Rennen vliegen duiken dooooorgaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Rennen vliegen duiken dooooorgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:27

Ik zie het! Die rare sprongen komen door de afzet! Super bedankt, haha, daar had ik niet eens aan gedacht! Moeten we zeker aan gaan werken, klopt helemaal, want ik voelde wel dat ze boven de oxer soms nog even extra gas moest geven om het te redden. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik géén idee heb hoe ik dat in m'n eentje moet gaan oplossen, want ik vind springen wel léúk, en zo in combinatie met Thinka ziet het er volgens mij niet eens zo heel slecht uit, maar ik ben geen topruiter, en denk ook niet dat ik dat 'probleem' in m'n eentje kan oplossen. Toch maar 'ns een paar lesjes dan..

En heet was ze zeker, alletjeuses, vliegen door die bak! Lastig om d'r dan terug te nemen, maar wel écht nodig, anders gaat ze op een gegeven moment door de bakrand heen Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik zelf wel een leuke oefening vind is twee kleine hindernisjes een groot end uit elkaar, en dan de ene keer met 3 galoppassen uit te komen, en de andere keer met 4. Is dat echt zo'n goede oefening als ik denk, of kan ik beter wat anders doen? Blond

Bedankt allemaal voor de tips, ga er dus zeker wat mee doen! Ja

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:39

hoi! ziet er heel leuk uit hoor, vind juist dat je mooi verbinding houd tijdens het springen zonder haar in de weg te zitten, en dat het er al best parcours waardig uit ziet. ze gaat afentoe wat vroeg af denk ik, daar ga je nu aan werken toch, dus worden jullie een nog beter team!!succes groetjes deess

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 06:46

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo leuk uitzien.
Je hebt duidelijk niet de controle over het tempo van je pony.
En hij springt amper, maar duikt er meer overheen.
Ik zal eerst eens gaan oefenen op dat ie niet zo naar de hindernis toe vliegt, en daarna weer een x een aantal hindernissen nemen. Dit gaat nog eens goed mis als je het mij vraagd. Hij komt helemaal niet goed uit.
Verder is het wel een leuk paardje Ja Succes verder!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:26

Joyce, het lijkt me zeker verstandig 2 kleine sprongetjes neer te zetten en daar tussen te gaan schakelen enz. Dat ze gewoon leert wachten op jou en niet als een idioot rond gaat vliegen, want ik ben het met Roosje_ hier boven mij eens: dit kan een keer echt fout gaan en dat gun ik jullie niet!
Think kan machtig springen, als dat ook nog gecontroleert gaat wordt het alleen maar fijner.
Zet dan wel die hindernissen op een normale galopsprong of 5/6, want om tussen 3 en 4 verschil te maken moet je al aardig controle hebben Knipoog Zorg dat de afstanden kloppen en werk tussendoor ook veel aan het schakelen: paar passen naar voor galopperen en gewoon op je zit terug enz. Ik weet dat Think in het normale werk al wat moeite heeft met die galop, dus lijkt me heel verstandig als daar aan gesleuteld gaat worden Knipoog De basis voor goed springen is toch echt eeen goede galop waar de ruiter de controle over heeft Lachen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:37

Waarom neem je niet een paar lesjes bij Dietmar?? Jullie vinden springen leuk en hij heeft er verstand van! Succes.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:55

Gave foto's Joyce (en Rachel en Ginny natuurlijk Tong uitsteken)
Dressuur moet je toch even oefenen voor je puntje in de B als je echt wilt gaan starten (zou wel heel gaaf zijn.. wie weet krijgen we nog een echt springduo op de club/stal!
Vooral doorgaan Knipoog

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:15

leuke pony!!
en even een tip voor je cap: als je een amerikaanse vlecht maakt zit je cap vaak heel anders. kan zijn dat jou cap dan wel goed zit.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:06

Noukie schreef:
Joyce, het lijkt me zeker verstandig 2 kleine sprongetjes neer te zetten en daar tussen te gaan schakelen enz. Dat ze gewoon leert wachten op jou en niet als een idioot rond gaat vliegen, want ik ben het met Roosje_ hier boven mij eens: dit kan een keer echt fout gaan en dat gun ik jullie niet!
Think kan machtig springen, als dat ook nog gecontroleert gaat wordt het alleen maar fijner.
Zet dan wel die hindernissen op een normale galopsprong of 5/6, want om tussen 3 en 4 verschil te maken moet je al aardig controle hebben Knipoog Zorg dat de afstanden kloppen en werk tussendoor ook veel aan het schakelen: paar passen naar voor galopperen en gewoon op je zit terug enz. Ik weet dat Think in het normale werk al wat moeite heeft met die galop, dus lijkt me heel verstandig als daar aan gesleuteld gaat worden Knipoog De basis voor goed springen is toch echt eeen goede galop waar de ruiter de controle over heeft Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens, de pony en jij hebben het in huis om leuk te kunnen springen, maar start bij de basis en neem anders een keer les bij iemand die jullie daarbij kan helpen om het in goede banen te begeleiden!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:08

Hey,

leuke pony!
Het ziet er opzich goed uit, maar je moet echt oefenen dat jíj het tempo bepaald, want zoals andere bokkers ook al zeiden moet hij nu heel ver strekken. En op de eerste foto zou je bijna zeggen dat hij zich zelf nog eens overspringt, dus let daar echt op! Lachen

Als ik jullie was zou ik hem wat vaker springen (ten minste, ik weet niet hoe vaak jullie springen, maar vaak zeker 1x in de week) want je ziet hoe verder je bij de foto's komt, hoe rustiger hij waarschijnlijk heeft gesprongen en op de eerste foto's duikt hij heel erg, maar op de laatste foto's springt hij omhoog!
bij de dressuur je handen iets meer dragen, verder heb ik geen commentaar, het ziet er verder ook netjes uit! de pony springt goed!

groetjes Mandy en suc6!!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:13

Myukii schreef:
Wat ik zelf wel een leuke oefening vind is twee kleine hindernisjes een groot end uit elkaar, en dan de ene keer met 3 galoppassen uit te komen, en de andere keer met 4. Is dat echt zo'n goede oefening als ik denk, of kan ik beter wat anders doen? Blond

Wat vaak nog beter is, is 2 hindernissen een eind uit elkaar zetten en er zoveel mogelijk galopsprongen tussen te maken, helemaal onder controle en netjes, de ene keer goed door rijden en dan heel rustig zou ik niet doen, doe dat maar als je de hulpen en de controle goed voor elkaar hebt Haha!

suc6 Pling

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:38

Dit ziet er gevaarlijk uit zeg Vork!

Je moet echt stevig gaan werken met controle. Ik heb zo al meerdere malen paarden net niet aan het einde van de sprong zien komen, en dan gewoon overkop slaan. Opletten dus.

Als je paard te hevig wordt tussen de sprongen: niet laten galoperen. Begin desnoods in stap. Bouw een in-uitje, waarvan de eerste sprong heel erg laag staat. In stap aanrijden, en pas de laatste pas in draf laten gaan. Daarna uitbreiden naar een laag parcourtje. In stap aanrijden, pas de laatste passen laten draven, en meteen na de sprong terug in stap zetten. Gewoon de kans niet geven om te gaan 'vliegen'.

Daarna kan je gaan uitbereiden naar de draf. Hetzelfde als daarvoor. In draf naar de sprong en ook na de sprong direct terug naar draf (als die nog te snel gaat: terug naar stap).

Wat ook heel belangrijk is, is dat je op je eigen houding voor de sprong let. Mijn pony was ook zo een vliegmachien, en als ik haar iets te los liet voor de sprong zette ze ook véél te vroeg af. Zorgen dat je voor de afzet heel goed blijft zitten, teugels geen cm lossen en benen erbij houden. Zodat ze als het ware tussen jou handen en benen opgesloten zit. Ook lang genoeg wachten. Ze moet leren om echt onder de sprong te komen en om omhoog te springen. Nu springt ze ver, maar als je daar niets aan doet ga je echt in de problemen komen als je de hoogte in gaat (ver afzetten én hoog springen gaat meestal niet goed samen. Al de kracht moet gebruikt worden om omhoog te gaan)

Een dubbelsprong waarbij je varieert van aantal passen is een heel goede oefening, maar doe deze wel onder begeleiding! Bij zo een oefening is het vaak ZO moeilijk om aan alles tegelijk te denken, dat je vaak de helft vergeet. (het gaat om véél meer dan om alleen vlot of verzameld te rijden) Als die oefening goed gaat kan je zelfs gaan uitbereiden naar een driedubbele, waarbij de logica van het springen nog veel belangrijker wordt. (een driedubbele is gewoon denkwerk. Als je grote afstanden ertussen hebt, en je komt te ver op je eerste, dan ga je er niet geraken bij je laatste. Enz..)

Succes allesinds! Er zit volgens mij wel behoorlijk wat mogelijkheden in je pony/paard(??). Ik zat in het begin met mijn pony met net hetzelfde probleem: te snel zijn, te vroeg afzetten waardoor van die duikelsprongen, maar wel talent. Ik kreeg in het begin geen B-parcours rondgestuurd zonder fouten.Na drie jaar heb ik met mijn pony (1.45) een parcours gesprongen van 1.30m, zonder ook maar één foutje. Het kan dus!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 23:04

Jullie zijn allemaal geweldig, top, heb nog nooit zoveel aan een HAW-topic gehad Haha!
Ga er zeker aan werken, want wil gewoon dat het leuk, maar vooral rustig en veilig gaat. En al heb ik nou nog niet echt het idee dat we levensgevaarlijk bezig zijn, toch is het wel verstandig om eraan te gaan werken. Echt heel erg bedankt allemaal!

@Chessie: Toevallig héb ik een puntje in de dressuur, haha, daar hoef ik niet meer aan te denken Knipoog Al begrijp ik natuurlijk dat de dressuur alsnog wel belangrijk is, maar een dressuurwedstrijd met Think hoeft niet. Gelukkig, want eigenlijk vind ik dat ook niet zo leuk Bloos

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:47

Ik dacht dat het de combinatie moest zijn?? Maar dat weten anderen beter dan mij!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:31

Je hebt je cap imo teveel achter op je hoofd staan.
de (zonneklep noem ik t maar even) hoort gelijk aan je voorhoofd te staan en niet zo halverwege je hoofd. Clown

Voor de rest vind ik het er leuk uit zien, paardje heeft er lol in. Lachen
Jij kan hier en daar wat meer meegeven, maar je belemmerd hem ook niet.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:35

Chessie schreef:
Ik dacht dat het de combinatie moest zijn?? Maar dat weten anderen beter dan mij!

als je een winstpunt in je leven op een offieciële wedstrijd gehaald hebt, mag je altijd springen, met welk paard dan ook Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:15

Clown zie hier veel mensen zetten dat hij/hem etc, het is toch echt een ZIJ

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:28

Haha Leuk paardje, ze springt ook hartstikke leuk zeg! Haha!
veel succes verder Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 17:42

Chessie schreef:

Nee hoor, één winstpunt is genoeg, maakt niet uit met welk paard Ja

Marleen88: Ja, ik weet het, is in dit topic vaker gezegd, maar mijn hoofd is gewoon scheef, en omdat ik mijn haar daar niet in een normale staart heb, zit hij nog 'ns extra scheef Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:45

kortom ze heeft gewoon een raar hoofd, maar misschien moet je es een cap proberen die meer om je hoofd zit ipv erop zoals dit merk

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:52

Is dit een Appaloosa? Zoja dan herken ik die van mij er voor de vólle 100% in.
Tijdens het springen is hij ook altijd hélemaal gestoord en springt liever te vroeg dan helemaal niet. Dus daarom springt hij altijd te vroeg! Haha!
Vind het een leuk dier. En verder ga ik mee met bovenstaand commentaar.
Wat mij erg heeft geholpen is kleine hindernisjes uit draf, of in-uitjes. Of gewoon stilzetten als hij dreigt te rennen.
Succes! Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:02

Nee, volgens mij is Thinka merkloos Haha! Maar mss wel appie-kruising, heb geen idee, misschien rachel zelf wel.

Bedankt voor je commentaar, heb gisteren vanuit stilstand, achterwaarts en dan drie passen draf sprongetjes genomen en na 3 galopsprongen haar gelijk weer teruggenomen. Werd ze alleen maar héél boos van, weet ook niet wat het is
Wordt binnekort dus een springlesje denk ik, want durf zelf niet zo goed te experimenteren ermee, straks help ik d'r de vernieling mee in en daar heb ik weinig behoefte aan natuurlijk Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:10

Het ziet er inderdaad erg grappig uit, die overstrekte sprongen. In elk geval doet ze wel haar best voor je, al gaat de dus kennelijk af en toe ook wat remloos het parcours door.. Als je 'gewoon dressuurt' zou ik in elk geval op je overgangen letten, maar er zijn nou eenmaal paarden héél vrolijk worden zodra ze een hindernis zien. Anderen maken veel vaart omdat ze moeite hebben met hun balans. Doe je wel eens aan drafbalkjes/cavaletti's? Die zou ik eerst een aantal keren nemen en dan aan het eind een laag sprongetje zetten. En in elk geval een balkje voor je sprong leggen.

Goed van je dat je een lesje gaat nemen. Mijn pony wordt er soms ook een beetje narrig (niet heel boos hoor) van als ik hem vanuit een redelijk tempo (overigens rustig) terugneem. Ik heb dan het idee dat hij zelf zo iets heeft van 'he, baasje, was ik net zo lekker op gang, ga jij dat even dwarsbomen.' Nou, veel plezier nog in elk geval.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:14

Een drafbalk voor een hindernis helpt je pony ook om de afzet te bepalen.
Geweldig leuk dier om te zien en succes met het springen! Ik wilde dat er zo iemand met lef bij mij op stal kwam om met mijn pony te springen, want ik durf niet Haha!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:43

Ontzettend leuk beestje Vingers aflikken
Hoe hoger de hindernis word, hoe netter ze gaat springen Cool

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:18

het lijkt wel bij die breedte sprongen of hij heel vroeg afzet en dan aan het eind eigenlijk te kort komt en zich helemaal moet strekken of de hindernis weet ik niet hoe breed is .
Echt apart.