"Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: "Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:26

Katja schreef:
Ik denk dat je mijn post verkeerd opvat. Ik bedoel dat deze mensen blind varen omdat hun instructeur een keer Z heeft gereden maar vervolgens wel veel kritiek hebben op ruiters die echt gepresteerd hebben. In hun (in mijn ogen vreemde) theorie zou Anky dan toch helemaal alle waarheid in pacht moeten hebben.

Ow sorry.. Bloos Las em inderdaad verkeerd.

Zoals ik em nu lees, ben ik het roerend met je eens geloof ik Haha!

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:32

Vind al die papiertjes niks zeggen, puur verzekerings technisch...meer niet Lachen
Zegt niks over de manier van omgang en kunde Lachen[/quote]

Heb zelf tig jaar geleden Deurne gedaan en ben het met je eens dat dat geen garantie geeft voor hoe je in de praktijk functioneert. Maar zoals het ook met je rijbewijs gaat, je leert pas door de ervaring nadat je het examen behaalt hebt. En ik kan je zeggen dat ik met name theoretische dingen over bijvoorbeeld ziektes, kreupelheden etc. als basis van Deurne meegekregen heb. Rijden en lesgeven leer je pas daarna. Door het te doen, en te luisteren en te kijken naar anderen op bijvoorbeeld concoursen. En openstaan voor meerdere meningen, ook al ben je het daar niet direct mee eens. Soms kom je er pas na een hele tijd achter dat dat toch zo slecht nog niet was. Ik heb nog regelmatig het gevoel dat als ik nu de paarden zou hebben die ik toen had, ik ze waarschijnlijk verder of beter aan t lopen zou hebben. Dat heeft alles met ervaring te maken. Geen school kan dat je in zo'n korte tijd leren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:45

xKatleentjex schreef:
Jamaar mijn instructrice heeft een ORUN diploma dus die weet wel wat ze doet.."
"Jamaar mijn instructrice heeft ZZ-zwaar gereden dus die weet het wel hoor."
"Jamaar ik krijg les van een topdressuurruiter dus ik doe het wèl goed hoor."
"Jamaar sinds ik op deze manier rijdt heb ik plots elke week winstpunten op wedstrijd terwijl ik het daarvoor niet kon."

Het 'jamaar' zit hem in de ruiter die een excuus zoekt voor zijn gebreken en/of deze niet onder ogen wil zien. Ruiters met zo'n instelling: daar kan zelfs de beste instructeur niet tegen op. Dus een slecht rijdende ruiter hoeft niet altijd een slechte instructeur te hebben. Het kan ook een eigenwijze leerling zijn.

Pletje123 schreef:
Het is helaas wel zo. Hier op bokt word je ook regelmatig niet serieus genomen als je verteld dat je B dressuur start. Dat vind ik eigenlijk nog erger... Zo'n omhoog gevallen Z amazone/ruiter die je dan even helemaal de grond inboort. Bah bah...

Het tegenovergestelde hier op Bokt is minstens evenvaak het geval: B-ruiters die zichzelf overschatten. Z-ruiters worden hier op Bokt ook vaak ten onrechte bestempeld als omhooggevallen, arrogant en slecht rijdend.... Vaak denk ik dat jaloezie hierbij een grote rol speelt...

Effy schreef:
Daarbij interesseert het me niet hoe hoog iemand zelf heeft gereden. Wedstrijdklassering zegt vaak weinig.

Mij interesseert het wel. Niet iedere hoog geklasserde ruiter is een goede instructeur, maar bijna alle goede instructeurs hebben wel op hoog niveau gereden is mijn ervaring. Dat lijkt mij ook logisch; als je zelf nooit eens alle klassen doorlopen hebt (en dus alle fasen van africhting) hoe kan je dat dan op een ander overbrengen? Pas als je op hoger niveau aankomt krijg je de bevestiging of je basis wel goed is. Daarom stranden ook zoveel combinaties in de M1/M2. Tot die tijd kom je nog wel weg met basisfouten, of kun je ze aardig verbloemen/compenseren. Daarna wordt het een stuk lastiger. Bovendien verwacht ik van een instructeur dat hij mij naar een hoger plan kan trekken, en dat wordt lastig als ik zelf meer ervaring heb dan de instructeur.

Effy schreef:
Er zijn zat mensen met een goed inzicht maar gewoon niet de tijd en middelen om vaak te starten.

En dat wil niet zeggen dat zij dan per definitie niet goed kunnen rijden, maar zij missen dan wel die ervaring. En ik vind het belangrijkt dat mijn instructeur mij bijvoorbeeld kan helpen bij een voorbereiding op een wedstrijd. En dat kan een instructeur die zelf nooit wedstrijden heeft gereden niet.

Effy schreef:
Aan Orun diploma's ken ik al helemaal geen waarde

Aan diploma's hecht ik ook niet zoveel waarde. Meer dus aan prestaties, klasseringen en vooral ervaring van een instructeur. Een 'instructrice' met een Deurne diploma die zelf amper in staat is de B of de L uit te komen (en daar heb ik er flink wat van gezien) komt op mij volstrekt ongeloofwaardig over. Daar hoef ik nog geen woord mee te wisselen om te constateren dat dat nooit geen goede instructeur kan zijn.

miran_indra schreef:
Iemand die geen wedstrijden rijdt maar al jaren ervaring heeft met verschillende paarden zou ik toch echt wel serieus nemen!

Mijn idee! Met meerdere paarden behaalde prestaties en klasseringen geven nog altijd een betere indicatie van iemands kunnen, dan van iemand die nog nooit in de ring verschenen is. Thuis zijn we allemaal AKNY toch?

Anoeska schreef:
Ik zeg nou niet meteen dat een ZZ-licht/topdressuur instructeur het allemaal wel beter zal weten.

Dat hoeft ook niet, maar de KANS dat zo iemand het beter weet is groter dan iemand die nog nooit of alleen in lage klassen is uitgekomen.

runningkawa schreef:
Nivo zegt niks over de kunde
Elke week 2 proeven starten, wat sinerklaas jury's treffen, dan zit je na enkele jaren ook wel Z.

Niet helemaal waar. Niveau geeft wel een BETERE indicatie van kunde. Natuurlijk zijn er tig ruiters die na jaren met hangen en wurgen een keer Z worden. Keer op keer met een ander paard goed presteren op hoog niveau wordt een heel ander verhaal. Dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat iemand echt bepaalde talenten en ervaring heeft. Aan de lesklant de taak om uit te zoeken of het gaat om het eerste of het tweede geval.

runningkawa schreef:
Ik hecht meer waarde aan iemand waarvan ik weet dat die gevoel fijn uit kan leggen en overal op een fijne manier probeert te komen.

Iemand kan nog zo communicatief vaardig zijn, als diegene de benodigde ervaring mist zul je er weinig mee opschieten.

Pletje123 schreef:
Uiteraard zijn er ook mensen die Z rijden of ZZlicht die wel verdraaid goed rijden, ze rijden er niet voor niets.

Ik denk dat door veel bokkers wordt onderschat wat er nodig is om op dat niveau te komen en aardige proeven te rijden. Er wordt altijd zo hard gegild dat het geen kunst is om in de Z te komen, maar op basiswedstrijden zijn de Z1 en met name de Z2 rubrieken nog altijd het magerst bezet. Als het zo makkelijk was, reden er wel meer mensen op dat niveau. En ook al presteren sommige Z-ruiters misschien niet of niet meteen goed op Z niveau en/of zijn ze er gekomen door tig keer te starten jaren lang. Zij ervaren op dat moment toch wat er voor nodig is om een goede Z proef te kunnen rijden, waar het bij hun aan schort en wat er wordt verwacht op Z-niveau. Dat is nog altijd meer ervaring dan die B-ruiter die met 160 punten naar huis gaat. In de Z kom je niet zo vaak sinterklaasjury's meer tegen hoor! Bovendien is de kans groot dat een ruiter die een keer met hangen en wurgen en door wekelijks te starten een keer in de Z is gekomen, het met een volgend paard het een stuk beter/sneller gaat doen. Van je fouten leer je nog altijd het meest namelijk.

Lein87 schreef:
Natuurlijk staat Orun diploma niet garant voor perfecte instructie maar je legt er wel een degelijke basis!
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen met een ORUN diploma niets weten! Mensen die de ORUN doen zijn bereid om te leren.

Dat ze bereid zijn om te leren is altijd positief. Maar dat maakt je nog geen goede instructeur. Vaak zie je dat de goede instructeurs met een ORUN diploma ook al goed konden rijden en lesgeven voordat ze ORUN gingen doen. De opleiding zelf, zeker de eerste en tweede fase vind ik weinig voorstellen.

Lein87 schreef:
Ik vind niet dat je alle mensen over één kam moet scheren!

Bij deze dus Haha!

Lieke schreef:
Als iemand op bokt iets schrijft waar ik me totaal niet in kan vinden en mijn instructrice zegt het tegenovergestelde, dan luister ik naar mijn instructrice en niet naar een willekeurige bokker die mij of mijn pony nog nooit in levende lijve heeft gezien.

En dat is heel verstandig! Sjef Janssen zei eens: als meer mensen nu eens meer tijd zouden besteden aan oefenen ipv kletsen over paardrijden dan had Anky veel meer concurrentie. En gelijk heeft hij!

tessaahh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:47

Het gaat er niet om wat je instructrische gereden heeft, maar op welke manier! Wanneer je gewoon een goed paard hebt, wat goed meewerkt, dan zul je al snel ZZ kunnen gaan starten, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan goed kunt rijden! Je kunt de oefeningen rijden, maar kunnen ze dat dan ook bij een nieuw paard? Kunnen ze jou ook helpen met jou paard, die misschien weer op een totaal andere manier reageerd?!! Ik denk van niet, ik vind dat je pas kunt rijden als je verschillende paarden goed kunt rijden, verschillende types, en zolang je dat niet kunt vind ik dat je niet écht kunt rijden!! Een diploma kun je wel halen, dan zul je vast ook wel íets kunnen, maar nog niet voldoende om iemand op hetzelfde niveau te brengen als waar je zelf rijd...!!
Dus mensen... Ook al start iemand ZZ, ga niet alleen daar op af, en ook niet alleen op een diplomaatje, maar kijk gewoon met wie het klikt. Kijk met wie het klikt, en of zij jou dan ook verder kunnen helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:52

Citaat:
Niet helemaal waar. Niveau geeft wel een BETERE indicatie van kunde. Natuurlijk zijn er tig ruiters die na jaren met hangen en wurgen een keer Z worden. Keer op keer met een ander paard goed presteren op hoog niveau wordt een heel ander verhaal. Dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat iemand echt bepaalde talenten en ervaring heeft. Aan de lesklant de taak om uit te zoeken of het gaat om het eerste of het tweede geval.

Maar dan zeg je er wat anders bij, keer op keer met een ander paard.
Maar ook dan vindt ik het belangrijk hoe ze daar komen.
Ik rij liever een seizoen langer om er op een fijne manier te komen, dan er in een jaar te kopen met een hoop gestamp en getrek...en helaas zijn er jury's de niet zien dat een paard zo gereden is...keer op keer...
Maar daar wil ik niet lessen Lachen

Citaat:
Iemand kan nog zo communicatief vaardig zijn, als diegene de benodigde ervaring mist zul je er weinig mee opschieten

Wat is benodigde ervaring?
Wat je in de ring rijdt?

Ik zie zo vaak B ruiters les nemen van een hele dure amazone, heel ver van hun nivo.
En die kan het dan niet altijd lekker verwoorden voor de basis der basis.

Dan zie je iemand die veel paarden zadelmak heeft gemaakt, thuis naar L/M nivo heeft gereden en ze weer verkoopt.
Maar iemand die wel weet hoe je fijn de basis in een paard rijd....

Voor veel ruiters is van zo iemand les hebben véél waardevoller dan van een ZZ-Zwaar amazone die ze aankoopt, na die persoon hierboven genoemt Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:56

Citaat:
Het tegenovergestelde hier op Bokt is minstens evenvaak het geval: B-ruiters die zichzelf overschatten. Z-ruiters worden hier op Bokt ook vaak ten onrechte bestempeld als omhooggevallen, arrogant en slecht rijdend.... Vaak denk ik dat jaloezie hierbij een grote rol speelt...

Helemaal met je eens. Als je als Z ruiter foto’s plaatst, wordt tot op detail bekeken of je alles wel goed doet, of je handschoenen wel recht zitten, weet ik allemaal. Blijkbaar vinden B-ruiters het erg leuk om de fout te zoeken bij Z (en hoger) ruiters, ténzij je natuurlijk weer Gr. Prix rijdt…

Citaat:
Ik denk dat door veel bokkers wordt onderschat wat er nodig is om op dat niveau te komen en aardige proeven te rijden. Er wordt altijd zo hard gegild dat het geen kunst is om in de Z te komen, maar op basiswedstrijden zijn de Z1 en met name de Z2 rubrieken nog altijd het magerst bezet. Als het zo makkelijk was, reden er wel meer mensen op dat niveau. En ook al presteren sommige Z-ruiters misschien niet of niet meteen goed op Z niveau en/of zijn ze er gekomen door tig keer te starten jaren lang. Zij ervaren op dat moment toch wat er voor nodig is om een goede Z proef te kunnen rijden, waar het bij hun aan schort en wat er wordt verwacht op Z-niveau. Dat is nog altijd meer ervaring dan die B-ruiter die met 160 punten naar huis gaat. In de Z kom je niet zo vaak sinterklaasjury's meer tegen hoor! Bovendien is de kans groot dat een ruiter die een keer met hangen en wurgen en door wekelijks te starten een keer in de Z is gekomen, het met een volgend paard het een stuk beter/sneller gaat doen. Van je fouten leer je nog altijd het meest namelijk.

Ook compleet mee eens. Sommigen willen nog weleens vergeten dat je met een gemiddeld paard (spreek ik niet over de (zeer) talentvolle paarden) echt er gewoon hard voor moet knokken en veel moet investeren om het paard naar de Z (en hoger) te rijden. Dat moet iemand die op dat moment een B-paard start nog maar even zien te gaan halen…

Verder gemiddeld-Bokt is nogal geneigd om het minste geringste al zielig te vinden, word je meteen be- of veroordeeld als je een foute foto laat zien en half met de grond gelijk gemaakt. Afzeiken is lekker makkelijk, de beste stuurlui staan aan wal.
Als je rijfoto’s plaatst in een topic waarbij er één foto zit waarop je paard even op het bit kauwt, dan ziet half bokt dit als spanning en dús is je paard gespannen en moet je meer naar de ontspanning toe rijden. Ongeacht of de overige foto’s totale ontspanning en een vrolijk aan het werk zijnd paard laten zien. Maakt niet uit en laat staan als je Z ruiter bent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:02

_Sammie_ schreef:
Ik denk dat aan dit verhaal best wel 2 kanten zitten, iemand die ZZ rijdt, weet heus wel wat goed is en niet goed is.

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens

heb genoeg ruiters gezien die in hun training heel oneerlijk zijn en vervolgens dan punten gaan rijden en dan trots durven te zeggen dat ze Z zijn
of mensen die al jaren puntjes aan het sprokkelen zijn....

een goede instructrice sluit aan bij haar klant en die z'n paard
voelt het aan en vult aan daar waar nodig

en voor dat gevoel heb je geen papiertje of status nodig
dat heb je of dat heb je niet

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:05

Voor mij geldt vooral het gevoel wat je hebt met een instructeur of instructrice. Ik heb een tijd gehad dat ik hoger reed dan mijn instructrice.........betekent dit dan dat ik haar maar les moest gaan geven, omdat ik het beter wist? Nee natuurlijk niet! Doordat zij mij aanvoelde, mijn paard aanvoelde en continu wees op basis fouten werden mijn paard en ik beter!!
Het is niet automatisch waar dat een Z ruiter meer kunde heeft! Als ik op vakantie was, reed iemand die L reed mijn paard! Ik had ook kunnen kiezen voor iemand die Z reed, maar dan was ik zelf weer 4 weken bezig geweest om mijn eigen paard weer op orde te krijgen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:24

Dat stukje over iemand die je paard rijdt als je zelf niet kunt kan ik me wel in vinden maar daar is dan ook een simpele verklaring voor. Ten eerste: iedereen heeft een eigen rijstijl. Wat de een omschrijft als zwaar in de hand, kan de ander licht vinden en andersom.
Ook rijdt iemand die op L-niveau rijdt, op een hele andere manier dan iemand die Z rijdt. Er wordt op andere dingen gelet. De kunst is om iemand te vinden die klikt met jouw paard, de zwakke punten van je paard weet te vinden en hiermee aan de slag gaat, of, net wat je zelf wilt als eigenaar…het paard puur beweging geeft…Hetzelfde geldt voor het vinden van geschikte instructie.
Een instructeur kan best een papiertje hebben gehaald en zelf leuk rijden in de sport maar de kunst zit het hem in het overbrengen. Ook daarvoor moet je als combinatie leerling-instructeur een soort klik met elkaar hebben. De instructeur moet bij de leerling een bepaalde vertrouwensband kunnen creëren. Zo ben ik weleens gestopt met een lesklant, simpelweg omdat mijn kijk op de zaken niet overeenstemde met die van haar. Dan kun je samen beter gewoon stoppen. Goed kunnen lesgeven, kennis overdragen dus, moet ook een beetje in je natuur zitten. Sommigen kunnen perfect bepaalde oefeningen ‘uit het boekje opdreunen’ (daar is die ORUN opleiding dan ook zo leuk voor) maar als het niet lukt ‘conform het boekje’ zul je toch een beetje verstand van zaken moeten hebben, dit voorleggen aan de leerling en de leerling moet het ook willen aannemen.
Ook heb je als instructeur een flinke dosis mensenkennis nodig. Hoe ga je om met bepaalde typen mensen? De een is (in de ogen van de instructeur) te lief, de ander te ongeduldig, de volgende te wild en druk, die weer dat en die weer dat…geen een is het zelfde. Het leuke is dat je met paarden ook nog eens met verschillende karakters te maken hebben maar bij alle wil je hetzelfde doel bereiken: het continue verbeteren van de combinatie en dan moeten ze er allebei nog lol in hebben ook.
Je ziet maar…instructeur zijn is nog niet zo n eitje als dat het lijkt. iedere gek kan in een hoekje van de bak gaan hangen en gillen: bij E grote volte, Marietje, rechtop zitten…maar het gaat erom hóe…hóe moet die grote volte gereden worden en hóe moet Marietje rechtop zitten?
Ieder mens, maar ook ieder paard, vereist een andere aanpak. Zéker bij het aanleren van de basis, is die er eenmaal en redelijk bevestigd, dan wordt het weer een ander verhaal, maar dan praten we weer over een ander niveau.
Ik vind dus dat een goede instructeur over bepaalde kwaliteiten moet beschikken en dan nóg is het geen garantie dat die instructeur bij zomaar iedereen past, niet wat betreft persoon en niet wat betreft opbouw van de training.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:27

jasmijn78 schreef:
Effy schreef:
Daarbij interesseert het me niet hoe hoog iemand zelf heeft gereden. Wedstrijdklassering zegt vaak weinig.

Mij interesseert het wel. Niet iedere hoog geklasserde ruiter is een goede instructeur, maar bijna alle goede instructeurs hebben wel op hoog niveau gereden is mijn ervaring. Dat lijkt mij ook logisch; als je zelf nooit eens alle klassen doorlopen hebt (en dus alle fasen van africhting) hoe kan je dat dan op een ander overbrengen? Pas als je op hoger niveau aankomt krijg je de bevestiging of je basis wel goed is. Daarom stranden ook zoveel combinaties in de M1/M2. Tot die tijd kom je nog wel weg met basisfouten, of kun je ze aardig verbloemen/compenseren. Daarna wordt het een stuk lastiger. Bovendien verwacht ik van een instructeur dat hij mij naar een hoger plan kan trekken, en dat wordt lastig als ik zelf meer ervaring heb dan de instructeur.

Wie zegt dat iemand die niet op wedstrijd uitkomt per definitie ook niet alle fases van africhting doorloopt? Er zijn zat mensen die om wat voor reden dan ook niet op wedstrijd gaan, maar thuis paarden hebben staan die goed gereden zijn en waar alle knoppen op zitten, en die bij wijze van spreken moeiteloos een Z-proef eruit kunnen gooien.

Ik ben het met je eens dat een instructie in staat moet zijn om zelf de oefeningen die ze jou aanleren, goed uit te voeren, maar dat houdt voor mij nog steeds niet in dat zo iemand actief op een hoog niveau moet starten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:30

Ben het helemaal eens met Randy01.

Er is nogal een groot verschil tussen zelf goed kunnen paardrijden (thuis of op wedstrijd), en over de vermogens beschikken om iemand anders goed te leren paardrijden.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:35

'k Denk dat de lesgever of lesgeefster wel weet hoe het moet enzo, maar dat ligt toch ook bij vele paarden anders?! Je mag dan op hoog niveau gereden hebben of nog rijden, maar je kan evengoed als beginnende lesgever zonder of met weinig wedstrijdervaring hetzelfde bereiken!
Een vriendin van mij is nog nooit echt op wedstrijd geweest, heeft niet echt een eigen paard, maar heeft op een goede 2 weken een paard ontspannen laten lopen.. 't Is nog niet altijd optimaal, maar het paard snapt het en volgt nu de hand zelf, dus waarom moet je dan op hoog niveau gereden hebben? Ze hebben dus niet altijd gelijk, de hogere ruiters.. Allez, vind ik dan toch.. Mijn lesgeefster (niet grof bedoelt) heeft nu bij haar dochter haar pony een Thiedemann (zo geschreven?) aangedaan, zodat de pony rond zou lopen.. Het meisje is er trots op natuurlijk, zou ik ook zijn, maar nu beginnen meerdere pony's op stal dit aan te hebben, omdat dit dus effect zou hebben, maar dit vind ik dan ook wat verkeerd, niet?
Mijn vriendin haar paardje waar ze mee rijdt kan ook tamelijk wat, kan makkelijk een M-proef lopen denk ik, maar ze gaat dus niet op wedstrijd.. Vind ik niet erg, 't is gewoon leuk om te weten wat je paardje allemaal kan.. En ze rijdt vaak met een paard van haar lesgeefster waar alle knopjes op zitten, en zo kan ze het makkelijker aanleren aan haar paardje.. Dit vind ik wel een goeie manier!
(Ojee, wat een gezever zit er weer tussen..)
Maar het valt mij ook wel op dat er telkens weer zo'n discussies zijn dat de lesgever dit of dat zegt en dat het goed is.. Ochja..
't Is erg voor de paarden, maar vele Bokkertjes hier hebben mij al vele dingen gezegd die ik probeer uit te voeren en ze helpen echt. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:47

runningkawa schreef:
Wat is benodigde ervaring?
Wat je in de ring rijdt?

Onder andere. Andere aspecten tellen ook mee vind ik;
Hoe je dit rijd of gereden hebt (Z1 rijden en iedere keer met 180 punten de ring uitkomen schiet niet op natuurlijk)
Hoe vaak/met hoeveel paarden je dit gereden hebt (hoe meer soorten paarden hoe meer ervaring)
Leeftijd vindt ik ook wel belangerijk; je moet als instructeur ook een beetje kunnen relativeren, inleven en door de wol geverfd zijn... Met bijvoorbeeld 17 ben je dat nog niet...

tessaahh90 schreef:
Wanneer je gewoon een goed paard hebt, wat goed meewerkt, dan zul je al snel ZZ kunnen gaan starten, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan goed kunt rijden!

Hier wordt gewoon de grootste denkfout gemaakt, met name door mensen die zelf nooit wat hoger hebben gereden. Geen enkel 'goed' paard gaat uit zichzelf ZZ lopen. Ook die moet opgeleid worden, ook die moet goed gereden worden. Daarbij zijn de betere paarden ook erg intelligent en gevoelig, dat houdt in dat ze vaak niet erg vergevingsgezind zijn. Dus als jij met een goed paard succesvol uitkomt in de ZZ ben je aardig op de goede weg.

tessaahh90 schreef:
Je kunt de oefeningen rijden, maar kunnen ze dat dan ook bij een nieuw paard?

Waarschijnlijk wel want je kent de hulpen en je weet hoe het aan zou moeten voelen. Je weet dus waar je naartoe moet. Dan is het alleen nog een kwestie van oefenen. En daarom zijn goede leerpaarden ook zo belangerijk. Ik heb changementen leren rijden op een voorgetraind paard. Toen leerde ik pas hoe het moest aanvoelen en hoe ik ze moest aanleren op mijn eigen paard. En met mijn jonge paard neem ik ze als vanzelfsprekend mee in de training.

Randy01 schreef:
Blijkbaar vinden B-ruiters het erg leuk om de fout te zoeken bij Z (en hoger) ruiters

Dat idee heb ik ook... Bij hoger rijdende ruiters IS het ook veel makkelijker de fout te constateren. Iedereen kan een mislukte wissel herkennen, een foute keertwending, een foute eenvoudige galopwisseling. In de B wordt je nog niet echt gedwingen op het scherpst van de snede te rijden. Als iemand dan eenbeetje de proef doorsukkelt in een gelijkmatig tempo ziet het er al snel 'netjes' uit. Zoals ik al zei: basisfouten worden op hoger niveau pas echt zichtbaar.

Iedereen kan een fout constateren. Ik vind pas dat je er wat van mag zeggen als je ook weet hoe je het op moet lossen. Dan moet je dus over ervaring beschikken en dan ben je dus contructief bezig. Anders ben je gewoon een irritante foutenkijker. Haha!

Randy01 schreef:
Sommigen willen nog weleens vergeten dat je met een gemiddeld paard (spreek ik niet over de (zeer) talentvolle paarden) echt er gewoon hard voor moet knokken en veel moet investeren om het paard naar de Z (en hoger) te rijden.

En om te leren zul je zelf ook moeten gaan experimenteren. Dat houdt in dat je wel eens fouten maakt, dat het er wel eens niet zo elegant uitziet. Maar ik heb meer op met ruiters die durven te experimenteren, dan met ruiters die keurig in de houding rond blijven sukkelen en geen klap opschieten. Liever een ruiter die eens een te harde ophouding maakt, maar daardoor wel leert zijn hulpen te doseren dan een ruiter die zijn handjes keurig op de plek houdt met een net-niet aanleuning en intussen niet voor het oog zichtbaar 100 kilo in die handen heeft hangen.

fransheijs schreef:
Het is niet automatisch waar dat een Z ruiter meer kunde heeft!

Dat wordt toch ook niet gezegd? Althans niet door mij! Dat is altijd een beetje jammer van bokt. De een doet moeite om zijn mening goed te onderbouwen en te nuanceren en inhoudelijk te reageren op zijn/haar voorgangers en de ander knalt er vervolgens weer zo'n domme one-liner in. Zo worden leuke inhoudelijke discussies weer om zeep geholpen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:50

Randy01 schreef:
Dat stukje over iemand die je paard rijdt als je zelf niet kunt kan ik me wel in vinden maar daar is dan ook een simpele verklaring voor. Ten eerste: iedereen heeft een eigen rijstijl. Wat de een omschrijft als zwaar in de hand, kan de ander licht vinden en andersom. Ook rijdt iemand die op L-niveau rijdt, op een hele andere manier dan iemand die Z rijdt.

Kijk en dat is dus niet waar! Iemand die L-niveau rijdt, moet eigelijk hetzelfde rijden als iemand die Z-niveau rijdt. Als het meisje mijn paard reed kon ze er ook mee appuyeren, wissels mee springen ze kon er zelfs ook een pirhouette mee draaien. Omdat de basis overal hetzelfde is en daar draait het om! Als er een Z ruiter op klimt die alleen maar loopt te trekken dat springt mijn beest niet eens in galop aan! (ja of er moet flink geschopt worden) Natuurlijk heeft iedereen een eigen stijl, maar de manier waarop moet altijd wel ongeveer hetzelfde zijn! Dit is natuurlijk een utopie, maar het zou mooi zijn! Knipoog

jasmijn78 schreef:
Dat wordt toch ook niet gezegd? Althans niet door mij! Dat is altijd een beetje jammer van bokt. De een doet moeite om zijn mening goed te onderbouwen en te nuanceren en inhoudelijk te reageren op zijn/haar voorgangers en de ander knalt er vervolgens weer zo'n domme one-liner in. Zo worden leuke inhoudelijke discussies weer om zeep geholpen.

Ik zeg toch ook niet dat dat gezegd wordt door je Jasmijn. Het is ook geen op zich staande one-liner want het heeft in weze heel de essentie van deze discussie in zich. Ik moet je inderdaad wel gelijk geven in het feit dat mensen hier op bokt zich vaak persoonlijk aangevallen voelen wanneer iemand zich niet kan vinden in de uitleg of mening zoals deze door een persoon met moeite is gegeven of onderbouwd, of bedoelde je dat niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:04

Effy schreef:
Wie zegt dat iemand die niet op wedstrijd uitkomt per definitie ook niet alle fases van africhting doorloopt?

LEES dan alsjeblief mijn reactie nog eens beter door! Ik stelde:

Niet iedere hoog geklasserde ruiter is een goede instructeur, maar bijna alle goede instructeurs hebben wel op hoog niveau gereden is mijn ervaring.

Lees: bijna en lees: is mijn ervaring.
Effy schreef:
Er zijn zat mensen die om wat voor reden dan ook niet op wedstrijd gaan, maar thuis paarden hebben staan die goed gereden zijn en waar alle knoppen op zitten, en die bij wijze van spreken moeiteloos een Z-proef eruit kunnen gooien.

Kan best, alleen is dat voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen a.d.h.v. wat diegene zelf over zijn kunnen zegt. Nogmaals; thuis zijn we natuurlijk allemaal ANKY. Bovendien heb ik ook gesteld dat ik (lees: IK) het belangerijk vind dat een instructeur mij ook met mijn wedstrijden kan begeleiden, en daarvoor vind ik dat hij dan zelf ook over wedstrijdervaring moet beschikken. Maar als je geen wedstrijdruiter bent kan ik mij voorstellen dat je dat minder belangerijk vindt.

Ticcie schreef:
(Ojee, wat een gezever zit er weer tussen..)

Ik ben blij dat je het zelf zegt Haha! Ik mis namelijk volledig de clou.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:19

naadje24 schreef:
_Sammie_ schreef:
Ik denk dat aan dit verhaal best wel 2 kanten zitten, iemand die ZZ rijdt, weet heus wel wat goed is en niet goed is.

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens

heb genoeg ruiters gezien die in hun training heel oneerlijk zijn en vervolgens dan punten gaan rijden en dan trots durven te zeggen dat ze Z zijn
of mensen die al jaren puntjes aan het sprokkelen zijn....

een goede instructrice sluit aan bij haar klant en die z'n paard
voelt het aan en vult aan daar waar nodig

en voor dat gevoel heb je geen papiertje of status nodig
dat heb je of dat heb je niet

Maar om alles over 1 kam te scheren is ook niet eerlijk.
Als ik zelf eerlijk ben en ik kan uit een kiezen tussen iemand die B rijdt of iemand die ZZ rijdt, dat ik dan toch echt voor de ZZ instructeur ga. (als je er verder niks over weet)
Dit zijn nou eenmaal moeilijke discussies. Maar vooropgesteld is het het belangrijkst dat je eerlijk blijft ten op zichte van je paard, en dat is iedereen wel eens niet.
Puntjes spronkelen is echt neit zo makkelijk, en winstpunten komen je echt niet tegemoet, je moet echt goed rijden zelfs in de B voor een winspuntje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:22

Ook in de B moet je rijden voor een WP ja. Maar hoe hoger je komt, hoe strenger de jury. En niet de jury alleen, ook de omgeving. Maar dat mag ook wel, hoe hoger hoe moeilijker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:43

_Sammie_ schreef:
Maar om alles over 1 kam te scheren is ook niet eerlijk.
Als ik zelf eerlijk ben en ik kan uit een kiezen tussen iemand die B rijdt of iemand die ZZ rijdt, dat ik dan toch echt voor de ZZ instructeur ga. (als je er verder niks over weet)
Dit zijn nou eenmaal moeilijke discussies. Maar vooropgesteld is het het belangrijkst dat je eerlijk blijft ten op zichte van je paard, en dat is iedereen wel eens niet.
Puntjes spronkelen is echt neit zo makkelijk, en winstpunten komen je echt niet tegemoet, je moet echt goed rijden zelfs in de B voor een winspuntje.

waar scheer ik alles over 1 kam dan Verward
iemand die Z rijd kan dat gevoel hebben, iemand die B rijd ook

als ik zelf voor die keuze stond dan had ik dus niet perse voor de Z ruiter gekozen maar bij beide een proefles genomen en daaruit mijn keuze gemaakt Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:49

Tja, als je geen vertrouwen hebt in wat je instructeur zegt (of die nu B rijdt of GP of boscrosst), dan moet je daar ook niet lessen, is mijn mening.
Ik betaal mijn instructeur een kapitaal bedragje per uur, omdat ik denk dat die man "de wijsheid in pacht heeft". Natuurlijk neem ik meer aan van mijn instructeur dan van een onbekende Bokker! (waarvan altijd een groot deel van de mensen die commentaar levert op een of andere manier 13 is en net een eigen pony heeft, of al 4 jaar in de B klungelt, of wat dan ook... ) Je kiest je instructeur omdat je vertrouwen hebt in diens oordeel, dan moet je niet met alle winden mee gaan waaien...

Ik weet deels over welk topic dit gaat (althans de ZZ amazone als instructrice Knipoog ) en ik meen me te herinneren dat deze amazone ook uit een dal kwam met een andere instructeur en nu pas iets aan het opbouwen is. Persoonlijk zou ik de foto's dan niet plaatsen Bloos maar ik vind het altijd wel straf dat heel Bokt gelijk de nieuwe instructrice affikt. Niemand heeft dat lesgeven gezien, niemand weet of de instructrice iets werkelijk gezegd heeft of dat TS dat verkeerd begrepen heeft of gewoon verkeerd uitvoert.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:54

Citaat:
Kijk en dat is dus niet waar! Iemand die L-niveau rijdt, moet eigelijk hetzelfde rijden als iemand die Z-niveau rijdt. Als het meisje mijn paard reed kon ze er ook mee appuyeren, wissels mee springen ze kon er zelfs ook een pirhouette mee draaien. Omdat de basis overal hetzelfde is en daar draait het om! Als er een Z ruiter op klimt die alleen maar loopt te trekken dat springt mijn beest niet eens in galop aan! (ja of er moet flink geschopt worden) Natuurlijk heeft iedereen een eigen stijl, maar de manier waarop moet altijd wel ongeveer hetzelfde zijn! Dit is natuurlijk een utopie, maar het zou mooi zijn!

Ik snap wat je bedoelt maar ik ben het niet geheel met je eens. Ik denk dat jouw reactie (hierboven) op een eerdere reactie gestoeld is op iets dat óf ik verkeerd/onduidelijk heb geschreven, of jíj verkeerd hebt opgevat.
L-ruiters springen ook gerust met mijn ZZ opgeleide paard een wissel (hey, ga eens van hand veranderen…heb je je buitenbeen duidelijk genoeg op zijn plek liggen? Ja? doe nou dat been eens naar voren en je andere been naar achteren…voila…een wissel), toveren er, na een snelle uitleg van mij een keurige keertwending om de achterhand uit (overigens laat ik een gemiddelde L-ruiter echt geen pirouette (zonder ‘h’ schrijf je dat) met mijn paard rijden maar dat is ieders keuze) maar zijn niet ermee bezig op een manier zoals een Z ruiter dat zou doen.
Een L-ruiter is een L-ruiter en daarmee klaar. Die kunnen een paard redelijk laten galopperen, weten amper nog wat verzameling inhoudt en kunnen leuk een pasje wijken. Om het zo maar even te omschrijven. Leuk om zo n iemand eens op een Z paard te zetten, ze wat hulpen te leren zodat het volleerde Zpaard keurig zijn kunstje uitvoert. Of die L-ruiter echt met training bezig is op Z-niveau…nou nee, ben ik totaal niet van mening.
Wel kun je je afvragen wat je wenst voor het paard natuurlijk!

De Zruiter gaat er inderdaad lekker mee aan het werk. De Zruiter rijdt immers zelf Z en heeft een Zpaard onder zijn/haar kont dus gaat daarmee aan het werk. Tja…logisch dat je daar dan ook wel wat van merkt als je er erna zelf weer opstapt. En omdat ieders rijstijl toch wel verschillend is, als je paard hierop reageert, dan merk je het verschil. Kun je natuurlijk bij jezelf te raden gaan welke rijstijl uiteindelijk ‘de betere’ is en moet je ook weer gaan afvragen wie bepaalt dat welke rijstijl de beste is: hoe maak je dat meetbaar?

Mijn ZZ licht paard loopt zo gerust eens een uurtje in een manegeles mee te sjouwen met zijn hoofd halfhoog…en ik heb maar één eis: de betreffende manegeruiter moet stil zijn in handen en zit. Mijn paard vindt het allemachtig prachtig om te doen (kan lekker op zijn manier de boel in de zeik nemen) en ik stap de dag erop er zó zonder problemen weer op en tuf er zo mee weg. Tja…ligt dat dan aan het feit dat er iemand zat mee te liften met stille zit en hand, ligt dat eraan dat mijn paard zo makkelijk en soep is, ligt dat eraan dat ik dan zogenaamd een topruiter zou zijn en elk paard naar mijn hand krijg?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:54

jasmijn78 schreef:
Effy schreef:
Wie zegt dat iemand die niet op wedstrijd uitkomt per definitie ook niet alle fases van africhting doorloopt?

LEES dan alsjeblief mijn reactie nog eens beter door! Ik stelde:

Niet iedere hoog geklasserde ruiter is een goede instructeur, maar bijna alle goede instructeurs hebben wel op hoog niveau gereden is mijn ervaring.

Lees: bijna en lees: is mijn ervaring. Bovendien heb ik ook gesteld dat ik (lees: IK) het belangerijk vind dat een instructeur mij ook met mijn wedstrijden kan begeleiden, en daarvoor vind ik dat hij dan zelf ook over wedstrijdervaring moet beschikken.

Als je mij persoonlijk quote en er vervolgens jouw mening op loslaat, waarom mag ik dan niet hetzelfde terug doen zonder versleten te worden voor iemand die niet kan lezen? Zo gaat dat in discussies, je probeert je mening uit te leggen. Jij probeert mij de jouwe uit te leggen, en ik op mijn beurt de mijne. Wat gij niet wil dat u geschied... En anders had je niet persoonlijk moeten quoten maar gewoon je mening moeten uiten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:58

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle elle-lange-verhalen heb gelezen, maar toch wel het grootste deel.

Tuurlijk zullen mensen die Z rijden meer ervaring hebben en misschien ook wel meer kunde, zeker wanneer dit met meerdere paarden is bereikt.
Nou had ik pas voor 2 weken een instructrice (die van mij was met vakantie) die ook Z2 heeft gereden met meerdere paarden en die vrouw is eind 40. Wat krijg ik voor een les: de hele les is die muts bezig om een paard 'aan de teugel' (ik heb het over de hals-hoofd-houding en NIET over de werkelijke definitie van de term) te laten lopen. Terwijl het een paard was dat behoorlijk vast zat in de rug. (rijd tijdelijk manegepaarden om na een stop van ruim 1 jaar straks zo goed mogelijk met mijn eigen 3,5 jarige te kunnen beginnen) Het paard wou niet ontspannen (gek he?!) en maar doorhameren over dat aan de teugel lopen. En zo heb ik er helaas meer gehad.

Welke manegeruiter weet nou dat een paard op de buitenteugel gereden moet worden? Bijna geen! En dat is wel schandalig vind ik en wel aan de instructeurs/trices te wijden. Ook de kennis over passend harnachement is vaak nihiel en op veel maneges worden paarden die uit pijn in protest gaan gewoon uitgemaakt voor r*tbok! Welke manegeruiter weet dat je niet moet spelen met je teugels om een paard aan de teugel te krijgen? Welke manegeruiter weet dat 'aan de teugel' eigenlijk helemaal niks met de houding van het paardenhoofd te maken heeft en wie weet dat dat eigenlijk nagevelijkheid is?
Het probleem is: een manegeruiters (niet denigrerend bedoeld) krijgt vaak niet goed les, maar rijd al jaren, waardoor je denkt al goed te kunnen rijden (dacht ik ook!). Dan gaan ze rijden op een verzorg-/lease-/eigen paard en gaan op dezelfde wijze verder, vaak omdat ze nog niet eens weten dat het fout is!
Ik wil niet zeggen dat alles aan de instructeurs/trices te wijten is, maar ik denk dat de basiskennis die ruiters krijgen vaak veel te weinig is en niks te maken heeft met de grondbeginselen van de dressuur: een paard dat vanuit ontspanning en goed van achter naar voor wordt gereden. Daarnaast weten veel manegeruiters niet wat rechtrichten is en hebben ze ook geen kennis over natuurlijk en rijkunstig evenwicht.
Nou ligt het ook heus niet alleen aan de maneges, maar veel ruiters en amazones beginnen wel hier, waardoor maneges hun sporen achterlaten onder de wedstrijdruiters...

Ik wil hierbij niet alles en iedereen over 1 kam scheren, maar dit schrijf ik uit eigen ervaring. Zelf ben ik me er ook pas sinds een klein jaar van bewust (terwijl ik tot toen toch wel 13 jaar heb gereden) dat de methode die mij altijd geleerd is niet de goede is. Ik dacht ook dat mijn verzorgpaard super liep (wou niet niet-aan de teugel lopen) en met een bagger achterhandgebruik en een mega voorbeen... Gelukkig heb ik nou echt kennis gemaakt met de klassieke rijkunst waar ik 100% mijn voorkeur aan geef, maar toch er met een kritische blik naar kijk. Je kan ook niet iedere ruiter er de schuld van geven, want zonder enige kennis kan je ook de kennis (en dus meningen en adviezen) van anderen niet goed bekritiseren en neem je vaak alles aan van diegene die jou een methode als eerste heeft uitgelegd...

Edit1: oeps... had niet door dat het ZO'N lang verhaal geworden was... Slapen
Edit2: nog een lang verhaal, maar wat moet er nu nog uit dan?

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:02

mijn instructie zegt altijd dat er vele wegen leiden naar rome, zij kiest voor de zo paard vriendelijke methode en dus de langere weg. geen hulpteugels geen getrek, gepluk, geschop. ze is zelf met 2 paarden in het Z gekomen en met de 3de is ze onderweg. we rijden nu samen in het L2 en het is een keer gebeurt dat ik hoger eindigde als haar. hihihi. haar methode werkt bij mij en mijn paard, ze heeft de eerste fase van de orun gedaan maar zegt dat je lesgeven moet leren doormiddel van ervaring opdoen. ze vind het veel belangrijker dat je een paard recht,los door de lijf, over de rug, en in de juiste aanleuning hebt, dan dat je je paard dwingt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:04

Persoonlijk vind ik iemand die iets goed en duidelijk uit kan leggen belangrijker, dan iemand die hoog in de sport zit, maar niets over kan brengen.

Zo ken ik iemand die grand prix gereden heeft, maar absoluut geen les kan geven, alleen op het plaatje aanwijzigingen geeft en niet aan de basis werkt. Ja, maar die heeft dus wel grand prix gereden.

Ik ken ook iemand die niet zo hoog start in de dressuur, maar het wel heel helder en duidelijk uit kan leggen. Zij werkt heel sterk aan de basis en vanuit daar ga je verder.

Ik heb 10x liever les van de 2e instructrice, dan van die eerste. Het gaat denk ik ook vooral om rij-ervaring (en niet zozeer om wedstrijdervaring) in combinatie met goed kunnen verwoorden wat de bedoeling is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:15

Judje schreef:
Nou had ik pas voor 2 weken een instructrice (die van mij was met vakantie) die ook Z2 heeft gereden met meerdere paarden en die vrouw is eind 40. Wat krijg ik voor een les: de hele les is die muts bezig om een paard 'aan de teugel'

Wellicht kan ze dan beter rijden dan lesgeven? Maargoed; ik denk dat iedereen wel voorbeelden kan noemen van slechte instructeurs. Als die reacties bij elkaar genomen zal de waarheid wel in het midden liggen. Een goede instructeur is moeilijk te vinden en daarbij zijn veel ruiters verschrikkelijk eigenwijs en overschatten zichzelf.

Je kan natuurlijk tot in den treuren analyseren wat een goede instructeur moet weten, zeggen, doen etc. Maar met een goede instructeur alleen ben je er niet. De rest van de week moet je het zelf doen, je moet wat aan willen nemen, durven experimenteren, doorzetten, incasseren noem maar op. Eigenlijk moet je beinvloedbaar genoeg zijn om wat aan te willen nemen van een ander en eigenwijs genoeg om zelf te experimenteren en je weg te vinden.