Yamcha schreef:Wil het ook niet afwijzen, maar het is niet iets wat in mijn rijstijl past.
En dat is natuurlijk prima. Kennelijk heb jij er over nagedacht en je er in verdiept en een keuze gemaakt wat voor jou, jouw paard en je niveau op dit moment het beste is (al dan niet in overleg met een instructeur?). Een ander verhaal zijn die stumpers die klakkeloos immiteren zonder er over na te denken. Anky doet het ook, dus het zal wel goed zijn.
Yamcha schreef:Ik begrijp uit je antwoord dat je dat met me eens bent
Jawel
Ik vul jouw reactie alleen aan met mijn mening.
Yamcha schreef:Ik geloof WEL dat er nog heel veel educatie nodig is.
Absoluut!
Yamcha schreef:dat heeft veel te maken met de kwaliteit van instructie, maar ook met de klant, die graag van alles wil, maar nog niet kan.
De kwaliteit van instrcutie vind ik ook ver onder de maat. Het is echt moeilijk om goede instructie te vinden, zeker voor een leek. Er zijn zoveel stromingen, zoveel meningen. Om 'verzekeringstechnisch' te mogen lesgeven is niet zoveel nodig. Hooguit een L klassering, 450,- en een paar avondjes op cursus. Bijna iedere idioot kan zo'n papiertje halen. (al zijn er natuurlijk ook goede gediplomeerde instructeurs)
Yamcha schreef:Instructeurs hebben dan imo de verantwoording om hun leerlingen daarop te wijzen en er eerlijk over zijn. En dan zijn er genoeg ruiters, die, op het moment dat ze beseffen wat het een en ander met het paard doet, zéér gemotiveerd zijn om op een andere manier verder te gaan.
Enerzijds zijn goede instructeurs moeilijk te vinden, anderzijds is het ook zo dat 'men' over het algemeen zeer slecht is in het ontvangen/relativeren van kritiek (en niet alleen in de paardensport). Kijk bijvoorbeeld eens op HAW; Nou wordt door door veel bokkers op alle slakken zout gelegd, maar de reacties van de betreffende ruiters beginnen ook 9 van de 10 keer met 'ja maar'... Opmerkingen over de houding: ja maar ik had last van mijn rug, ja maar hij was wat fris, ja maar, ja maar, ja maar.... Weinig reacties in de trant van he, daar zal ik eens op letten... of 'goede tip'. Voor vrijwel alles wordt een excuus, uitweg of een reden gezocht.
Yamcha schreef:Veel instructeurs DENKEN dat hun klanten weg zullen lopen als ze eerlijke kritiek krijgen.
Toch niet geheel onterecht denk ik zo. Alleen zou het ze niet moeten weerhouden van het geven van kritiek. Steeds meer zie je dat vooral jongeren niet meer hebben geleerd te incasseren, door te zetten, om te gaan met teleurstellingen. Vaak een gevolg van de 'over assertieve ouder' die bij elk wissewasje voor het kind in de bres springt. Ook een gevolg van de welvaart waarin wij in Nederland verkeren. Lukt het niet met deze pony? komt er een ander. Is deze intructeur niet lief? Vertelt hij niet hoe goed je bent? Nemen we een ander. En nogmaals: verkeerd omgaan met het paard gaat dan niet bewust, maar zo iemand denkt dan niet van he, ik moet hier gewoon even doorheen. Dat heeft hij niet geleerd.
Mijn paarden staan bij een echte (karakteristieke) paardenman. 72 jaar, alle disciplines op hoog niveau beoefend, vele paarden zadelmak gemaakt en opgeleid. Echt 1 brok ervaring, van het type die je met een zaklampje moet zoeken. Nou heeft hij nog nooit gehoord van takt. Hij zegt waar het op staat en legt zijn woorden niet in een weegschaaltje. Als je er voor openstaat helpt hij je echter urenlang met super veel geduld (en voor niks!!!). Je mag van alles vragen en hij legt het 100x uit. Hij verwacht wel dat je zijn aanwijzingen opvolgt zonder morren; bij de eerste 'ja maar' is hij klaar met je (en dat krijg je te horen ook). Ik heb al vele meiden huilend zien vertrekken....
Yamcha schreef:De meeste paardenliefhebbers willen het beste voor hun paard, maar weten niet hoe.
Dat denk ik ook. Ik denk ook dat de grootste 'fout' is dat mensen allerlei menselijke emoties toekennen aan paarden (antropomorfisme
) 'het is zulk vies weer buiten, dan doen we Lady de shetlander maar niet naar buiten, want straks krijgt ze het koud.