Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ladygiroc schreef:een bijzet kan je onderweg niet stellen, Als je gaat longeren doe je de binnenbijzet teugel iets strakker en de buitenbijzet iets losser zodat ze goed kunnen buigen.
Als je aan het rijden bent kan je niet steeds de bijzet stellen. (je kan ook niet 1 kant hele tijd op rijden, je zal toch ook van hand moeten veranderen?!)
volgens mij helpt dit ook zeker niet bij het omhoog gooien van zijn hoofd, alleen als ze dus super strak zitten.pearlie schreef:Ik zet altijd bij (longeren) door een touwtje onder de buik aan de singel vast te maken, deze loopt via de bitringen naar de longeersingel. Wanneer het paard neerwaarts loopt gaat de druk van het touw. Geen geklapper want het is licht nylon touw. Ik vind dat ideaal. Beter dan zo'n vaste bijzet rechtstreeks van het bit naar de longeersingel. Met rijden zet ik nooit bij.
lailapri schreef:Ladygiroc schreef:een bijzet kan je onderweg niet stellen, Als je gaat longeren doe je de binnenbijzet teugel iets strakker en de buitenbijzet iets losser zodat ze goed kunnen buigen.
Als je aan het rijden bent kan je niet steeds de bijzet stellen. (je kan ook niet 1 kant hele tijd op rijden, je zal toch ook van hand moeten veranderen?!)
en dus op de binnenteugel gaan lopen. Een paard moet met rijden ook van binnen naar buiten, waarom met longeren dan ook niet, je vraagt met rijden wel met je binneteugel, maar daar heb je dan je longeerlijn voor.