Hoi TS, laat je niet verleiden tot hulpteugels, je kunt je paard er meer mee beschadigen dan goed doen.
Een hulpteugel wordt gebruikt door mensen die het zelf niet kunnen oplossen met hun paardje, met als gevolg dat ze in hun net, rug en achterhand helemaal vast kunnen komen te zitten en dan ben je nog verder van huis.
het belangrijkste is dat je de ontspanning opzoekt.
Als je kan longeren, probeer dan eens een gogue, waarbijd e druk niet direct op de mond komt maar achter de oren; ik heb er destijds veel aan gehad met een paardje wat ook moeite had met de ontspanning door blessureleed en een baancarriere.
Ze ging hierdoor zelf de hand opzoeken, maar dan aan de longe, zodat ik haar niet in de weg zat en uiteindelijk ging ze meer ontspannen, haar achterbeen beter gebruiken en werd haar lijf losser. Ik heb erg veel gehad aan die tips, was van de fysio.
Ik denk dat je toch bij jezelf moet nagaan wat je aan jezelf zou kunnen verbeteren in je rijden, want waarschijnlijk ligt de oorzaak bij jezelf. Paardje laten checken of het fysiek in staat is om te doen wat jij vraagt is misschien ook geen voerbodige luxe.
Sterkte!