Als ik jou was zou ik het inderdaad met je instructeur overleggen en als hij aangeeft dat een wieltje jou kan helpen kun je dit altijd proberen en als het niet werkt weer terug gaan naar een gewone spoor.
Het is namelijk onzin dat je paard afstompt op een wieltje. Ik ben met mijn paard met een wieltje begonnen in de Z1 omdat ik tegen hetzelfde probleem aanliep als jou. In de M was er niks aan de hand maar in het Z wordt er gewoon net meer van je verwacht en dan vooral mbt tot de lengtebuiging en daar bleef het achterbeen van mijn paard wel eens net te langzaam. Ik rijdt inmiddels Z2 en ga in januari ZZ-licht starten, ik rijdt nu 2 keer in de week met een wieltje in de wedstrijdtraining (dus niet op het wieltje) en daarnaast reageert mijn paard in het gewone arbeidswerk prima met een 3cm spoor of zelfs zonder spoor. Zoals een van de anderen eerder al aan gaf is de spoor puur ter verfijning, als je je been normaal hebt liggen gebruik je de spoor alleen als het nodig is en hangt de spoor gedurende de rest van de tijd van de buik af.
Vergelijk het maar met het rijden van een stang en trens en een gewoon bit. Nu je over bent gegaan naar de Z rijdt je wellicht met een stang en trens, maar dat wil toch niet zeggen dat je paard niet meer reageert op een gewone trens?