Koetje voor de eerste keer voor de kar :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Koetje voor de eerste keer voor de kar :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:08

als je óp een paard zit wat ergens van schrikt, en dus ineens opzij springt, gebruik je je benen.
Nu heb je een paard voor de wagen staan, schrikt, springt opzij richting sloot... Ja, en dan? Aan de tegenovergestelde leidsel gaan hangen waardoor ie alleen maar verder richting sloot gaat? Of even een tets aan de zijkant (slootkant) zodat ie niet in de sloot beland?
Zweep is een hulp middel en kan je (of die van het paard) leven redden. Snap echt totaal niet waarom daar gelijk weer zo zielig over gedacht wordt.
Dat je je zweep in je hand hebt, zegt niet dat je hem ook gebruikt, maar als ie in de koker staat, en er komt een noodgeval, ben je altijd en eeuwig te laat

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:10

leuke foto's inga al had ik ze al gezien
op deze hele discussie ga ik maar niet in

denk dat het wel leuker is voor de topicstarter als jullie deze discussie ergens anders voortzetten Tong uitsteken

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:03

Ik vind een zweep in ieder geval niet zielig hoor, het was alleen maar een gedachte gang, ook absoluut niet om iedereen over me heen te krijgen, alleen hadden jullie het er zo over Haha!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:58

Inggieee.. daar is koetje!!
Ziet der leuk uit hoor! Je hebt wel weer een hele discussie hier op gang.. wahaha!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:33

Heej Inga, alles goed??
Leuke foto's!! Lachen
Echt bale dat je even niet kunt rijden..
Scheelt dat je dan nog altjd een kar hebt Knipoog

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:33

Jongensjongens toch, wat een gezeur.
De TS meent dat zij zonder zweep kan.
Dit is toch goed gegaan? Vanwaar dit gezeur dan?
Ik zie veel liever dit zonder zweep,dan met.
De stem lijkt mij stukken vriendelijker dan zo'n zweep.
Als het fout gaat, dan neemt ze de volgende keer echt wel de zweep mee hoor! Ik neem aan dat wij allen voor ons zelf kunnen beslissen.
OHZ is wat anders dan mennen, daar gaat het hier niet over.

@ TS, nogmaals, ik vind het echt een héél leuk en mooi paardje! Ga zo door. Ja

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:35

stef schreef:
als je óp een paard zit wat ergens van schrikt, en dus ineens opzij springt, gebruik je je benen.
Nu heb je een paard voor de wagen staan, schrikt, springt opzij richting sloot... Ja, en dan?
Aan de tegenovergestelde leidsel gaan hangen waardoor ie alleen maar verder richting sloot gaat? Of even een tets aan de zijkant (slootkant) zodat ie niet in de sloot beland?
Zweep is een hulp middel en kan je (of die van het paard) leven redden. Snap echt totaal niet waarom daar gelijk weer zo zielig over gedacht wordt.
Dat je je zweep in je hand hebt, zegt niet dat je hem ook gebruikt, maar als ie in de koker staat, en er komt een noodgeval, ben je altijd en eeuwig te laat

Ik heb ook altijd sloten naast de bak! Huilen van het lachen Nors opkijken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:53

Achmeddie_ schreef:
Ik heb ook altijd sloten naast de bak! Huilen van het lachen Nors opkijken

zucht... Als je het niet wílt begrijpen, bespaar je dan ook de moeite van reageren

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:41

Ik wil het best begrijpen.
Maar dat jij de TS nu gaat vertellen dat ze écht de zweep nodig heeft, dát gaat me te ver. Bloos
Maarja, wie ben ik he.. Laten we dit anders uitvechten over pb's en niet het topic zo verzieken. Want geef toe, het ziet er helemaal niet slecht uit voor de eerste keer! En dat ze dan toevallig de zweep niet in de hand heeft, tja.. komt wel. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:49

nu ben je mijn woorden aan het verdraaien. We zeggen met zijn allen ook nergens dat het er slecht uit ziet. We zeggen alleen dat je met aangespannen rijden altijd een zweep in je handen hoort te hebben. Je gaat ook niet zonder je benen rijden onder het zadel. Vervolgens schets ik een willekeurige situatie, en dan kom jij met "ik heb ook altijd sloten langs de bak"

Tja, dan wíl je het IMO niet begrijpen

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:23

jongens kan dit misschien ergens anders het is ieders eigen of je met of zonder zweep wil rijden ook al is het miss verplicht volgens het koetsiersbewijs ( en dat weet ik want de topicstarter en ik hebben het samen gehaald ) betekent niet dat je dan ook altijd met rijden het zo voor jezelf doet

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:30

Wat ik jammer vind is dat hier de indruk wordt gewekt dat het rijden met zweep gezien wordt als zielig of wat dan ook. Ik gebruik de zweep voor vele doeleinden. Naast een drijvende en straffende hulp is het ook een middel om te belonen. Er is hier een hele groep menleken die de menners belachelijk maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:29

skippy schreef:
ook al is het verplicht volgens het koetsiersbewijs betekent niet dat je dan ook altijd met rijden het zo voor jezelf doet

Probeer je hiermee te suggereren dat je met het koetsiersbewijs deze handeling voor jan joker aanleerd?

Moest trouwens stiekem ook wel lachen om deze post:
"Als het fout gaat, dan neemt ze de volgende keer echt wel de zweep mee hoor!"
Hoe noemen ze dat ook al weer?? 'Als het kalf verdronken is....'

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:31

Ik heb geleerd met mijn rijbewijs halen in de spiegels
te kijken, betekend dat nu dat ik ze er gewoon af kan halen????

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:36

Je mag ze ook in de spiegelkoker laten staan en niet gebruiken Ja Tenzij je daardoor een ongeluk krijgt, dan is het misschien toch verstandig om ze wel te gebruiken. Maarja dat zien we dan wel weer.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:43

*zucht*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:48

Afgezien van de vraag of deze discussie hier al dan niet gevoerd zou moeten worden (TS plaatst foto's, wij zijn lovend over het totale plaatje maar geven tips, als het tuig niet goed zit maar óók als er een zweep ontbreekt), vind ik inderdaad dat er hier een hóóp mensen zijn die er de ballen verstand niet van hebben, maar wel uitspraken ventileren over het wel of niet met zweep rijden.

De argumenten en redenering van achmeddie kan ik dan ook écht niet begrijpen. Sorry, maar ik vind jouw gedachtegang nogal kortzichtig... 't is maar goed dat niet iedereen denkt zoals jij doet; 'ach, zolang het goed gaat is er niets aan 't handje, en als 't verkeerd gaat, nou, dan doen we het in het vervolg wél'...

*er wordt geklaagd over het feit dat wij menners de tip geven om de zweep ter hand te nemen, maar posts als *zucht* voegen wel wat toe? *

Als het nou was dat wij hier vanalles aan het afkraken waren, maar wij geven enkel een dringend advies om wel met zweep in de hand te rijden. Vervolgens komt er een legio mensen die daar stellig tegenin gaan en totaal niet weten waar ze over praten... volgens mij is het zo dat men vrij staat om opbouwende kritiek en verbeterpuntjes/tips hier te plaatsen, en da's precies wat wij doen.
Dat er dan mensen tegenin gaan die er totaal geen verstand van hebben, tsja, denk dat dat méér offtopic gaat.

Edit: typefoutje
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-11-07 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:52

Stelletje beulen... Duivel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:55

A10 schreef:
Stelletje beulen... Duivel

Als ze niet luisteren, gewoon de zweep erover, toch? Clown Vork

Whoosh! Whoosh!

*uiteraard, zweep = strafmiddel voor de meeste mensen...... Vork

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:13

Heb in Vollezele op de hindernissendag bij de kinderanimatie gestaan, dan sta je dus midden tussen de hindernissen en moet elke menner dus langs komen. Dat waren dus een gigantische hoop spannen die de hele dag langs kwamen van B pony's enkelspan tot een 4-span boerenpaarden en inderdaad in de hindernissen had elke menner zen zweep wel in de hand, maar ertussendoor? Nee hoor, bijna iedereen had de zweep in de koker (tenzij de paarden overduidelijk niet rustig waren), en de afstanden waren echt niet zo groot. En waarom zou er trouwens in 's hemelsnaam een koker op bijna ELKE kar zitten als je 'm toch niet nodig hebt? Maar ik heb geen enkel paard wat zien doen zonder dat ik de menner hoorde, en in de hindernissen moedigde elke menner ook z'n paard aan met z'n stem, waar je soms verbluffende resultaten bij zag...
Ik rij soms ook mee met een wandeling van recreatiemenners. Ook daar zit de zweep bijna de hele tijd in de koker hoor.

Verder vind ik je koe het enorm goed doen om voor het eerst voor de kar te staan, of had ik dat mis en heeft hij het al eerder gedaan?

Als mijn paard wegspringt ga ik overigens niet veel met mijn benen doen hoor, eerdre ze op hun plaats houden en 'm tegenhouden met m'n zit en handen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:27

Koker is misschien wel handig om je zweep in te zetten voordat je de wagen opstapt, tijdens het uitspannen, tijdens pauze's, tijdens 'noodgevallen' (jas aandoen). Dat er een rem op de wagen zit wil ook niet zeggen dat je die altijd ingedrukt moet houden.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:30

mooi hoor! maar ik heb even een vraagje waar je je je paard rijd (2 e foto) is dat bij Susan Bouwman in de buitenbak?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 02:01

Echwel schreef:
Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.
Zweep over een span dat aan de haal is lijkt me ook geen optie... }

Echwel schreef:
Hij reageert echt niet als je stelling met je stem vraagt..
Wanneer je paard goed op je stem is (uiteraard geleerd met behulp van de zweep)kun je doormiddel van je stem op het binnenachterbeen te drijven zo stelling aanvragen.

Lord_Ik schreef:
Als mijn paard wegspringt ga ik overigens niet veel met mijn benen doen hoor, eerdre ze op hun plaats houden en 'm tegenhouden met m'n zit en handen.
En daar draait het bij het mennen nu juist om.

Wanneer ik met jonge of vreemde paarden men heb ik altijd een zweep in de handen. Wanneer je iets corrigeren moet heb je hem beslist nodig. Daar ztaat tegenover wanneer ik met het wedstrijdspan aan het trainen ben ik soms de zweep wel in de koker laat staan. Ik train vaak alleen maar op ontspanning en om voorwaarts te drijfven heb ik hem eigenlijk niet nodig, behalve in het verkeer; veiligheid voor alles!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 02:11

loeckie schreef:
Citaat:
Ookal gaat mijn paard nog zo hard of weet ik het wat, luisterd ze altijd naar mijn stem, om dan wel weer te kalmeren!! Dus ik zie niet in waarom mennen zonder zweep niet zou kunnen.... Ik heb geen verstand van mennen, maar dat vroeg ik me gewoon af...

Z0o lust ik er nog wel een paar, van reageren op de stem.
De man uit dit topic ment al jáááren, vertrouw z'n paarden meer dan 100% en ook híj gaat de sloot in omdat de boel aan de kletter gaat
.

Ik zeg niet dat je veel eigendunk heb, maar zie toch in dat je met vluchtdieren werkt! Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.

En mennen zonder zweep, daar zie je het nut niet vna in. Zou zeggen, ga je verdiepen in de mensport (als daar je interesses liggen, zo niet, idd oriënteren, kan nooit kwaad) en je zult merken dat je zonder zweep minder contract hebt met je beesie voor de kar.

Dit alles niet aanvallend bedoelt (dat is het nadeel van typen, je weet niet goed op welke toon het wordt gezegd, maar bedoel het niet l*llig)

On-Topic: Vind het een mooie combi, die bonte voo de kar. En mooi dat hij dat lekker accepteerd. Dit staat garand voor nog vele kilometers plezier Ja

Als je paard op hol slaat voor de kar (echt op hol slaat dus niet ff een loopje nemen) heb jij ook NIETS aan je zweep.
Een paard gaat namelijk op z'n moment overal doorheen (inclusief massief houten hek weet ik uit ervaring)

Je hoort inderdaad je zweep in je hand te hebben, maar ik ben het eens met de andere gebruikers dat het in het begin niet z'n noodzaak is.
Als je paard vertrouwen in je heeft en op de stem reageert kun je eerst gewoon lekker hobbelen.
(jullie noemen het hobbelen en geen mennen) maar je hoeft in het begin ook niet meer te doen dan hobbelen.

Als het paard braaf en ontspannen voor de kar loopt heb je je eerste doel bereikt.
Met of zonder zweep maakt niet uit.
wil je verder (dressuur oefeningetjes of de weg op enz... dan is een zweep wel verdomde handig..)

Maar daar is volgens mij NU nog geen sprake van.
Ik heb overigens op een hengstenhouderij gewerkt die paarden voor de kar beleerde.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:57

@ Sjonniej ik suggereer helemaal niets behalve dat het voor iedreen een eigen keus is zoals daantjuhh al zegt als hij op hol slaat hou je hem daar toch niet mee