Veranderen van karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Re: Veranderen van karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:51

Iorrr schreef:
Ben particulier en voor de verzekering zal ik wel ff vragen!

Hoe kan ik dat bewijzen dan? Heb wel mensen zat hier die het paard kennen en weten
dat ze nog nooit zoiets heeft gedaan! Is dat voldoende?

Het is idd genoeg als je kunt bewijzen dat je paard langere tijd in je bezit is geweest, wedstrijdresultaten,
verklaringen van bekenden, kunt aantonen dat het om een jong relatief onervaren paard gaat "geen beginnerspaard"(advertentietekst), getuigen verkoopgesprek/overeenkomst en eventueel een veearts verklaring.

Zo heb ik het tenminste gedaan, met nog aanvullende verklaringen van bekende ruiters en de vorige eigenaar (bekende veearts) Knipoog

Het is wel een administratieve rompslomp mocht het zover komen, je bent er veel tijd en energie mee kwijt,
maar ik hoor zoveel van dit soort verhalen dat mensen om een zucht en een scheet het paard willen retourneren.
Mi is het niet een pak koekjes die je ruilt, mensen moeten een beter nadenken tot overgaan op verkoop.
Eigen ervaring + kwaliteiten, gebruiksdoel, huisvesting etc.
we willen allemaal een goed sportpaard, maar hebben we ook zelf de capaciteiten?

Mi is het goed dat kopers weten dat het niet een normale zaak is/wordt om een paard terug te geven.
(uitzonderingen daargelaten, luchtzuigen, andere stalondeugden, singeldwang etc.)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:57

Ja is ze is gewoon (succesvol!!!) mee op concours geweest, ze is gekeurd, dierenartsen kennen haar,
ik train bij een vrij bekende ruiter en ook die kent haar. Dit paard is gewoon niet gemeen!

Stalgebreken heeft ze niet, dus dat is niet aan de orde.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:35

Iorrr schreef:
Ja is ze is gewoon (succesvol!!!) mee op concours geweest, ze is gekeurd, dierenartsen kennen haar,
ik train bij een vrij bekende ruiter en ook die kent haar. Dit paard is gewoon niet gemeen!

Stalgebreken heeft ze niet, dus dat is niet aan de orde.

Dan sta je gewoon sterk, op concour zijn heel veel paarden en een vreemde omgeving.
+ thuis (proefrit) deed dit paard ook normaal gedrag vertonen (zij zijn immers tot koop overgegaan)!!!!

Daarbij hebben zij (kopers) onderzoeksplicht, Ront.Klin, proefrit en een kijkje op stal.
Ik neem aan dat zij hieraan voldaan hebben en dat daar geen afwijkend gedrag of
medische belemmeringen naar voren zijn gekomen die dit gedrag van het paard verklaren.

conclusie : gewoon schrik/onkunde koper + verandering van stal/omgeving (gewenning).

Bewijs genoeg zou ik zeggen!!!! Kick some as Whoosh!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:54

Haha dank je! Ja daar is niets bijzonders gebleken.

Dit paard is vreemde omgeving wel een beetje gewend door concours en clublessen dus het
is duidelijk dat dit geen normaal gedrag is voor haar. Anders zou ik nooit mijn laatste
concours 205 punten hebben gereden!!! Haha!

Ik ben er uit, ik hou mijn poot stijf!

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:56

Jeetje wat een gedoe. Ik had ook mijn poot mooi stijf gehouden. Je paard krijg je anders verpest weer terug en dat wil je ook niet. Daarbij heb je genoeg mensen die weten dat je paard nooit stijgerd bij het naderen van andere paarden dus laat ze zelf maar eens gaan bedenken wat ze verkeert hebben gedaan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:10

LDRD schreef:
Ik heb het voor mezelf achteraf maar als leermoment beschouwd in de zin dat ik nooit meer op zoek ga naar een 'goed thuis' en van de prijs zeker geen cent ooit meer af doe. Een 'goed thuis' is een illusie.
En soms ben je nou eenmaal genoodzaakt om eens wat te verkopen en je kan daar niet altijd emotioneel betrokken bij zijn.

Helemaal mee eens. Mijn eerste pony moest en zou naar een zgn 'goed tehuis' gaan en staat uiteindelijk moddervet en half verwaarloosd (nooit meer op concours uitgebracht, was een pony met kader potentie) ergens in een bakje te verrotten..
Tweede pony ging dus voor goed geld weg, eigenaar interesseerde me weinig en die heeft het nu supergoed en ze zijn er hartstikke gek mee, beest gaat nooit meer weg. Zo weet je het dus nooit.
@TS; Het verhaal van polly2 klinkt wel heel aannemelijk..

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:17

Ik kan het verhaal vanaf de andere kant vertellen.
Heb 2½ maand geleden een paard gekocht die erg braaf was en goed liep bij degene die haar voorreed.
Toen ik haar net had was daar weinig meer van over. Nu gaat het wel steeds wat beter, en we komen steeds meer terug in de richting van hoe ze eerst was.
Ik weet gewoon wel zeker dat het een nieuwe baas is, nieuwe omgeving en andere gewoontes............. Komt wel goed, als je het maar de tijd geeft!! en dat doe ik Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:29

Tja zij krijgen ook nog tijd zat, want ik neem haar niet terug.... Knipoog Ik weet gewoon dat het
een lief/goed paard is. Als ze mij vragen of ik een aantal keer wil komen helpen doe ik dat
ook met alle plezier. Maar ze komt niet hier terug! Vork

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:32

Dan bied je aan dat je wilt komen helpen om te kijken of je de situatie kan veranderen. Als ze dat niet willen weet je genoeg....... dan WILLEN ze gewoon niet dat het goedkomt. Want zeg nou zelf : dan neem je toch alle hulp aan die je krijgen kunt???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:34

Iorrr schreef:
Tja zij krijgen ook nog tijd zat, want ik neem haar niet terug.... Knipoog Ik weet gewoon dat het
een lief/goed paard is. Als ze mij vragen of ik een aantal keer wil komen helpen doe ik dat
ook met alle plezier. Maar ze komt niet hier terug! Vork

Vraag eerst na of dat wel verstandig is.
Niet dat je later in een rechtzaak erachter komt, dat dát er voor zorgt dat je 'm terug moet nemen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:35

Tja dat lijkt mij ook! Ook omdat ze verder wel tevreden zijn..! Dan denk ik zoek hulp ofzo...

Ik heb direct met de verkoop al gezegt dat ik met alle plezier een aantal keer wil/wou komen
helpen dus we zullen zien hoe dit afloopt!

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:38

ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt inderdaad!!

Ikzelf heb in het begin veel zelf kunnen doen. 2x per week les gehad. Nu heb ik wat problemen met mijn paard, en het interesseert me niet hoe vaak ik hulp en les moet vragen per week, als we er samen maar weer doorkomen.
Jammer dat niet iedereen zo een instelling heeft Boos!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:49

Paard kopen kan je toch vanuit gaan dat naarmaate je meer ervaring heb, het 3 manden tot 1 jaar duurt voordat je 'normaal' met een nieuwe (2de hands) paard onderweg kan. Terug denken naar mijn eigen ervaring, hoe minder ervaren de koper hoe meer hoofdpijn, mss aan beide kanten. Als verkoper moet je gewoon zeggen verkocht is verkocht. Dan wacht je af wat hun doen. en niet teveel over piekeren. Als je het recht wil om je paard terug te brengen of ruilen, moet je bij een handelaar gaan. De meeste van hun doen het wel.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:50

Ik zou trouwens niet te veel bij gaan staan. Hun moeten het uitzoeken op hun eigen manier met hun eigen mensen. Je maakt het alleen moeilijker voor jezelf als je teveel gaat 'helpen'

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:53

Glamourvw schreef:
ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt inderdaad!!

Ikzelf heb in het begin veel zelf kunnen doen. 2x per week les gehad. Nu heb ik wat problemen met mijn paard, en het interesseert me niet hoe vaak ik hulp en les moet vragen per week, als we er samen maar weer doorkomen.
Jammer dat niet iedereen zo een instelling heeft Boos!

idd Boos! als mensen een automatische piloot willen die geen pas verkeerd doet, dan kun je beter een hobbelpaard aanschaffen Vork
Het zijn dieren met gevoel en een eigen karakter, geen gebruiksvoorwerp!

Zoals ik al zei;
Citaat:
maar ik hoor zoveel van dit soort verhalen dat mensen om een zucht en een scheet het paard willen retourneren.
Mi is het niet een pak koekjes die je ruilt, mensen moeten een beter nadenken tot overgaan op koop.
Eigen ervaring + kwaliteiten, gebruiksdoel, huisvesting etc.
we willen allemaal een goed sportpaard, maar hebben we ook zelf de capaciteiten?

Mi is het goed dat kopers weten dat het niet een normale zaak is/wordt om een paard terug te geven.
(uitzonderingen daargelaten, luchtzuigen, andere stalondeugden, singeldwang etc.)

Ps. ik zou ook niet meer gaan helpen, dit kan alleen maar tegen je werken.
Als je een auto met APK garantie koopt en een week later rijdt je hem in de puin
of hij doet het niet meer, dan hoef je ook niet meer bij de vorige eigenaar aan te kloppen!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-11-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:54

Ja weet ik wel, maar ik heb haar toch zelf zadelmak gemaakt enzo, is gewoon
echt een lief paard, dus ik baal er zelf ook gigantisch van. Heb mailtjes van haar
(expres bewaard) dat het helemaal top ging, dat ze zich zo goed gedroeg en dat
ze zo lief was. Ik wist dus ook niet wat ik hoorde toen ze in één x hier mee
kwamen... Maar ik ga idd voet bij stuk houden... Al word mijn lieve paardje hiervan
de dupe ben ik bang... Verdrietig

Iedereen bedankt voor zijn of haar mening/ervaring!

No Cheer

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:01

Iorrr schreef:
Ja weet ik wel, maar ik heb haar toch zelf zadelmak gemaakt enzo, is gewoon
echt een lief paard, dus ik baal er zelf ook gigantisch van. Heb mailtjes van haar
(expres bewaard) dat het helemaal top ging, dat ze zich zo goed gedroeg en dat
ze zo lief was. Ik wist dus ook niet wat ik hoorde toen ze in één x hier mee
kwamen
... Maar ik ga idd voet bij stuk houden... Al word mijn lieve paardje hiervan

Iedereen bedankt voor zijn of haar mening/ervaring!

No Cheer

Heel goed! gewoon een dossier aanleggen.
Mocht het tot een zaak komen ...met dit soort e-mails sta je alleen maar sterker!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

Iorrr schreef:
... Al word mijn lieve paardje hiervan

No Cheer

Het zal wel mee vallen. De mensen hebben haar niet voor niets gekocht. Ze zullen de hoogte van elkaar nemen en uiteindelijk naar elkaar toe grooien, als jij op afstaand blijft. Via de email wat tips geven kan wel zou ik denken, als het niet meer is dan eens per week.
Ach gut

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:37

ik denk dat een paard niet van karakter veranderd, maar wel van gedrag. wanneer het paard onzeker raakt in een nieuwe omgeving, en normaal waren zijn 'vertrouwde' mensen erbij. ik heb het met mijn eigen paard gehad, mijn paard heeft nooit gesteigerd bij de vorige eigenaar. bij mij wel, en niet zo'n beetje ook. het werd gewoon een angstaanjagend paard, ik heb altijd in haar geloofd. en toch doorgezet, na lang trainen, rustig aan doen. en vooral vertrouwen winnen is het over gegaan. in mijn ogen hoeft er dus 'niets' gebeurd te zijn om een paard om te laten slaan.