Briesen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Briesen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:53

Judje schreef:
Mijn vorige verzorgmerrie (Oldenburger) deed dit ook, maar dan voornamelijk in galop. Mijn instructrice dacht dat ze het lekker vond om aan het werk te zijn, want het ging ook altijd echt in de takt van de galop.

Ik heb wel eens gelezen dat een paard per galoppas maar 1x adem kan halen. Dat ritme is dus wel logisch Tong uitsteken.
Ook ik hoor altijd dat briesen een teken van ontspanning is. Maar als het gepaard gaat met het nodige trekwerk zou ik gewoon wat meer been geven en vooral niet terugtrekken. Meteen flink aan het werk zetten, zodat ze weet dat ze weer iets serieus moet doen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:53

Ik denk dat het ook een teken van ontspanning en lekker aant werk zijn is. Mijn ha (jaja, ook zo een Haha! ) begint ook direct te briesen als hij net die laatste cm loslaat en zich ontspant.
Een fijne bevestiging dat je goed bezig bent.

Ik denk trowuens dat wanneer een paard in het ritme van de galop briest het niet direct iets met ontspanning etc te maken heeft (niet dat hij dan niet ontspannen loopt), maar dat dit meer algemeen met de ademhaling te maken heeft.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:49

Volgens mij worden er hier 2 soorten 'briesjes' door elkaar gehaald...

De briesjes bij ontspanning gaan met elke pas, dat is gewoon een soort snurkend briesje.
Als ik het verhaal van de TS lees heb ik het idee dat zij een harde bries bedoeld, net alsof een paard water in z'n neus krijgt bijvoorbeeld en dan als gevolg hard gaat briesen..

Of heb ik gewoon als enige dit beeld voor me? Haha!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:52

Het paardje waar ik op rij doet t ook altijd in de galop.

Zodra ik ga aan galoperen komt er een gebries en een hoop getrek om mij uit balans te krijgen en vervolgens onder me vandaan te kunnen lopen.

Ik ben hier inmiddels op voorbereid en zodra ik ga aangaloperen ga ik iets verder en steviger in het zadel zitten en zodra ze begint te briezen mn handen wat meer op druk en een por met mn been.
Dan houdt t vanzelf op.. maar ze doet het al 3 jaar elke dag en het zal ook nooit meer overgaan, je moet er alleen mee leren om weten te gaan en er achter komen waarom ze het doet.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:23

onze pony doet et ook.. maar als ej dan gewoon zorgt dat ze j eniet naar voren trekt..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:28

Ja dat "gewoon zorgen dat ze je niet naar voren trekt" valt irl dus even flink tegen! Ik help mijn vriendin wel vaker tijdens het rijden en zeg dat dan ook tegen haar. Laatst moest ik de pony zelf rijden omdat zij er niet was en heb ik aan den lijve ondervonden dat dit dus echt flink tegenvalt!

Het zijn inderdaad niet die briesjes bij iedere pas, die zijn normaalgesproken zacht, ritmisch en zonder getrek.
Het is echt zoals Evy zegt.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:28

Mijn verzorgpaard doet het vaak tijdens het buitenrijen Ja En dan ook echt héél uitgebreid.
Laatst keken mensen ons zelfs na Bloos Hij bromt/knort? eerst en dan briest ie heel uitgebreid ..
Meestal doet ie dat als ie' een lang teugeltje heeft. Lachen Ik ga er dus maar vanuit dat het allemaal
goed zit ?

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:14

mij werd verteld dat ze goed bij de les zijn, en ontspannen

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:11

ja dat is mij ook verteld maar ik merkte echt dat mijn paard het deed als we moeilijke dingen gingen doen.. een beetje om eronder uit te komen had ik het idee.. want dan gooide hij nét dat neusje eruit en was het dus een stuk makkelijker om te lopen.. gewoon aan het werk houden en niet teveel van aantrekken was de tip die ik meekreeg..

het jonge paard wat ik nu rij doet het ook maar dat is echt vanuit de ontspanning.. zodra ze lekker gaat ontspannen dan komt er wel eens een briesje vanaf Lachen