rijden met bijzet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: rijden met bijzet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:44

een bijzet kan je onderweg niet stellen, Als je gaat longeren doe je de binnenbijzet teugel iets strakker en de buitenbijzet iets losser zodat ze goed kunnen buigen.
Als je aan het rijden bent kan je niet steeds de bijzet stellen. (je kan ook niet 1 kant hele tijd op rijden, je zal toch ook van hand moeten veranderen?!)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:08

Hierin ben ik heel stellig. Bijzet is from hell.
Bind je eigen kin maar eens op je borst en nou ontspannen en wel onmiddelijk anders zetten we em strakker. En als je dan in die gedwongen houding gaat lopen gaat dat ding irritant heen en weer slingeren waardoor je alsnog rukjes krijgt. Maar gelukkig zitten er rubberen ringen tussen (van schokbeton) die zo lekker meeveren
Een bijzet streeft het doel voorbij, nog afgezien van de los-vast-los-vast-verbinding (wat dus geen verbinding is). Zorgt ie voor een valse knik. Iets waar helaas nog veel ruiters intrappen (hij loopt toch aan de teugel?? Uh, nee?)
Ik zoek nog steeds naar de voordelen van zo'n onding, maar vooralsnog: None! (staat nog een andere topic open :"bijzet")

Zo! ben mn ei ook weer kwijt... Arme paardjes Ach gut

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:11

Aanleuning bereik je helaas niet met stoot, juist een van de dingen waarom ik er zo tegen ben. Met stoot verstoor je contact (of er is harde druk, rukken, stoot OF je hebt een slim paard en gaat achter de teugel lopen), jij geen constant contact=jouw paard kan geen aanleuning vinden. Wel krijg je dat ze achter de teugel gaan lopen (eigen houding, dan voelen ze idd heeeel licht in de hand). De zogenaamde 'valse knik'.
Bijzet is geen stimulans maar een dwang. En ermee rijden is helemaal niet handig want je werkt jezelf tegen. Je eigen hulpen komen stukken minder door, en je kunt onbewust tegengestelde signalen/hulpen geven... (en idd voor de paarden die weleens overeind zouden kunnen komen, met stoot is dat levensgevaarlijk)

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:42

ja ik ik gewoon een bitstukje en een halstertouw en ze kan lekker lang laag dus hij is redelijk lang maar ze ontspant zichtbaar op t moment dat ze met dat ding loopt Haha!
touwtje is neit zo zwaar en iriteert ook niet als ze ontspant want dan hangt ie gewoon los
stoot klappert en flappert en is redelijk zwaar volgends mij .

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:22

Een bitstukje schaart en trekt bovendien het meest aan de buitenkant waardoor je paard nooit netjes naar binnen kan stellen.
Zonder hulpstukken ontspant een paard het meest...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:23

Maar je hebt gelijk betreffende het klapperen en flapperen van een stoot

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:37

Ladygiroc schreef:
een bijzet kan je onderweg niet stellen, Als je gaat longeren doe je de binnenbijzet teugel iets strakker en de buitenbijzet iets losser zodat ze goed kunnen buigen.
Als je aan het rijden bent kan je niet steeds de bijzet stellen. (je kan ook niet 1 kant hele tijd op rijden, je zal toch ook van hand moeten veranderen?!)

en dus op de binnenteugel gaan lopen. Een paard moet met rijden ook van binnen naar buiten, waarom met longeren dan ook niet, je vraagt met rijden wel met je binneteugel, maar daar heb je dan je longeerlijn voor.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:59

Rijden met bijzet vindt ik geen lekker idee volgens mij helpt dit ook zeker niet bij het omhoog gooien van zijn hoofd, alleen als ze dus super strak zitten.
Je kunt met die dingen erbij geen goede stelling rijden en je krijgt dus een plank effect in de bochten, dit wil je juist voorkomen.

Je zou veel beter een martingaal of thiederman kunnen proberen, die werken pas in als ze nodig zijn en werken de stelling niet tegen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:03

Ik zet altijd bij (longeren) door een touwtje onder de buik aan de singel vast te maken, deze loopt via de bitringen naar de longeersingel. Wanneer het paard neerwaarts loopt gaat de druk van het touw. Geen geklapper want het is licht nylon touw. Ik vind dat ideaal. Beter dan zo'n vaste bijzet rechtstreeks van het bit naar de longeersingel. Met rijden zet ik nooit bij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:07

misschien een beetje blond gedacht van mij,maar zou een elastiek dan niet fijner tijdens het longeren zijn?dat geeft geen rukjes maar een meer 'constante' druk?(ook niet ideaal,denk ik trouwens........)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:08

Ik denk dat je hooguit de 'rukjes' dempt..
Maar volgens mij als je teveel rukjes hebt, dan heb je de bijzet te strak..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:28

pearlie schreef:
Ik zet altijd bij (longeren) door een touwtje onder de buik aan de singel vast te maken, deze loopt via de bitringen naar de longeersingel. Wanneer het paard neerwaarts loopt gaat de druk van het touw. Geen geklapper want het is licht nylon touw. Ik vind dat ideaal. Beter dan zo'n vaste bijzet rechtstreeks van het bit naar de longeersingel. Met rijden zet ik nooit bij.

Zo longeer ik mijn paard ook. Lijn hangt los als paard ontspant. Sta helemaal achter deze 'methode'

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:47

Die touwtjes van singel naar bit naar singel, is iets heel anders dan een stootteugel. Daar kan ik me al iets meer in vinden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:52

lailapri schreef:
Ladygiroc schreef:

en dus op de binnenteugel gaan lopen. Een paard moet met rijden ook van binnen naar buiten, waarom met longeren dan ook niet, je vraagt met rijden wel met je binneteugel, maar daar heb je dan je longeerlijn voor.

Uh... dus jij zet je binnenhand vast als je een wending rijd? Want dat doet een bijzet vaak.
Doe mij maar longeren met dubbele longe, kun je net zoveel stelling vragen als je wilt en spannen en ontspannen en je paard VOELEN!!! Want hoe je het ook wendt of keert dat kan een bijzetteugel niet...!