Wanneer paard op de voorhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Wanneer paard op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:19

Het ligt er ook wel aan hoe oud je paard is en hoe ver is zijn africhtig. Een jong paard dat net onder het zadel is, daar kan je niet van verwachten dat ze bergop gaan. Een vereden paard dat niet eens zijn neus naar beneden wil brengen, ook niet.Dus aan de hand van de foto's kan je niet echt zeggen of het nu verkeerd is wat je ziet, omdat je de graad van africhting niet weet. Het schimmeltje in galop vind ik dan nog het slechtste lopen. Maar ook dat is natuurlijk een moment opname.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:28

dankje Lachen
Maar je hebt in galop toch altijd een pas dat hij zo loopt?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:33

Is wel een goed topic dit!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:34

De vraag van TS is hoe je ziet of een paard op de voorhand gaat.

Dat er invloed is van de mate van scholing, manier van rijden en leeftijd dat is juist.

Maar onafhankelijk daarvan zie je aan het gaan van een paard of het op de voorhand gaat of niet.

Dat is ALLEEN een kwestie van WAARNEMEN, dus ZIEN. Waardoor het komt, dit beinvloed wordt en hoe je dingen kan verbeteren is een ander verhaal.

Je geeft op basis van de foto's GEEN OORDEEL (beoordeling) over GOED of FOUT.

Over de graad van africhting van een paard, maar ook de ruiter hoeft een combinatie alleen maar in stap voorbij te komen om dat bij wijze van spreken te herkennen.

Op de meeste foto's die passeren is het mogelijk om naast het constateren ook te beoordelen, waardoor dingen goed of fout gaan en hoe je ze zou kunnen oplossen.

Het is alleen veel praktischer om een paard, een ruiter of een combinatie IRL te zien en te begeleiden. Dat werkt veel effectiever en efficienter. Met alleen wat tips en trucs los je de meeste problemen niet op. Als je wat beter rijdt, kan dat wel effect hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:35

Ook hier weer...loopt hij Z dan is het echt HEEL slecht, maar loopt hij B en is hij 4 jaar en nog niet zo lang onder het zadel, is het een ander verhaal. Ook niet goed, maar zal niet zo zwaar worden afgestraft in een proef.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:41

Ladygiroc schreef:
Maar je hebt in galop toch altijd een pas dat hij zo loopt?

Dit is een heel leuk paard.
Alleen de manier waarop het paard op dat moment gaat en gereden wordt, is geen schoolvoorbeeld van een goede galop. Dus even los van op de voorhand, in horizontaal evenwicht of verzameld rijden.
Deze foto is geen kwestie van een ongelukkig moment dat door de fotograaf gekozen is, het ziet er gewoon slecht uit op dat moment. De foto voldoet aan het verzoek van TS en voldoet aan de vraag van TS. In dat opzicht is er niets mis mee.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:11

Ik geef geen OORDEEL maar alleen een WEERGAVE van wat ik op de volgende foto zie.
Het is dus geen BEOORDELING.

Afbeelding

Het paard gaat:
- niet in stap, niet in draf
- in galop
- een galop zoals hier gereden wordt, verloopt normaal volgens het patroon:
1/. zweefmoment: geen ondersteuning
2/. RA op de grond: unipedale ondersteuning; één been RA ondersteunt ( je hoort hoefslag1)
3/. RA en de rechter diagonaal (LA-RV) op de grond; tripedale ondersteuning, 3 benen ondersteunen, t.w achterbeen en diagonaal paar (je hoort hoefslag2)
4/. RA van de grond, rechter diagonaal (LA-RV) op de grond, dragend, 2 benen ondersteunen diagonaalsgewijs, diagonale ondersteuning, diagonaal paar (dit hoor je niet)
5/. LV en de rechterdiagonaal (LA-RV) op de grond, dragend, tripedale ondersteuning, 3 benen ondersteunen, t.w. diagonaal paar en voorbeen (je hoort hoefslag3)
6/. de rechterdiagonaal (LA-RV) wordt opgetild, dus van de grond, geen ondersteuning door diagonaal, het LV ondersteunt; één been LV aan de grond (dit hoor je niet)

Wat ZIE je op dit moment op dit plaatje:
1/. RA is van de grond (meest ver)
2/. van de rechterdiagonaal (LA-RV) draagt alleen RA, LV is al van de grond (toon omlaag en lager dan RA)
3/. RV steunt op de grond, kijk naar de kogel RV en het doorzakken van het uitgestrekte RV been
4/. de rechterdiagonaal (LA-RV) gaat van de grond, LV op de grond
5/. aan de grond is een lateraal benenpaar (LA-LV), waarbij het meeste gewicht op LV komt en het overige gewicht op LA. (zie de koot doorzakking LV). Het paard wordt éénzijdig van het paardenlijf in de galop ondersteund.

Je ZIET:
1/. Het paard zou in een linker galop moeten gaan.
2/. De bewegingsafwikkeling in galop klopt niet.
3/. De gang is op dit moment onzuiver.
4/. LA vertrekt te laat van de grond, of RV vertrekt te vroeg van de grond
5/. bij de afwikkeling van de rechterdiagonaal (LA-RV) naar LV been is RV zonder sprong en LA met gestrekt achterbeen vanuit ondersteunend naar stuwend

Ruiter:
1/. kuiten naar binnen gedraaid, weinig effectief
2/. de zit werkt op dit moment nauwelijks in
3/. de handen doen het werk, heel sterk opvangen, m.n rechterhand waarbij de elleboog netjes op de plaats blijft en de teugelspanning links flink wordt onderhouden (opvangen?) door de hand naar binnen te draaien.

Paard:
1/. de hals kan hier niet vrij gebruikt worden (evenwicht)
2/. de nek kan niet vrij gebruikt worden
3/. de hals knikt in
4/. de neus komt achter de loodlijn
5/. de keelgang is gesloten
6/. de onderkaak is niet los
7/. is gespannen
8/. heeft nauwelijks galopsprong

Wil je op dit zien een BEOORDELING geven, dan:
1/. Als dit een B proef is, dan is dit verkeerd.
2/. Als dit een Z proef is, dan is dit verkeerd.

In de praktijk houdt je daarbij rekening met:
1/. gaat het paard onzuiver
2/. de omstandigeheden
3/. is dit een fundamentele fout of een incidentele fout ?
4/. je houdt rekening met de mate van africhting (paard en ruiter).

Het paard gaat op dit moment op de voorhand.
De galop is niet in horizontaal evenwicht of verzameld, maar op de voorhand.
Daarbij is de galop op dit specifieke moment onzuiver.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:12

Correctie:

Ruiter:

3/. de handen doen het werk, heel sterk opvangen, m.n de linkerhand van de ruiter waarbij de elleboog netjes op de plaats blijft en de teugelspanning links flink wordt onderhouden (opvangen?) door de hand naar binnen te draaien.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:26

Alsjeblieft Goofy! Het is een lap tekst, maar wel een heel intressante lap tekst Haha! Wat ontzettend breed uitgelegd, hier moet de TS wat mee kunnen, super van je!

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:34

maak vanuit stap een dribbeltje naar de draf,achterhand beweegt als eerst

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:37

lindaroxy schreef:
maak vanuit stap een dribbeltje naar de draf,achterhand beweegt als eerst

? Wat wil je daar mee zeggen?

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:56

zorgen dat de achterbenen als eerst bewegen als je aandraaft zo niet klein tikje bij geven dan kan het paard zichzelf dragen Knipoog geleerd van johan hamminga Knipoog maar goed daar gaat het eigenlijk halemaal niet over, Dromen
Laatst bijgewerkt door dinky100 op 01-11-07 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:03

Leuk paard !
Er is een andere mogelijkheid.

De foto maakt het onderscheid tussen beide achterbenen moeilijk om te zien. Je kan de achterbenen verwisselen. Als LA en RA hierboven ten onrechte verwisseld zijn omdat deze in de foto over elkaar heen komen en moeilijk te onderscheiden zijn, dan wordt wat je ziet anders .....

Afbeelding

Het paard gaat:
- niet in stap, niet in draf
- in galop
- een galop zoals hier gereden wordt, verloopt normaal volgens het patroon:
1/. zweefmoment: geen ondersteuning
2/. RA op de grond: unipedale ondersteuning; één been RA ondersteunt ( je hoort hoefslag1)
3/. RA en de rechter diagonaal (LA-RV) op de grond; tripedale ondersteuning, 3 benen ondersteunen, t.w achterbeen en diagonaal paar (je hoort hoefslag2)
4/. RA van de grond, rechter diagonaal (LA-RV) op de grond, dragend, 2 benen ondersteunen diagonaalsgewijs, diagonale ondersteuning, diagonaal paar (dit hoor je niet)
5/. LV en de rechterdiagonaal (LA-RV) op de grond, dragend, tripedale ondersteuning, 3 benen ondersteunen, t.w. diagonaal paar en voorbeen (je hoort hoefslag3)
6/. de rechterdiagonaal (LA-RV) wordt opgetild, dus van de grond, geen ondersteuning door diagonaal, het LV ondersteunt; één been LV aan de grond (dit hoor je niet)

Wat ZIE je op dit moment op dit plaatje:
1/. RA is op de grond (meest ver)
2/. de rechterdiagonaal (LA-RV) is volledig van de grond, RV is net van de grond (toon omlaag) en LA is al verder van de grond (toon omlaag), LA is verder in de afwikkeling van de beweging dan RV.
3/. LV steunt op de grond, kijk naar de kogel LV en het doorzakken van het uitgestrekte LV been
4/. de linkerdiagonaal (RA-LV) is op de grond, LV volledig gestrekt draagt het meeste gewicht, RA draagt minder en begint met stuwen.
5/. aan de grond is het linker diagonale benenpaar (RA-LV), waarbij het meeste gewicht op LV komt en het overige gewicht op RA. (zie de koot doorzakking LV). Het paard wordt diagonaal onder het paardenlijf in de galop ondersteund.

Het paard:
1/. ondersteunt op de linkerdiagonaal (LV-RA) de galop
2/. linkerdiagonaal: LV draagt op de diagonaal het meeste gewicht, RA minder (zie kootstanden diagonaal benenpaar)
3/. rechterdiagonaal: LA-RV is verbroken (dat hoort)
4/. LA is langer van de grond af dan RV (dat hoort)
5/. in de ondersteuningsfase van de linkerdiagonaal (RA-LV) is LA onderweg voor de volgende tripedale ondersteuning (volgende moment is: 3 benen onder de massa; RA-LV en LA)

Ruiter:
1/. kuiten naar binnen gedraaid, weinig effectief
2/. de zit werkt op dit moment nauwelijks in
3/. de handen doen het werk, heel sterk opvangen, m.n rechterhand waarbij de elleboog netjes op de plaats blijft en de teugelspanning links flink wordt onderhouden (opvangen?) door de hand naar binnen te draaien.

Paard:
1/. de hals kan hier niet vrij gebruikt worden (evenwicht)
2/. de nek kan niet vrij gebruikt worden
3/. de hals knikt in
4/. de neus komt achter de loodlijn
5/. de keelgang is gesloten
6/. de onderkaak is niet los
7/. is gespannen
8/. heeft nauwelijks galopsprong

Wil je op dit zien een BEOORDELING geven, dan:
1/. Als dit een B proef is, dan is dit slordig
2/. Als dit een Z proef is, dan is dit slecht.

In de praktijk houdt je daarbij rekening met:
1/. gaat het paard onzuiver
2/. de omstandigeheden
3/. is dit een fundamentele fout of een incidentele fout ?
4/. je houdt rekening met de mate van africhting (paard en ruiter).

In het eerdere overzicht staan wat foutjes. Excuus daarvoor, het gaat tussen de bedrijven door....

Het paard gaat op de voorhand.
De galop gaat niet in horizontaal evenwicht of verzameld.
De galop heeft nauwelijks sprong.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-11-07 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:09

ik heb heir even 2 `foto`s uit de oude doos gepakt, en benieuwd of dat ik het goed begrepen heb met Lekker op de voorhand lopen. sorry heb het nog niet helemaal door.
draf, de achtebenen mogen volgens mij meer eronder.
Afbeelding
dit is z`n soort gelijk foto als dat schimmeltje.
Afbeelding

Als ik het helemaal mis heb sorry dan ga ik het nog een keer lezen, ik heb nog vraagtekens haha

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:13

Ik vind het jammer dat de foto\'s het bij mij niet doen. Zoals al eerder wordt gezegd, als je een paard ziet lopen, kijk ik meestal of er van achter naar voor een stijgende lijn te zien is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:26

Die bovenste foto van die schimmel is niet in draf. Kijk maar naar de beenzetting.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:35

hoe bedoel je is niet in draf? bedoel je die van mij, jah toch, sorry

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:16

Afbeelding
Verschillende draf momenten, geen 1 zoals die op jouw foto

Afbeelding
2e fase van de galop

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:22

4e fase galop zoals op jouw plaatje Qimm zou je eventueel ook op de voorhand kunnen noemen, het gaat in een dalende lijn.
Ik denk dat dat 'er is zo'n punt in de galop' is wat de TS op pagina 1 bedoelde....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:24

Jikke_love schreef:
Zoals al eerder wordt gezegd, als je een paard ziet lopen, kijk ik meestal of er van achter naar voor een stijgende lijn te zien is.

De hamvraag is naar waar je naar kijkt. Waar en hoe kijk je naar die denkbeeldige lijn van achter naar voren? Is dat in de bovenlijn van kruis naar schoft of kijk je vanuit een ander punt van achter naar voren ?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:35

SANEX schreef:
4e fase galop zoals op jouw plaatje Qimm zou je eventueel ook op de voorhand kunnen noemen, het gaat in een dalende lijn.
Ik denk dat dat 'er is zo'n punt in de galop' is wat de TS op pagina 1 bedoelde....

Ja dat is ook zo, maar het gaat me over de bovenste foto van de schimmel van GAM. Dat is IMO toch geen draf moment?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 08:42

Ja precies, Die 4e fase in galop bedoelde ik.
Goofy44; heel erg duidelijk uitgelegt. Ben ook wel blij dat je juist mijn schimmel eruit gepakt hebt, zo kan ik het me iets beter voorstellen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 08:43

Maar mijn schimmel komt toch aardig overeen met fase 4? of ik nog blond

Het is trouwens bij mijn schimmel het LA dat op de grond staat.
Heb nog even in mijn profiel gekeken maar hij loopt overal wel op de voorhand Huilen

Het is geen excuus maar heeft de leeftijd en africhtingsgraad er nu wel of niet mee te maken?

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:09

@qimm. zoals ik naar jou draf fases kijkn kan ik er idd niks uithalen wat met elkaar te vergelijken is. dat is wel grappig en vaag heb altijd gedacht dat het een draf foto was.

maar waar het uiteindelijk over ging in deze topic is loopt deze pony nu op de voorhand, ik heb het idee dat dit wel meevalt, maar dat kan aan mij liggen. ik hoop dat je jullie me kunnen helpen met deze vraagtekens.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:25

GAM schreef:

Foto 1 en foto 2 zijn voorbeelden van het gaan op de voorhand.