paard kan niet met zweep gereden worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: paard kan niet met zweep gereden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:39

Het doel van de-sensibiliseren is 1st af laten wennen wat eng is, in dit geval de zweep en dan laten zien dat het niet eng is als je er mee zwaait en gooit ed ed ed, gebruik je creativiteit, maar NOOIT slaan!
Dit alles in complete rust en alsof t de normaalste zaak van de wereld is! Niet reageren op het paard zijn gedrag, gewoon doen of je gek bent hihi...! Dan gaat je paard vanzelf aannemen dat het zo hoort!
Als je dit naast het paard gedaan hebt, kun je het ook op het paard gaan proberen!
En als je dat lukt, is je probleem opgelost en kun je gewoon met zweep rijden.
Maar heb geduld, oefen met rust en regelmaat dan bereik je het meeste!
Ik heb dit een x gedaan bij een pony van een kennis, die ook als de dood was voor de zweep tijdens het rijden, maar nu zonder problemen met zweep gereden kan worden.
Je paard moet de zweep gaan associeëren met iets prettigs en niet met iets onprettigs.
Maar let goed op, elk paard reageert anders! Vergeet ook niet dat de zweep een hulpmiddel is en niet iets is om mee te straffen. En als het echt niet gaat, laat je de zweep geheel achterwege.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:16

Opzich mee eens, vooral het stukje "gewoon doen alsof je gek bent"
Maar als je doet alsof je gek bent/neus bloed zou je dus gewoon opstappen met zweep en dat ding en gewoon negeren... Snap je? Ik ben het dus wel enigzins met je eens, maar wat je met sommige paarden (like mine) krijgt is dat ze je juist wantrouwend aan gaan kijken als je ze met een zweep gaat 'aaien'. Ging het voor de grap vanmiddag bij mijn ruintje proberen die geen probleem heeft met de zweep, maar zijn eerste reactie was nu juist "OMG wat doe je?!?"

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:00

@bonita_bon

Ja precies, ik snap wat je bedoeld.
En dat wantrouwige naar dat ge-aai met die zweep wordt ook vanzelf minder als je het met regelmaat doet hoor.
Die pony die ik ge-desensibiliseerd heb, was er ook heel angstig voor, liet zich er 1st ook helemaal niet mee aanraken.
Maar ik ging net zolang door totdat hij zich er bij neer legde. Wel steeds in complete rust uiteraard en net zolang door doen totdat het goed is. Dat kan bij sommige paarden echt heel lang duren!
Maar vooral niet reageren op zijn gedrag.
Ik heb mijn eigen paarden zo getraind dat ze weliswaar voor bijna niks bang meer zijn. Het blijven altijd dieren dus geheel bom-proef zijn ze niet, maar ik kan wel met touwen om het lichaam zwaaien, met zeiltjes over het lijf heen gaan, wapperen met plastic, over gekke dingen heen noem het maar op. Komt ook geregeld voor dat ze er geen zin in hebben hoor, ook al hebben ze het eerder gedaan.
Het is ook meer een kwestie van vertrouwen hebben in jou!
Ook hangt het er vanaf hoe ik in mijn vel zit, want paarden spiegelen jouw eigen gedrag.

Maar zoals ik al eerder zei, elk paard is anders en reageert anders. Dat is aan jezelf om dat te beoordelen toch? Knipoog
Ik vind het altijd een uitdaging om mijn paarden te laten wennen aan de meest vreemde dingen.
Je schept er een band mee en het vertrouwen in jou wordt groter. En dat is voor mij het uiteindelijke doel.
IK hoef niet persé rondjes in de bak te rijden, volgens het boekje. Mijn prestaties laten zien op dressuurwedstrijden, je laten beoordelen door een jury, die vaak punten geven voor een mooie combinatie waarvan het lijkt alsof ze mooi in de krul lopen, maar ondertussen erg scheef zijn. Of waarvan degene die erop zit erg hard in de hand is. Het paard respectloos behandeld omdat ie niet goed doet wat je van m vraagt. Vaak ligt het probleem bij de ruiter zelf, maar dat wordt (te) vaak niet zo gezien. De haat, nijd en strijd onderling op wedstrijden, alleen om te moeten presteren en je laten beoordelen door een jury. Laten zien dat JIJ zoveel beter bent dan een ander...
Uitzonderingen daar gelaten!
Maar goed das een hele andere discussie, je begrijpt vast mijn punt wel.
Iedereen zijn ding!
Dit is tevens mijn mening hoor, daar hoeft niemand het mee eens te zijn! Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:21

@ Miska
Kan me helemaal vinden in jouw verhaal, ik heb ook heel lang geen wedstrijden gereden, omdat ik er geen zin meer in had. Te vaak een ruiter met oranje lint weg zien gaan waarvan ik dacht; voor geen goud dat ik die draak op mijn paard zou zetten! (een hand van schokbeton, sporen die de ribbenkas IN gingen, kapotgetrokken mondhoeken, paard liep met de staart tussen de billen geklemt en het schuim vloog van de mond af (en dat is dus NIET positief))
Toen ben ik me toe gaan leggen op shows (als persoonlijk hoogtepunt apassionata maar ook pauze shows tijdens jumping Amsterdam of Indoor brabant), ik rij zelf zo nu en dan shows maar train vooral mijn merries ervoor (en wellicht dat Stallone, mijn ruintje er over een jaar of wat ook aan toe is). Ze moeten wennen aan licht, rook, veel publiek, wapperende gewaden, harde muziek etc. Inmiddels een aardige dosis ervaring opgedaan. Dus ook met het 'aanwennen' van nieuwe, enge dingen. Mijn persoonlijke methode is 'doen alsof je neus bloed'. Maar zoals ik al aangeef, kan me best vinden in het aaien met de zweep, maar vaak is dat niet nodig. Zelfs bij het bangste paard niet.. Je moet er in elk geval voor zorgen dat je een band hebt met je paard. Mijn vorige merrie was erg kopschuw (als je alleen al aan haar oor dacht kwam ze overeind) bovendien was ze bang voor de zweep of zweepachtige dingen, maar uiteindelijk won ik zoveel vertrouwen dat ik me fouten kon perrimiteren. Dat wil zeggen; ik gooide een keer perongeluk een emmer tegen haar hoofd (haha, klinkt wel heel cru) maar de band was toen dusdanig sterk dat ze wel schrok maar ik haar niet helemaal opnieuw gerust hoefde te stellen. Perongeluk een keer de zweep onnodig tegen haar flank aan geslagen, omdat deze vast zat aan mijn kostuum en ik deze lostrok... ze schrok maar daarna was er niks aan de hand.
Voordat je dus met een zweep (of wat dan ook) op je paard stapt, zorg dat zij/hij je vertrouwd...

Ik ben overigens weer wedstrijden gaan rijden omdat veel jury's me WEL mijn zwakke plekken aan kunnen wijzen. Ik probeer me niet te focussen op de plaatsing of mijn mede-ruiters. Want in het bos kom ik ook ruiters tegen met slofteugels, sporen, scharenbitten en weet ik wat...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:42

Ja.... zucht ze diep. Tong uitsteken
Ik weet er alles van hoe mensen soms met hun paard om gaan. Maar net wat je zelf zegt het heeft allemaal met vertrouwen te maken, wil je iets voor elkaar krijgen bij je paard. En hoe je het doet maakt vaak niet uit. Als het maar met rust is en op basis van vertrouwen gaat. TOCH?! En als het niet nodig is moet je het gewoon niet doen.
Leuk dat je nu iets gevonden hebt, waar je je in kan vinden! Heb er zelf ook over gedacht om shows te gaan doen, maar het is toch niet helemaal mijn ding om in de spotlights te staan.
En het is alleen maar goed, dat je een onafhankelijk iemand laat kijken wat je zwakke punten zijn.
Des te meer kun je over jezelf leren!
Het gaat er om dat je vooral plezier beleefd aan hetgeen wat je doet! En wat een ander doet moet diegene lekker zelf weten.
Ik ga samen met een vriendin volgend jaar met TREC starten. Ik weet niet of je het kent, maar de manier waarop het gaat en de achterliggende gedachten er achter vind ik superleuk!
http://www.trec-nl.nl
Toch een beetje een uitdaging, maar vooral veel lol! Haha!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:52

Ik ga me ook maar eens verdiepen in de TREC idd, ik wil alle disciplines een keer geprobeerd hebben geloof ik... (sorry voor het ommetje off-topic)