galop met een drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag je galopperen met een 7 maanden drachtige merrie?

Ja
42 (73%)
Nee
15 (26%)

Totaal aantal stemmen: 57

Bonita_Bon

Re: galop met een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:12

Helaas zijn er ook zulke dappere paarden die zichzelf (en bijbehorend veulen) kapot lopen.
Een zwangere vrouw/hond/kameel/paard zal niet voor de lol lekker gaan rennen. Rugspieren hebben het al zo zwaar, de gewrichten zeulen ook meerdere extra kilo's mee en dan nog die buik die hopeloos in de weg zit. Hoewel ik betwijfel of dat met 7 maanden al het geval is... maar daarboven...; Als het niet strict noodzakelijk is om te galoperen zou ik zeggen, lekker stapritten maken! =goede conditie (inderdaad belangrijk bij de bevalling), een goede bloedsomloop, aandacht en plezier!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:41

femmefatale1 schreef:
mellamoshan schreef:
gewoon kijken naar wat ze zelf aangeeft. als ze daar zelf zin in heeft kan je dat gewoon doen hoor.

Idd... sterker nog, hoe beter de conditie, hoe makkelijker de bevalling!!
Als je paard dus een top conditie heeft zou je gewoon tot en paar weken voor de bevalling kunnen rijden..

klopt Lachen
wij hebben ook nog een ritje (rustig met name stapritje gemaakt) een aantal weken voordat ze moest bevallen. 3 en een halve week moest ze nog. ze was erg fris en had er veel zin in. een week later stond het veulen kerngezond in de stal. welliswaar iets te vroeg, maar dit had dan weer niets te maken met het rijden. bevalling verliep erg soepel! Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:58

Bonita_Bon schreef:
Helaas zijn er ook zulke dappere paarden die zichzelf (en bijbehorend veulen) kapot lopen.
Een zwangere vrouw/hond/kameel/paard zal niet voor de lol lekker gaan rennen. Rugspieren hebben het al zo zwaar, de gewrichten zeulen ook meerdere extra kilo's mee en dan nog die buik die hopeloos in de weg zit. Hoewel ik betwijfel of dat met 7 maanden al het geval is... maar daarboven...; Als het niet strict noodzakelijk is om te galoperen zou ik zeggen, lekker stapritten maken! =goede conditie (inderdaad belangrijk bij de bevalling), een goede bloedsomloop, aandacht en plezier!

Stapritjes met korte draf reprises zijn zeker aan te raden, maar als je je paard los zet en zij zelf gaat rennen, bokken en gek doen... Tja daar valt weinig aan te doen.
Ik moet er bij vermelden dat mijn merrie een week voor de bevalling nog gewoon kon rijden, galop deed ik dan bijna niet meer, en ze mede door haar goede conditite die ze daardoor had haar veulen in 10 minuten op de wereld zette. Dat was zo aan het begin van dit jaar en nu is ze weer drachtig en lijkt tot nog toe alles hetzelfde te gaan. Lachen

Mijn paard is ook niet de makkelijkste trouwens, als ze iets niet leuk of fijn vind laat ze dat wel merken! Nagelbijten / Gniffelen Clown

Groetjes