jong paard als handpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: jong paard als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:10

En ik sluit me blij aan bij Jeddah Ja

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:47

Wat een grimmige reaktie als je goed hebt opgelet,dit was een advies en zeker niet afkraken.
Jou foto is zonder cap en met halster,en in je tekst adviseer je mensen gewoon doen zonder oefenen in een bak.
Zou toch vervelend zijn als iemand verongelukt door jou advies.
En ook ik neem mensen en hun inschattingsvermogen serieus zeg alleen, pas op met wat of hoe je iets adviseerd.
Er zijn nm wat oude regels in de wet die nooit gewijzigt zijn maar die in geval van rechtzaken wel gebruikt worden.
Een daarvan is een paard moet aan een deugdelijk hoofdstel geleidt worden en een hele oude regel dat je zelfs met een
hengst niet eens op straat mag komen.
Heb een paar jaar les gehad van een politieagent en die heeft mij daar op gewezen.
Reed nm zelf ook altijd alleen met halster en op een hengst en de waarschuwing dat je daar ingeval van calamiteiten
strafrechtelijk problemen mee kunt krijgen heb ik ter harte genomen.
Misschien zijn ze inmiddels gewijzigt maar het was maar een goed bedoelt advies

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:20

Een cap staat denk ik los van de keus of je een paard aan de hand meeneemt. Iemand rijdt met cap of niet denk ik?

Ik rijdt zelf wel met hoofdstel en heb de shet ernaast aan hoofdstel of halster, maar weet zeker dat ze bij elkaar blijven. Dat heb ik al vaak ervaren als ik ze roep uit de wei of ze samen los naar stal laat lopen.

Wat ik niet begrijp uit die wetten is dat het best eenzijdig bekeken wordt. Je kan namelijk nog steeds in Nederland paarden huren en gaan boscrossen zonder enge ervaring, dat is bloedje link. Vandaar volgens mij het ruiterbewijs om de ervaring van een ruiter te beoordelen, want die is soms ver te zoeken, zelfs als ze op 1 paard zitten. Daarnaast alle andere risico's die dan niet worden bekeken zoals paarden die lastig zijn, niet alleen naar buiten kunnen, groepjes van te jonge mensen of te gekke dingen uitspoken........De andere ruiter(s) die je soms tegenkomt en bij jouw paard ook problemen veroorzaakt...En natuurlijk al het andere verkeer wat niet altijd veilig is.

En er zijn ook mensen die hun paard aan halster en touwtje meenemen aan de hand, terwijl ze het paard niet eens kunnen hanteren. Wij moesten altijd een paard aan de longe meenemen. Maar ook ik heb als kind op een drukke pony met alleen halster en touwtje buiten gereden. Best dom achteraf als ik denk hoe mijn pony was. Maar als het eropaan komt, doe je nooit meer iets. Ik weet een meisje, dat er buiten afviel, het paard rende naar huis, en sprong nog even over een rijdende auto. Wonder, boven wonder niks gebeurt met ze, maar ik weet ook voorbeelden van een pony en een paard die onder de ruiter vandaan zijn doodgereden..........

Sommige paarden lopen eeuwig braaf hun rondje en met sommige kun je beter helemaal niet naar buiten, net als de ruiters die erop zitten, beter niet zo onverantwoordelijk kunnen doen, maar hoe bepaal je dat?

Ik heb het wel geoefend in de bak eerst. Daarna zat mijn zoontje erop. En nu doe ik het voor de conditie van de shet in de bak. Het mini bos bij ons is zo afgelegen en komt niemand, dus dat kan ook.

Als iemand zoiets wil doen is het misschien beter dat ze het hier vraagt en antwoord krijgt van iemand die het al jaren doet, dan zomaar iets gaat proberen. Je kan altijd nog oefenen en besluiten niet de weg op te gaan........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:26

Lars_Alida schreef:
Er zijn nm wat oude regels in de wet die nooit gewijzigt zijn maar die in geval van rechtzaken wel gebruikt worden.
Een daarvan is een paard moet aan een deugdelijk hoofdstel geleidt worden en een hele oude regel dat je zelfs met een hengst niet eens op straat mag komen.

Heb een paar jaar les gehad van een politieagent en die heeft mij daar op gewezen.
Reed nm zelf ook altijd alleen met halster en op een hengst en de waarschuwing dat je daar ingeval van calamiteiten strafrechtelijk problemen mee kunt krijgen heb ik ter harte genomen.
Misschien zijn ze inmiddels gewijzigt maar het was maar een goed bedoelt advies

Ik ben erg benieuwd in welk wetboek/ regelement ik dit kan vinden Verward Lijkt me evengrote onzin als dat je, als je met een bitloze optoming buiten rijdt, niet verzekerd zou zijn... = kul namelijk Ja

Iedereen kan strafrechtelijk in de problemen komen als je onrechtmatige daad hebt begaan; en nergens is vastgelegd wat daar precies onder wordt verstaan. Dat hangt totaal van de individuele situatie en omstandigheden af.
Ik heb meer vertrouwen in de veiligheid en controle van Jeddah's bitloos gereden paarden, dan menig ruiter die zich met 'normale' optoming in het verkeer begeeft Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:41

In duitsland is het wel zo dat wanneer je bitloos rijd je je er apart voor moet verzekeren. Verzekeringen dekken zich graag in Haha!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:56

Ik neem wel altijd de veulens mee aan het halster en touw als ze nog niet afgespeend zijn en dat gaat prima!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:14

dus als je met een veulen/jong paard/nog niet gereden paard een stukje over de weg moet (vervoeren naar andere wie bijv...) mag je dat niet aan een halster doen maar moet met hoofdstel omdat je anders niet verzekerd zou zijn????
mmmm vreemd....
ik heb meer controle met een touwhalster dan met hoofdstel, daarnaast gaat die niet kapot en hoofdstellen vaak wel als er wat gebeurd, persoonlijk vind ik mijn optie veiliger Lachen

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:51

Persoonlijk kies ik ook voor een halster.

Als er wat gebeurt dan loop je in iedergeval niet het risico dat je hoofdstel breekt of dat het bit door de mond heen wordt getrokken doordat je paard in paniek weg probeert te komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:54

Ik heb weleens mensen in een dorp over de weg zien rijden aangespannen en liep het vrij grote veulen helemaal los mee achter de wagen aan. En zo lopen veulens overal wel vaker los mee naar de wei etc.....
Verz maatschappijen weten vaak de risico's niet. De risico's zijn altijd en overal de mensen die met het paard omgaan, rijden en begeleiden. En die mensen die stom bezig zijn met rijden, omgang etc verpesten het danvoor de andere die wel nadenken, want dan neem je al genoeg risico's in principe. Zolang je dat weet en ermee om kan gaan.............

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:12

ik nam mijn jonge merrietje ook altijd mee als handpaard. ze leren er erg veel van.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:32

Ik neem altijd 2 mini shetjes mee en die rennen harder dan mijn Diggertje......en dan nog mijn herdertjes gaan ook mee....hele beesten boel en heel gezellig!! Haha!
Maar wel eerst uitgeprobeert in de wei...je weet maar nooit! En dan nog geen garantie dat er niets gebeurd maar ja dat kan je nooit als je met dieren bezig bent...toch??? Cool

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:03

Yerry, je vergeet je loverboy, die mag ook soms mee toch? Of hoort ie al bij de beestenbende??????

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:48

Ik ben het vanmorgen maar gewoon gaan proberen. Een rustige route genomen die ze allebei goed kennen. Het ging echt super, alsof ze het al jaren zo doen. Toen ik net in duin kwam werd Zowdy een beetje enthousiast, maar voordat ik kon reageren had Bo haar al een dodelijke blik toegeworpen. En aangezien Zowdy heilig respect heeft voor Bo haar blikken, was ze daarna weer als een lammetje.
Ze vond het helemaal leuk. We hebben ook een stukje gedraafd en toen bleef Zowdy ook super braaf naast Bo lopen.
Dus het is zeker voor herhaling vatbaar.
(helaas geen foto's, ik had geen fotograaf beschikbaar)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:52

En je handen vol Haha!
Leuk dat het goed ging iig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:56

Super TinkerTreas!! Fijn dat het zo goed ging!! Ja

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:58

superpony schreef:
Yerry, je vergeet je loverboy, die mag ook soms mee toch? Of hoort ie al bij de beestenbende??????

die kan niet zo hard rennen Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:21

Yerry, ik krijg hier beeld bij en hele rare ideeen, dus zeg maar niks meer............hahahaha
En dan gaan we off topic, dat mag ook weer niet.......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:31

Wranglerbutt schreef:
Ik ben erg benieuwd in welk wetboek/ regelement ik dit kan vinden Verward Lijkt me evengrote onzin als dat je, als je met een bitloze optoming buiten rijdt, niet verzekerd zou zijn... = kul namelijk Ja

Iedereen kan strafrechtelijk in de problemen komen als je onrechtmatige daad hebt begaan; en nergens is vastgelegd wat daar precies onder wordt verstaan. Dat hangt totaal van de individuele situatie en omstandigheden af.
Ik heb meer vertrouwen in de veiligheid en controle van Jeddah's bitloos gereden paarden, dan menig ruiter die zich met 'normale' optoming in het verkeer begeeft Lachen

Dat was de oude paardenwet (van 1872 of 1873 als ik me niet vergis) die onder andere stelde dat je een hengst niet aan de openbare weg mocht weiden. In deze oude wet stond bij mijn weten echter niets over het rijden met een hengst. Dat werd in die tijd nl nogal vaak gedaan, het zou dus wel heel vreemd zijn wanneer dat bij wet verboden zou zijn geweest in die tijd.
Deze oude wet is echter al heel veel jaren geleden vervangen (in de jaren 80 van de vorige eeuw dacht ik) door de 'nieuwe' paardenwet.

On topic: ik rijd ook heel veel met handpaard. Ik neem ze mee het bos in met de trailer, heb een hulp 'op de grond' de eerste keer die even aan de hand eerst meeloopt met me en het paard aan me overgeeft. Eerste keer doe ik altijd een kort rondje in stap, tweede keer, als het goed gaat, ook een stukje draf, en zo bouw ik dat op. Meestal ga ik na een keer op drie gewoon alleen op pad, inclusief het traileren.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:37

WN AM -> RT P