Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

stef schreef:als je óp een paard zit wat ergens van schrikt, en dus ineens opzij springt, gebruik je je benen.
Nu heb je een paard voor de wagen staan, schrikt, springt opzij richting sloot... Ja, en dan? Aan de tegenovergestelde leidsel gaan hangen waardoor ie alleen maar verder richting sloot gaat? Of even een tets aan de zijkant (slootkant) zodat ie niet in de sloot beland?
Zweep is een hulp middel en kan je (of die van het paard) leven redden. Snap echt totaal niet waarom daar gelijk weer zo zielig over gedacht wordt.
Dat je je zweep in je hand hebt, zegt niet dat je hem ook gebruikt, maar als ie in de koker staat, en er komt een noodgeval, ben je altijd en eeuwig te laat
Achmeddie_ schreef:Ik heb ook altijd sloten naast de bak!![]()

skippy schreef:ook al is het verplicht volgens het koetsiersbewijs betekent niet dat je dan ook altijd met rijden het zo voor jezelf doet
Tenzij je daardoor een ongeluk krijgt, dan is het misschien toch verstandig om ze wel te gebruiken. Maarja dat zien we dan wel weer.
A10 schreef:Stelletje beulen...
Echwel schreef:Zweep over een span dat aan de haal is lijkt me ook geen optie... }Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.
Echwel schreef:Wanneer je paard goed op je stem is (uiteraard geleerd met behulp van de zweep)kun je doormiddel van je stem op het binnenachterbeen te drijven zo stelling aanvragen.Hij reageert echt niet als je stelling met je stem vraagt..
Lord_Ik schreef:En daar draait het bij het mennen nu juist om.Als mijn paard wegspringt ga ik overigens niet veel met mijn benen doen hoor, eerdre ze op hun plaats houden en 'm tegenhouden met m'n zit en handen.
loeckie schreef:Citaat:Ookal gaat mijn paard nog zo hard of weet ik het wat, luisterd ze altijd naar mijn stem, om dan wel weer te kalmeren!! Dus ik zie niet in waarom mennen zonder zweep niet zou kunnen.... Ik heb geen verstand van mennen, maar dat vroeg ik me gewoon af...
Z0o lust ik er nog wel een paar, van reageren op de stem.
De man uit dit topic ment al jáááren, vertrouw z'n paarden meer dan 100% en ook híj gaat de sloot in omdat de boel aan de kletter gaat.
Ik zeg niet dat je veel eigendunk heb, maar zie toch in dat je met vluchtdieren werkt! Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.
En mennen zonder zweep, daar zie je het nut niet vna in. Zou zeggen, ga je verdiepen in de mensport (als daar je interesses liggen, zo niet, idd oriënteren, kan nooit kwaad) en je zult merken dat je zonder zweep minder contract hebt met je beesie voor de kar.
Dit alles niet aanvallend bedoelt (dat is het nadeel van typen, je weet niet goed op welke toon het wordt gezegd, maar bedoel het niet l*llig)
On-Topic: Vind het een mooie combi, die bonte voo de kar. En mooi dat hij dat lekker accepteerd. Dit staat garand voor nog vele kilometers plezier