Jong paard loopt steeds onder mij uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Jong paard loopt steeds onder mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:05

[quote}

Heb vandaag met de dubbele longe geprobeert bij mijn paard. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar hij reageerde er harstikke goed op. Lachen
Ik vind het zelf eigenlijk fijner dan met een enkele, omdat ik hem hiermee kan rechtrichten, en hij begrijpt beter wat ik wil omdat ik ophoudingen kan geven bij een overgang terug. Dus ik zou als ik jou was (had je het al geprobeert?) zo niet, het zeker eens gaan proberen.. Ja[/quote]

Dit vind ik knap!! Als je nog nooit hebt gelongeerd met dubbele lijnen je dan ook al meteen een paard kan recht richten!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:53

aerdenhout1 schreef:
Figo schreef:

Heb vandaag met de dubbele longe geprobeert bij mijn paard. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar hij reageerde er harstikke goed op. Lachen
Ik vind het zelf eigenlijk fijner dan met een enkele, omdat ik hem hiermee kan rechtrichten, en hij begrijpt beter wat ik wil omdat ik ophoudingen kan geven bij een overgang terug. Dus ik zou als ik jou was (had je het al geprobeert?) zo niet, het zeker eens gaan proberen.. Ja

Dit vind ik knap!! Als je nog nooit hebt gelongeerd met dubbele lijnen je dan ook al meteen een paard kan recht richten!

Bedoel je dit sarcastisch of serieus ? Haha! ( Blond )

Ja, ik vind niet dat het veel anders is als rijden, wel moeilijker maar niet anders..
(zie met rijden: je geeft been voor een voorwaartse hulp, je paard zoekt je hand op en je neemt aan. Met longeren: je drijft je paard voorwaarts met stem/lichaam/zweep, je paard zoekt je hand op en je neemt aan.
Alleen als je met enkele lijn longeert kan je aan de longe nooit aannemen omdat je maar een lijn hebt, en kan je dus ook niet rechtrichten.
Met enkele longe valt het paard dus ook op 1 schouder, de binnenschouder, met dubbele longe heb je de buiten en de binnenteugel waardoor je je paard steun kunt bieden op de buitenteugel(lijn) net als dat je erop zit en je rijd je paard op de buitenteugel..)
Toch,(?) zeg maar als ik het fout heb hoor.. Haha!

Maar omdat mijn paardje aan de enkele longe in het begin vooral zo raasde en slecht op mijn stemhulpen terug reageerde, ben ik daarmee maar veel gaan oefenen (aan de enkele longe) en na een 3 weken ongeveer reageerde hij al veel beter op mijn stem.
Alleen de draf-stap en het halthouden gaat nog niet zo soepel, maar nu ik met de dubbele bezig ben gaat dat met stapjes gewoon beter (ik maak dan ook echt overgangen, overgangen, overgangen aan de dubbele)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:26

Ik bedoelde het een beetje sarcastisch eerlijk gezegd. Het recht richten aan de longe is heel moeilijk, omdat je niet voelt hoe het paard loopt en je het dus vanuit het midden moet kunnen zien. Er zijn maar heel weinig mensen die dat kunnen, aangezien je op de volte zit en je niet recht uit gaat.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:42

Ja daar heb je wel gelijk in idd, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel..
Misschien moet ik het geen rechtrichten noemen, en weet ik niet hoe ik het moet noemen, en weet ik niet eens op wat voor moment en hoe ik dat moet doen vanaf de grond. Knipoog

Maar wat ik er mee bedoel is dat mijn paard met een dubbele lijn gemakkelijker te longeren is dan met een enkele lijn.
Omdat ik met een dubbele meer te zeggen heb omdat ik eigenlijk het zelfde doe als met rijden, alleen dan van de grond af. En zeker omdat mijn paard nog niet zo goed op mijn stemhulpen reageerd..
En omdat ik met de dubbele mijn paard stukken rechtuit kan laten gaan en dus ook rechthoeken,vierkanten,ruiten en de hele bak door kan..
(sorry dat ik zo offtopic ga btw)

Edit* al gevonden Haha!
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 30-11-07 22:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:48

Ik heb deze week ook nog een keer met de dubbele longeerlijn gelongeerd, dat ging ook super goed. Ik ging ook nog rijden gister en vandaag, maar dat gaat nog steeds niet zo goed want ze blijft maar rennen en rennen.....
Ik denk dat ik weer van voren af aan kan beginnen, echt vet stom. Ik ga dus maar weer opnieuw beginnen met beleren dan? Dan ga ik iemand zoeken die hier meer van weet dan ik en die vraag ik of die wil helpen wanneer ik er weer op ga... Ik hoop dat het zo wel goed komt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:56

Heel verstandig Pompiedom90!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:07

ik ga in alles met aerdenhout1 mee

maar waar ik vooral nieuwschierig naar ben is wat je instructeur hiervan zegt

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:12

hallo,
ik heb hetzelfde gehad met mijn jonge paard..
wat ik fout deed was. was zo min mogelijk been geven.. maar je moet juist continue je been eraan houden..
Ook heb ik ervoor gezorgd dat ze de hoooooo goed kende haha ( dmv longeren ) Heel erg veel overgangen maken op je zit+ hoo! ( niet dmv de teugels) gewoon vaak doen,, dan leggen ze de link wel een keer Clown en als je dan met je zit al iets veranderd dan reageren ze daar na een tijdje direct op
en proberen je paard lekker nagevelijk te rijden want dan komt ie vanzelf wat terug in tempo en kun jij je been er fijner aanleggen..
verder veel 8-jes rijden.. hoe kleiner de voltes hoe minder hard ze kan Lachen en in die 8-jes overgangen rijden
dit zijn een paar tips die bij mij enorm geholpen hebben

het is ook de jongigheid hoor! dus maak je niet al te veel zorgen!
zok goede instructie ( of die heb je al? ) en dan komt het helemaal goed Ja

succes er nog mee!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:20

Idd goed dat je dat besloten hebt pompiedom90! Ik hoop voor je dat je het zo kunt oplossen Ja
en nog een keer, vooral niet te snel willen want dat is volgens mij een fout die nogal snel gemaakt is en waar je niet zo makkelijk vanaf komt. En dat merk je nu zelf dus ook al..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:32

het hele stemhulpen verhaal geloof ik ook niets van. ik kon mijn paard los longeren met niets om kan haar zelfs op die manier los over een hindernisje laten gaan. ze doet dan alles op mijn stem, commanco stap draf en gallop. kan haar zelfs bv hard of heel zacht laten draven. en onder het zadel deed madam er (bij het onder me weg lopen) niets op uit. ze wilde gewoon niet aan het werk en ze wist dat als ze maar hard genoeg ging ik ze onder het werk uit kwam.
mbv les is dit probleem opgelost