Hoe vinden jullie dit plaatje eruit zien ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Hoe vinden jullie dit plaatje eruit zien ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:09

beantsje schreef:
instructeurs horen ook niet op het dak... Clown

Nee idd die horen op het paard te zitten... Haha!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:22

Hier nog een filmpje van voor de kar: http://www.youtube.com/watch?v=qTjZvQYpvw8

Het is echt een superbraaf peerd gelukkig voor de kar... Bloos

Als het weer wat beter gaat met het rijden onder het zadel laat ik wel weer wat van me horen Knipoog

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:42

ik vindt dat hij wat te diep loopt. probeer je handen naast elkaar te houden. je trekt nou aan de binnenkant. succes verder

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:45

Helaas kan het paard veel MEER dan bijrijdster kan, ik ga een andere bijrijdster zoeken voor dit paard... Bloos

Ik kan het zelf ook niet meer langer aanzien na jullie commentaar... Bloos Sigaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:55

Bepaalde dingen zijn al gezegd, maar het valt mij op dat ze ook vrij ver achterin het zadel op de achterkant van haar kont gaat zitten. Als ik dat zo zie en bekijk vanuit mijn ervaring, is dat je dan niet voor je paard op een fijn punt terecht komt. Hij zal dus een 'klap' krijgen op zijn rug, en waarschijnlijk daarvoor weglopen. Komt me namelijk nogal bekend voor Bloos
Ze moet dus veel meer voorin het zadel gaan zitten, haar been laten hangen en alleen been geven wanneer het nodig is.

Daarnaast is idd haar hand te streng, ze mag ze veel meer naar voren steken. Die hand zou open en rustig moeten blijven, zodat het paard geen houvast heeft om zich daar sterk op te maken. Mocht die al eens willen rennen, zo lang het veilig is, lekker laten gaan. Hij wordt vanzelf moe en dan kan je weer verder. Rijdt ze op de foto's het paard 'aan de teugel' of probeerd ze hem terug te rijden en kruipt hij daarom achter de loodlijn? Ze zou eigenlijk het paard op haar zit en commando terug moeten rijden en eventjes niet aan die teugels zitten. Denk dat uberhaupt op commando rijden een goede oefening zal zijn, gezien het een paard is dat voor de kar kan lopen.

En als laatste, een ruiter die heel hoog rijdt hoeft nog geen goede intructeur te zijn. Mijn intructrice ziet al van foto's wat je kan veranderen in je rijstijl en hoe je je paard beter kan laten lopen. Maar wedstrijden zie ik haar nog niet rijden Knipoog En een bijrijder moet ook leren, vergeeft haar de fouten die ze nu maakt, zolang ze maar open staat om te leren. Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:09

het meisje zou wel nog kunnen rijden met het paard maar met les.

Het ziet er idd niet echt correct uit maar of het nu zoooo heel erg is, is dan ook weer wat overdreven. Want dan zijn er andere ruiters hoor.

JE moet je paard rijden op de buitenteugel, dus als je een wending maakt wat gebeurd op de eerste foto dan doe je dit van je binnenbeen naar je buitenteugel en kom je nooit in de wending aan je binnenteugel. Je komt aan je binnenteugel voor de wending en na de wending om de stelling en buiging te krijgen.

Op de foto zie je duidelijk het omgekeerde. Haar buitenhand gaat naar voor en haar binnenhand werkt in naar achter. Doe het net andersom en samen met goed binnenbeen. Al wat je van binnnenbeen geeft dient je met buitenteugel te gaan opvangen.

Ook gaan veel paard tegen de druk gaan duwen of gaan hangen op je handen.

Proffiteer ervan dat je tinker goed voorwaarts is door op te vangen met buitenteugel en binnenbeen te geven. Zo zet je je paard op de achterhand en niet alleen met je handen doen. Als je paard sterker wordt vanachter dan worden ze lichter vanvoor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:21

Eigenlijk is het meeste commentaar al gezegd denk ik.
Het allerbelangrijkste vind ik: niet zitten wroeten aan die voorkant. Rijden op de buitenhand en de binnenteugel en het paard voorwaarts naar de hand toe rijden in plaats van dat je het paard naar je toe haalt zoals het op de foto's lijkt.
En ik ben ook blij te lezen dat er straks weer een instructeur in beeld komt!
Maar voor nu: veel beterschap en succes voor al het leed daar!

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:12

Nikita_1995 schreef:
Helaas kan het paard veel MEER dan bijrijdster kan, ik ga een andere bijrijdster zoeken voor dit paard... Bloos

Ik kan het zelf ook niet meer langer aanzien na jullie commentaar... Bloos Sigaar

Zo vreselijk is het toch ook niet? Ik zou haar gewoon een kans geven. Als ze wel wilt leren komt het vast helemaal goed.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:22

Ik vindt wel dat je tinker erg leuk beweegt !! Dit is bij een tinker ook zeker wel eens niet het geval, hij is lekker ruim en actief.

Té aktief dus eigenlijk. Ik denk maar zo, ze moet leren af te wachten en op het moment dat er iemand zo sterk in komt met de hand zal zij niet gaan wachten maar nog harder lopen, dus ontlopen.

Ik denk dat het probleem zit in het wachten van het paard daarvoor is dus een zachte en rustige hand en ruiter voor nodig. Als je bijrijdster dat niet is denk ik dat je er idd verstandig aan doet om een ander te zoeken.

Te veel in elkaar getrokken worden kan ten kosten gaan van die ruime beweging !!!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 07:45

Volgens bijrijdster zijn er tussendoor wel momenten dat het paard wel lekker gaat en dat ze weinig in de handen heeft, deze momenten zie ik ook wel, maar dan vergeet ik foto's te maken, omdat ik dan geniet dat ze zo lekker kan lopen...

Waar ik bang voor ben is dat die fijne nageeflijkheid verloren gaat, wat bij vorige ruiter erin is gebracht en die haar ook beleerd heeft, ze rijdt nu Z2 dressuur rijdt met een ander paard...

Het probleem is wanneer ze dus sterk wordt, wegrent en niet meer terug te rijden is, wat dan te doen, het paard dan maar laten lopen met zit en benen erbij tot ze weer terug komt in tempo? Maar dan ben je al heel wat ronden verder denk ik en wordt denk ik dan juist alleen maar erger, omdat ze dat ziet als vlucht om onder het werk uit te komen.

Wat ik zelf gemerkt heb is dat het paard geweldig goed aan het been is, echt geWELdig gewoon, heb er zelf misschien in deze periode (2007) maar een stuk of 10 keer opgezeten ofzo, maar dan echt alleen maar gestapt (wegens duizelingen vanwege zware hersenschudding). Schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, wijken voor het been, wendingen op de voorhand, alles doet ze en ze blijft ook ruim en rustig doorstappen.

Ik denk dat het een hele lange weg is voor er echt resultaat van bijrijdster komt, zitoefeningen en dat soort dingen oefen ik ook wel met haar, maar de bijrijdster zit gewoon (te) ver onder het nivo wat dit paard op dit moment eigenlijk nodig heeft en dat is een zachte hand, een goede zit en veel inwerking van het been, impuls om de achterhand eronder te rijden, waardoor ze weer nageeflijk wordt in haar mondje en goed over haar rug loopt. Er zit ondanks de rijstijl wel voldoende ruimte in de bewegingen van het paard, maar als je haar los in een ruimte laat lopen, dan is het helemaal een WAUW gevoel, paard heeft van nature goed gangwerk en draagt zichzelf ook super. Dit zou er eigenlijk ook weer eruit gereden moeten kunnen worden...

Zit dus echt met een dilemma wat te doen nu, tijd voor actie dus...

1. Dwing ik bijrijdster nu tot het nemen van minstens elke week of per 14 dagen les ?? Want zo gaat het niet langer, mijn paard wordt zo verknald...
2. Haal ik er iemand bij die dit paard wel op het nivo van het paard kan rijden ??
3. Stuur ik dit paard af en toe terug naar de Z2 ruiter ??
4. zorgen dat ik zelf weer aan het rijden kom, volgens Z2 ruiter kan ik dit paard goed zelf rijden namelijk als ik gezond zou zijn, maar ja dat is aan onze Lieve Heer of het ooit zover kan komen...
5. Ga ik dit paard alleen maar gebruiken voor de mensport, (als ik niet meer beter word) het is een heel fijn paard voor de kar, luistert fantastisch naar de hulpen en heeft er ook zin in...

Moeilijk, moeilijk dus... Bloos

Ik kan er ook mee gaan fokken natuurlijk, maar vindt dit eigenlijk zo zonde omdat het paard echt graag voor je wil werken...

Veulen van vorig jaar: http://www.ami4all.com/albums/album61/A ... .sized.jpg

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:57

ik vind dat op alle foto`s (ook al zijn het allemaal momentopnames) alle keren de teugels superstrak zijn... trekken in e mond heeft echt geen nut. geloof me, een paard is altijd sterker... succes met lessen!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:08

Als MIJN bijrijder mn paard verknalt, is het heeeeel snel afgelopen (voor haar;)). Kom op zeg, tis JOUW paard. Ik zou tot dat je weer beter bent gewoon lekker gaan mennen. En als het niet weer lukt te gaan rijden lekker BLIJVEN mennen. Les is altijd goed, maar ik zou haar dan ook alleen tijdens de lessen op mn paard willen hebben. (nu heb ik makkelijk praten, ik heb een bijrijdster die ik geld ga bieden als ze weg zou willen gaan).
Laatst bijgewerkt door PussInBoots op 23-11-07 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:09

Ik zou je bijrijdster gewoon zeggen dat ze een keer in de week les moet nemen. Het is jouw paard, dus het lijkt me logisch dat je daar het beste voor wilt. Kan ze zelf nog kiezen of ze dat wil, als ze nou weigert, kan je alsnog een andere bijrijder kiezen.
Ik vind dat je haar wel de kans moet geven om te leren en je zal zien dat 1x in de week les een heleboel veranderd in een korte tijd!

Als ik het zo lees is je paard ingereden door iemand die correct rijdt. De persoon die er nu op rijdt, is streng in de hand. Je paard reageert hierop door sterk te worden en te gaan rennen.
Voor het paard is het ineens een heel verschil natuurlijk.
Wat verder al is gezegd, afblijven van die voorkant! Aan het werk zetten en terug rijden met je zit (langzaam lichtrijden, niet meegaan lichtrijden in de snelheid). Zal in het begin wel niet zoveel helpen, omdat het paard gewend is aan getrek en als eerste reactie meteen zal gaan rennen. Op een gegeven moment zal je paard inzien heeee er wordt niet meer getrokken, waarom zou ik gaan rennen.
Je zou om het je bijrijder het makkelijk te kunnen maken eerst even kunnen longeren, zodat de ergste gekte eruit is.
Ik denk dat ontspannen en loslaten hier het toverwoord is. Is het zo vreselijk dat je paard rent? Hij is toch te besturen, zet em dan aan het werk. Dingen laten doen die moeilijk voor em zijn. En niet verslappen als hij dan wat rustiger is, gewoon door blijven werken en goed belonen als hij t goed doet!

Succes!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:29

heb het meeste gelezen.. (niet allemaal)

ik zou jouw bijrijdster niet gelijk wegsturen. wie weet heeft zij het wel zo geleerd.

ik zou zeggen. laat haar elke week lesnemen. als het kan ga je met de trailer ergens heen en dan betaald zij of zo.

verder zou ik vragen die Z2 amazone te vragen of die er 1x in de 3 weken een half uurtje op wilt rijden en dan betaal je haar er gewoon voor. als zij er vroeger met plezier op gereden heeft mote dat nu wel lukken en zij kan jouw nou zeggen hoe dat gaat.

ik ben niet zo in too de tinkers. maar zie eigenlijk alleen maar tinkers die luiwammesen.. dus het is ook geen ramp dat het zo gaat. maar het kan altijd beter en het is voor het paard beter dat er niet gesjord word.

suces ermee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:44

Naar ik aanneem heb je al het een en ander besproken met je bijrijdster zelf, voordat je op een openbaar forum haar door andere laat bekritiseren..

Als je twijfelt of de ruiter geschikt is voor je paard, wees daar dan duidelijk in en overleg dat met haar. Misschien heeft ze zelf ook wel het idee dat het toch niet zo klikt, misschien wil ze zelf graag onder begeleiding juist leren.

Afhankelijk daarvan kun je altidj alsnog besluiten om misschien toch iemand anders voor je paard te zoeken. Maar dat lijkt me overigens wel eerlijk om dat eerst tegen haar uit te spreken en te overleggen, voordat je het één en ander aan twijfel op een openbaar forum zet..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:50

Ik vind dat je die meid ook de kans moet geven hoor.
zij verknalt jouw paardje mssn in jouw ogen. Maar jij was toch op zoek naar iemand om te rijden?
Kan ze desnoods geen les nemen tegen een vriendenprijsje bij die Z2 ruiter?
Zo blijft je paardje goed gereden en leert ze er terwijl iets mee.
Je kan niet verwachten dat het 1,2,3 super gaat hé?

Ik vind het er ook niet super uitzien, maar komop, heb al héél wat ergere praktijken voorgeschoteld gekregen. Haha!

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:55

Persoonlijk vind ik het eigenlijk allemaal wel meevallen. Het lijkt zo dat de ruiter inderdaad te veel op het 'aan te teugel lopen' gefocust is, maar op geen enkele foto zie ik dat dit het paard zodanig in de weg zit dat het beter is dat de ruiter stopt met rijden (kijk bijvoorbeeld naar het beengebruik op alle foto's). Ik denk dat als ze wekelijks les gaat krijgen van een bekwaam instructeur, het helemaal goed gaat komen. Ik vind het er erg leuk en actief uitzien voor een tinker! (dit bedoel ik niet neerbuigend, maar het is niet mijn smaak). Dus mijn mening:

Meisje op les en het gaat helemaal goed komen!

Succes!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:14

Ik vind het beeld van momentopname ook nog wel meevallen, maar ja. Ben zelf recreatieruiter, kan er minder over oordelen? Ik zie ook dat het paard te diep loopt, de handhouding van de ruiter te strak is, beenaanlegging zou iets beter kunnen ivm betere zit. Kortom, waar zit de moraal van het 'verhaal': les!

Laten we zelf niet vergeten hoe we allemaal zelf begonnen zijn! Ik vind het beeld er niet overdreven storend uitzien. Met les komt je bijrijdster een stuk verder. Een 1x per week les laten volgen of 1x per 2 weken en voor de rest laten oefenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:26

Ben het met de voorgaande commentaren eens dat je het meisje misschien een kans moet geven.
Je bent natuurlijk zelf redelijk gebrand op resultaat (logisch); je wil graag dat je paard goed en ontspannen loopt.
Dat voelt dit meisje ook, zij zal in har verlangen "het goed te doen" misschien iets te snel, teveel druk gebruiken.
Wanneer zij enthousiast en leergierig is (die mensen vind je ook niet 1, 2, 3) zou ik inderdaad gaan zorgen dat ze lessen volgt. Deel desnoods de kosten.
Maar wanneer je uberhaubt angstig bent over de invloed die deze of een nieuwe ruiter (want waar vind je opnieuw een Z2 ruiter?), moet je jezelf misschien maar even de tijd geven en focussen op het aangespannen rijden.
Zowel jij, de ruiter als het paard hebben er geen baat bij wanneer je je zorgen maakt over de verdere ontwikkeling van je paard.
Als deze even "rust krijgt" onder het zadel kun je er sowieso niets aan verknallen Clown
Overigens heb ik het gevoel dat het meisje het best zou kunnen leren.... maar zeker weten doe je dat niet vanaf een foto Bloos

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:39

indd.. misschien is er wel veel druk voor het meisje.. eerst een Z2 ruiter er op en dan moet je het maar ff nadoen..

geef haar de tijd en hou het in de gaten. en les is altijd goed

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:42

Nikita_1995 schreef:
Het probleem is wanneer ze dus sterk wordt, wegrent en niet meer terug te rijden is, wat dan te doen, het paard dan maar laten lopen met zit en benen erbij tot ze weer terug komt in tempo? Maar dan ben je al heel wat ronden verder denk ik en wordt denk ik dan juist alleen maar erger, omdat ze dat ziet als vlucht om onder het werk uit te komen.

Als ze na die paar ronden wel wacht en terug komt, heb je een begin, stapje bij beetje kom je er dan wel.

Ik zou dit (alles dus) gewoon met je bijrijdtster bespreken. Want jij wilt gewoon het beste voor je paard, en zij is niet zo ervaren. Daar kan natuurlijk, door les, zeker wat aan gedaan worden, als zij er voor open staat. Dan kan je altijd nog in overleg met de instructeur, na een paar keer kijken of het zijn vruchten zal afwerpen of niet. Of als zij niet wil lessen dan ben je er ook natuurlijk. Het is jou paard dus jij blijft degene die beslist.

Persoonlijk zou ik niet die Z2 ruiter er eens in de zoveel tijd op laten rijden. Het is natuurlijk wel makkelijk, maar jou paard vergeet echt niet hoe het wel moet als er maar de juiste hulpen gegeven worden. Dus het zal denk ik geen 'schade-beperking' opleveren, om het maar zo te zeggen.

Zit je nu te veel in twijfel zou ik gewoon voor het men-verhaal kiezen. Als je dan kan ivm je gezondheid dan. Dan kan jij gewoon inversteren in dat wat jij wilt en kan jij de keuzes maken.

Je ziet op de foto duidelijk iemand met een harde hand. Maar er bestaat echt wel erger, dus ik zou er niet een te groot drama van maken. Jij hebt het standpunt dat je niet wilt dat ie zo gereden wordt, en prima (terecht vindt ik persoonlijk) maar er bestaat veel erger !!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 11:51

Natuurlijk weet ik ook wel waar het aan schort, we moeten gewoon les krijgen, en bijrijdster heeft er nog maar een stuk of 10x opgezeten ofzo. Maar ik denk dat zowieso maar heel weinig ruiters dit paard kunnen rijden en mee kunnen omgaan, omdat het een verschrikkelijke heks kan zijn als ze merkt dat je een beetje bang bent...

Ik ga nu eerst regelen dat we les krijgen, want zelf ga ik zo niet verder, ik dring bij haar te weinig door, er moet iemand zijn wel tot haar doordringt om die handen los te laten, wat ze zichzelf zo heeft aangeleerd en zich niet vast moet zetten, dat vind ik geloof ik het grootste probleem. Dit doet ze niet constant hoor, maar ze probeert teveel met die teugels, terwijl ze met wat meer been erbij veel meer bereikt.

Bijrijdster weet ervan dat ik dit hier bespreek overigens... Bloos

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:01

Heb hier nog een kort filmpje waarin ze mijn aanwijzingen qua teugelvoering even opvolgt, maar probeert dan te zagen om die nek in de krul te krijgen en gebruikt daarbij veel te weinig zit en been, waardoor het paard van achteren niet meer actief doorloopt... Bij een ophouding hoort flink wat been vooraf toch, zodat de achterhand eronder treedt ?? Bijrijdster zit alleen van voren te knutselen en niet van achteren waar de motor zit...

Maar misschien verwacht ik ook wel teveel hoor in een korte tijd... Bloos

Doordat ik alleen maar commentaar kreeg op een ander forum, dacht ik, laat ik hier eens een topic over openen en jullie licht erover laten schijnen Knipoog

Het is nergens volmaakt of wel dan ??

Klik --> http://www.youtube.com/watch?v=_lPSx2Zfkms
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 23-11-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:05

idd ze moet leren d'r zitbeentjes te gebruiken, teugels eerst maar wat langer laten en je zadel ff opvullen dienie Knipoog dan zal het al een stuk verandering zijn.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:07

Ja daar is het tempo mss wel laag, máár, ze vlucht dus niet...................

Als ze goed voor het been is, wat je zei, is dat dus eigenlijk geen probleem, omdat je dus tussendoor, als je haar laat wachten, wel door verruiming activiteit houd.

Ik denk dat je je een beetje vasthoud aan wat je hebt gezien hoe ze liep zij die Z2 ruiter. Maar die nieuwe ruiter moet dit helemaal nog leren. Ik zie liever dit, dan maar te laag in tempo en een stille vriendelijke hand, dan een paard wat vlucht voor de teugel druk. Met te veel teugeldruk komt ze helemaal nooit van achteruit maar rent weg en dan sla je ook een stuk basis over.

Niet alles kan tegelijk. Je bijrijdster zit er zo wel netjes op !! Handhouding mooi en meegaant. Veel prettiger gezicht.