Bokken bij het opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Re: Bokken bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:06

Ik ga het vandaag proberen met die beugel!

Het aansingelen gebeurd met orenspel, maar ik geloof niet dat er een paard is die er totaal niet op reageert. Overigens als ik hem dan wat lekkers geeft of een paard staat verderop dan heeft het aansingelen zijn aandacht al niet meer.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:13

Katja schreef:
Een stukje stappen na het aansingelen is in ieder geval verstandig en je zou kunnen proberen om eerst een stukje in de verlichte zit te stappen en heel geleidelijk gewicht in het zadel te brengen.
Persoonlijk denk ik toch aan een rugprobleem.

Ik ga er iig van uit dat als het paard goed gecheckt is, er geen sprake meer kan zijn van een rugprobleem. Maar goed, er worden nog wel eens fouten gemaakt en dingen over het hoofd gezien. Maar ik ga er dan eigenlijk vanuit (want achter een pc kan je zelf niets zien of bekijken) dat dat dan okee moet zijn.

Het kan zijn dat het paard een vervelende ervaring heeft meegemaakt en daarom die spanning opbouwd.
Ik zou toch stapje voor stapje opbouwen en er op letten dat je zelf ontspannen blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:22

bokt hij op het moment dat je neer komt in het zadel
of zodra je been er overheen is ?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:33

Neerkomen in het zadel is defenitly het probleem. Nogmaals: ik land echt niet als een doffe aardappelzak in het zadel, maar hij blijft het heel spannend vinden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:39

dan zou verlichte zit dus je antwoord zijn
tot die ontspant en dan heel voorzichtig gaan zitten

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:25

Vandaag verlichte zit gedaan (3x) met hulp en het ging verrassend goed! Het wegstappen zonder spanningsfront helpt heel erg en het naderhand gaan zitten is dan nauwelijks nog een probleem!

Tuurlijk, hij vind het nog spannend, spant zich enigzins en het gaat nog niet 100% maar er is zeker al een verbetering t.o.v. de andere dagen! Bedankt voor deze gouden tip!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:31

Ja want waarschijnlijk heeft hij dat gaat zitten geassocieerd met het exploderen zoals ik het maar even noem. Nu doorbreek je de routine en valt die associatie weg!
Hopelijk blijft het positief doorzetten en kun je door steeds een stapje verder te gaan uiteindelijk gewoon weer gaan zitten tijdens het opstappen Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:44

Ja dat hoop ik ook! Want het id verder een schat van een paard. Vandaag zijn we voor de eerste keer in zijn leven een buitenrit gaan maken en hij heeft zich gewoon super gedragen!! Alleen dat *** opstappen blijft een probleem, maar we blijven positief!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:16

Shalbo schreef:
Tuurlijk, hij vind het nog spannend, spant zich enigzins en het gaat nog niet 100% maar er is zeker al een verbetering t.o.v. de andere dagen! Bedankt voor deze gouden tip!!
Graag gedaan Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:23

Wat goed zeg dat het vandaag al beter ging.Ja

Maar onthoud wel, ook al is je paard gekeurd, er kan altijd wel iets gebeuren waardoor er iets mis is, als je begrijpt wat ik bedoel, je paard kan vast liggen in de stal en zijn rug bezeren en dat hoef je zelf niet te zien, maar uit zich vaak in een probleem zoals jij het noemt, maar in dit geval lijkt het erop dat je paard direct zitten associeert met snel weg sprinten.
Heel veel succes.Haha!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 09:09

Daar heb je inderdaad gelijk in. Hopelijk blijft het beter nu!

Overigens - als hij echt rugpijn zou hebben door verkeerd liggen, dan zit het probleem toch in de spieren en dan zou je dat toch wel merken met poetsen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:42

als je goed genoeg observeert wel. Maar vaak uit het zich heel subtiel (bv pasje opzij als je op de pijnlijke plek komt) en dat wordt niet altijd opgemerkt.

Mooie tip trouwens van Katja Ja

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:09

Katja, mooie tip idd.
Als de mijne het doet geef ik m gelijk een tik en is het meteen over. Bij mij zijn het dus streken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:37

Dat zou ik dus niet zo zwart/wit willen zeggen. Het kan wel degelijk zijn dat iets hem dwarszit maar dat hij ervoor kiest te gehoorzamen als hij gestraft wordt.