Is zijn gebit goed? Zijn lichaam los? Het ziet eruit als een gevoelig paardje en nagevelijkheid kun je niet afdwingen.
Wat mijn instructrice laatst zei:
"Ik heb altijd al de osteopaat bij mijn paard gehad, en het was wouw als die was geweest, maar toch zat ze nog niet helemaal lekker, toen kwam.... en toen was het WOUW. Ook de tandarts kwam regelmatig, maar die osteopaat zei dat ik beter nog die en die tandarts kon laten komen en toen was het echt WOUWERDEWOUW" Dit geeft wel aan dat veel hier uit de buurt niet zo heel goed zijn.
Zelfde had ik met de tandarts. Eerst de da, onderhoudsvrij, toen een anders, onderhoudsvrij, toen nog een andere, iets gevijlt en nu die mijn instructrice ook heeft, heel scheef hobbel de bobbel gebit, schve kaak ed, en zijn gebit blokkeerde zijn mond, ze heeft een uur electrisch gevvijlt, maar nu kan hij wel ontspannen nageven en de onderkaak laten afhangen. Nu had ik een fjord, maar jou paardje ziet er heel gevoelig uit, hij wel het wel voor je doen maar het lijkt hem niet zo gemakkelijk te lukken.
Wat betreft het zadel, als deze idd niet goedligt en bijvoorbeeld knelt of drukt zal je paard zijn rug weg blijven drukken en nooit de juiste spieren kunnen trainen omdat die geblokkeerd worden.
Ga zelf maar eens op handen en voeten zitten en vraag iemand op je rug te gaan zitten wanneer je die bolt, en ook een keer waarneer je die hol maakt, en vraag een iemand in je "schoft" te knijpen. Dan nog een leuke, klem je kaken stevig op elkaar en probeer dan naar beneden te kijken, na te geven, voelt heel gespannen, doe het nu nog eens met een afhangende ontspannen onderkaak.
Wat betreft je houding daat zijn ook verbeterpuntjes. Probeer allereerst je bal van je voet in de beugel te doen, en dan jezelf bedenken dat je met je voet op de grond staat, zijn gelijk je hakken uitgedrukt. Probeerook je benen vanuit je heup naar achter te leggen, nu buig je teveel in je knie en daardoor zak je tever in je beugel. Er moet een recht lijn ontstaan van schouder naar heup naar hak. Je zal alle wervels in je rug dus ook netjes moeten stapelen.
Als je je indenkt dat je met je voeten op de grond staat zul je ook makkelijker je benen stilhoude n in draf.
Mocht je wel naar en osteopaat of tandarts willen mag je pben voor namen, en na die osteopaat krijg je dan ook een dvd over revalidatie training, daarin zal je ook leren hoe je je paard kunt leren zijn lijf goed te gebruiken vanaf de grond en dan zal erop ook makkelijker gaan.
Nou succes met de knappert!