Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LiNdA1986 schreef:Als je met een krukje opstapt heeft het paard er een stuk minder van de lijden en maakt het niet zoveel uit.Het wordt je zo geleerd, maar eigenlijk is het beter voor het paard om het af te wisselen.
..
) ook rechts op zou kunnen stappen
bijzonder grappig 
En dat we het dus gewoon zo gehouden hebben.

Arabesk schreef:(nu weten we allemaal dat dat is vanwege de sabels etc)
PeruaansePas schreef:Ik heb laatst een mooi verhaal gehoord. Van de rechterzijde opstijgen heet in het Engels 'the Indian side'. Dat was omdat de indianen altijd van rechts opstegen en hun paarden leerden dat het niet goed was om van de linkerkant op te stijgen. Als de paarden dan gestolen werden door niet-indianen kon men niet op de paarden komen en waren ze waardeloos.
Geen idee of het echt waar is, maar een mooi verhaal is het wel.
In onze wereld werkt het ook. Paarden die een slechte associatie hebben met opstijgen laten zich vaak wel goed van de rechterzijde bestijgen.
) Huertecilla schreef:Arabesk schreef:(nu weten we allemaal dat dat is vanwege de sabels etc)
Dénken 'we' dat, want het is niet correct Arabesk.
Het is simpel omdat het overgrote deel van de mensheid rechtshandig is natuurlijker voor die mensen.
Wat erg grappig is dat híerdoor linksrijdend verkeer vroegah gebruikelijker was dan rechtsrijdend.
De sabel werd door de eeuwen heen vaker aan het zadel dan aan de gordel gehangen.
In een groep is handiger om allemaal aan dezelfde kant op en af de stappen.
Dus:
- de meeste ruiters zijn rechsthandig
- dan beter allemaal van links opstappen
Heden ten dagen is het een reliek uit die legerprodecure.
Nog steeds stappen rechtshandigen makkelijker op van links doch in het moderne rechstrijdende verkeer is van rechts opstappen het veiligtse.
Wat ík vreemder vind is dat ik hier nog niet één gast heb gehad die correct op wist te stappen. Dat puur dóm opstappen wordt aangeleerd. Nee niet 'naar mijn méning, het ís dom.
Wat dat betreft aleen al zou de L1 video/dvd voor ruiters de investering waard zijn: niets is zo onverstandig als paard gaan rijden zonder dat je weet hoe je inherent veilig kan op- en vooral af dient te stappen.
Voor wie met minder investering het nuttige met het aangename wil combineren kan ik de film 'The Last Cowboy' van Tom Selleck aanraden; die stapt correct op.
hc
want jij vindt dat. En niets is zo onverstandig als paard gaan rijden zonder te weten hoe je veilig moet op- en afstappen is ook wel wat te overdreven. Het is eerder onverstandig om te gaan paardrijden als je nog niet eens fatsoendelijk kunt blijven zitten. Ik zal eerlijk zeggen dat ik soms ook niet goed opstap hoor. Omdat ik er gewoon nogal moeite mee heb om op 'zo'n groot' paard op te stappen. Maar ik weet heel goed hoe het moet hoor.
Tegenwoordig ben ik niet meer zo lenig
Maanling schreef:@HC: ik vraag me af wat precies de definitie is van 'dom opstappen'? En daaruit volgend: wat is dan volgens jou 'correct opstappen'?