Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Re: Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:18

MIsschien zit je probleem wel in je hoofdstel. Wij hebben een paard op mijn werk die ook heel erg deed ja schudden. Dierenarts etc er allemaal bij maar alles was oke.

Nu kwamen we er 2 weken geleden achter dat de frontriem te klein was en dat het kopstuk tegen de oren aandrukte en dat deed haar zeer. Nu hebben we een grotere frontriem en het schudden is afgelopen.

Kijk dus maar eens goed naar je hoofdstel en zorg dat het nergens knelt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:40

Bojangles schreef:
Verdiep je eens in het head-shaking-syndrome.
Ik ken geen paarden die zomaar schudden met het hoofd om onder het werk uit te komen, dit komt ergens uit voort.

Hier ga ik in mee. Als je het headshaking topic goed leest lees je ook dat het niet alleen door pollen of zonlicht allergie komt. Het kan ook rijtechnisch zijn. Dus dat jij vraagt te moeilijk is voor je paard, om wat voor reden dan ook. Als ik je verhaal zo lees (je paard gaat schudden als je iets vraagt wat 'moeilijker' is zou je best eens die richting op kunnen denken). Misschien kun je eens overleggen met je instructie? Ik kan het natuurlijk niet beoordelen vanachter een computer maar ik geloof persoonlijk niet in paarden die onder het werk willen uitkomen en die dan gaan schudden of iets anders bedenken om niet te hoeven werken.

Suk6 ermee.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:56

Ik las al dat je er verschillende artsen op los had gelaten, maar hebben ze ook naar de nek/halswervels gekeken? Een kennis van mij had ook een shaker; zodra ze hem ging vragen begon hij met het hoofd te schudden. Bleek dat de bovenste nekwervels vastzaten, waardoor hij dus last kreeg zodra hij moest 'dressuren'. Zij heeft er, dacht ik, een soort chiropractor bij gehad. Daarna heeft hij nog wel een tijdje geshaket, maar dat kwam ook doordat hij rijden nog met pijn associeerde. Tegenwoordig loopt hij weer gewoon netjes.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:00

__Shannon schreef:
Je kan beter eerst naar de reden zoeken waarom ze dit gedrag vertoont,
en dan pas naar oplossingen zoeken. zolang je niet weet waarom ze het doet,
kan ik je ook geen raad geven Knipoog

Ik sluit mij hier voledig bij aan.
Ik ben eigenlijk benieuwd of ze het ook tijdens het longeren doet?
en zijn de nek en kaakgewrichten nagekeken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:58

Ik wil ook Stress even toevoegen in het rijtje.

Komt ie veel buiten, heb je afwisseling? Heeft ie maatjes?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:50

ja ze komt buiten de hele dag, ja ze heeft maatjes, ja ze krijgt afwisseling we doen nooit vaak hetzelfde.

dus dat is het probleem niet

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:33

Handen stil houden en goed voorwaarts rijden helpt af en toe ook.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:35

@ Paardfysio, Nee ze doet het niet tijdens het longeren
@ Jouke_h Ja daar zijn we nu mee bezig en dan doet ze het niet maar stel ze moet naar onder gaan lopen en het dus voor haarmoeilijk word dan begint ze te schudden omdaar vanaf te komen en haar hoofd weer omhoog te kunnen doen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:42

Doet ze dit ook wanneer er iemand anders op haar rijd? Misschien doe jezelf onbewust iets fout waardoor ze dit doet.
En doet ze dit ook bij het longeren(als je haar aan het werk zet)?
Anders misschien toch nog meer gaan experimenteren met bitten/hoofdstellen/bitloze-optomingen?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 09:22

Nee met longeren doet ze het niet, ook niet als ze word bijgezet dan schud ze een paar x en doet het dan netjes.

Als iemand anders op haar zit doet ze het ook, gewoon zodra het moeilijk word.

ja ik ga binnenkort een bitloos hoofdstel proberen maar dat gaat niet iets voor vast worden ivm wedstreiden over een tijdje maar ik ga wel vanalles proberen Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:00

I.M.O klinkt het of je te onrustig bent met je handen, rijd haar eens gewoon met een onstpannen teugeltje, niet zo los dat ze kan stofzuigen maar ook niet strak. eerst gaat ze er onwijs gebruik van maken dat ze kan schudden en in de lucht kan met haar hoofd maar na een half uur word ze dat echt wel zat! gewoon negeren dus, zodra ze dan even beneden is roep je in alle glorie dat ze braaf is en als ze om hoog komt zeg je heel duidelijk nee! of wat je ook zegt als ze niet braaf is.
Mijn paard had het zelfde probleem en na een week zo rijden schudden ze al zo veel minder!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:04

_Lonneke schreef:
@ Paardfysio, Nee ze doet het niet tijdens het longeren
@ Jouke_h Ja daar zijn we nu mee bezig en dan doet ze het niet maar stel ze moet naar onder gaan lopen en het dus voor haarmoeilijk word dan begint ze te schudden omdaar vanaf te komen en haar hoofd weer omhoog te kunnen doen.

Schudt ze met name als je haar rechtricht met rijden? Op de rechte zijden?
Loopt ze makkelijker op de volte?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:30

ja ze loopt heel makkelijk op de volte, naar binnen kijken enz doet ze netjes. alleen wil ze nog wel eens naar binnen vallen, ze is wel goed op het been alleen soms het opzij gaan voor druk vind ze nog wat moeilijk.
Nee ze schud gewoon als het echt moeilijk word als ze het hoofdje niet de hele tijd omhoog kan doen, dan maakt het verder niet uit of we rechtrichten of wat anders.

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:25

Mijn paard doet dat ook heel vervelend, ze doet het ook gewoon als ze aan een lange teigel stapt.
mijn instructriese zegt dat het waarschijnlijk gewoon een zenuwetrekje is. ik heb nog niks gevonden wat helpt benen geven niet, teugels helemaal meegeven, en teugels strak houden helpt ook niet

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:36

_Lonneke schreef:
ja ze loopt heel makkelijk op de volte, naar binnen kijken enz doet ze netjes. alleen wil ze nog wel eens naar binnen vallen, ze is wel goed op het been alleen soms het opzij gaan voor druk vind ze nog wat moeilijk.
Nee ze schud gewoon als het echt moeilijk word als ze het hoofdje niet de hele tijd omhoog kan doen, dan maakt het verder niet uit of we rechtrichten of wat anders.

Dus toch meer rechte lijnen rijden!
Had dit met mijn merrie ook, exact hetzelfde. Voltes en slagenvoltes etc. ging goed, stelling etc ook, maar op de rechte zijden zocht ze de aanleuning niet goed op en drukte haar hoofd eruit en schudden. Door continue been eraan houden in de overgangen, goed contact op de buiten teugel en gelijke aanleuning (2 teugels) is het bij mij nu over. Consquentie ook erg belangrijk!!! Aanhouder wint Lachen

Succes

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:28

Ja dat cnsequentie heb ik vaak gehoord, ik moet daar echt goed op letten Lachen Bedankt voor de tip, hier heb ik wat aan, dat ga ik proberen!

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:37

Hoi zit je frontriem niet te strak? (of kopstuk)
groetjes

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 14:42

nee de frontriem is zowieso niet strak (zit juist losjes) is ook geen hard leren ding maar iets wat zegmaar meevormd, ende neusriem enz. zitten zoals eht hoord te zitten. heb hiervoor een ander hoofdstel gehad waar ze het ook bij deed dus dat kan het niet zijn denk ik Lachen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:32

Zelfde probleem heb ik ook gehad toen ik mijn (net zadelmakke) paard een beetje fanatieker ging trainen. Was op een gegeven moment zo erg dat ze elke keer dat ik meer vroeg dreigde te gaan steigeren en dat op een gegeven moment ook fanatiek is gaan doen. Dit was dus inderdaad een manier om onder het werk uit te komen, alleen was het geen kwestie van niet willen maar ik vroeg gewoon teveel en was te fanatiek bezig om dat probleem eruit te krijgen.

Mijn advies: even (maanden Haha! ) niks van aantrekken en gewoon rijden, zorg dat je een vriendelijke hand geeft (niet vastzetten). En lekker voorwaarts naar je hand toerijden. En nooit doen: hand vastzetten en been geven tegelijk. Zeker bij zo'n onervaren paard zijn de regels simpel. Been geven is voorwaarts, tegelijkertijd met je hand vragen snappen ze niet.

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:58

wat belangrijk is is dat je hem naar voren rijdt op het moment dat ie het doet! En hierin heel consequent zijn, je moet ervoor zorgen dat je hem voor bent (dus heel goed opletten!!) hierdoor geef je hem geen kans om met zn hoofd te knikken!
SUCCES

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:23

Bedankt voor de tips Lachen

Alleen dat is wat ik al heel lang doe, echt al meer als een paar maanden, negeren en been geven maar minder word het niet. Het lijkt meer alsof ze zoiets heeft van oke daar ben ik makkelijk vanaf gekomen als je snapt wat ik bedoel.

Vriendelijk met de hand komt goed, volgens mijn instructeur en instructriece ben ik TE lief , maargoed van hun heb ik de tip gekregen dus nu dat ik mn hande stil moet houden als ze schud en voor de rest lekker ontspannen want ze gaat ook heel makkelijk naar onder dus lekker nageefelijk, maar nu hoor ik dus dat dit niet goed is. ze kan ook bijv. een week lopen zonder te schudden en dan loopt ze super en dan ineens wil ze niet meer? Hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb Tong uitsteken

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:31

je moet het juist NIET negeren!! Dan wordt het alleen maar erger en dat wordt het een gewoonte van je paard!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:50

Ja dat is wat mijn instructriece ook zij, maar ik weet dus niet wat nu het goede is Tong uitsteken

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:09

hoe oud is je paard??
als hij nog vrij jong is kun je het afleren door been te geven en je hand laag te houden....(tenminste dat werkte bij bij)

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:12

4 en een half Lachen