Ik heb zo'n ontzettende merrie! wat moet ik met haar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Ik heb zo'n ontzettende merrie! wat moet ik met haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:33

September schreef:
Mijn paard is precies zo, en die mankeerd helemaal niks, gewoon een rotbok.

Jammer dat je zo over je paard denkt Verdrietig zolang je zo denkt over je paard , zal hij ook niet mooi en ontspannen voor je gaan lopen.
Een paard spiegelt , durf dus jezelf eens onder ogen te komen!!!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:33

Annne schreef:
midgie: volgens mij zijn er genoeg paarden die 'etteren/klooien of soms vervelnd zijn'. Misschien heeft het idd een medische ookzaak (en dit zal ik ook laten checken) maar anders probeert ze gewoon onder het 'moeilijkere' werk uit te komen heb ik het idee..
Ik hang echt niet zomaar ze slof eraan, maar wel als het ook om mijn eigen veiligheid gaat..
Daarnaast zit ik niet echt te wachten op 'zoek het probleem bij jezelf' , want daar kijk ik ook echt wel kritisch naar.. heb vaak les en ben mij ook bewust van mijn eigen problemen. Hier werk ik ook aan.

een slof voor de veiligheid aandoen? door een slof gaan paarden in dit geval die niet vooruit willen, gaan steigeren omdat ze zich dan nog meer gedwongen voelen... dus dan zorg je dat je jezelf in een onveilige positie geraakt door een slof te gebruiken, dus niet bepaald veilig, een martigaal die lang genoeg is(dus ook het paard niet opsluit) is voor de veiligheid, een tok, een beschermjasje, dat zijn dingen voor de veiligheid.
sommige paarden die gevoeliger te rijden zijn en die niet het moeilijke werk willen doen komt meestal omdat het op een verkeerde manier wordt gevraagd, daar al aan gedacht? en als je al zelf uitgaat dat het niet bij de manier van rijden ligt dan vrees is helaas dat er daar wel iets mis kan zijn.
En het argument ik neem vaak les, je mag van mij nog iedere dag les nemen, wilt niet zeggen dat je bij dit paard juist te werk gaat, dat de methode van de lesgever juist is, kijk naar bepaalde manegeklanten, er zijn er daar soms ook die een paar keer in de week les volgen, maar kunnen zij goed rijden? nee die rijden volgens deze cursus: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=858179&hilit=
ik wil nu ook niet zeggen dat je op deze manier rijdt, maar die mensen die op de manege rijden die zovaak les nemen, doen dit wel.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:35

Weet je wat je eens kan proberen, dat doe ik nu ook.. als je aan het draven bent je buitenteugel er goed bij te houden en met je binnenteugel constant te blijven vragen.. bij mij loopt hij dan meestal na 2/3 minuten tegenstribbelen mooi neerwaarts.. moet er wel constant met me gedachten bij blijven zodra ik met me ogen knipper knijpt hij er tussen uit.. maar probeer deze oefening eens heeft mij geholpen mischien jouw ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:38

Nooit gehoord van binnenbeen/buitenteugel?

Je handen horen gewoon stil te zijn.... echt, worden ze veel rustiger van. Met je binnenbeen rijd je je paard naar beneden. Niet met je teugels, daar zijn ze niet voor.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:39

BE-Gentle, dit noem ik de misse manier, als je dit bij mijn merrie doet, dan zal ze dom doen omdat je haar tot iets dwingt...
en dan eindig je pas heel slecht bij haar dus ik vrees dat het bij het paardje van de TS ook zo zal zijn
en paard moet ontspannen lopen en niet gedwongen worden...je kunt een paard dwingen als je een braaf paard hebt zal dit ook lukken, maar dit zal ook maar lukken tot een bepaald niveau en dat heb je je knol vastgereden en je mag je trg van 0 beginnen omdat je basis er niet is
en dat is mooi voorwaarts, ontspannen, uit zichzelf naar beneden en los zijn...
dan pas kun je ze meer bij je vragen naar verzameling en opgericht werk toe, dan kun je ze iets meer opnemen
Laatst bijgewerkt door ulestro op 16-11-07 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:41

midgie schreef:
September schreef:
Mijn paard is precies zo, en die mankeerd helemaal niks, gewoon een rotbok.

Jammer dat je zo over je paard denkt Verdrietig zolang je zo denkt over je paard , zal hij ook niet mooi en ontspannen voor je gaan lopen.
Een paard spiegelt , durf dus jezelf eens onder ogen te komen!!!

Lachen

Ze is volledig gescreend door de DA.

En meis, ik denk niet zo over mijn paard, maar met rijden, zodra er wat wordt gevraagd, wil ze niet. Ze wordt nu lekker ingezet als fokmerrie want het is verder een schat van een paard. Ze is gewoon helemaal verk loot door haar vorige baas, ze liep met haar 4 jaar M1 en begon op een gegeven moment te staken. Heb het dier toen gekocht en ben, samen met een goede instructeur, het paard helemaal overnieuw gaan rijden. Ze is onwijs braaf, maar zodra je gewoon meer vraagt is ze een rotbok. Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:44

Yamcha schreef:

Je handen horen gewoon stil te zijn.... echt, worden ze veel rustiger van. Met je binnenbeen rijd je je paard naar beneden. Niet met je teugels, daar zijn ze niet voor.

Je rijd je paard niet naar beneden met je binnenbeen je rijd je paard naar beneden van achteren naar voren.. mijn handen zijn gewoon stil hoor het is geen trek en zaag werk.. het is gewoon een constante knik die ik met mijn vingers geef om hem er even doorheen te krijgen.. elk paard is anders en is dus niet makkelijk te zeggen hoe je deze moet rijden.. jij rijd je paard mischien met je binnenbeen ??? naar beneden en is mischien heel licht in de hand.. maar niet alle paarden krijg je op hun plaats met een kriebel om het maar zo te zeggen.. ik ben blij dat mijn paard niet de gemakkelijkste is dan is het maar saai nu heb ik wat om aan te werken..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:45

BE_GENTLE schreef:
Weet je wat je eens kan proberen, dat doe ik nu ook.. als je aan het draven bent je buitenteugel er goed bij te houden en met je binnenteugel constant te blijven vragen.. bij mij loopt hij dan meestal na 2/3 minuten tegenstribbelen mooi neerwaarts.. moet er wel constant met me gedachten bij blijven zodra ik met me ogen knipper knijpt hij er tussen uit.. maar probeer deze oefening eens heeft mij geholpen mischien jouw ook..

Als je paard 2/3min tegenstribbelt en dan doe je toch iets niet goed lijkt me.
Logisch dat hij er dan vandoor wil als je even niet oplet, lijkt me meer vlucht gedrag dan dat hij echt voor je wil werken.
Een paard rij je niet met de voorkant en als je daar wel iets voor mekaar wil krijgen vraag het dan met zachtheid, verfijnen doe je aan de voorkant en de rest komt van achter.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:46

midgie schreef:
BE_GENTLE schreef:

Als je paard 2/3min tegenstribbelt en dan doe je toch iets niet goed lijkt me.
Logisch dat hij er dan vandoor wil als je even niet oplet, lijkt me meer vlucht gedrag dan dat hij echt voor je wil werken.
Een paard rij je niet met de voorkant en als je daar wel iets voor mekaar wil krijgen vraag het dan met zachtheid, verfijnen doe je aan de voorkant en de rest komt van achter.

Zie mijn tekst boven ! en daarbij wilt mijn paard er nooit vandoor.. hij wilt alleen niet neerwaarts lopen en probeert daar constant onderuit te komen.. daarbij is mijn pony ook helemaal verkeerd beleerd en probeer dat maar op 11 jarige leeftijd weer een beetje in orde te krijgen..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:48

Maar laten we het op ts haar probleem houden ik heb overigens geen problemen meer met me paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:50

BE_GENTLE schreef:
Yamcha schreef:

Je rijd je paard niet naar beneden met je binnenbeen je rijd je paard naar beneden van achteren naar voren.. mijn handen zijn gewoon stil hoor het is geen trek en zaag werk.. het is gewoon een constante knik die ik met mijn vingers geef om hem er even doorheen te krijgen.. elk paard is anders en is dus niet makkelijk te zeggen hoe je deze moet rijden.. jij rijd je paard mischien met je binnenbeen ??? naar beneden en is mischien heel licht in de hand.. maar niet alle paarden krijg je op hun plaats met een kriebel om het maar zo te zeggen.. ik ben blij dat mijn paard niet de gemakkelijkste is dan is het maar saai nu heb ik wat om aan te werken..

De meeste paarden toch wel.
Als een paard wat hard is in de mond, rijd ik ze liever een tijd lang en laag, en maak ze daarbij aan mijn been.
En dan lang en laag met heel weinig druk van voren, om de ontspanning weer op te zoeken, na verloop van tijd, als het paard goed aan het been is, en weer wat in de lengte wil buigen, komt de nageeflijkheid ook weer imo.
Kneepjes, of knikjes geloof ik niet erg in, het is iig niet mijn manier.

Met mijn binnenbeen probeer ik het binnenachterbeen tot dragen te brengen, waardoor de achterkant er eerst onder komt, door de ondersteuning en begrenzing met de buitenteugel te bieden, komt de nageeflijkheid vrij gemakkelijk. Het mooie ervan is dat deze manier geen verzet in de hand werkt, omdat het voor het paard heel logische hulpen zijn.
Het 1 is een logisch gevolg van het ander.

Maar terug naar de TS. Knipoog
Ik ben blij dat je je bewust bent van je eigen problemen, maar ik raad je nogmaals aan op zoek te gaan naar andere instructie. Ik geloof niet dat het afstraffen van je merrie een oplossing is (wat jouw instructrice doet).
Je neemt er imo de oorzaak niet mee weg.
Ik vind het wijs dat je iig naar je paard laat kijken. Ja

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:44

In ieder geval: eerst eens volledig medisch laten checken.

Verder herken ik je verhaal wel. Mijn paard (jaja, een ECHTE merrie, die daarnaast pas op haar zevende is ingereden) is ook door veel mensen als 'rotknol' en 'koppige trut' omschreven. Ik heb haar hoofd al een aantal keren bijna of helemaal tegen mijn hoofd gekregen (gewoon, door haar hoofd zo omhoog te slaan), ben al een keer half onderuit gegaan omdat ze weer eens ongecontroleerd met haar hoofd in de lucht wegliep en uitschoof, als het werk een beetje moeilijk wordt vind ze telkens wel iets nieuw uit om er onderuit te komen (jaja, ik heb vorige week kennisgemaakt met haar laatste nieuwe trukje. Na de galop gaat haar hoofd gewoon volledig de lucht in. Het minste dat ik mijn teugels aanraak begint ze ofwel met haar hoofd te slaan, ofwel valt ze direct stil). Ze heeft maaaanden na de galop telkens met haar hoofd richting sterren gelopen, weinig/niks aan te doen. En dan maar heel snel lopen............................ Herkenbaar dus.

Mijn paard is er eentje met een deftig karakter, dat speelt altijd in zo een situaties altijd mee (als het niet medisch is natuurlijk). Maar dat is iets waar je moet mee leren leven, mee leren werken. In een slecht karakter geloof ik niet, een moeilijk karakter wel.

Wat ik nu na vijf jaar weet:
- Ik kan mijn paard niet straffen als ze tijdens het rijden iets mis doen, als ik straf komt zij volledig in protest (desnoods door stil te gaan staan, zonder nog een voet te verzetten, bokkend als je er met je been of zweep in de buurt komt). Straffen is dus echt uit den boze. Als er iets mis loopt, gewoon doorgaan met rijden alsof er niets aan de hand is, en een paar minuten later de oefening nog eens proberen. Hetgeen ze mis doet komt niet uit 'kwade wil'.

- Vroeger werd mijn paard vaak bestempeld als 'als het wat moeilijk wordt dan probeert ze der altijd onderuit te komen'. Later heb ik pas beseft: tuurlijk probeert ze eronder te komen, het is gewoon TE moeilijk. Verzamelde galop was zo iets waar ze niet aan wilde meewerken. Maar nu weet ik dat ze dat gewoon kei moeilijk vind. Ze moet ZO haar best doen om een beetje te verzamelen (merk je aan de hoeveelheid zweet na een beetje galop, tegenover geen zweet na een uur draven), al haar spieren zo hard gebruiken. Tuurlijk probeert ze daar dan onderuit te komen. Daar wordt nu gewoon in kleine beetjes aan gewerkt, nooit te veel ineens.
Ook na de galop begon ze altijd gigantisch weg te lopen. Nu snap ik ook waarom, niet om 'onder het werk uit te komen', wel omdat ze zichzelf ZO had moeten inspannen voor die galop, dat ze daarna gewoon niet meer de kracht had om zichtzelf te blijven dragen en te verzamelen. Naar voren lopen was veel makkelijker.

- Overgang stap-galop is nu ook zoiets waar we mee aan de slag zijn gegaan. Na twee keer heb ik echt één brok spanning en stress onder mij zitten. Vroeger zou ik gezegt hebben: "ze is weer bezig ze, ze wilt weer vooruit, altijd maar rap willen zijn". Nu weet ik dat die spanning gewoon komt van het feit dat ze niet goed weet wat ze moet doen, niet goed weet wat te verwachten. Ze kent die oefening nog niet, weet nog niet wat ze moet doen. En dan schiet ze in de stress. Afstraffen betekend dan: nog meer spanning en stress.

- In het begin heb ik ook, op aanraden en begeleiding van anderen, naar hulpmiddelen gegrepen. Gevolg? mevrouw heeft twee paar bijzetteugels kapot getrokken... Ze wist gewoon niet waarvoor ze werd afgestraft en kwam volledig in protest. Achteruit lopen, omhoog gaan,... Ook gewoon op de grond waren er regelmatig problemen, die andere dan wilde oplossen op de 'straf'-manier. Bv: niet op de vrachtwagen willen gaan. Waar komen anderen dan mee af? Gebruik die zweep maar eens goed!! Gevolg? Drie mensen zijn bijna geraakt geweest met de achterpoten van mijn merrie.. Zij sloegen met de zweep, zij protesteerde door terug te slaan. Dit doet ze trouwens nog steeds. Straffen is dus echt uit den boze..

Probeer je merrie te begrijpen, probeer erachter te komen waarom ze onder het moeilijke werk uit wil komen en speel daarop in. Ergens is het niet mee dan normaal dat ze onder moeilijk werk proberen uit te komen, soms is het gewoon té moeilijk!

Wat gewoon algemeen altijd terugkomt in het rijden:
- zachtheid! Getrek en grofheid geeft zoiezo altijd protest
- alles voorwaarts oplossen! (hoofd richting lucht: vooruit rijden! Bokken: vooruit rijden! weglopen: zelfs dan: vooruit rijden!)
- alle oefeningen waar protest bij komt, en die ze dus moeilijk vind: opdelen in kleine stukjes. (dus bijvoorbeeld verzameling --> eerst een stuk wijken of schouderbinnenwaarts, waardoor haar binnenachterbeen al verder moet ondertreden, dan rechtstellen en het buitenachterbeen er ook bijnemen. Voorbeeld verzamelde galop --> gewoon van middengalop naar verzamelde galop gaan leverd nog protest op. Dus: eerst beginnen met aanspringen op kleine volte, in galop heel vaak op kleine voltes zetten zodat ze meer op haar achterbeen moet komen, veel 'evenwichts' oefeningen rijden zoals gebroken lijnen in galop,... Als dat allemaal goed zit, dan pas van middengalop naar verzamelde galop gaan.)

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:37

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:35

@ tantjeuh: dat is gesproken!
ik denk ook dat het aan de manier van rijden is, en idd bij voorzichtjes opbouwen en alles op het gemak aanleren dat ze alles kunnen leren snappen en kunnen leren wat er verwacht wordt zonder dingen te forceren, is net hetzelfde als je nog niet kunt stappen en al wilt lopen Lachen
hopelijk begrijpt de TS alles nu wat beter
goed uitgelegd!

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 16:14

tantjeuh: heey thanx! daar kan ik echt wat mee.. Ben vandaag toch maar op wedstrijd gegaan (gewoon voor de oefening). Ik dacht ik vraag gewoon niet te veel van haar en forceer niks.. resulteerde in 168 punten.. maar ben er erg tevreden mee want ze liep dan wel niet actief genoeg maar er was geen verzet Lachen

Heb ook overleg met mijn instructrise gehad, en we beginnen gewoon weer bij 0. Dus eerst weer de basis voorzichtig aan voor elkaar zien te krijgen.. Maar tantjeuh, ik ga je advies zeker navolgen!