Moet je nu wel of niet altijd drijven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:39

als ik mijn pony niet steeds been geef valt ze gelijk in stap of gaat ze iig vel langzamer dan wil ik bv niet steeds drijve maar ja ikw ee tniet hoe ikd at dan moet oplossen hoor steeds bijtikken met zweep is toch ook neit alles Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:41

En hoe luier een paard, hoe MINDER been je moet gebruiken. En bij een heet paard juist meer been, zodat deze leert je been te accepteren en gedoseerd te reageren op been hulpen.

Maar in feite is alles wat je doet als ruiter storend voor het paard. DAarom moeten je hulpen zo gering mogelijk zijn in aantal, en ook zo klein worden. dus weinig been, en rustige hulpen.

Dat "drijven in de tact van de beweging" heb ik vroeger op de manege geleerd, en jaren later heb ik het af moeten leren. Het schijnt klinkklare onzin te zijn. Een paard moet ZELF lopen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:42

Desiree schreef:
Dat "drijven in de tact van de beweging" heb ik vroeger op de manege geleerd, en jaren later heb ik het af moeten leren. Het schijnt klinkklare onzin te zijn. Een paard moet ZELF lopen.

Helemaal mee eens, paard moet zelf lopen.
ik heb het ook af moeten leren, het was me aangeleerd. En iets afleren is altijd moeilijker als aanleren. Drijven wanneer nodig, verder alles zo stil mogelijk houden. Paard moet zelf leren lopen, en het is voor hem ook veel fijner als een ruiter stil zit. Als hij leert te reageren op kleine korte hulpen is dat voor hem ook beter.

Belinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 19:39

Okee, dit wordt zweten, maar ik ga het mezelf afleren!!!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:01

Merel Blom schreef:
Mij is geleerd dat je sowiso altijd je been eraan moet houden ( er dus met druk tegenaan moet hebben liggen), anders kun je ook geen constante aanleuning hebben.. Echt met je sporen prikken alleen eventueel voor een oefening of als hij niet reageerd...

precies! houd druk vanuit je kuiten en drijf zodra je impuls verliest. als je constant drijft, reageert je paard/pony niet meer als hij meer voorwaarts moet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:15

Pril schreef:
Ik word altijd helemaal kriegel van die ruiters die bij iedere stap maar drijven. In 9 van de 10 gevallen (of nee, 10 van de 10 gevallen) is het paard ook nog eens traag en zwaarmoedig. Ruiters met rooie koppen op hun paard Boos! Dit is ook het eerste wat ik ze afleer als ze voor les komen.

Haha ja dat was ook het eerste wat ik moest afleren Haha! . Moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Mijn paard was niet goed aan het been en was niet voorwaards. Hij liep wel hard maar boven het tempo of juist weer onder tempo. Ik zat zwaar zwetend en met een rood hoofd op mijn paard. Inmiddels met les gaat het veel beter en ik oefen veel. Als hij reageerd op mijn beenhulp tik ik hem meteen bij en dan ga ik weer stil zitten. Ik hou mijn been er wel aan maar drijf niet constant meer want ik kreeg een "lui" paard van al dat drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:10

Niet zoveel drijven, wel steeds contact houden. Je paard of pony blijven ondersteunen in zijn gangen, en NOOIT je benen afsteken. Als je dan moet drijven moet je helemaal gaan verzitten.