Waarom links opstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

Re: Waarom links opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:09

tja eigenlijk geen idee, ga ook altijd aan dezelfde kant erop. ooit wel is geprobeerd voor de lol maar dat voegd toch echt niet hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:11

LiNdA1986 schreef:
Het wordt je zo geleerd, maar eigenlijk is het beter voor het paard om het af te wisselen.
Als je met een krukje opstapt heeft het paard er een stuk minder van de lijden en maakt het niet zoveel uit.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:19

Dat vroeg ik me dus ook eens af. Toen ik het vroeg aan de instructrice zei ze alleen maar, 'nou, gewoon, daarom'...Ik heb het daarna zelf maar opgezocht, idd verhaal van sabels.
Ik ben pas rechts op gaan stijgen toen ik begon met western rijden. Iemand vertelde me dat je aan allebei de kanten mocht opstijgen. Sindsdien stap ik op aan de kant die het dichtst bij is.
Alleen afstijgen gaat niet aan twee kanten, dan raak ik hopeloos in de war met mijn benen, handen, teugels en knop, en dat is een bijzonder oncharmante manier van afstijgen, geloof me... Bloos

Trouwens, heel grappig hoe sommige mensen dan reageren, als je rechts opstijgt...

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:20

Ik weet niet hoe 't mij is verteld, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd, waarom nu eigenlijk links? Ik zou 't zelf eigenlijk werkelijkwaar niet weten Bloos ..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:22

Ya.. 'het hoort zo, anders schrikt je paard' blabla

ik ging trouwens op m'n toenmalige verzorgpony, een welsh X arabier, heel eigenwijs rechts opstappen zodat ik ook rechts wat leniger zou worden en ik in zeer vreemde situaties ( *LOL* ) ook rechts op zou kunnen stappen Vork bijzonder grappig *LOL*

lukte wel trouwens

nu denk ik niet meer Huilen van het lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:26

Is dat niet ook zo met poetsen? tenminste dat is míj geleerd dat je links moet beginnen? Waarom is dat dan? Die 2 van mij kan 't geen bal schelen of ik rechts of links begin Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:29

Mij werd gewoon uitgelegd dat dat van vroeger kwam omdat dat makkelijker was vanwege die zwaarden/sabels Clown En dat we het dus gewoon zo gehouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:28

Ik heb het ook geleerd omdat het zo hoord

Maar het is eigenlijk helemaal niet verplicht. Misschien word ik er wel minder stijf op als ik een paar x rechts op ga stappen Clown

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:16

Ik heb laatst een mooi verhaal gehoord. Van de rechterzijde opstijgen heet in het Engels 'the Indian side'. Dat was omdat de indianen altijd van rechts opstegen en hun paarden leerden dat het niet goed was om van de linkerkant op te stijgen. Als de paarden dan gestolen werden door niet-indianen kon men niet op de paarden komen en waren ze waardeloos. Lachen

Geen idee of het echt waar is, maar een mooi verhaal is het wel.

In onze wereld werkt het ook. Paarden die een slechte associatie hebben met opstijgen laten zich vaak wel goed van de rechterzijde bestijgen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:18

Mij hebben ze verteld omdat de ridders vroeger hun zwaard rechts hadden hangen en het dus gemakkelijker was op links op te stijgen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:19

Als je rechtshandig bent hangt je zwaard juist links. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:04

HIer is al eens vaker een topic over geweest, je zou op de zoekfunctie kunnen kijken dus.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:43

Uh, omdat 'dat hoorde'
Zo is het mij aangeleerd, ik weet de échte reden niet eens Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:57

Van rechts handst gewoon niet. En ik gebruik een krukje om op te stappen dus dat gewicht voortdurend van een kant valt ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:02

'Dat hoort zo ' ook al zoon gehoorzaam tiepje Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:08

Arabesk schreef:
(nu weten we allemaal dat dat is vanwege de sabels etc)

Dénken 'we' dat, want het is niet correct Arabesk.

Het is simpel omdat het overgrote deel van de mensheid rechtshandig is natuurlijker voor die mensen.

Wat erg grappig is dat híerdoor linksrijdend verkeer vroegah gebruikelijker was dan rechtsrijdend.

De sabel werd door de eeuwen heen vaker aan het zadel dan aan de gordel gehangen.

In een groep is handiger om allemaal aan dezelfde kant op en af de stappen.

Dus:
- de meeste ruiters zijn rechsthandig
- dan beter allemaal van links opstappen

Heden ten dagen is het een reliek uit die legerprodecure.
Nog steeds stappen rechtshandigen makkelijker op van links doch in het moderne rechstrijdende verkeer is van rechts opstappen het veiligtse.

Wat ík vreemder vind is dat ik hier nog niet één gast heb gehad die correct op wist te stappen. Dat puur dóm opstappen wordt aangeleerd. Nee niet 'naar mijn méning, het ís dom.
Wat dat betreft aleen al zou de L1 video/dvd voor ruiters de investering waard zijn: niets is zo onverstandig als paard gaan rijden zonder dat je weet hoe je inherent veilig kan op- en vooral af dient te stappen.
Voor wie met minder investering het nuttige met het aangename wil combineren kan ik de film 'The Last Cowboy' van Tom Selleck aanraden; die stapt correct op.

hc

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:52

Omdat je paard het 'gewend' is, en omdat het blijkbaar zo hoort.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:55

Ik heb ergens eens gelezen dat het komt van vroeger,
de mensen droegen toen hun zwaard of hoe het ook heet aan de linkerkant, dus ja dan gaat rechts opstappen niet meer.

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:59

misschien wel dat je ook links aansingelt. Dat is ook voor rechtshandigen omdat je met rechts aansingelt en met links de teugels vast houd. Misschien dat je daardoor ook links opstapt. Ik heb eigenlijk geen idee:P

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:04

PeruaansePas schreef:
Ik heb laatst een mooi verhaal gehoord. Van de rechterzijde opstijgen heet in het Engels 'the Indian side'. Dat was omdat de indianen altijd van rechts opstegen en hun paarden leerden dat het niet goed was om van de linkerkant op te stijgen. Als de paarden dan gestolen werden door niet-indianen kon men niet op de paarden komen en waren ze waardeloos. Lachen

Geen idee of het echt waar is, maar een mooi verhaal is het wel.

In onze wereld werkt het ook. Paarden die een slechte associatie hebben met opstijgen laten zich vaak wel goed van de rechterzijde bestijgen.

idd mooi verhaal maar of het waar is?
Mijn paard loopt steeds rondjes als ik op wil stijgen en als ik tegen haar aan ga staa stopt ze daarna meer zodra ik mijn voet in de beugel wil doen loopt ze soms toch aan.. zou het dan werken op rechts op te stijgen (ben ik niet gewent dus dan zou ze wel moete blijve stilstaan anders lukt het helemaal niet Knipoog )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:05

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
(nu weten we allemaal dat dat is vanwege de sabels etc)

Dénken 'we' dat, want het is niet correct Arabesk.

Het is simpel omdat het overgrote deel van de mensheid rechtshandig is natuurlijker voor die mensen.

Wat erg grappig is dat híerdoor linksrijdend verkeer vroegah gebruikelijker was dan rechtsrijdend.

De sabel werd door de eeuwen heen vaker aan het zadel dan aan de gordel gehangen.

In een groep is handiger om allemaal aan dezelfde kant op en af de stappen.

Dus:
- de meeste ruiters zijn rechsthandig
- dan beter allemaal van links opstappen

Heden ten dagen is het een reliek uit die legerprodecure.
Nog steeds stappen rechtshandigen makkelijker op van links doch in het moderne rechstrijdende verkeer is van rechts opstappen het veiligtse.

Wat ík vreemder vind is dat ik hier nog niet één gast heb gehad die correct op wist te stappen. Dat puur dóm opstappen wordt aangeleerd. Nee niet 'naar mijn méning, het ís dom.
Wat dat betreft aleen al zou de L1 video/dvd voor ruiters de investering waard zijn: niets is zo onverstandig als paard gaan rijden zonder dat je weet hoe je inherent veilig kan op- en vooral af dient te stappen.
Voor wie met minder investering het nuttige met het aangename wil combineren kan ik de film 'The Last Cowboy' van Tom Selleck aanraden; die stapt correct op.

hc

Het is en blijft jou mening hoor Knipoog want jij vindt dat. En niets is zo onverstandig als paard gaan rijden zonder te weten hoe je veilig moet op- en afstappen is ook wel wat te overdreven. Het is eerder onverstandig om te gaan paardrijden als je nog niet eens fatsoendelijk kunt blijven zitten. Ik zal eerlijk zeggen dat ik soms ook niet goed opstap hoor. Omdat ik er gewoon nogal moeite mee heb om op 'zo'n groot' paard op te stappen. Maar ik weet heel goed hoe het moet hoor. Knipoog

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:25

Ik wisselde vroeger geregeld van kant met opstappen. Vond, en vind, dat een paard het van beide kanten moet kunnen hebben.. En dan hoefde in mijn stijgbeugels niet van kant te wisselen omdat dan de ene uitrekte Haha! Tegenwoordig ben ik niet meer zo lenig Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:26

@HC: ik vraag me af wat precies de definitie is van 'dom opstappen'? En daaruit volgend: wat is dan volgens jou 'correct opstappen'?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:15

Maanling schreef:
@HC: ik vraag me af wat precies de definitie is van 'dom opstappen'? En daaruit volgend: wat is dan volgens jou 'correct opstappen'?

'Dom' = niet inherent veilig.

Voorbeeld van dom is je alleen aan je zadel vasthouden en voorbeeld twee is dat zadel zó beetpakken dat je over moeten pakken.

De inherent veilige manier heb ik al vaak genoeg beschreven.
Wellicht komt die ooit met fotos op mijn website.

Erg grappig is dat niemand hier ooit geprobéérd heeft met een sabel op te stappen en weer een vaag verhaal hervertelt.
Arabesk haalt weer eens een oude koe uit de sloot; een natte-apen-verhaal.
De meeste mensen stappen van links makkelijker op omdat ze rechtshandig zijn. Het sabelverhaal is een afgeleide van een afgeleide.
Tegenwoordig zou je beter van réchts opstappen omdat dit op de openbare weg veiliger is.

hc

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:47

Er werd gewoon gezegt dat het altijd aan de linkerkant moest. Tja dan deed je dat ook.
Weet de reden eigenlijk nog steeds niet Tong uitsteken