Bit indoen bij paard wat dit niet wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wollies

Re: Bit indoen bij paard wat dit niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:21

vroeger ook een paar keer bij de hand gehad.
Vergeet niet te belonen als het bit in zit

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:19

Jana_en_Ik schreef:
* Overingens wil ik wel een ongebroken trens gaan proberen, maar dat is er nog niet ven gekomen. Ik zoek nog steeds naar het lichtste waar zij het fijnst op loopt, maar ik ga haar niet het lichtste opdringen omdat wij mensen dat bepalen. Vind ik niet meer dan fair tegenover haar toch?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:06

Al eens afgevraagd waarom het paard het bit niet accepteert bij optomen ?

Een paard weet vooraf niet of het een stang- of trensbit is, wat in de mond wordt gebracht. Het paard weet dat pas als het in de mond zit.

Weet het paard het eerder, dus voordat het bit in de mond zit, dan voelt het paard aan de handelingen die gepleegd worden om het bit in de mond te brengen, wat er onderweg richting mond is.....

Als je zeker weet dat het paard geen problemen met het gebit heeft, geen pijn in de lagen en dat het bit past (dit is allemaal heel eenvoudig te controleren), dan kan je binnen een paar tellen bij elk paard dat het bit niet in de mond wil accepteren, het bit zo in de mond hangen. Dat stelt niets voor. Smaakmakers zijn niet nodig en belonen is onzin, als het bit geen pijn doet. De beloning is een goed passend bit, dat doet geen pijn. Dit soort problemen komt meestal door de manier waarop mensen (ruiters) een paard optomen. Daarin ligt dan ook de oplossing. Bij manegepaarden die elke keer een andere ruiter in de stal op bezoek krijgen en als onderdeel van het ritueel een stuk metaal in de mond gewerkt krijgen is vaak niet om aan te zien. Het wordt manegeklanten vaak niet netjes geleerd. Als je ziet hoe deze handelingen uitgevoerd worden, dan zou ik als paard als het mij zou overkomen, m'n kaken gewoon op elkaar houden. Laat iemand die hier geen problemen mee heeft het een keer voordoen. Bij veel paarden met verzet, is dit ook een standaard ritueel. Het paard leert dit gedrag gewoon aan, erger het wordt het paard aangeleerd.

Een paard leer je dit zo af, daar is geen geweld of kracht voor nodig. De beloning is een fijn passend en zittend bit en als je boft, begint het paard er ook netjes op te knabbelen. (niet knarsen, niet kraken).

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:09

Gewoon de eerste paar keer met halster eronder en vastzetten zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen.
Verder heb ik ook op het begin een brokje op mijn hand geplaatst dat hij naar het brokje hapte en meteen het bit meenam. Ik zeg dan ook meestal 'happen' en ev. zijn naam erbij zeggen.

Nu houd ik zijn bit voor zijn mond, zeg happen replay en hij hapt al in het bit Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:12

Wat ik altijd doe:
mijn rechterhand van bovenaf tussen de oren door, mijn hand houd het kopstuk vast. Met mijn linkerhand hou ik het bit vast en de duim van mijn linkerhand port een beetje tussen de tanden.
Zodra de mond opengaat kun je zo met je rechterhand het kopstuk over de oren trekken..

Als ik dit zo typ lijkt het wel alsof ik heel hardhandig ben Nagelbijten / Gniffelen

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:01

Misschien is het paard weleens geschrokken van het bit en is het een beetje zijn vertrouwen kwijt.
Wat lekkers tegen het bit aan kan zeker helpen en goed belonden als het goed gaat, negeren als het niet lukt. Blijf vooral rustig, het is de normaalste zaak dat het paard gewoon het bit accepteert, maar het is natuurlijk een ander verhaal als hij er geen vertrouwen meer in heeft, dat vertrouwen zal je eerst moeten herstellen.