3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Re: 3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:40

Je zult zien als jij je paard aan de voorkant gewoon een normale contact teugel heb zonder iets te vragen dat ze wel voorwaarts is..Dan moet je eens verder gaan denken..

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:42

jesterlover schreef:
Je zegt dat je paard zich vaak aansteld, bij een heleboel dingen.

Ik vind slaan naar het been, stijf in haar lichaam, teugelkreupel enz GEEN aanstellerij van je paard..!

Ik vind het erg onverantwoord om met slof te rijden al helemaal aangezien je paard nog geen 4 jaar is..!!

Als jij denkt dat jou paard van 3 en een half jaar al op en top aan de teugel loopt, lekker los over zijn rug en door zijn lichaam is, zich altijd goed en netjes gedraagd, en precies doet wat jij wilt, heb je toch een beetje verkeerde indruk.

Ga eens aan het werk met haar evenwicht (Lichaam), laat haar lekker lopen, zonder dat ze aan de teugel loopt, het gezegde "Voorwaarts, neerwaarts" EERST voorwaarts DAN pas neerwaarts. Als ze lekker loopt, over haar rug, zonder dat jij een slof nodig hebt, (ZONDER dat ze naar je been slaat) dan een voorzichtig oppakken. Maar teugelkreupel komt niet Zomaar, en niet vanzelf

Alsjeblieft, blijf er voor vanaf en begin bij het begin..

Neem anders hulp, dit is het belangerijkste gedeelte van het hele leven van een paard..! Alles word bepaald, waar jij nu mee bezig bent., en naar mijn mening, klinkt het niet erg goed, en kijkt ook niet prettig een bijna 4 jarige die extreem achte de loodlijn loopt..

Helemaal mee eens. Ja

Teugelkreupelheid is een ruiterfout, geen fout van het paard.
Ik zal eerst maar even naar jezelf kijken voordat je jouw paard afstraft met een slof.

Verder niets tegen jou, misschien is het ook omdat je er geen verstand van hebt.
Ik zou daarom persoonlijk nooit zo'n jong paard nemen. Maarja. Ieder zijn eigen keus.
Met goede begeleiding moet het eigenlijk wél kunnen.

Dus neem alsjeblieft les, van iemand die vaker met jonge paarden werkt en de ervaring heeft. Lachen
Kan je een hoop van leren.

Geniet van je paard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:53

Citaat:
Om der van mijn "hand weg te rijden", of wel; met het neusje naar beneden. Maar zoals ik zei; ik ons geval zit daar een stapje tussen omdat ik haar niet meteen laag kan rijden omdat ze zich dan vast zet. Ik moet haar dus eerst iets omhoog en nú kan ik pas naar beneden gaan rijden

neusje kan wel naar beneden maar moet ook heeeel belangrijk naar voren..dan kan ze ook voorwaartser gaan lopen anders gaat hij ''over de kop''

En met overvragen bedoel ik niet de hoeveel keer en hoelang je rijd maar wat je van haar lichaam
vraagt op de momenten dat je met haar bezig bent. Ze toont niet voor niks wat verzet.
Ik hoop dat je ziet dat je dit anders op moet lossen en goed naar je paard luistert.
Succes met je mooie paardje..ze kan het wel alleen nu nog niet..maar het komt.
Zolang je maar de fout altijd eerst bij je zelf zoekt!
Succes
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 18-11-07 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:54

Ik hoop voor je dat je paard in zijn verdere loopbaan als sportpaard geen last blijft houden van dat been dat in het draad heeft gehangen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:02

Zaïre lijkt echt klein onder jou Wow! !

Ik vond het er netjes uitzien en ik denk dat het in het echie ook beter is te beoordelen.
w.b.t de slof; dat ding hangt enorm los, Nadia zit er nauwelijks aan, zal dus ook niet zo'n grote inwerking hebben.
Verder heb ik geen verstand van hulpteugels, dus ga ik geen oordeel over vellen.

Het neusje mag er voor het plaatje wat meer uit, maar zoals eerder vermeld, is er een speciale reden dat ze wat compacter in de hals wordt gereden.
Ze is natuurlijk nog redelijk goed aan het groeien + ze is wat langer gebouwd.

Ik vond het er vanmiddag super ontspannen uitzien, overigens zijn de foto's ook maar momentopnamens en deze foto's laten niet het fijne plaatje zien dat ik vanmiddag zag Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:16

Ik denk dat ik wel begrijp wat de meeste mensen bedoelen, het lijkt op de foto (kan het niet irl beoordelen Knipoog ) gespannen.
Het lijkt dat je eerst de voorkant naar beneden rijd en dan haar lengte wil laten krijgen door haar naar voren te stuwen...

Probeer het eens andersom, eerst de lengte en het gelijkmatige ruime tempo, vanuit dat punt nageeflijk maken. Wanneer je je namelijk te veel blijft focussen op het aan de voorkant nageeflijk blijven lopen gaat het imo de verkeerde kant uit Knipoog
Laat haar maar lekker even ver voor de loodlijn uitkomen, wanneer ze los wordt in haar lijf komt dat allemaal vanzelf wel Lachen En dan kan je de slof aan de wilgen hangen Knipoog

Maar zoals ik al zei... dit is na het zien van deze foto's, welke natuurlijk een moment opname zijn Knipoog Heb je een filmpje? Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:27

Leuk paard en leuke combinatie.

Maar.................dit paard geeft zelf aan dat er iets niet in orde is. *LOL*
Waarom luisteren jullie er niet naar?
Laat hem onderzoeken. Ja
Hij trapt niet voor niks naar je been.

Een kleine misstap tijdens het rijden kan al grote gevolgen hebben. Bloos

Kun je helemaal uitsluiten dat er niets aan de hand is:

Ga dan vooral bezig die achterhand te trainen zonder ruitergewicht door veel galoptrainingen te doen aan de longeerlijn.
Ik vind je paard veel te veel op de voorhand lopen, maar goed, dit kan door de foto's een momentopname zijn.

Wees er zuinig op.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:14

Equidea schreef:
Een paard stelt zich nooit aan en doet ook niet alsof het kreupel is, vraag me af wat er zich afspeelt wanneer er geen foto's gemaakt worden.

Onzin! Ik ken der wel 1 hoor... als ze geen zin had liep ze "kreupel" en zodra je der naast stond of ze liep los was der niets meer aan de hand!
Mooi beesje het ziet er netjes uit! suc 6 verder!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:27

hallo

echt een mooie combie en een super mooi bessie!!! maar indd ik ben het ook niet eens met een paard van 3 en dan al aan de slof teugel zeker niet als hij net onder het zadel is..... Neem maar van ons alle aan die het met mij eens zijn dat je paardje er later last van gaat krijgen, maar nog wel veel plezier met je knappe paardje

gr kim

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 02:19

Als haar achterhand sterker moet worden, waarom kan ze dan van voren wel zo ver achter de loodlijn lopen? Een paard kan m.i alleen nageeflijk worden als ze van achteruit lopen.
Meer balans krijgt je paard echt niet van steeds met aangenomen teugels rijden. Flinke stukken rechtdoor aan een los contact (buitenritten bijvoorbeeld) lijkt mij beter.
Als je naar buiten mag: lekkere stapritjes maken door het bos ofzo! Als het een beetje in de buurt is, neem dan een wat heuvelachtig pad. Heuveltjes stappen zijn ook prima om de achterhand sterker te maken.

Daarbij gaat een paard echt niet zomaar teugelkreupel lopen. Zoek het probleem bij jezelf. Dit doet ze echt niet om jou te pesten! Ze is pas 3,5 jaar oud en dat is echt even wat anders dan een paard dat al een stukje verder is. Een jong paard kan niet in een keer snappen, kan niet in de eerste paar keer lekker soepel door het lijf en in balans lopen. Ze zullen toch echt zelf uit moeten vinden hoe ze het beste op hun eigen benen kunnen lopen, dat kun jij echt niet voor d'r doen!

Citaat:
Ik kan haar niet langer in de hals laten, want dan raakt ze zo ver uit balans dat ze wéér kreupel is. Ze moet juist wat compacter in d'r hals. Dan ontspant ze meer, want dan spant ze de onderhals niet aan. En dan kan ze d'r achterhand beter gebruiken en blijft ze beter in balans. En dan ontspant ze haar rug en word ze losser en soepeler.

Om betere balans te krijgen, zal ik haar van voren wat losser laten zodat de neus voor de loodlijn kan komen en kan zakken. Ook dan zal ze de onderhals niet aanspannen, en kan ze de rug ontspannen.

Citaat:
ik rijd haar weg van mijn hand

Waarom loopt ze dan nog steeds zo ver achter de loodlijn? Een paard dat je van je hand rijd komt niet zo achter de loodlijn hoor. Die volgt je hand naar beneden, en blijft iets voor of op de loodlijn en laat het hoofd zakken tot ongeveer kniehoogte. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je dat in 2 keer lukt, maar je moet geduld hebben en blijven proberen.

Ik wil je zeker niet afkraken ofzo hoor.. Je hebt een heel leuk beest onder je kont, en jij zit er hardstikke netjes op! Ik reageer alleen maar omdat ik (en de rest) je wil helpen!
Heel veel plezier en succes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 04:03

Ik vind dat het paard teveel achter de loodlijn loopt. Op die manier kan ze noooit haar achterhand gaan gebruiken, want al het gewicht word op de voorhand geplaatst.
Je zult haar van voren los moeten laten, zodat ze haar evenwicht kan gaan vinden, vanuit dat natuurlijke evenwicht kun je dan aan de slag.
Als dit paard problemen heeft gehad aan 1 been zal ze ongetwijfeld behoorlijk scheef zijn ontwikkeld, dus ik zou beginnen met rechtrichten. Verder veel buitenrijden, lang rechte stukken, veel stappen en veel overgangen maken.
Die slof is nergens voor nodig, dit paard moet juist leren jouw hand op te zoeken, ze duikt er nu achter om jouw inwerking te kunnen ontwijken. Als je correct rijd komt een jong, onbedorven paard vanzelf aan de teugel.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:18

Nadia_Mocca schreef:
Equidea schreef:
Een paard stelt zich nooit aan.

Dus scheve "enge" grassprietjes langs de bak zijn echt eng? Lachen

Btw: ik zei MISSCHIEN bij, dus ik weet het ook niet Knipoog

Edit: dan speelt er zich hetzelfde af.
Mag ik dan nog even wat zeggen:
Sommige paarden zijn op de standaard manier te rijden, andere via een omweg.

Kijk je snapt dat het een onervaren paard is. Je kan van een jong ding niet verwachten dat het nergens van schrikt. En er zijn idd paarden die via een omweg moeten, maar vaak is dat ter onkunde van een ruiter. Een paard leren begrijpen is ook een vak opzich. Over de slof ga ik niets zeggen want daar gaan al veelste veel toppics aan kapot helaas. En als je mijn onderschrift leest zie je mijn mening..

Je hebt een prachtig paard. Doe rustig aan, het zou zonde zijn als het weer fout gaat, bij een jong paard kan je iets niet overhaasten.

Veel suc6 verder Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:31

Heey Nadia eindelijk zie ik je weer eens te paard zitten!

Ik vind de foto's zonder slof een erg fijn beeld geven (met slof vind ik haar wat aan de diepe kant lopen). Wat een leuk paard zeg!

Wanneer kom je Micje rijden Tong uitsteken ?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:11

Bedankt allemaal, ik zal kijken of ik nog ergens een filmpje heb. Deze foto's zijn maar momentopnames en om eerlijk te zijn; voor het gevoel is ze echt heel los en ontspannen.
Met sommige van jullie ben ik het wel eens. Maar nogmaals; het is niet mijn paard, dus ik bepaal ook niet of de slof er wel of niet aanhangt. Daarom nog een keer: zien jullie de slof op de foto's aangespannen. Juist; nee want ik wil ook liever geen slof Knipoog
Over dat slaan naar het been. Dat probleem is verholpen, dat was van het kuilgras.
Ik zal kijken of ik eens naar buiten mag, maarja het is niet mijn paard. Ik bepaal er niet over.
En dan nog over de les/hulp; de hulp die ik krijg is naar mijn mening goed. Ze heeft veel ervaring met jonge paardjes.

Charlotte: Als ik tijd heb Tong uitsteken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:14

Weet je wat ik altijd eng vind bij mensen die zeggen dat paarden zich aanstellen? Dat ze ze ook zelden na laten kijken. Ik ben er sowieso voor om een jong paard eerst door een dierenarts/ manueel therapeut na te laten kijken, om te kijken of hij helemaal recht is. Dan pas kun je er mee gaan sporten. En scheef worden ze van een val etc wat ze als jong paard veel meemaken.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:16

Tulandro schreef:
Weet je wat ik altijd eng vind bij mensen die zeggen dat paarden zich aanstellen? Dat ze ze ook zelden na laten kijken. Ik ben er sowieso voor om een jong paard eerst door een dierenarts/ manueel therapeut na te laten kijken, om te kijken of hij helemaal recht is. Dan pas kun je er mee gaan sporten. En scheef worden ze van een val etc wat ze als jong paard veel meemaken.

Daar ga ik niet over, ik heb het voorgesteld eens. Wat hun er mee doen moeten ze zelf weten. Ik heb mijn best gedaan Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:18

Blijft lastig, een paard voor een ander rijden...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:19

Nadia_Mocca schreef:
Tulandro schreef:

Daar ga ik niet over, ik heb het voorgesteld eens. Wat hun er mee doen moeten ze zelf weten. Ik heb mijn best gedaan Knipoog

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Als jij er niet op gaat, is er wel iemand anders.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:22

laat dit topic anders ook lezen door de eigenaar, genoeg om mee aan de gang te gaan

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:23

Ik zal kijken wat ik kan doen Lachen

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:41

Ik vind je foto's er helemaal niet verkeerd uit zien hoor! en als ik lees wat hij allemaal wel niet gehad heeft al helemaal.. ik kan je maar 1 advies meegeven stap heel veel met hem, laat hem maar op zijn eigen benen lopen en probeer hem met een lossere teugel zijn plekje te vinden waar hij goed op zijn eigen benen kan lopen en als je dat heb bereikt weer aan de gang met de nageeflijkheid..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:13

Nadia_Mocca schreef:
Oké, dan zal ik toch maar een flink verhaal er van moeten maken.

Zaire is als jaarling flink kreupel geweest. Ze heeft in de omheining gehangen. Been lag open tot op het bot. Ze is tot 2½ jaar gevoelig en onregelmatig erop geweest. Ze heeft een zwakke achterhand. Die moet eerst sterker worden. En jullie hebben het allemaal maar over die voorkant, de achterkant is nu belangrijker want eerst kon je niet eens een fatsoenlijke overgang rijden. Dan viel ze terug (terwijl ik de overgang juist voorwaarst reed). Ze is erg slap in der lichaam, ze loopt soms in eens kreupel, alles rammelt, alles zit los. Vaak in een overgang schiet er opeens iets verkeerd in het been. Ik moet haar eerst ontspannen rijden, en dat ben ik nu aan het doen, en dat gaat niet als zij zich zelf helemaal vast zet. Maar het allerbelangrijkste vind ik nu toch echt de achterhand, zonder die is ze helemaal niks. Dan loopt ze nog kreupeler, en ook vaker kreupel.
Over die slof; hij hangt altijd los, behalve als ze der hoofd zo extreem hoog gooit dat ze sterren kijkt.

Sorry dat ik het zo zeg, maar als je paard op eigen benen (dus met teugel los) niet eens zuiver kan lopen en dus kreupel is, waarom rijd je haar dan uberhaupt???

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:29

Martine_m schreef:
Equidea schreef:
Een paard stelt zich nooit aan en doet ook niet alsof het kreupel is, vraag me af wat er zich afspeelt wanneer er geen foto's gemaakt worden.

Onzin! Ik ken der wel 1 hoor... als ze geen zin had liep ze "kreupel" en zodra je der naast stond of ze liep los was der niets meer aan de hand!

Dan heeft ze dus last ergens van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citaat:
Ze is echt wel aan het been, ze heeft gewoon last van der buik. Ik was er vergeten bij te zetten dat dat tot van de week was. Nu krijgt ze al een paar dagen geen kuilgras meer, maar hooi. Vandaag dus geen bokfestijn gehad.
De kwestie over mijn benen eraan houden, ik houd mijn been er echt wel aan hoor, ik heb me lam gereden. Ik heb er spierpijn van.

Je spreekt jezelf hierin tegen, ik drijf niet-->ik drijf heel veel

Ook:balans zoeken moet ie zonder jou doen, als hij dat op jou mag doen heeft hij dus geen balans.
tevens zit op foto 3 of 4 de slof wel heel strak!
Jullie zijn een leuke combi maar neem ajb echt les!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:32

Martine_m schreef:
Equidea schreef:

Dan heeft ze dus last ergens van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat jij wil... Bloos

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:42

in de beginpost zeg je dat je het aanstellen zat was en dus de slof er om gehangen hebt,
en nu zeg je dat het moest van de eigenaar. hier spreek je jezelf ook weer tegen, zoals ik al veel gelezen heb in de topic.

Ik ben tegen slofteugels, zeker bij een dier wat net 2 maand onder het zadel is, als jij het als ruiter niet kan oplossen, zoek dan naar iemand die het wel kan oplossen, maar grijp niet naar de slofteugel,

een paard wat kreupel loopt doet dat naar mijn mening nooit zomaar, dus als je er op zit kan het net te veel zijn om kreupel te lopen, terwijl wanneer je er laast loopt niets te zien hoeft te zijn, voor mij duidelijk dat het aan de ruiter licht, even over het stukje hierboven, vind het dus de kop in het zand steken.

neem les. lekker veel overgangen rijden, niet te gefixeerd over aan de teugel en zo vergeten dat het van achteruit moet beginnen, ipv aan de voorkant.
verder mooi paard, helaas met al behoorlijk wat puntjes waar ik voorzichtig mee zal zijn.

Als je een paard voor een ander rijdt, en je bent het er niet mee eens, dan ga je er toch niet op, paard is naar mijn mening altijd belangrijker als het rijden, maar goed ook dat zie ik te vaak andersom, is ook een stukje algemeen en niet persoonlijk.

succes verder.