Pennypony (76 cm) @ dubbele longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Pennypony (76 cm) @ dubbele longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:24

dieszoemies schreef:
uhm ik vind het er een beetje zielig uitzien! maargoed!

En denk je dat ze daar wat aan heeft? Zeg dan in ieder geval wát je zo sielugh vind dan!

Ik vind het er leuk uit zien, heb verder maar een kléín beetje verstand van mennen, het enige waar ik commentaar op zou leveren is de broek inderdaad, maar dat is allang gedaan, en ga je al wat hoger zetten. Ben benieuwd hoe het er uitziet als ze straks voor de sulky staat!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:27

dieszoemies schreef:
uhm ik vind het er een beetje zielig uitzien! maargoed!

Gestoord Nors opkijken

......... érrug zielig, kijk maar uit: als ze niet goed doorloopt gaat de zweep erover... Whoosh! Clown

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:28

Ach, wat ziet het er lief uit! Lachen
Haha die oogklepjes, die bedekken bijna haar hele hoofdje! Lachen
Wel leuk dat je haar voor de sulky hebt!

sorry als het een HEM is! Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:30

JoyCiej007
maar een pony kan niét rechts voor zich zien, dus met oogkleppen zien ze barreweinig
ja sorry moest ik echt ff zeggen Knipoog je weet wel dat wij een gelijke mening hebben over oogkleppen geloof ik Lachen

leuke foto's, leuk om te zien dat je ook met kleintjes best dingen kan doen Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:33

jawel hoor, jolliegirl, ik zeg ook niet dat oogkleppen móet, maar het argument dat het enkel voor schrikachtige paarden is bedoeld, klopt niet, vandaar Knipoog

récht vooruit kunnen ze prima kijken, opzij minder en dan moeten ze hun hoofd draaien. Het zicht wordt beperkt tot recht vooruit, dus de weg.

ik heb o.a. oogkleppen omdat mijn merrie niet hoeft te zien dat er aan haar rechterkant een mooi en sappig grasveldje staat, met leuke pony's waar ze misschien even mee wilt snuffelen Knipoog

Ik wil dat ze haar aandacht bij mij en de weg houd, en dat lukt in haar geval béter met oogkleppen Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:34

JoyCiej007 schreef:
jawel hoor, jolliegirl, ik zeg ook niet dat oogkleppen móet, maar het argument dat het enkel voor schrikachtige paarden is bedoeld, klopt niet, vandaar Knipoog

récht vooruit kunnen ze prima kijken, opzij minder en dan moeten ze hun hoofd draaien. Het zicht wordt beperkt tot recht vooruit, dus de weg.

ik heb o.a. oogkleppen omdat mijn merrie niet hoeft te zien dat er aan haar rechterkant een mooi en sappig grasveldje staat, met leuke pony's waar ze misschien even mee wilt snuffelen Knipoog

Ik wil dat ze haar aandacht bij mij en de weg houd, en dat lukt in haar geval béter met oogkleppen Lachen

een paard is ''blind'' van voor en van achter Lachen
ik ben het verder met je eens hoor Lachen

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:35

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me af of je weet waar oogkleppen voor dienen??
Je neemt het zicht achter het paard weg en een paard is een vluchtdier, dus eigenlijk neem je hem zijn enige reactie op het aan zien komen van gevaar af. Oogkleppen worden meestal gebruikt voor schrikachtige paarden en deze lijkt me niet zo heel erg paniekerig. Daarbij zitten deze ook nog eens ver voor de ogen zodat je hem bijna blind maakt. Zijn ze niet nodig, zou ik zeggen, ander hoofdstel dat paard vriendelijker is.
Wat betreft de bandage's die helpen niet echt tegen trauma van buiten af, wat deze dus heeft! Je kan beter peesbeschermers kopen die ook om de kogel heen gaan.

Hier dacht ik ook al aan.
Tijdens het longeren gebruik je ook hulpen door je lichaamstaal.
Door deze oogkleppen kan je pony je amper zien en komen deze hulpen dus ook niet aan.
Een beetje raar dus, volgende keer een gewoon hoofdstelletje aan doen? Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:36

En dan de weg op bijv met kleppen, terwijl t paard het niet gewent is, nee dat is slim

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:39

ja, het zícht van een paard dírect voor zich ja. Maar je moet het niet zó letterlijk nemen.

Oogkleppen zorgen er simpel gezegd voor dat het paard wel rechtuit kan kijken, maar niet zo makkelijk opzij en achter zich. dat een paard iets moeilijker ziet als iets vlák voor zich staat, lijkt mij algemeen bekent, dat is geen effect v/d oogkleppen maar dat komt gewoon door de vrij wijde stand v/d ogen...

@ Anora: iedereen zal hier zo zijn eigen idee bij hebben, maar bij het longeren met dubbele longe en dan met name door de mensen die mennen, word vaak het tuighoofdstel met kleppen gebruikt.
Lichaamstaal zal je vast gebruiken bij een join-up e.d. maar bij het longeren gebruik ik toch echt gewoon mijn beide leidsels, mijn stem en mijn zweep Knipoog

En de hulpen komen dus niet aan? Nou, kom maar eens bij mij langs, kun je eens zien hoe goed de hulpen aankomen mét oogkleppen, zul je versteld van staan Knipoog

de weg op met kleppen als een paard dat niet gewend is, is idd niet slim, maar ze is de weg niet op Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:42

Ik leer haar nu dus de oogkleppen aan, ze reageert niet anders dan normaal. Ik zou ze weg kunnen laten ja, maar ze heeft er geen last van en heeft geleerd om op mijn stemhulp te reageren, lichaamstaal heeft ze niet meer nodig. Waarom zou ik ze dan weglaten, ze zijn niet voor niets eraan gezet toch?

Over de bandages, ik snap dat het een groot risico met zich mee brengt voor de kar, er zal er maar een losgaan! Voor de kar zal ik ook met kogelbeschermers werken. Het is meer omdat ze af en toe iets aantikt, dus perfecte bescherming is niet eens nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:45

Als ik aan het longeren ben, sta ik toch echt niet wild met mijn armen te zwaaien en werk ik ook niet met 'posities' (wil zeggen, drijvende positie is schuinachter 't paard, remmend is schuin voor 't paard), dat soort dingen doe je met join up en vrij longeren e.d.

Verschil is dat je nu geen lichaamstaal nodig hebt om haar te sturen, omdat je dus 2 leidels + een zweep hebt, en je dus op de grond eigenlijk precies hetzelfde doet als ohz. en ohz. gebruik je ook geen lichaamstaal, en op de wagen ook niet Knipoog

Met een enkele longeerlijn zul je wel o.a. ook lichaamstaal nodig hebben ja, want dan heb je maar één lijn en kun je nagenoeg niet sturen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:47

Waarom kan mennen en bandage's niet samen ?
mits je ze goed aan brengen kan het weinig kwaat.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:50

ziet er erg leuk uiit!! Haha!
pony kan echt leuk lopen!!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:53

horsewisper schreef:
Waarom kan mennen en bandage's niet samen ?
mits je ze goed aan brengen kan het weinig kwaat.

Als je recreatief rijd valt het risico nog mee, maar in de sport, bijv. de marathon, bestaat er gróte kans dat ze losgaan, afzakken, etc. etc. met alle gevolgen van dien.

Daarbij, hoe goed je ook kan bandageren, je blijft áltijd het risico houden dat het toch nog afzakt of losgaat door bijv. het schuren van de benen tegen elkaar aan, aantikken e.d.

en, bandages in de mensport zijn eigenlijk niet eens nodig, maargoed da's mijn persoonlijke mening. Meesten doen het voor de show, zo laatst ook iemand op de plaatselijke sgmw hier in 't dorp, was een meninstructeur met een 4span kwpn'ers, alle vier vierkant in de oranje bandages.

En dan maar even een paar keer door de waterbak en door de modder sleuren. Lévensgevaarlijk!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:28

Met marathons vind ik bandages ook onverandwoord, vooral door de waterbak. Ze zakken af, kunnen losgaan, en dan heb je de poppen aan het dansen.
In de recreatiesport kan het minder kwaad, maar ik zelf ga voor peesjes, vind dat ook veel makkelijker en veiliger.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:35

Hele leuke shet, ziet er schattig uit. Verder is alles eigenlijk al zo'n beetje gezegt, succes.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:50

Het probleem met peesjes is alleen dat ze niet in haar maat te vinden zijn.. Clown

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:02

JoyCiej007 schreef:
Heej Lachen
- @ Aerdenhout: Sorry, maar oogkleppen zijn écht niet alleen maar voor schrikachtige paarden. je maakt ze zéker niet blind hiermee, plaats beide handen maar eens aan de zijkant van je ogen, recht voor uit. Kun je dan direct opzij kijken? Nee, dan moet je eerst je hoofd draaien. Kun je recht voor je uit kijken? Ja!

Mijn merrie loopt al jaren voor de wagen met mij, en is 99% bomproof, rijd met haar tussen de auto's, langs tractors en weet ik veel wat. Die oogkleppen heb ik zélf liever omdat ze dan meer haar aandacht en concentratie bij mij houd.

Daarbij zijn oogkleppen oorspronkelijk vanuit vroeger ontwikkeld voor de 2spannen en meerspannen: als het linkerpaard te veel trekt en het rechterpaard meer moet doen, dan moet je het rechterpaard dus iets bijtikken, maar het linkerpaard moet niet zien dat jij het rechterpaard aantikt, want dan gaat die óók harder lopen, en schiet je alsnog niets op.
Oogkleppen zijn er óók voor dat de pony niet van achter kan zien dat jij bijv. de zweep wilt gaan gebruiken.

Oogkleppen hebben zóveel meer functies dan alleen voor 'schrikachtige paarden'....

Hèhè, eindelijk iemand die ook weet hoe het zit met oogkleppen. Ik kan er nog een paar functies van oogkleppen aan toevoegen: Inderdaad in tweespannen: Buiten wat Joyciej al genoemd heeft, is het zo dat wanneer je tweespan rijdt en je paarden zijn duidelijk verschillend in rang, dan zal het dominantere paard het paard dat lager in rang is, niet pal naast zich dulden met als gevolg dat alleen het dominante paard trekt. Als nou de paarden oogkleppen op hebben, dan vindt deze strijd niet plaats.

Mèt oogkleppen kan het zelfs gebeuren dat de schrikreactie groter is. Als ze iets zien in de berm, zullen ze het hoofd er naartoe keren omdat ze alleen recht vooruit wat kunnen zien met oogkleppen. Hierdoor bestaat het risico dat ze met de schouder de weg op lopen waar nou net die tegemoet komende auto aan kwam die niet door het paard gezien wordt omdat die oogklep ervoor zit.

Goed zittende oogkleppen zijn NIET zielig. Ik beleer mijn ponies en paarden trouwens zonder oogkleppen omdat ik wil dat ze weten dat er van alles achter ze aan komt. Pas als ze wat geroutineerd raken (na het 1e jaar werk) krijgen ze oogkleppen op. Op deze manier voorkom ik dat ze er met de wagen vandoor gaan als ze een keer per ongeluk het hoofdstel afschuren ofzo.

TS: Wat een leuk klein dropje zeg. Hoe oud issie? Hij doet het netjes hoor. Verdere opmerkingen over bandages en broek staan er al en daar ga je al wat aan doen dus ik kan je alleen nog maar veel plezier en succes wensen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:05

Tip voordat je dr voor de kar spant. Laat iemand aan de strengen hangen en kijk of ze haar gewicht er in wil gooien om te trekken. Niet te hard, omdat het een klein shetje is, natuurlijk. Als ze dit niet doet zal ze de kar ook niet willen trekken.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:08

wel leuk

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:21

Ik vind het wel grappig om te lezen dat je kogelbeschermers, moet kopen voor een shet van 76cm, de kleinste maat paste mijn shet van 85 cm al niet eens, laat staan een pony die nog kleiner is. Ik men recreatief en dus ook met bandages, als er bescherming nodig is. Mijn haflinger heb ik ook overigens altijd met badages voor de kar gehad, maar dat had met haar artrose te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:17

_Do_ schreef:
Tip voordat je dr voor de kar spant. Laat iemand aan de strengen hangen en kijk of ze haar gewicht er in wil gooien om te trekken. Niet te hard, omdat het een klein shetje is, natuurlijk. Als ze dit niet doet zal ze de kar ook niet willen trekken.

Sorry, ik wil helemaal niet voor de TS antwoorden, maar aangezien ik 'de menster' ben die haar bij het hele beleren helpt: reken maar dat we dat gedaan hebben, en dat gaan we zeker ook nog meerdere malen herhalen alvorens haar voor de 2e keer voor de sulky te zetten Lachen

(aangezien ikzelf niet zo weg ben van het slepen, en het in principe bij het beleren dus ook niet echt gebruik als het niet nodig is) Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:20

_Do_ schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar zoals het hier staat ben ik dat niet met je eens. Dat ze druk op de strengen niet gelijk accepteerd wil overigens helemaal niet zeggen dat ze de wagen niet zal trekken. Misschien niet op dat moment nee, maar met een beetje oefening en gewenning kom je vaak al een heel eind.
Vind het zelfs een hele natuurlijke reactie als ze eerst weigeren te lopen met best wat druk op de borst, dat zullen ze eerst moeten léren.

Maar deze pony liep gelijk al ferm aan te trekken toen er geleidelijk steeds meer druk op de strengen werd gezet Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:24

Aline4 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Heej Lachen
- @ Aerdenhout: Sorry, maar oogkleppen zijn écht niet alleen maar voor schrikachtige paarden. je maakt ze zéker niet blind hiermee, plaats beide handen maar eens aan de zijkant van je ogen, recht voor uit. Kun je dan direct opzij kijken? Nee, dan moet je eerst je hoofd draaien. Kun je recht voor je uit kijken? Ja!

Mijn merrie loopt al jaren voor de wagen met mij, en is 99% bomproof, rijd met haar tussen de auto's, langs tractors en weet ik veel wat. Die oogkleppen heb ik zélf liever omdat ze dan meer haar aandacht en concentratie bij mij houd.

Daarbij zijn oogkleppen oorspronkelijk vanuit vroeger ontwikkeld voor de 2spannen en meerspannen: als het linkerpaard te veel trekt en het rechterpaard meer moet doen, dan moet je het rechterpaard dus iets bijtikken, maar het linkerpaard moet niet zien dat jij het rechterpaard aantikt, want dan gaat die óók harder lopen, en schiet je alsnog niets op.
Oogkleppen zijn er óók voor dat de pony niet van achter kan zien dat jij bijv. de zweep wilt gaan gebruiken.

Oogkleppen hebben zóveel meer functies dan alleen voor 'schrikachtige paarden'....

Hèhè, eindelijk iemand die ook weet hoe het zit met oogkleppen. Ik kan er nog een paar functies van oogkleppen aan toevoegen: Inderdaad in tweespannen: Buiten wat Joyciej al genoemd heeft, is het zo dat wanneer je tweespan rijdt en je paarden zijn duidelijk verschillend in rang, dan zal het dominantere paard het paard dat lager in rang is, niet pal naast zich dulden met als gevolg dat alleen het dominante paard trekt. Als nou de paarden oogkleppen op hebben, dan vindt deze strijd niet plaats.

Mèt oogkleppen kan het zelfs gebeuren dat de schrikreactie groter is. Als ze iets zien in de berm, zullen ze het hoofd er naartoe keren omdat ze alleen recht vooruit wat kunnen zien met oogkleppen. Hierdoor bestaat het risico dat ze met de schouder de weg op lopen waar nou net die tegemoet komende auto aan kwam die niet door het paard gezien wordt omdat die oogklep ervoor zit.

Goed zittende oogkleppen zijn NIET zielig. Ik beleer mijn ponies en paarden trouwens zonder oogkleppen omdat ik wil dat ze weten dat er van alles achter ze aan komt. Pas als ze wat geroutineerd raken (na het 1e jaar werk) krijgen ze oogkleppen op. Op deze manier voorkom ik dat ze er met de wagen vandoor gaan als ze een keer per ongeluk het hoofdstel afschuren ofzo.

TS: Wat een leuk klein dropje zeg. Hoe oud issie? Hij doet het netjes hoor. Verdere opmerkingen over bandages en broek staan er al en daar ga je al wat aan doen dus ik kan je alleen nog maar veel plezier en succes wensen.

Hahaha Bloos word er zelf ook niet zo goed van soms hoor, (niet aanvallend naar aerdenhout bedoeld), die 'foute' gedachten over de oogkleppen.

Niets 'sielugh'; enkel zijn sommige pony's beter voor de wagen te rijden zónder oogkleppen, en andere mét. Daarbij ligt het gebruik van oogkleppen ook deels aan de voorkeur van de menner. het geniet wel mijn eigen voorkeur, in iedergeval bij mijn eigen merrie. Misschien dat ik een andere pony liever zónder oogkleppen zal rijden, maar dat hangt helemaal af van de situatie en het karakter e.d. van de pony.

Sommige menners rijden op wedstrijd bij de vaardigheid en de marathon ook expres niet met oogkleppen, terwijl ze dat bijv. op de weg wel doen, omdat ze dan het idee hebben dat de pony's beter 'meedenken' en dus sneller zullen reageren op de hulpen.

En het ligt idd maar net aan de pony, of ze meer schrikken juist mét oogkleppen of niet. maar enkel en alleen de functie dat het 'voor schrikachtige paarden' is bedoeld, is echt niet juist Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:33

Wat een geweldig ding zeg...en dat setje..het is dat ik geen plekje overheb Clown