Wat kun je het beste doen als een paard zijn hoofd kantelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Wat kun je het beste doen als een paard zijn hoofd kantelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:14

Helaas zijn er nog steeds altijd mensen, die maar flarden tekst ondoordacht de wereld in brengen! Ook maar denken dat het gewoon dwarsigheid is van je pony... Frusty
En door de ruiter veroorzaakte medische problemen, zijn idd WEL op te lossen door de ruiter, maar NIET altijd meer terug te draaien door het rij-technische! Soms zul je er professionele hulp bij moeten gaan zoeken!
Lekker makkelijk om zo te denken!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:39

Ik werk veel aan rechtrichtende buigingsarbeid en daar komt nou eenmaal helaas af en toe wat spierpijn bij kijken. Je hebt het ene probleem opgelost en dan loop je tegen het volgende probleem aan. Dat hoort er nou eenmaal bij. Ik wil overigens niet zeggen dat iedereen zonder hulp zo'n probleem kan oplossen, ik spreek puur over mijn eigen situatie.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:57

Uiteraard, er kunnen tal van mogelijkheden zijn waarom een paard zijn hoofd kantelt. Het beste is om dat zelf te beoordelen hoe lang het probleem zich voordoet en wanneer hij het doet ed ed ed.
Als je alle opties geprobeerd hebt, die binnen jouw handbereik liggen dan kun je beter gaan kijken dan je neus lang is! Vraag altijd om professionele hulp als je er zelf niet uitkomt.
Problemen ontstaan nooit zomaar! Of je traint je paard verkeerd of het is iets lichamelijks in dit geval.
Het is NOOIT uit dwarsigheid, omdat een paard zo NIET denkt! Het is zijn manier om aan te geven dat er wat is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:21

Tessebes schreef:
Ik sluit me eerlijk gezegd aan bij webster543. Mijn pony doet het ook af en toe, dan doet het stretchen haar gewoon een beetje zeer (bijvoorbeeld door spierpijn) en denkt ze er makkelijk vanaf te komen door haar hoofd te kantelen. 't Is jammer voor mijn pony, maar daar moet ze toch even doorheen.

Ik denk niet dat webster543 dat bedoelt. Ik hoop het niet althans.
De zin 'het stretchen doet haar gewoon (sorry het doet GEWOON zeer?!?!?) een beetje zeer (bijvoorbeeld door spierpijn) en 'denkt' ze er makkelijk vanaf te komen door haar hoofd te kantelen. t'is jammer voor mijn pony, maar daar moet ze toch even doorheen"

OMG! Echt waar.
Als stretchen (ik neem aan dat je daarmee bedoelt het rekken en strekken van de hals en gewrichten?) haar al zeer doet, waarom rij je haar daar dan in godsnaam 'doorheen'??? Je moet een paard niet ergens 'doorheen' rijden. Spierpijn is vervelend en komt voort uit verkeerde training, heftige belasting OF (en dat is de positieve spierpijn) uit de opbouw van spieren. In dat geval heb je je paard dusdanige (nieuwe) belasting gegeven die de spieren/spiertjes nog niet kenden (in die mate) en je bent net aan over de grens gegaan van wat de spier aankon, opzich prima want dat stimuleerd juist de groei van de spier... MITS je de spier daarna de tijd geeft om te herstellen. Spierpijn is eigenlijk het resultaat van licht beschadigde spieren (miniscule scheurtjes in de spier), als je die niet voldoende laat herstellen, bereik je het tegenovergestelde van wat je met training wilt bereiken: namelijk een gespannen paard met verkrampte spieren.
Bewegen na zware/nieuwe arbeid is goed, maar dan wel rustig aan. En luister naar je paard. Teveel is teveel. En sommige paarden zijn zo onvriendelijk (en terecht) om je er op dat punt af te gooien. Andere paarden zijn veel subtieler in de hints (tandenknarsen, rug wegdrukken, licht onregelmatig lopen, neusgaten optrekken, kaak vastzetten, HOOFD KANTELEN, etc). Leer die taal voordat je je paard 'ergens doorheen rijd'.

En 'jammer voor mijn pony', daar ga ik niet eens op in!!!

Daarmee suggereer ik dus NIET dat je rij-technisch niets op kunt lossen. Ik kom nu alleen even terug op wat Tessebes hier postte. Ik geef webster543 dus niet geheel ongelijk, ik sta zelfs achter je argument. In zekere zin.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:45

twx_2000 schreef:
Ik rijd een 4-jarige ruin die vaak tijdens het rijden zijn hoofd kantelt. Ik vind het erg moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Wie kan me helpen?

dat heb ik ook heel erg met een manege pony Boos!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:34

Ik zal maar wat uitleg geven, met wat ik bedoel...
Dus 90% van de paarden zullen altijd proberen in een voor hun de makkelijkste positie te lopen. Een houding waarbij hij misschien de sterke linker hand van zijn ruiter kan verlichten of de rechter spoor wat minder voelt... wat dan ook. Elke ruiter die correct onder begeleiding is of die zelf al heel veel gevoel heeft voelt dit aankomen en zal hierop gepast reageren. Wanneer dit niet het geval is, zal het paard "scheef" of hoe dan ook blijven lopen, in dit geval met het hoofd gekanteld. Zij spieren ontwikkelen zich dan verkeerd en in die positie/houding voelt hij zich goed en zal hij proberen te blijven. Merkt de ruiter dan dat er iets niet klopt, haal je hem uit zijn houding en dwing je hem in een voor het zicht mooie, maar voor hem weer pijnlijke houding.
Diegene die zeggen hand omhoog zijn niet verkeerd, ALS het probleem zich voordoet in het begin. Dan is het een hint naar het paard, om te zeggen, "hela, dat niet", maar moet de ruiter zich ook af vragen waarom wil hij dat doen. Ben ik te sterk aan het inwerken, zit ik verkeerd?....
Indien het probleem zich al langer voordoet is de methode hierboven niet goed. Dat is heel pijnlijk. Eerst moet het paard medisch gecontroleerd worden en ev. met een osteopaat ( heb er pers. wel heeeeeeeeele slechte ervaring mee, die mannen maken je toch vanalles wijs). Maar het probleem moet rijtechnisch gezien toch worden opgelost. een osteopaat kan geen spier langer maken of sterker maken, dat gebeurd met werken. De ruiter moet dan rustig te werk gaan en voorzichtig, stapsgewijs het paard weer juist stellen. De ruiter moet ook eerst aan zijn eigen werken om zijn fout op te lossen. Zeker onder begeleiding of door een andere ruiter. Dus geen oplossing van vandaag op morgen. Maar voor over een paar weken tot maanden, afhankelijk van de ernst. Het stretchen na het rijden is wel goed, maar moet eerst getoond worden door een fysio of osteopaat.

patatzak_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:24

MiloFriendly schreef:
twx_2000 schreef:
Ik rijd een 4-jarige ruin die vaak tijdens het rijden zijn hoofd kantelt. Ik vind het erg moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Wie kan me helpen?

dat heb ik ook heel erg met een manege pony Boos!

Manege pony of niet, ik had ook zo'n paard. Pfoe, wat een geduld vergt dat zeg.. Ook zo'n hoofdshaker is erg irritant. Huilen van het lachen Wat bij mij heeft geholpen is vooral laag en rond rijden, zodra hij ook maar probeerd omhoog of iets te komen, weer druk op de teugels zetten en je been eraan. Niet schoppen of trekken! maar echt gelijke druk. Ga er niet alleen mee aan de slag, maar met je instructeur. Als je pony zich weer ontspant, ontspan jij je handen ook.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:27

Als je zelf slechte ervaringen hebt gehad met een osteopaat, dan heb je wellicht geen goeie gehad!
Kijk eens op deze site : http://www.osteopathiepaard.nl/ Overigens zijn er meerdere in de omloop hoor! Ik heb toevallig hele goeie ervaringen met deze dames!

Een goeie osteopaat manipuleert namelijk niet alleen de wervels, maar ook omliggend (spier)weefsel dat erg gespannen is! Die bekijkt het hele geheel, want het hele bewegingsapparaat staat met elkaar in verbinding!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:34

@webster543, heldere uitleg!! Dacht al dat je iets dergelijks bedoelde en zoals je ziet zitten we toch aardig op 1 lijn, met hier en daar een eigen mening.
Ik heb slechts ervaring met 1 osteophaat, en dat was een goede. Hij legde me ook alles uit voordat hij iets ging doen, gaf goede duidelijke argumenten en deed niets zonder mijn toestemming. Hij deed mij enkele beloften en kwam deze ook na. Een aantal dingen kon hij niet garanderen en kwam daar eerlijk voor uit. Super vent. Super behandeling! Maar ik geloof ook best dat er slechte osteo's rondlopen. Net zoals er slechte hoefsmeden en tandartstuig zijn...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:42

Miska schreef:
Altijd komen rij-technische problemen voort uit iets lichamelijks!
Anders had je namelijk het probleem niet.

Meen je deze uitspraak serieus?!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:16

@ Kuggur

Wat ik hier mee bedoel is dat rij-technische problemen zichtbaar worden door lichaamstaal.
Weliswaar kan de ruiter het veroorzaakt hebben door verkeerd te trainen. Is dit namelijk niet het geval dan heeft het paard een lichamelijke beperking. Joost mag weten waar dat door veroorzaakt wordt, dat kan van alles zijn. Dat is ook aan jouw eigen beoordeling om daar achter te komen. En om dingen uit te gaan sluiten.
Ik bedoel die uitspraak dan ook niet zo letterlijk als het er staat. Maar als je verder leest kun je dat ook uit mijn posts op maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:47

Okay, dat verandert de zaak. Blijft staan dat je je nogal ongelukkig hebt verwoord; je schrijft "rijtechnische problemen komen altijd voort uit iets lichamelijks", je bedoelt (blijkbaar) "rijtechnische probemen uiten zich altijd in iets lichamelijks", en dat is wel iets héél anders.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:52

Kuggur schreef:
Okay, dat verandert de zaak. Blijft staan dat je je nogal ongelukkig hebt verwoord; je schrijft "rijtechnische problemen komen altijd voort uit iets lichamelijks", je bedoelt (blijkbaar) "rijtechnische probemen uiten zich altijd in iets lichamelijks", en dat is wel iets héél anders.

Klopt, mijn excuses daarvoor!
Als het maar gesnapt wordt...! Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:59

Nu wel Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:42

Bonita_Bon schreef:
OMG! Echt waar.
Als stretchen (ik neem aan dat je daarmee bedoelt het rekken en strekken van de hals en gewrichten?) haar al zeer doet, waarom rij je haar daar dan in godsnaam 'doorheen'??? Je moet een paard niet ergens 'doorheen' rijden. Spierpijn is vervelend en komt voort uit verkeerde training, heftige belasting OF (en dat is de positieve spierpijn) uit de opbouw van spieren. In dat geval heb je je paard dusdanige (nieuwe) belasting gegeven die de spieren/spiertjes nog niet kenden (in die mate) en je bent net aan over de grens gegaan van wat de spier aankon, opzich prima want dat stimuleerd juist de groei van de spier... MITS je de spier daarna de tijd geeft om te herstellen. Spierpijn is eigenlijk het resultaat van licht beschadigde spieren (miniscule scheurtjes in de spier), als je die niet voldoende laat herstellen, bereik je het tegenovergestelde van wat je met training wilt bereiken: namelijk een gespannen paard met verkrampte spieren.
Bewegen na zware/nieuwe arbeid is goed, maar dan wel rustig aan. En luister naar je paard. Teveel is teveel.

Bij mij gaat het idd om opbouw van spieren, ik rij de ene dag, als ze dan de volgende dag wat spierpijn heeft, dan werk ik haar los aan de hand met de kaptoom en dan wil ze soms in eerste instantie niet 100% meewerken. Na voorwaarts neerwaarts losgestapt te hebben en wat voltewerk zet ik haar stil en laat ik haar zijwaarts buigen. Deze buiging moet ze zelf vasthouden om de bovenlijn te stretchen. Ik ga net zo lang door tot ze compleet losgewerkt is (zo'n minuut of 20) en dan is het doel bereikt. Wees maar niet bang dat ik mijn pony overbelast, ik doe het rustig aan. Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:52

Britt had het ook, gelijk haar gebit en rug na laten kijken. En zowel aan haar gebit als rug moesten dingen gedaan worden.
Daarna had ze er geen last meer van.

Soms dan doet ze het weer en dan laten we ff de tandarts komen, vaak is het dan zo dat hij haar kiezen even bij moet vijlen (omdat haar kiezen scherp zijn) en dan is het ook weer over.... Lachen

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:19

Rij eens met kaptoom-en-trens hoofdstel. Dat wordt gebruikt in de Spaanse rijkunst. Het zorgt er voor dat het paard zijn hoofd niet kantelt, en het is geheel paardvriendelijk! Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:29

Neusriem schreef:
Rij eens met kaptoom-en-trens hoofdstel. Dat wordt gebruikt in de Spaanse rijkunst. Het zorgt er voor dat het paard zijn hoofd niet kantelt, en het is geheel paardvriendelijk! Ja

Daar rij ik ook mee. Lachen Mn. de kaptoom is erg geschikt om een duidelijke hulp te geven dat kantelen niet gewenst is.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:54

webster543 schreef:
Ik zal maar wat uitleg geven, met wat ik bedoel...
Dus 90% van de paarden zullen altijd proberen in een voor hun de makkelijkste positie te lopen. Een houding waarbij hij misschien de sterke linker hand van zijn ruiter kan verlichten of de rechter spoor wat minder voelt... wat dan ook. Elke ruiter die correct onder begeleiding is of die zelf al heel veel gevoel heeft voelt dit aankomen en zal hierop gepast reageren. Wanneer dit niet het geval is, zal het paard "scheef" of hoe dan ook blijven lopen, in dit geval met het hoofd gekanteld. Zij spieren ontwikkelen zich dan verkeerd en in die positie/houding voelt hij zich goed en zal hij proberen te blijven. Merkt de ruiter dan dat er iets niet klopt, haal je hem uit zijn houding en dwing je hem in een voor het zicht mooie, maar voor hem weer pijnlijke houding.
Diegene die zeggen hand omhoog zijn niet verkeerd, ALS het probleem zich voordoet in het begin. Dan is het een hint naar het paard, om te zeggen, "hela, dat niet", maar moet de ruiter zich ook af vragen waarom wil hij dat doen. Ben ik te sterk aan het inwerken, zit ik verkeerd?....
Indien het probleem zich al langer voordoet is de methode hierboven niet goed. Dat is heel pijnlijk. Eerst moet het paard medisch gecontroleerd worden en ev. met een osteopaat ( heb er pers. wel heeeeeeeeele slechte ervaring mee, die mannen maken je toch vanalles wijs). Maar het probleem moet rijtechnisch gezien toch worden opgelost. een osteopaat kan geen spier langer maken of sterker maken, dat gebeurd met werken. De ruiter moet dan rustig te werk gaan en voorzichtig, stapsgewijs het paard weer juist stellen. De ruiter moet ook eerst aan zijn eigen werken om zijn fout op te lossen. Zeker onder begeleiding of door een andere ruiter. Dus geen oplossing van vandaag op morgen. Maar voor over een paar weken tot maanden, afhankelijk van de ernst. Het stretchen na het rijden is wel goed, maar moet eerst getoond worden door een fysio of osteopaat.

Ik sluit mij hierbij aan.
Als een paard zijn hoofd kanteld is het het beste om je af te vragen waarom kantelt het paard zijn hoofd?
Zijn het de tanden, nek, rug, kaak, zadel ruiter?
eerst de oorzaak opsporen en dan kun je pas naar een oplossing zoeken.

Succes

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:39

Tessebes schreef:
Neusriem schreef:

Daar rij ik ook mee. Lachen Mn. de kaptoom is erg geschikt om een duidelijke hulp te geven dat kantelen niet gewenst is.

MAAR WAAROM KANTELD IE ZN HOOFD... voordat je gaat corrigeren met wat dan ook! Ookal is je oplossing nog zo paardvriendelijk het blijft pijnlijk als je hem in een houding dwingt terwijl hij kanteld uit pijn/frustratie/blokkades...
Sluit me aan bij paardfysio

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:55

momenteel loopt er nog een topic over (zonde van de reacties die hier al staan), hopelijk lezen ze deze topic ook nog even...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:32

Meer hand, meer been, of goed les nemen Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:10

Of allemaal en meer ....Knipoog