uitdrukking ik zie veel ruiters die op hun paard gaan zitten hem in de krul trekken, aan het eind van de lange zijde wegdraven en dan maar eens beginnen met de appuyementen, changementen, verruimingen etc. Dat noem ik beginnen met de horlepiep

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:15

OH!! Ik dacht dat het een dansje was Knipoog Leek me wel lollig om ze dat ook te leren Cool

Gave schimmel trouwens in je profiel Tong uitsteken

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:22

Tip voor sneller maken aan het been:

Zoals hierboven al gezegd consequent zijn. Beenhulp = reactie. Beginnen met een lichte hulp en als daar niet op wordt gereageerd een duidelijkere hulp geven en daarna echt streng zijn als hij dan nog niet reageert! Verder je been mooi stil af laten hangen. Niet elke pas blijven drijven want dan verdwijnt het effect van je beenhulp en gaat je paard aan je been "kleven". Pas weer been geven wanneer je voelt dat je paard terugkomt. Bewust je beenhulpen geven dus en een reactie eisen op je hulp maar daarbij moet je dus echt goed opletten dat je niet onbewust te pas en te onpas beenhulpen geeft bij elke pas. Anders heeft het streng zijn weinig nut. Erg lastig in het begin en een kwestie van goed consequent toepassen. Dan zal je werk op den duur worden beloond!

Succes!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:24

Pensionnetje schreef:
OH!! Ik dacht dat het een dansje was Knipoog Leek me wel lollig om ze dat ook te leren Cool

Gave schimmel trouwens in je profiel Tong uitsteken

Dank je

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:25

Ik denk dat het doorkrijgen nu het probleem is bij Mynke,ze moet het gewoon nog leren snappen Clown
Maakt niet uit,gaat wel goedkomen.
Met een beetje geluk hebben we daar tijd zat voor Knipoog
Het allerbelangrijkste voor mij is nu dat ze dingen leert in rust en met geduld.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:38

poes schreef:
Leetjuuh: door te leeren doseren. In het begin ben ik blij als een paard te hard wegloopt, dan heb ik tenminste reactie. Maarz e mogen niet onder je uit lopen, want op dat moment zijn ze uiteraard helemaal niet meer aan je been.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik rij nu hele kleine tempowisselingen om hem aan het been te maken en houden en dat doet hij goed, dat oefenen we al een tijdje hoor, maar nu gaat het goed. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat hij altijd wel wat loperig blijft. Hij loopt niet onder me vandaan, maar is af en toe vlug. In principe wil ik eigenlijk diep kunnen gaan zitten en dan meteen het tempo onder controle hebben met een lichte aanleuning van je been.
Maar hoe hou je je paard actief in zijn gangen en laat je hem ook goed aan je been zijn?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:37

Zoals vele mensen al zeggen, veel overgangen of tempowisselen rijden, niet luisteren meteen vertellen dat het niet op de manier gaat hoe jij wil.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:25

Jemilah schreef:
Wanneer je op een mirakel wacht kun je tot in het eindeloze gaan zitten wachten, een paard zal zoiets niet uit zichzelf gaan doen!

Met een mirakel bedoelde ik eigenlijk.
iemand die een goede tip had en die werkte.
Maar je hebt groot gelijk dat het aan mij ligt.

2 Dagen geleden.
Ben ik opgestapd en heb me recht gezet en stilletjes blijven zitten.
En heb toen heel licht een kuithulp gegeven het was niet direkt maar na 3 tellen stapte die weg.
Dus Pling hij voelde en reageerde er duidelijk op alleen heel traag.
Normaal gezien zou ik mijn benen er tegen gegooid hebben.
Dus toen terug halten op dezelfde stille manier en stillaan begon hij sneller en sneller weg te stappen zelfs dadelijk na mijn hulp.
Ik realiseerde me ook dat ik constant mijn kuiten duwde terwijl stap gewoon stap is.
Dit ga ik echt bewust onder controle moeten krijgen in alle gangen.
Waarschijnlijk is hij het zo gewoon van grote hulpen te krijgen dat hij die ook gewoon verwacht en zijn buik al opspand tegen dat de hulp eraan komt.
En komen daardoor mijn hulpen ook slecht door.

Hmmmnog veel werk.
maar ik vind oplossingen altijd gemakkelijker aan te pakken als ik het probleem volledig snap.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:35

Mss even een handigheidje: na je hulp (gelijk welke hulp bij paarden) moet je binnen de DRIE seconden recatie verwachten, anders even harder doorvragen. Bij een goed getraind paard moet de reactie steeds sneller komen.

Leetjuh: denkt je paard misschien te veel mee? Nog een goede oefening: rij in draf tempowisselingen zoals : vooruit nog vooruit nog een stukje meer vooruit en weer terug, nog terug, etc. Dus niet enkel voor en terug rijden, maar ook daar gradaties in maken en daar echt mee gaan spelen. Probeer met je zit heel actief het tempo te bepalen.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:31

poes schreef:
Mss even een handigheidje: na je hulp (gelijk welke hulp bij paarden) moet je binnen de DRIE seconden recatie verwachten, anders even harder doorvragen. Bij een goed getraind paard moet de reactie steeds sneller komen.

Leetjuh: denkt je paard misschien te veel mee? Nog een goede oefening: rij in draf tempowisselingen zoals : vooruit nog vooruit nog een stukje meer vooruit en weer terug, nog terug, etc. Dus niet enkel voor en terug rijden, maar ook daar gradaties in maken en daar echt mee gaan spelen. Probeer met je zit heel actief het tempo te bepalen.

Bedankt! Ik ga het eens proberen! Instructrice zegt ook dat ik moet blijven dorrijden, juist als hij sneller is en doordat ik dat nu doe, merk ik dat ik hem voor ben als hij weer eens te vlug is. Alleen is het nog niet zo bevestigd dat het nooit meer gebeurt. Heeft tijd nodig.