Tor & Black @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Tor & Black @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:33

Zwarte pony, daar ben je toch echt te groot voor. Doordat je benen te lang zijn, trek je ze op, waardoor je bovenlichaam in dezelfde gespannen houding komt te staan. Hierdoor breng je je paard uit balans. Als je al op zo'n kleintje gaat rijden, moet je ervoor zorgen dat je balans helemaal perfect in orde is.

Het grotere paard dan. Probeer hem meer, maar dan veel meer naar voren te rijden. Je werkt je het leplazerus met je benen en er gebeurt helemaal niets! Een paard kan niet ontspannen naar beneden komen als het niet is geactiveerd. Het links-rechts wat hij met zijn hoofd doet, komt door het feit dat jij met je handen teveel dwingt. Probeer ook in de bochten, je buitenteugel er aan te houden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:39

Ikheb het filmpje even bekeken.. .nergens om maar loopt die pony wel helemaal goed? Hij lijkt onregelmatig...
Zo niet dan moet je hem eerst meer naar je hand toe rijden, jehebt totaal geen constante aanleuning. En dat doe je niet door constant met je benen te lopen pompen...

Over dat te groot zijn... als ik zie hoe Katrien op de schimmel past denk ik dat ook zij te groot is voor dat zwarte ponietje..

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:48

Snap je zelf wel dat je een paard kan verpesten om met een niet passend zadel te rijden?
Is het rijden zo belangrijk voor je dan het welzijn van je pony?
Kun je niet 2 weken wachten op je nieuwe zadel?
Zonder terijden en dan nog niet gesproken over dat je veel te groot ben en te zwaar voor dat beest?
Jullie allebij!
Diep triest zoek een ander paard waar je op kan rijden die groot genoeg is je kan bijne mee lopen man.
En als of je niks anders met je pony kan doen je kan ook aan vrijheidsdressuur gaan doen of longeren fietsen noem maar op.
Maar dat is zeker niet leuk genoeg...
Nee vooral door gaan zo daar doe je je pony goed aan snap je uberhaupt wel waar je mee bezig ben?
Heb er geen andere woorden voor maar ga vooral door met je pony te ver neu.ken.....pfff Sigaar
Zo laat je maar weer zien hoeveel je om je paardje geeft niks dus.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:49

pearlie schreef:
Ikheb het filmpje even bekeken.. .nergens om maar loopt die pony wel helemaal goed? Hij lijkt onregelmatig...
Zo niet dan moet je hem eerst meer naar je hand toe rijden, jehebt totaal geen constante aanleuning. En dat doe je niet door constant met je benen te lopen pompen...

Over dat te groot zijn... als ik zie hoe Katrien op de schimmel past denk ik dat ook zij te groot is voor dat zwarte ponietje..

Dat zag ik ook al.
En ben het met je eens met het rijden. Clown

Misschien een tip.
Neem les. Clown

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:50

X_Mliss, doe even normaal. Als je niets positiefs of constructiefs te vermelden hebt, zeg dan gewoon helemaal niets.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:53

Ik heb d'r nooit gemeten, maar ze is waarschijnlijk iets kleiner dan 1m30, en zoals ik al eens eerder heb gezegd is Tor NIET mijn verzorgpony, en rijdt Katrien er normaalgezien op.
Ik reed er even op omdat het Katrien niet lukte om hem goed te laten lopen (= in de richting die zij aangaf), en als ik er eerst even op kruip bewijs ik d'r dat het echt wel mogelijk is.
Waar ga ik een bijrijder voor Black vinden die niet te groot is en die wel genoeg kan rijden om erop te blijven zitten als ze lastig doet?
En het zadel ligt in principe wel goed, het blijft alleen niet liggen, wat geen enkel zadel met boom gaat doen aangezien ze geen schoft heeft en alleen de singel voorkomt dat het zadel gewoon op d'r nek schuift (wat die staartriem gedeeltelijk voorkomt)
En moest ik echt het gevoel hebben dat ik d'r hinderde zou ik stoppen met d'r te rijden, maar als je d'r bijna zonder druk aan de teugel zou zien gaan en zou zien hoe ze uitstrekt als 'k d'r ook maar een beetje aandrijf zou je misschien ook wel gaan denken dat ze er echt niet zoveel last van heeft. Om d'r spieren van in het begin mee te laten dragen ga ik ook longeren ipv losrijden, zodat ze eerst d'r spieren los kan maken.

@pearlie: Katrien is echt wel 10 cm. kleiner dan ik hoor Tong uitsteken, en nee hij loopt niet helemaal goed, hij wordt ook niet gericht gereden en is over het algemeen vrij stijf, hij loopt wel regelmatig, maar hij nam heel moeilijk stelling in het filmpje en hij heeft ook x-benen of alleszinds geen correct gebouwde benen. En hij loopt met zijn hoofd ook helemaal nog niet rustig, dus hou ik mijn handen gewoon zo stil mogelijk zodat hij doorkrijgt dat hij alleen zichzelf hindert door zo met zijn hoofd te zwieren en het bit te ontwijken. Het is ook pas de 3e keer dat ik op hem rij, waarvan ik de eerste 2 keren absoluut niet veel van hem heb gevraagd, de keren wel een dikke maand uit elkaar lagen en hij nueenmaal niet het meest perfect gereden paard is, maar alle tips om hem beter te laten lopen zijn natuurlijk welkom.

@maaikemuis: ik ben ook enorm aan men balans aan het werken, op wandeling zit die 99% van de tijd wel al goed, maar met figuren rijden dus echt wel nog niet, zeker niet als ze dan halverwege naar Tor toe rent. En men buitenteugel: ja die blijft me achtervolgen Clown die gaat nu altijd z'n eigen gangetje lol maar daar werk ik zoveel mogelijk aan.

@x-Mliss: Ik ben ook van plan om les te geven, normaalgezien zou ik deze keer voor het erst les gehad hebben, maar dat is uitgesteld wegens een verjaardag van het petekindje van de instructrice.

@Algemeen: Tegenover de vorige keer dat ik op hem reed is hij gigantisch geactiveerd aan m'n been, dus hij boekt wel al vooruitgang Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 18-11-07 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:58

Lord_Ik schreef:
@pearlie: Katrien is echt wel 10 cm. kleiner dan ik hoor Tong uitsteken, en nee hij loopt niet helemaal goed, hij wordt ook niet gericht gereden en is over het algemeen vrij stijf, hij loopt wel regelmatig, maar hij nam heel moeilijk stelling in het filmpje en hij heeft ook x-benen of alleszinds geen correct gebouwde benen. En hij loopt met zijn hoofd ook helemaal nog niet rustig, dus hou ik mijn handen gewoon zo stil mogelijk zodat hij doorkrijgt dat hij alleen zichzelf hindert door zo met zijn hoofd te zwieren en het bit te ontwijken. Het is ook pas de 3e keer dat ik op hem rij, waarvan ik de eerste 2 keren absoluut niet veel van hem heb gevraagd, de keren wel een dikke maand uit elkaar lagen en hij nueenmaal niet het meest perfect gereden paard is, maar alle tips om hem beter te laten lopen zijn natuurlijk welkom.

@Algemeen: Tegenover de vorige keer dat ik op hem reed is hij gigantisch geactiveerd aan m'n been, dus hij boekt wel al vooruitgang Tong uitsteken

Misschien is het dan goed om eerst een tijdje te longeren zodat de pony wat conditie en spieren opbouwt. Ook leert hij dan in balans te lopen met de juiste buiging, zonder belasting. Waarschijnlijk gaat het rijden daarna een stuk beter.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:01

Even een rekensommetje dan maar misschien dat het dan bij je doordringt. Een paard mag ongeveer 15% van zijn lichaamsgewicht dragen mits het in goede conditie is. (sommige rassen iets meer met name ijslanders) Jij weegt 60 kilo dit houd in dat de pony 400 kilo zou wegen. Tsjaa.... geloof daar komt de pony niet eens in de buurt.

Snap je nu dat je gewoon veel te zwaar bent. De pony kan je wel dragen, maar haar lichaam kan dat eigenlijk niet aan en zal dus hard slijten.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:03

nikki160287 schreef:
esthertjuh_ schreef:
Ik geloof dat ze de foto's neerzet voor opbouwende kritiek..
Maar als ik het anders kan brengen zeg ik het zo :
Meschien dat je haar minder moet gaan rijden?
En dan liever zónder zadel...
Veel met haar wandelen en longeren tot je een leuk meisje voor haar hebt gevonden.
Met de andere pony kan je denk ik wel vooruit of niet ?
Ik vind de foto's van de 1ste pony er leuk uit zijn maar de 2de geeft gewoon geen fijn beeld...

Zonder zadel heb je ook puntbelasting dan komt dus al het gewicht (wat dus teveel is) op een klein gedeelte van de rug net als bij een boomloos zadel. In mijn ogen dus echt geen optie. Boomloos zadel kan je wel doen maar dan gelijk een klein ruitertje erbij zoeken om erop te zitten Knipoog

Wel bedankt voor de informatie (wist ik niet Bloos )

Ik vind het niet het beste beeld geven maar er zijn leuke dingen om met die pony te doen!!
Het is jammer als ze zo reageren maar als ze het vriendelijker zouden zeggen, zou je alleen maar goede tips kunnen vinden Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:05

Lord_Ik schreef:
Waar ga ik een bijrijder voor Black vinden die niet te groot is en die wel genoeg kan rijden om erop te blijven zitten als ze lastig doet?
En het zadel ligt in principe wel goed, het blijft alleen niet liggen, wat geen enkel zadel met boom gaat doen aangezien ze geen schoft heeft en alleen de singel voorkomt dat het zadel gewoon op d'r nek schuift (wat die staartriem gedeeltelijk voorkomt)

Ik heb vier Shetlandpony's die alle vier praktisch geen schoft hebben, en toch hebben wij zadels mét boom die prima passen. Een staartriem is inderdaad een goede oplossing om te voorkomen dat het gaat schuiven (hebben wij ook). Maar dit zadel is te groot, schoft of geen schoft, staartriem of niet, schuiven doet het dan toch wel. Ga eens opzoek naar een kleiner zadel mét boom. Ik durf te wedden dat het dan niet meer schuift.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:08

maaikemuis schreef:
X_Mliss, doe even normaal. Als je niets positiefs of constructiefs te vermelden hebt, zeg dan gewoon helemaal niets.

Vind je het normaal dan dat ze op een te kleine pony rijd met een niet passend zadel terwijl ze zegt dat ze over 2 weken een nieuw zadel krijgt nou als je dan niet even kan wachten met rijden slaat nergens op.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:13

Als je weet dat het zadel niet past, waarom ga je er dan in godsnaam op rijden?
Als jij kleren hebt die niet passen, trek je ze toch ook niet aan? Waarom doe jij dat dan wel bij die pony? Ze zal het echt niet leuk vinden dat ze met een zadel wordt gereden dat absoluut niet past. Desnoods stap je maar iedere 5 minuten af om het zadel goed te leggen of zoek je gewoon andere manieren om haar te laten bewegen.

Op de tweede foto van die appelschimmel, lijk je ook scheef te zitten.
Verder stoor ik me tijdens het filmpje aan je benen. Je bent constant bezig met drijven en loopt daardoor nogal te klapperen met je benen. Probeer wat consequenter te zijn, dus niet constant drijven, maar dan gewoon een tikje met het zweepje.
Ook mogen je handen best wat hoger.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:14

Ook wij hebben een shetlander (1m10) met een zadel met boom (wintec 2000), deze schuift trouwens helemaal NIET dus wij hebben ook geen staartriem...

Een NIET passend zadel maak je niet passend met een staartriem. Deze pony heeft een kleiner zadel nodig en daar zul jij niet in passen (misschien nog een teken voor je dat je te groot bent voor deze pony?)
Je geeft aan dat je graag zou willen ruilen van vz-pony maar waarom MOET je perse rijden??? Het is een leuke pony waar je ook heel veel andere dingen mee kunt doen (kijk eens in het topic dat Eline voorstelt, je zult zien dat langelijnen bijvoorbeeld een erg leuk alternatief is)

Voor een andere bijrijder kun je misschien een advertentie plaatsen op marktplaats of bij de lokale manege langsgaan. Er zijn voldoende lichtere en kleinere meiden die netjes kunnen rijden.

Je schrijft zelf dat je WEET dat je te groot bent en dat je WEET dat het zadel niet past....hoe kun je dit dan verantwoorden????? Ik probeer dicht echt te begrijpen want ik snap er helemaal niks van

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:19

x_Mliss schreef:
pearlie schreef:

Dat zag ik ook al.
En ben het met je eens met het rijden. Clown

Misschien een tip.
Neem les. Clown

misschien een tip voor jou , doe alsjeblieft even niet zo arrogant.
De 1 heeft wel geld voor les en de ander niet he , voor sommige (verwende nesten) is het gewoon te vanzelfsprekend dat je maar les krijg en een goed passend zadel etc. Maar je moet er ook mee rekening houden dat niet iedereen alles maar zo even krijgt.

Maarja , raad de ts ook niet aan om zowiezo op het zwarte ponietje te rijden en al helemaal niet met zo'n zadel, ga lekker buitenritjes lopen en longeren en vd ofzo of laat er een kleiner iemand op rijden want dit kan je beter laten Lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:21

nathalie2302 schreef:
Ook wij hebben een shetlander (1m10) met een zadel met boom (wintec 2000), deze schuift trouwens helemaal NIET dus wij hebben ook geen staartriem...

Een NIET passend zadel maak je niet passend met een staartriem. Deze pony heeft een kleiner zadel nodig en daar zul jij niet in passen (misschien nog een teken voor je dat je te groot bent voor deze pony?)
Je geeft aan dat je graag zou willen ruilen van vz-pony maar waarom MOET je perse rijden??? Het is een leuke pony waar je ook heel veel andere dingen mee kunt doen (kijk eens in het topic dat Eline voorstelt, je zult zien dat langelijnen bijvoorbeeld een erg leuk alternatief is)

Voor een andere bijrijder kun je misschien een advertentie plaatsen op marktplaats of bij de lokale manege langsgaan. Er zijn voldoende lichtere en kleinere meiden die netjes kunnen rijden.

Je schrijft zelf dat je WEET dat je te groot bent en dat je WEET dat het zadel niet past....hoe kun je dit dan verantwoorden????? Ik probeer dicht echt te begrijpen want ik snap er helemaal niks van

Je haalt de woorden uit me mond hier ben ik het 100% mee eens!
Maar snap niet dat je er toch op stapt.
En als je zadel schuift is dat al een teken dat er iets niet goed is en dat los je niet op met een staart riem.
Dat is het zelfde dat mensen met een klapperend zadel er een bontje onder gaan leggen. Clown
En precies het zelfde als wat Eliine zegt er zijn echt wel passende zadels voor die pony.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:25

Omdat ik weet dat het zadel niet past en de eigenaar ook geen 20 zadels gaat kopen om eentje te vinden dat goed past ben ik bij zo'n zadel uitgekomen:

Afbeelding

En op de lokale manege is er geen enkele persoon die licht genoeg is die op d'r blijft zitten als ze zin heeft in rodeo. Laat staan iemand die tijd heeft om d'r te komen rijden (wegens eigen paard)

@Ukkiee: Ja inderdaad, het viel me ook al op dat ik scheef zat op die foto, ik probeer een goed evenwicht vinden tussen benen en het zweepje omdat ik nu ook weer niet wil dat hij totaal ongevoelig wordt voor de zweep...

@__Kelly: Zolang er niemand is die met d'r kan rijden en die klein/licht genoeg is vind ik het geen optie om haar niet meer te gaan rijden. Ik rij d'r ook bij lange niet elke dag en doe heus ook nog wat anders met d'r dan rijden, maar met longeren kan ik d'r ook niet echt laten doen wat ik met rijden wel kan doen en met lange lijnen & in de koets lopen doet ze ook wel eens.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:27

@__KELLY
Als je geen geld heb moet je geen paard kopen simpel zat.
Je kan toch niet een paard aan schaffen als je weet dat je geen goeie spullen kan kopen hoe moet dat uit eindelijk met stalling hoefsmit DA wormen kuren enz enz?
Gaat hier wel van het welzijn van je eigen paard wat als hij ziek word?
Maar goed we gaan er nu wel ver op in want het is der eigen pony niet.

En een verwend nest?
Nou dat zal we mee vallen ik werk er ook hard voor en bataal alles zelf. Clown

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:30

x_Mliss schreef:
@__KELLY
Als je geen geld heb moet je geen paard kopen simpel zat.
Je kan toch niet een paard aan schaffen als je weet dat je geen goeie spullen kan kopen hoe moet dat uit eindelijk met stalling hoefsmit DA wormen kuren enz enz?
Gaat hier wel van het welzijn van je eigen paard wat als hij ziek word?
Maar goed we gaan er nu wel ver op in want het is der eigen pony niet.

En een verwend nest?
Nou dat zal we mee vallen ik werk er ook hard voor en bataal alles zelf. Clown

Als ik les neem betaal ik die ook zelf, en dat is voor mij geen reden om geen lessen te nemen, ik kan alleen niet elke week les nemen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:38

nikki160287 schreef:
Even een rekensommetje dan maar misschien dat het dan bij je doordringt. Een paard mag ongeveer 15% van zijn lichaamsgewicht dragen mits het in goede conditie is. (sommige rassen iets meer met name ijslanders) Jij weegt 60 kilo dit houd in dat de pony 400 kilo zou wegen. Tsjaa.... geloof daar komt de pony niet eens in de buurt.

Snap je nu dat je gewoon veel te zwaar bent. De pony kan je wel dragen, maar haar lichaam kan dat eigenlijk niet aan en zal dus hard slijten.

Ik quot mezelf maar even... Echt hoe eigenwijs kan je zijn. Het IS gewoon niet goed voor die pony en dat boomlooszadel dat jij nu laat zien al helemaal niet. Dan zijn er toch betere boomlose zadels met speciale drukverdelende pads eronder. Alsjeblieft ga er niet meer op zitten! Het rekensommetje hierboven liegt toch niet?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:43

nikki160287 schreef:
nikki160287 schreef:

Ik quot mezelf maar even... Echt hoe eigenwijs kan je zijn. Het IS gewoon niet goed voor die pony en dat boomlooszadel dat jij nu laat zien al helemaal niet. Dan zijn er toch betere boomlose zadels met speciale drukverdelende pads eronder. Alsjeblieft ga er niet meer op zitten! Het rekensommetje hierboven liegt toch niet?

Ik zou bijgod niet weten hoeveel ze weegt, maar ze zal toch wel boven de 300kg uitkomen denkikzo Tong uitsteken Er komt een westernpad onder Knipoog maar eerst het zadel, zodat we ermee naar de winkel kunnen gaan om te kijken wat er het beste onder gaat. Je kán er trouwens wel een boom in steken, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is (er zijn maar 2 maten, M en L)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 18-11-07 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:46

Ze zal denk ik niet veel meer wegen dan 300 kilo, ruim genomen zeg 320 kilo. Dan zal het maximum voor haar uitkomen op 48 kilo inclusief alles. Dus het zadel en de kleren die je aanhebt. Dan ben je imo veels te zwaar

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:47

Het is gewoon geen fijn gezicht om naar te kijken, eerlijk gezegt vind ik het er ook niet uit zién!

Ik zou toch maar eens opzoek gaan naar een ander verzorgpaard, je bent hoe je het went of keert, veels te groot voor deze pony. En dan ook nog een niet goed passend zadel.

Ik zou, persoonlijk zéker stoppen met rijden met dit dier, tot je een redelijk zadel hebt. Lijkt me geen pretje voor de pony om met zo'n zadel te moeten lopen..
Er zijn génoeg dingen die je wél kunt doen. Ik zou dat ook maar is gaan doen als ik jou was, en stop met rijden. Dit is echt geen fijn beeld om te zien Knipoog.

Overigens, vind ik de 2 paarden wél leuk om naar te kijken! Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:55

Melanieetjuh schreef:
Het is gewoon geen fijn gezicht om naar te kijken, eerlijk gezegt vind ik het er ook niet uit zién!

Ik zou toch maar eens opzoek gaan naar een ander verzorgpaard, je bent hoe je het went of keert, veels te groot voor deze pony. En dan ook nog een niet goed passend zadel.

Ik zou, persoonlijk zéker stoppen met rijden met dit dier, tot je een redelijk zadel hebt. Lijkt me geen pretje voor de pony om met zo'n zadel te moeten lopen..
Er zijn génoeg dingen die je wél kunt doen. Ik zou dat ook maar is gaan doen als ik jou was, en stop met rijden. Dit is echt geen fijn beeld om te zien Knipoog.

Overigens, vind ik de 2 paarden wél leuk om naar te kijken! Lachen

Het zadel is vorige week besteld, en zou er +- 2 weken over doen om van duitsland naar hier te komen, dan moet ik het ophalen & naar de winkel voor 'n deftig westernpad, aangezien ik normaalgezien max. 2 x in de week rij en ik volgende week maar 1x kan waarbij ik van plan ben d'r enkel te gaan longeren en met de oningereden Fjord aan het werk te gaan aan de longe ga ik dus waarschijnlijk toch niet meer rijden voor ik d'r andere zadel heb.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:10

@ TS, waarom luister je niet gewoon naar wat hier unaniem (en lichtelijk wanhopig) verteld wordt? je kunt niet meer op die pony, strekken en aan de teugel lopen zegt daarin niets. de rodeo's wellicht wel, zou ze dat misschien uit protest tegen het pijnlijke zadel doen?

voor IEDER paard is een passend boomzadel te vinden, mijn shet merrie had er ook ééntje en zoals je kunt lezen is zij niet de enige. een passend zadel schuift niet, en met een niet passend zadel rij je gewoon niet, dat doe je simpelweg niet als je van paarden houdt.

waarom moet er per sé op gereden worden? je geeft aan haar met kleinere kinderen niet te vertrouwen, DUS is het in orde dat jij erop stapt. een paard hoeft niet bereden te worden om gezond en gelukkig te zijn dus waarom zou je het berijden dan zo forceren?

deze pony weegt bijlange na geen 400 kilo, mijn E-pony weegt tussen de 450 en 500 en die is zowat twee keer zo groot. 60 kilo is hoe dan ook teveel, en met kleren en zadel zal je rond de 65-70 kilo uitkomen. ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat gewoon niet meer kan.

nogmaals, boomloos is nog erger dan een goed passend boomzadel, jouw naar verhouding enorme gewicht dient optimaal verdeeld te worden, en dat doet zo'n boomloos zadel gewoon niet. bovendien heeft een westernpad hierin geen enkele functie, behalve schokdemping en vering. het is echt niet zo dat met een westernpad de druk ineens wel goed verdeeld wordt.

verder hoef je geen 20 zadels te kopen, bijna iedere ruitersportzaak heeft een zadelpasservice met personeel dat weet wat ze doen. je kunt deze langs laten komen met meerdere zadels en die laten passen en er ook mee proefrijden. zo vind je gegarandeerd een zadel wat op deze pony past. overigens betwijfel ik of het nuttig is om zadels voor dit diertje te kopen, aangezien jij er niet meer opkan en ze met kinderen niet te vertrouwen is. de enige optie is dan ook alternatieven te zoeken voor het rijden.

overigens is er met de juiste begeleiding van elke pony wat te maken, mijn shet is min of meer ingereden door een jochie van vijf, dat was de eerste (en tot dusver ook enige ooit) die erop zat. Flicka is een echte hittepetit maar met de juiste begeleiding van de combinatie ging het hartstikke mooi. ze is toen drie keer bereden en daarna niet meer, mijn kleine pony doet VD, krijgt training aan de longe, gaat mee aan de fiets en loopt voor de wagen. er zijn heel veel dingen die je met een pony kunt doen, behalve rijden. dat is nu al meerdere keren gezegd.

ik begrijp gewoon niet dat je zo je kop in het zand steekt, en de ene uitvlucht na de andere zoekt om het rijden op die pony te verantwoorden. graag dan ook antwoord op de volgende vraag: WAAROM moet die pony zo nodig bereden worden? wat is er de reden van?

@ kelly, ik begrijp wat je bedoelt, maar paarden kosten nou eenmaal geld, en een redelijke basisopleiding is imo gewoon vereist als je met paarden wilt werken. daar hoort een stukje rijtechniek bij, maar ook enige praktische en theoretische kennis over het wezen 'paard'. dat hoort er gewoon bij om het dier van de minimale zorg te kunnen voorzien. als je wilt rijden ontkom je niet aan rijles, ik denk dat dit topic een goed voorbeeld is wat dat betreft.
verder vind ik het jammer dat je de mensen die wél een hoop geld uitgeven aan les en passend materiaal 'verwende nesten' noemt, ik heb nl altijd keihard gezwoegd voor mijn dieren, zodat ik kan zorgen voor passend spul en de juiste begeleiding om mijn paard tijdens het werk niet in de weg te zitten. imo is dat gewoon basiszaak, heb je het geld niet voor een passend zadel, dan rij je even niet en spaar je door.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:10

ik vind het wel meevallen hoe groot je bent je benen komen maar een klein stukje onder de buik je hebt een wat langer bovenlichaam. Maar ik weet als je met dit zadel doorblijft rijden dan is je pony op weg naar een lange herstel periode mijn tinker heeft een boomlooszadel gehad en daardoor een drukplek gehad! ik heb hem 3 maanden niet kunnen rijden! en dat was niet eens waar het zadel lag die drukplek was op zijn ledenmaten en dat doet zo zeer ik heb nu een aangepast zadel en dat licht perfect! pas op met boomloos rijden het hoeft niet altijd goed te liggen zo zie je maar aan die van m ij!