James Bont @ work met knallende peeskappen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: James Bont @ work met knallende peeskappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:16

irmaaatje schreef:
@vonnie84; ik denk dat je zowel op het filmpje kan zie als horen dat de bak niet is zoals hij hoord, en dus op de hoefslag blubberig is.. en als je het vergelijkt met het andere filmpje is dit heel wat anders.
ik vroeg me iets af, hoe wil je een paard ontspannen over zijn rug laten lopen zonder dat hij gaat rennen als je van voor ruimte geeft?

Hihi, mijn geluid doet het niet meer nadat ik met mijn "technisch gedoe" aan de computer ging sleutelen Haha! Dus dat stukje heb ik gemist.

En dat laatste los ik op door het paard met mijn zit en benen te rijden in het tempo dat ik wil (en dat betekent ook weer vooruit en weer terug rijden, dus schakelen) en door hem laag in te stellen met zijn hoofd. En als hij niet reageert op mijn zit om terug te komen, dan gebruik ik even de teugels om mijn hulp duidelijker te maken.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:26

Ik sluit me aan bij wat venetia zegt.
Het lijkt me dat je paard een erg mooie gang heeft, maar hij wordt een beetje geblokkeerd door jouw sterke hand. Probeer soepeler te zijn, gun hem meer halsvrijheid en die slof mag er zeker van Lachen Veel succes nog

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:37

nou haha handig! maar je kan het ook op het filmpje zien..

Maar je kan er vanuit gaan dat als een paard nog niet zo lang onder het zadel is dat hij niet zo goed of helemaal niet reageert op je zit. zodra ik ga schakelen kan ik alleen maar vooruit schakelen.. net alsof je versnellingsbak kapot is.

Het laag instellen van zijn hoofd is makkelijker gezegt dan gedaan, want zoals ik al zij zodra hij ruimte krijgt gaat hij renne.
Waar ik nu dus vooral mee bezig ben ik veel overgangen ( proberen) te maken met mijn zit.. ga heel langzaam ligtrijden, als het te lang duurt ophouding maken en weer ontspannen. Dit gaat steeds beter, en de overgan stap draf gaat ( meestal ) goed, draf stap wordt beter. galop doe ik niet in de bak want daar is hij te glad voor. galop doe ik onderweg naar huis in de berm ( ook niet echt heel handig)

Ik zal wel eens beter foto's laten maken in daglicht, want ik denk dat het op de foto's erger lijkt dan dat het in werkelijkheid is.
Dit is mijn andere topic; viewtopic.php?f=10&t=849072&hilit=

Elinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:38

zeker flitsende peesbeschermers

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:39

Venetia heeft het goed omschreven. Je meot je paard niet willen blokkeren zodat hij niet struikeld. Hij moet juist voorwaarts willen en nu zet je hem gewoon strak in een houding. Ook de foto die je er net hebt opgezet zie ik een paard in een houding. De rug laat hij totaal niet los en dat zie je aan zijn achterbeen. Een jong paard moet over zijn rug leren lopen voordat je aan deze 'oprichting' kan gaan denken. Zolang hij zijn rug niet loslaten kan, kan hij nooit meer gaan verzamelen en gaat hij dus in een houding lopen. Ik zou een stapje terug doen en hem proberen laag en rond in te stellen. Probeer hem maar met zijn neus over de grond te rijden en veel tempowisselingen. En dat kan echt wel, alleen zal het niet in 1 keer makkelijk gaan. Alleen het is wel je basis en ik heb het idee dat je nu andersom aan het werken bent. Het paard moet vanaf het begin zo gereden worden als het goed is.

Je hebt wel een verschrikkelijk leuk paard om te zien! Succes met hem!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:50

Ook op die laatste foto heb ik het idee dat hij in de krul gedwongen word..... Je zegt dat je probeert te schakelen op je zit, maar ik heb je op het filmpje meteen zijn kop naar beneden zien dwingen op het moment dat hij een overgang met zijn hoofd omhoog maakt. Zo hebben overgangen geen zin.

Ik ben nog niet zo lang hier, maar vraag me in dit geval wel af wat het nut is van commentaar vragen als je enige antwoord is dat het niet zo is/ dat hij anders dit en dat doet enz enz enz. Al het commentaar wat gegeven word, schuif jij aan de kant. Waarom zet je het dan hier neer?? Of is dit van mij een vreemde vraag en is dat de normale gang van zaken?

Nogmaals: Laat die voorkant vrij. Als hij dan gaat rennen, dan moet jij eraan gaan rijden, en niet zijn kop naar beneden trekken. Rij hem voorwaarts en terug, ookal lijkt hij niet te reageren op terug. Gewoon steeds weer doen. En belonen. Geef hem gelijktijdig de ruimte voor. Hoe meer jij hem tegenhoudt, hoe harder hij kan gaan rennen. Dus laat hem los aan de voorkant. Dat is echt het grote probleem hier, zowel op de eerste foto's, als op het filmpje, als op de tweede foto.
En als jouw instructeur je zo laat rijden, vind ik zonder meer dat je geen goed les hebt, wat jij zelf ook mag zeggen.

Hopelijk ben ik niet al te bot geweest, maar ik krijg de kriebels van zulke weerwoorden.... Bloos sorry.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:02

ik denk dat de foto's een verkeerde indruk geven, ik kan het blijven zeggen.. ik zal kijken of ik deze week nog een filmpje kan laten maken overdag.
We zijn bezig met de basis, krijg er ook goed begeleiding in. We zijn bezig met laag en rond, hij laat zich beneden ook steeds meer los en wil nu ook naar beneden gaan. op het filmpje in dit topic loopt hij kwa tempo veel beter als eerst, vanuit dat tempo probeer ik hem naar beneden te rijden en dan laat hij los.. maar zolang hij nog gaat rennen spand hij alles aan.

@_marlis_; nee je hebt gelijk, maar ik krijg ook de kriebels van al die weerwoorden.. bedoel hoe kan je nou van een foto zien dat ik geen goed les krijg.. (bijna) alles wat jullie zeggen klopt ook en werk ik ook aan, maar het is echt niet zo makkelijk als gezegd wordt..

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:17

irmaaatje schreef:
@_marlis_; nee je hebt gelijk, maar ik krijg ook de kriebels van al die weerwoorden.. bedoel hoe kan je nou van een foto zien dat ik geen goed les krijg.. (bijna) alles wat jullie zeggen klopt ook en werk ik ook aan, maar het is echt niet zo makkelijk als gezegd wordt..

Geen van ons zegt toch dat het makkelijk is??? Want dat het niet makkelijk is, dáár weten we hier allemaal denk ik wel alles van (ik in elk geval wel). En al die weerwoorden: ik meen dat dat geen weerwoorden van ons zijn, maar ons commentaar waar je om vraagt door het plaatsen van dit topic. Maar in plaats van gaan roepen dat het allemaal niet zo makkelijk is enzo, zou je ook gewoon onze adviezen ter harte kunnen nemen. Je hoeft niet overal een antwoord op te hebben, zeker niet met deze dingen, want nee, het is niet makkelijk en er is niet 1 goede manier om iets te doen. Maar neem de tips in je op, en kijk wat je er mee kan. Bespreek wat wij zeggen met je instructeur. Vraag er naar bij mensen die je zien rijden, wat zij van ons commentaar vinden. Maar verwerp niet meteen alles, want dan heeft het plaatsen van dit topic geen zin in mijn ogen.

Wat betreft het zien aan de hand van de foto dat je slecht les krijgt: Dat zag ik niet aan de hand van 1 foto, maar aan de hand van een paar foto's en met name aan de hand van het filmpje. Daar zie ik je echt dingen doen die niet zouden moeten, en als dat is wat je leert vind ik dat je het niet goed leert. Als jij echt leert het hoofd zo naar beneden tw dwingen, ongeacht waarom je dat moet doen, ben je volgens mij op de verkeerde weg.

In elk geval veel succes en vooral plezier met rijden, want je hebt een mooi en (zo te zien) leuk paard waar best wat in zit!!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:30

_Marlis_ schreef:
irmaaatje schreef:

Wat betreft het zien aan de hand van de foto dat je slecht les krijgt: Dat zag ik niet aan de hand van 1 foto, maar aan de hand van een paar foto's en met name aan de hand van het filmpje. Daar zie ik je echt dingen doen die niet zouden moeten, en als dat is wat je leert vind ik dat je het niet goed leert. Als jij echt leert het hoofd zo naar beneden tw dwingen, ongeacht waarom je dat moet doen, ben je volgens mij op de verkeerde weg.

In elk geval veel succes en vooral plezier met rijden, want je hebt een mooi en (zo te zien) leuk paard waar best wat in zit!!

zou je mij kunnen vertellen wat voor dingen dat zijn? want naar mijn weten leer ik helemaal niet het hoofd naar beneden te dwingen, denk dat dat ook reuze mee valt in dat filmpje.. ik zie mezelf nergens trekken zie ook op de foto's niet dat de slof zijn hoofd naar beneden trekt zie nergens een bit dat door zijn mond getrokken word.. en op het filmpje met die overgan wordt het beloond, ik trek niet aan de teugels om hem in stap te krijgen. Ik voel me nu best dom dat ik niet zie dat ik hem zit te dwingen, mischien is mijn beeld ook heel anders bij het dwingen dan dat van jullie..

Bedankt voor de reacties op mijn paard! vind hem zelf ook heel mooi Bloos

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:44

Klopt helemaal, de overgang van draf naar stap gaat keurig rustig, zonder te trekken, zonder wat dan ook, paard word netjes beloont, super. Daar heb ik het ook niet over.
Ik heb het over de overgang van stap naar draf. Daar zie je jou echt de teugel vast pakken en een flinke ophouding maken, waarop het hoofd meteen weer veel te ver inknikt. Misschien was dwingen dan een verkeerd gekozen woord van mij, want het is niet dwingen in de zin van dat je zit te trekken of te plukken of de slof hartstikke strak hebt staan. Maar je maakt wel een stevige ophouding (let op, ik heb het nog steeds over de overgang van stap naar draf) waarop je paard veel te ver inknikt. Waarschijnlijk is het ook een paard wat dit heel makkelijk doet, gezien zijn snelle en felle reactie op jouw ophouding. Maar die ophouding had dus niet gemoeten. En om dezelfde reden zou de slof er niet aan moeten. Had het hoofdje maar lekker daar gelaten waar hij was, en was gewoon rustig verder gereden zoals je de overgang terug reed. Ik hoor zelfs degene die erbij is (ik weet niet of je van haar les hebt, maar dat maakt ook vrij weinig uit) dat hij ronder moet. Daar ben ik het dus niet mee eens, want dat betekend automatisch dat je aan de voorkant moet komen.

Laat hem lekker daar met zijn hoofdje lopen waar hij liep na je overgang van stap naar draf. Daar zie ik hem veel liever dan zo diep. Waarom?? Omdat je hem met zijn hoofdje daar van achteren naar voren kan rijden. Alleen met zijn hoofd daar kan je die achterhand er (uiteindelijk) onder krijgen, omdat hij voor genoeg ruimte heeft. En als hij op de achterhand en over de rug komt, zal hij voor eerlijk nageven ipv in de krul lopen.
Daar staat tegenover, dat hij door voor zo in de krul te lopen, niet meer op zijn achterhand kán komen, omdat hij door zijn hoofdhouding op de voorhand gedwongen word.

Als ik je het gevoel hebt gegeven dat je heel erg zit te trekken en te doen, dan spijt me dat. Dat is geenzins mijn bedoeling geweest, want dat doe je niet. Ik merk dat ik echt moet wennen aan communiceren via de computer, lijkt toch makkelijker dan het is!! Ik hoop dat je nu kan zien wat ik bedoelde met 'naar beneden dwingen'. Ik hoop ook dat je begrijpt waarom ik (en met mij anderen) graag willen dat het hoofdje eruit komt, ipv zo vals in te knikken.

Nou, voor een nieuwkomer vind ik dat ik wel weer meer dan genoeg commentaar heb gegeven Bloos

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:46

Of je wel of niet goed les krijgt kan ik zo niet zien, dan zou je een heel uur door een buitenstaander moeten laten filmen, je instructrice is een beetje gericht op de camera nu. Wel vind ik dat ze niet zo heel fanatiek lesgeeft, hiermee bedoel ik dat ze in het hele filmpje amper over rijtechnische dingen praat. maar dat kan een momentopname zijn hoor Lachen

Ik ga toch mee met de rest, er zit veel spanning in je paard. Ook in de foto die je als laatste aanhaalde zit er spanning in en volgens mij ook een valse knik maar dat is lastig te zien bij een bont paard tegen een donkere achtergrond Knipoog

Dat je paard gaat rennen is niet erg. Probeer dit met je zit, wendingen en rustige overgangen op te vangen, maar niet met je handen. Anders leert je paard er niet van maar dwing jij hem. zijn tempo vindt ik te laag liggen, ik zie vooral een jong paard graag lekker voorwaarts lopen.

Je paard is ontzettend leuk zo te zien, maak er wat moois van Lachen

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 23:04

@_marlis_; Heel erg bedankt voor je uitleg, en ben blij dat ik het nog even gelezen heb. degene op de achtergrond is inderdaad mijn instructrice. die overgang stap draf is inderaad niet goed, en ik wil het eigenlijk niet zeggen omdat ik er dan weer tegen in ga, maar als ik het filmpje zo is een paar keer bekijk dan heb ik meer het idee dat ik de teugel verpak omdat die nog lang was.. en inderaad hij reageert daar vrij heftig op. Ik ga er even niet verder op in want ik ga graag naar mijn bed toe nu haha Haha!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:14

Ik vind ook het tempo van je paard te laag. Het ziet er niet uit als voorzichtigheid van hem maar van jou. Tevens zie ik jou nergens iets met je been doen, ik denk zelfs dat hij wegrent voor je been. Je moet meer met je been gaan rijden wil je hem van achteren naar voren rijden. Achter zit de motor dan pas komt de voorkant. In het begin zal hij waarschijnlijk inderdaad onder je weg rennen, maar hij zal je been uiteindelijk gaan accepteren en er steun aan gaan zoeken. Laat het hoofd lekker voor wat het is en zorg er voor dat je contact hebt met de mond, maar doe verder niks met je handen. Je kan een keer een ophouding maken als hij gaat rennen maar hou je handen verder stil. Hij gaat vanzelf zakken en zal dan echt over de rug gaan lopen ipv in een valse knik. En ja ik weet dat het in theorie allemaal veel makkelijker is gezegd dan het in de praktijk is gedaan. Je hebt een leuk dier onder je kont dus heel veel succes!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 06:54

Allereerst; wat een gaaf beest heb je onder je Lachen Echt een mooi paard Lachen

Ik heb het filmpje ook bekeken en ben het met bovenstaande reacties wel eens, ga niet alles 1.000 keer herhalen.
Maar probeer wat rechter op te zitten, je kijkt nu wat je paard onder je doet, maar je moet dat voelen. En zelf rechtop zitten en naar voren kijken, kijken waar je heen gaat. Ook blijf je een aantal keer met lichtrijden iets achter op de beweging van je paard.. Je moet je niet zo focussen op zijn hoofd, rij hem lekker los en vooral actief dan gaat hij van zelf ontspannen en naar beneden.. Want je paard loopt echt helemaal niet actief in het filmpje.

Ik wens je heel veel succes nog met je paardje Lachen