aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bispax

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:51

Arabesk schreef:
immaculate schreef:
Sorry hoor ...maar waaar ben je mee bezig ? Verward
Ben erg blij dat ik niet altijd in de stress hoef te zitten omdat mijn moeder weer eens op pad is !
Nooit bij still gestaan dat een paard nog altijd een vluchtdier is ?Hoeveel hij je ook vertrouwd als het bang is is het bang ,net als jij
Maar goed zal heel bokt wel weer over me heen krijgen .
En dat je geen cap dragt moet je idd zelf weten Sigaar

Ik zou me meer zorgen maken als mijn moeder op pad gaat met een paard dat zonder slofteugel buiten niet te houden is Scheve mond

Af en toe zie ik van die paarden die helemaal in de krul stuiterend over het bospad komen, met martingausen, thiedemans en slofteugels eraan. Als je dat én een bit nodig hebt om op je paard te kunnen rijden, ben je imo veel gevaarlijker bezig.

Tsja cap ben ík wel een voorstander van.

bedankt voor je wijze uitspraak ....als je inderdaad zo de bossen in moet gaan dan klopt het niet tussen jou en het paard ...dan heb je geen band ..of geen geringste vertrouwen ...daarom vind ik het belangrijk dat men kan zien dat het ook anders kan ...ok cap ik helaas m`n keuze ...maar je heb wel gelijk ... Knipoog

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:51

Ja!! Super zo Haha! OK dan!
Heel leuk om te zien...
Ik rijd ook bitloos (met stalhalster, net als jij), door het bos, en met Thijs (die trouwens ook donkerbruin is, net als axel Haha! ), rijd ik ook zonder iets buiten!! Bloos
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3XWU7NZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XY77DFO7.jpg
oortjes, zo als je kunt zien heeft hij niets om zijn hoofd Knipoog

Ik heb genoten van jouw foto's! En al dat gedoe over veiligheid...Ja jongens jullie hebben ook gelijk idd, maar dit doe je dus echt niet zomaar omdat 'je daar eventjes zin in hebt.'

Natuurlijk is het veeeeeeeel veiliger om met stang en trens, 3 slofteugels en de grootste sporen ter wereld te gaan rijden Ja Vork

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:53

Annemiek: Je hebt wel gelijk dat het mét zadel fijner is voor de rug van je paard. Voor een klein ritje maakt het niet veel uit, maar als je langer rijd is iets op z'n rug inderdaad beter. Maar dat zie je ook op de foto's van bispax!!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:54

gaaf! lijkt me toch wel spannend, zonder iets het bos in gaan, maar wel gaaf!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:56

lieniminnie schreef:

Ons paard deze zomer, zonder iets, zelfs zonder ruiter in het bos Clown

Afbeelding

nee niet gefotoshopt! Ze blijft gewoon bij ons als we haar loslaten Ja

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:57

aleida_thijs schreef:
Annemiek: Je hebt wel gelijk dat het mét zadel fijner is voor de rug van je paard. Voor een klein ritje maakt het niet veel uit, maar als je langer rijd is iets op z'n rug inderdaad beter. Maar dat zie je ook op de foto's van bispax!!

Bedankt, was ook als serieuse vraag bedoelt.
Ik vind het zelf helemaal niets als je mensen ziet buitenrijden met allemaal materiaal om het paard heen om hem enigsinds onder controle te houden!
Maar een halster vind ik zelf het minimale. Verder zijn de foto's wel echt mooi, zonder maar iets aan je paard!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:57

Mooi arabesk! Ik heb deze foto al eerder gezien, maar hij blijft mooi! Lachen
Nu nog een hoorn op haar voorhoofd...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:58

AnnemiekvM schreef:
Wat is wijsheid... Als moeder zou je er toch minimaal voor moeten zorgen dat je het goede voorbeeld geeft. Toch wel een cap dragen. Daar heeft je paard geen last van hoor!!

En vind een paard het echt prettig als iemand op zijn blote rug aan het hobbelen is? Of scheelt het misschien als je toch een zadel zou gebruiken? Ik vind de foto's erg mooi, maar vraag mij af of het wel echt diervriendelijker is..

geloof me m`n dochter komt er niet op zonder cap Knipoog en dat vind ze heel normaal ...

tja ik ga dus geen uren achter elkaar stuiteren op een rug ...als je geen beste zit hen dan kun je beter met zadel rijden ....ben maar een recreatie ruiter ...dus zonder zadel rijden is niet dier vriendelijker ...misschien nog slechter dan met zadel (mits ze goed passen) ...maar zo voel ik m`n paard duidelijker Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:00

aleida_thijs schreef:
Ja!! Super zo Haha! OK dan!
Heel leuk om te zien...
Ik rijd ook bitloos (met stalhalster, net als jij), door het bos, en met Thijs (die trouwens ook donkerbruin is, net als axel Haha! ), rijd ik ook zonder iets buiten!! Bloos
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3XWU7NZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XY77DFO7.jpg
oortjes, zo als je kunt zien heeft hij niets om zijn hoofd Knipoog

Ik heb genoten van jouw foto's! En al dat gedoe over veiligheid...Ja jongens jullie hebben ook gelijk idd, maar dit doe je dus echt niet zomaar omdat 'je daar eventjes zin in hebt.'

Natuurlijk is het veeeeeeeel veiliger om met stang en trens, 3 slofteugels en de grootste sporen ter wereld te gaan rijden Ja Vork

netjes hoor Haha!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:00

Ik vind het geweldig dat je zo omgaat met je paardje Vingers aflikken . Ik rijd zelf ook bitloos Clown
Maar ziet er super uit, ga zo door!!

Rare reacties alweer Sigaar

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:00

Arabesk schreef:
lieniminnie schreef:

Ons paard deze zomer, zonder iets, zelfs zonder ruiter in het bos Clown

Afbeelding

nee niet gefotoshopt! Ze blijft gewoon bij ons als we haar loslaten Ja

prachtige foto ...is toch super als men dit kan doen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:02

Heb jij niet dat mensen regelmatig naar hun voorhoofd wijzen als jij voorbij rijdt?

Wij rijden 'alleen maar' bitloos, nog niet met halsring buiten, en krijgen dan al commentaar. Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:04

Echt super mooi dat je dit kunt én durft! OK dan!
Ik rijd mijn bijrijdpaardje wel bitloos sinds een maand of drie en heb al een keer of drie zonder hoofdstel in de bak gereden, maar ik zie mezelf zo niet naar buiten gaan! Daar ben ik altijd toch wel blij dat ik haar in een vliegende draf of galop eventjes met mijn handen kan vertellen dat het ook wat zachter kan...

Wat ik me dan meer afvraag, is hoe je jezelf en je paarden dit aangeleerd hebt? Ik weet hoe ík het doe, maar vraag me altijd af of anderen dit ook zo doen. Is misschien ook wel leuk voor de rest die de foto's met bewondering heeft bekeken en het zelf wilt proberen.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:08

Arabesk schreef:
Heb jij niet dat mensen regelmatig naar hun voorhoofd wijzen als jij voorbij rijdt?

Wij rijden 'alleen maar' bitloos, nog niet met halsring buiten, en krijgen dan al commentaar. Knipoog

tot nou toe alleen maar posetieve reacties ...ach ja het is gewoon voor de meeste mensen moeilijk te begrijpen Bloos

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:11

Wauw, dit is wel echt een kwestie van vertrouwen, of niet? Heb je in één keer deze stap gemaakt? Of was het stapje voor stapje meer tuig weglaten en zachter gaan rijden, etc.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:13

Ik vind het echt super knap dat je zo buiten kan rijden! Ja
Ziet er ook ontspannen uit!

Helemaal super Haha!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:14

Hey!
Super om te zien! Vind het echt knap om met niks naar buiten te gaan!
Ik ben gister begonnen met overgaan op bitloos rijden. Mijn pony loopt er ook stukken rustiger op, het is net of ze nooit anders heeft gedaan!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:16

Annetje schreef:
Echt super mooi dat je dit kunt én durft! OK dan!
Ik rijd mijn bijrijdpaardje wel bitloos sinds een maand of drie en heb al een keer of drie zonder hoofdstel in de bak gereden, maar ik zie mezelf zo niet naar buiten gaan! Daar ben ik altijd toch wel blij dat ik haar in een vliegende draf of galop eventjes met mijn handen kan vertellen dat het ook wat zachter kan...

Wat ik me dan meer afvraag, is hoe je jezelf en je paarden dit aangeleerd hebt? Ik weet hoe ík het doe, maar vraag me altijd af of anderen dit ook zo doen. Is misschien ook wel leuk voor de rest die de foto's met bewondering heeft bekeken en het zelf wilt proberen.

je kunt het vergelijken met western rijden ...die rijden puur met lange teugels en zit en ik gebruik veel de stem ...door het te vragen doet axel het en bij elke vraag dat hij goed doet zit natuurlijk een beloning aan vast Tong uitsteken

en elk paard reageerd anders ..dus je moet zelf enigzins uit pluizen wat het prettigs is en waar je paard goed op reageerd ...

ik vraag het aan m`n axel ... Haha!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:23

Fitch schreef:
Wauw, dit is wel echt een kwestie van vertrouwen, of niet? Heb je in één keer deze stap gemaakt? Of was het stapje voor stapje meer tuig weglaten en zachter gaan rijden, etc.

ik heb m`n axel nu 8 jaar ..hij was niet de gemakkelijkste ...zo erg dat niemand hem aardig vond op de manege Ach gut ..voor mij was het liefste op het 1ste gezicht ...na enkele jaren met zadel en hoofdstel hebben gereden zijn we over gestapt naar western ...dit beviel me super , we hebben hoofdzakelijk trail gereden ...dat heeft zijn zelf vetrouwen terug gewonnen ...helaas door tijd nood zijn we gestopt met lessen ...toen kwam ik met toevallig uit bij een neck-rope ...en dit hebben we eerst goed geoefend in de wei ...later met halster en neck-rope de bossen in , pas na 100% zeker te zijn , zijn we toen pas echt alleen met een neck-rope gaan rijden ...na 3 jaar dit hebbe gedaan , hebben we nu pas zonder iets gaan proberen ...

dus ik heb dit niet 1 op de andere dag dit gedaan

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:24

voor iedereen bedankt voor de leuke reacties en complimentjes ...helaas kan ik niet iedereen persoonlijk bedanken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:30

Heerlijk dat bitloos maar een paard moet je helemaal niet vast binden aan een boom. Paard schrikt, touw kapot, paard in paniek en over de weg en misschien een ongeluk. En doe zelf ook aub een cap op Knipoog Lekker in het "bos" als je valt. Knipoog Of op de harde weg en dan lig je op de IC.
Maar het is niet mijn keuze.

Wat is dat 2e paardje een leuk beest!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:31

Wat ongelovelijk gaaf, ik ben nou een beetje bezig die kant op te gaan met mijn paard, hij is al 14 en is dit nooit gewent.
Dus wanneer hij het gevoel heeft, dat hij wat meer kan maken (met halster rijden) gaat z'n hoofd bij elk sprietje gras naar beneden haha.
En buiten zal het helemaal moeilijk gaan worden!
Over een maand krijgen we een fjorden veulen erbij en die wil ik helemaal op die manier gaan beleren, denk dat dat even wat makkelijker gaat dan die van 14

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:41

Nee hoor, arno heeft z'n paard van 17 van de ene op de andere dag omgeschoold naar bitloos. Gewoon het bit er niet meer ingedaan. Dus ook bij oudere paarden gaat het prima.

Soms kost het wat meer tijd en geduld.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:17

ja, in de bak gaat het prima, maar buiten heeft hij van die buien dat hij in een keer staakt en niet meer verder gaat, als je hem dan aanspoort verder te gaan rent hij de weg op en is er geen houden aan.
Gelukkig komt dit niet vaak meer voor en merk ik aan zijn gedrag wanneer het wel voor kan komen en wanneer niet.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:22

trustHim schreef:
ziet er tof uit,

vind alleen wel dat je als moeder van 3 kids de verantwoordelijkheid zou moeten hebben om wel een cap te dragen, je kinderen hebben er niets aan als jij hersenletsel oploopt

en ik het ook mee eens, je moet wel aan je dochters denken het kan altijd verkeerd gaan. indt het wel leuk om te zien alleen toen je vertelde dat je 3 kids had was het minder.