Doe jij dit ook fout (binnenhand/buitenhand kwestie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Re: Doe jij dit ook fout (binnenhand/buitenhand kwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:06

je leert toch een jong paard eerst een wending te maken met de binnenteugel (en de rest van de zit/kruis/been hulpen natuurlijk) later in de opleiding laar je een paard die buiging te houden op een begrensende buitenteugel....het ene is dus niet goed of fout. Je gebruikt beide,maar in een andere situatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:08

mij is het ook fout aangeleerd, als ik nu een volte rijd moet ik er echt bij nadenken mijn buitenhand te gebruiken. en mijn binnenhand 'los' te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:09

Bij een jong paard probeer ik wel om de binnenhand van de hals te halen om het hem zo duidelijk te maken, niet door deze naar me toe te halen of op te tillen. En dat is wat je wel heel vaak ziet. Ook bij paarden die allang de beenhulpen horen te snappen Lachen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:11

Jitske_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:56

Het klopt inderdaad!! Ik ben er ook mee bezig!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:20

Als ik op de hoefslag rij en wil een volte maken, als ik dan alleen binnehand naar binnen doe, dan kom ik niet eens de hoefslag Tong uitsteken Heb daar dan echt m'n buitenbeen +buitenteugel voor nodig. Maar zodra ik dan op de volte zit, dan heeft m'n paard wel weer die binnenteugel nodig om rond te worden om m'n been. Komt omdat sommige hulpen nog niet goed bevestigt zijn.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:14

Klopt idd, ben er ook al een tijdje mee bezig maar af en toe leiden mijn handen hun eigen leventje geloof ik Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 07:54

ook fout leren sturen. Je blokkeerd dan het binnenbeen, daarom leer ik al mijn lesklantjes vanaf het begin goed sturen. Zij kunnen het maar degene die van een manege komen krijg ik het niet in hoor.
Als ik kijk doen ze het goed maar zodra je een ander uitlegt geeft lopen ze weer aan die binnenteugel te trekken, en ook geen kleine hulpen, wat er dan gebeurd is paard dat met hoofd opzij over de schouder wegloopt en bij nog meer druk omkeert. Vervolgens krijgt het ook nog de schuld! Nou ben je bij mij verkeerd!

wIk snap gewoon niet waarom op manege's niet de moeite wordt genomen het aan beginners meteen goed uit te leggen, goed ze doen het nog niet helemaal goed maar ze hoeven niet iets fouts geleerd weer af te leren

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:17

maar het ene is toch niet goed of fout, het ligt aan het niveau van africhting van het paard...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:23

Ik ben hier nu ook al een tijdje druk mee bezig in de les Lachen

Denk dat je het heel makkelijk fout doet, omdat je als beginner ook wordt aangeleerd dat naar links "trekken" naar links is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:27

Pffff, nou, ik ben ook al een tijdje bezig om dat te verbeteren bij mezelf. Mijn handen doen soms hele andere dingen dan ik zelf wil. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:01

Ik heb hier ook een groot probleem mee gehad. Op de manege heb ik nooit goed geleerd om met m'n buitenteugel te sturen, alleen maar met mn binnenteugel. Toen ik een halfjaartje geleden nieuwe verzorgpaarden vond en privéles van de eigenaresse kreeg, ging er een wereld voor me open. En wat was ik boos dat het me nooit goed was geleerd! Uit reflex geef ik vaak nog teveel druk op m'n binnenteugel, maar dit leer ik steeds meer af gelukig. Door op haar dressuurpaard te rijden heb ik het al aardig afgeleerd, want die luistert echt alleen naar de buitenteugel, druk op de binnenteugel geven heeft totaal geen nut bij haar. Ik stop binnenkort dan ook met de manege.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:10

Er zijn dus wel maneges die het goed leren, maar helaas maar zeer weinig. Het voordeel bij ons is dat de paarden allemaal correct zadelmak gemaakt en doorgereden zijn door de lesgeefster, dus als je het niet correct doet, doen ze ook niks.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:55

wordt erop zo´n manege ook uitgelegt waarom? wat het verschil is en het effect op het lichaam van het paard?
Wat het lichaam uberhaupt doet?
Zo ja zou ik daar graag eens een kijkje nemen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:00

Melody21 schreef:
je leert toch een jong paard eerst een wending te maken met de binnenteugel (en de rest van de zit/kruis/been hulpen natuurlijk) later in de opleiding laar je een paard die buiging te houden op een begrensende buitenteugel....het ene is dus niet goed of fout. Je gebruikt beide,maar in een andere situatie...

ik probeer vanaf het begin zo min mogelijk te doen met binnenteugel maar vooral zit en beenhulpen en zo nodig teugelhulp.
Paardjes probeer ik zo goed mogelijk voor te bereiden op de grond en de eerste keren dat ik erop zit sta ik alleen maar stil, links inbuigen en kijken, rechts inbuigen en kijken, hulp voor achterwaarts en als het paard dat accepteerd pas voorwaarts. Het moet toch stoppen en sturen als ik het vraag. Nu is achterwaarts iets anders maar toch begrijpen ze het wel beter als ze al eens een pasje achterwaarts hebben gezet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:54

Binnenhand geeft alleen maar de richting aan verder niets.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:15

haha dat is precies wat ik zeg in mijn les.
waar gebruik je de richtingaanwijzer voor in de auto. (om richting aan te geven)
Je binnenhand is je richting aanwijzer en niet je stuur. werkt erg goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:54

lailapri schreef:
wordt erop zo´n manege ook uitgelegt waarom? wat het verschil is en het effect op het lichaam van het paard?
Wat het lichaam uberhaupt doet?
Zo ja zou ik daar graag eens een kijkje nemen.

Waar ik rijd wel ja Ja Er bestaan heus wel enkele goede maneges waar goede paarden zijn met goed tuig en waar niemand in een rijtje achter elkaar aan hobbelt. Er rijden daar kinderen van 7 jaar die beter rijden dan veel mensen die ik ken die al jaren ervaring hebben.
Als je het wil zien moet je wel even naar België komen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:35

tja dan mag ik wel voor een nachie. misschien kan ik ergens een koste stage lopen van een paar dagen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:42

Het is een zeer kleine manege wel, heb er eigenlijk nog nooit stagiairs geweten helaas.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:50

op de meeste maneges leer je idd hoekom is binnen hand opzij
ipv buitenhand naar de hals en naar voren ,
met mennen is het eender
je hebt een constant contact en door middel van release / ruimte geven gaat het paard de andere kant op
omtrekken is ook logischer IN ONS HOOFD niet vanaf het paard gezien
maar denk dat dat de makkelijkste manier is om het te onthouden
constante druk (probeer maar eens dmv je eigen voeten aan elkaar binden en dan teugels er aan )en dan 1 los laten
binnen been langmaken geeft stelling buiten onderbeen is tegen het pas op ik zwaai uit principe
buiten bovenbeen duwt om
zitknobbel duwt rug om

je stuurt met je zit ,het hoe met je benen en de teugels zijn slechts finesse bepaling

paarden wijken voor druk
pak maar eens een paard uit stal zonder zadel etc
en druk met je vuist maar eens op verschillende plekken
(wel lief doen he Knipoog ) dan kan je zien
hoe het lijf daarop reageert
dus wat als je zitknobbel daar druk geeft of je bovenbeen of je onderbeen
wanneer wat welke kant op gaat
denk dat je dan je paard (en instructrice) beter gaat begrijpen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:25

Hoe ik een wending leer rijden: op de zit. De spanning op binnen- en buitenteugel moet gelijk zijn. Als ondersteuning op je zit mag je buitenteugel- en been gebruiken om je paard 'de bocht om te duwen'. Om dit te leren laat ik mensen soms alleen met een halsriem rijden. Zo leer je het makkelijker, omdat je niet de fout KUNT maken om je paard 'door de bocht te trekken'. Je bent er vaak verbaast over hoe makkelijk je paard zo automatisch in een mooie stelling de bocht door gaat.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:03

ik doe dit ook nog vaak fout, het word steeds minder maar het is zo verrekte moeilijk om het af te leren...

je mag wel corrigeren met je binnenhand maar er niks mee sturen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:06

ik zeg altijd "tjees!! je zit niet op een FIETS, je zit op een paard... begrenzen die hande"l"

maar op een paard waar het stuur nog op gemonteerd moet worden gaat mijn binnenhand opzij, alsof ik een koelkast deur open........

wat je kan doen is op de volte even een klopje geven over de binnenhals Lachen Lachen als controlemiddel

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:09

De eerste jaren dat ik reed is hier bij mij niet veel aandacht aanbesteed. De instructrice bij wie ik nu al een paar jaar rijd besteed hier op dit moment echter juist veel aandacht aan. Ik moet zeggen, de ene keer gaat het beter dan de andere keer, het is inderdaad een lastige knop die je moet omzetten. Maar als je het eenmaal wat doorhebt, merk je wel verschil Ja