vertrouwen en controle compleet kwijt*help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: vertrouwen en controle compleet kwijt*help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:57

Handwerk en ed??
Longeren bedoel je? ik heb het eigenlijk over freestyle en grondwerk, dus meer respect en vertrouwen gaan krijgen voor elkaar.
En op welke manier longeer je, met een doel of gewoon om hem moe te maken??

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:19

met een doel, en freestyle doe ik niet omdat ik daar geen ervaring mee heb, en ik dat dus ook niet verkeerd doe.
Wat ik met handwerk bedoel ik braaf meelopen, stoppen op prr, harder als ik harder ga, wijken voor mij ed

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:47

even een goede fysio of osteopaat naar je paard laten kijken om medische redenen uit te sluiten. Voorlopig helemaal geen krachtvoer. Goed hooi en een summerfit koek voor de vitaminen is voldoende.
Sterker dan je haflinger wordt je nooit, maar wel slimmer. En veel haflingers hebben van die uitprobeerperiodes. Samen met je instructeur kom je er vast wel uit. Want die kan zien wat er precies gebeurt. Succes.
Mijn haf is niet geschoren, maar heeft af en toe ook van die buien. Terwijl ze M dressuur loopt, heeft ze weinig nodig om volledig uit haar dak te gaan soms.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:54

@Janouk: Dank je voor je reactie! Maar ik hou haar toch op een handje voer per dag, anders vind ik het gewoon zielig als de rest wel krijgt en zij niet. Ze kreeg normaal een heel per dag, dus het is al aardig wat minder Knipoog
Ik weet ook dat het uitproberen kan zijn, maar ze heeft het nog nooit zo gedaan, daarom twijfel ik daaraan.
Mocht het met les niet lukken laat ik inderdaad een fysio komen, werkt dat ook niet zet ik haar een weekje op van Baalen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:27

knabbelgirl schreef:
mariska32 schreef:
ik ken een ijslander die het zelfde deed.
is jouw haf helemaal geschoren?
bij die pony bleek dat het deel onder het zadel irritatie gaf,het haar word stug en stoppelig en bij het minste kwam het tegen de richting in de huid te drukken.
het probleem was over toen ze voortaan het zadeldeel niet meeschoren.
voor nu? ja lastig,goed op je dek letten ver naar voren opzadelen en je zadel dan naar achteren trekken en hopen dat het haar snel terug groeid Clown

Ik heb onde het zadel een gelpad laten liggen

ja,en?
dat veranderd niets aan het stoppel effect!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:14

doe ff rustig ajb. Ik weet zeker dat dit nik met het zadel is. want ook zonder zadel doet zij dit

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:40

Ik zou het ook iets meer tijd geven, er zijn de laatste maand voor kate een aantal dingen verandert die allemaal in haar "nadeel" werken.
Ze is geschoren, het weer is kouder geworden, je bent vorige week een week naar salou geweest en toen heb ik dr wel geknuffelt en een keer gereden maar echt gewerkt heeft ze ook weer niet Knipoog . Daarnaast komen loopt iedereen vroeg of laat wel tegen een dipje aan. Ik zou ook proberen niet te "bevooroordeelt" op je pony te stappen als je van te voren al gaat verwachten dat het deze keer niet goed gaat voelt katie dat aan en je reageert ook uit machteloosheid niet zoals je wilt waardoor katie helemaal niet meer meewerkt en dat werkt allemaal in een neerwaarste spiraal waardoor je de keer daarna weer met een slecht gevoel opstapt
Totdat je weer privé les hebt zou ik allemaal dingen gaan doen die je leuk vind (zoals het oefenparcourtje vandaag Haha! ) en katie ook zodat je iig niet van die tegenvallers hebt . Ik weet uit ervaring dat even lekker ontspannen vaak een stuk beter gaat dan zo gedwongen dressuur rijden!
Veel plezier in ieder geval en ik denk zeker dat het weer goed komt Haha! .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:35

knabbelgirl schreef:
doe ff rustig ajb. Ik weet zeker dat dit nik met het zadel is. want ook zonder zadel doet zij dit

ik WAS ook rustig,nu iets minder.
ik heb het niet over het zadel zelf!!!!!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:41

nee maar wel over het stoppeleffect onder het zadel. Als ik zeg dat dat het niet is, neem dan maar aan dat dat het niet is. Einde discussie

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:45

hey em, Balen dat het minder gaat met katie...

Je zei dat ze helemaal is nagekeken door de DA, ik weet niet of deze ook haar gebit heeft nagekeken? Anders misschien een idee om een paardentandarts eens te laten kijken? Wie weet heeft ze wel last van wolfskiesjes of haken op haar tanden...?

Hopelijk vind je snel de oorzaak, zodat je ook verder kunt met het oplossen van het probleem!

Succes

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:48

tanden zijn ook resent nog nagekeken helaas/gelukkig.
Nu moet ik wel zeggen dat ze gisteren wat braver was. Nog wel super heet maar beter te sturen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:41

wat naar voor je dat je dit meemaakt!
maar ik kom je steunen, heb zo'n merrie die ineens na een maand of twee dat ik ze had het schitterende idee had om telkens met mij op de loop te gaan, heel leuk hoor Tong uitsteken
Maar met mijn begeleiders heb ik met het juiste grondwerk haar respect terug gewonnen, ik had blijkbaar onbewust mijn leiderschap verloren en zij vond het dan ook niet geod dat ik met haar werkte, ik was haar niet echt waard, nu dat ik mijn leiderschap terug heb, en zij weet dat ik haar met respect behandel, haar bescherm en haar kuddeleider ben doet ze alles voor me. Een paard stelt je vaak vragen die je onbewust dikwijls verkeerd beantwoord. Daar je zegt dat het met het scheren is begonnen kan het zijn dat ze toen van alles aan je vroeg en je per ongeluk negatief hebt beantwoord.
Verdiep je daarom zoveel mogelijk in de paardenpsychologie en probeer zoveel mogelijk te communiceren met je paard op een wijze dat hij of zij begrijpt!
Een goed passend zadel is inderdaad noodzakelijk, rijd je engels of western? want dikwijls ligt het zadel te veel naar voren, en komen de schouders vast te zitten (mijn paardje had dit ook). Het zadel lijkt dan wel te passen maar drukt toch op de spieren, spijtig genoeg is dit in de traditionele rijkunst nog niet bekend en liggen de zadels vaak te veel op de voorhand. Je paard zijn motor zit in de achterhand, en kan dus best je gewicht op die achterhand dragen, zo komen ook de schouders vrij die dan weer soepeler worden.
hopelijk heb je hier wat aan, en komt alles weer goed tussen jullie Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:14

Het kan ook de overgang zijn naar de winter, dat is ook wennen.
Verder zou ik het krachtvoer achterwege laten zoals al meerdere keren is genoemd.
Daar gaat ze heus niet dood aan, paarden zijn bikkelhard, en in de natuur krijgen ze ook geen biks e.d.
Als ze maar voldoende water & hooi krijgt is dat genoeg,

Als je aan jezelf twijfelt zou ik toch weer op priveles gaan, dan word er toch meer aandacht aan je besteed
dan in de clubles, succes met dit probleem

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:06

Was even een aantal dagen weg en ben benieuwd of je instructrice al gereden had...
Zag dat je haar voer teruggebracht had...kan me voorstellen dat je haar wel iets wil geven met voertijd hoor...zo ben ik ook Knipoog .Je kunt er ook een appeltje en wat wortels bijdoen dan lijkt het nog wat Haha! .Meer voor ons gevoel dan Tong uitsteken
Mijn ijslanders krijgen bij hun handje voer ook een 3 kwart schep zemelen en 3 kwart schep bietenpulp.
Toch een lekkere halve emmer vol Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:46

ik zal vanavond verslag van de les doen en op de reactie's ingaan Ja

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:55

idd kijken naar het voer!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:55

misschien ook wat meer beweging geven!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:56

je hoeft dna niet persee te rijden maar longeren kan ook!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:33

Onze Fries heeft dit ieder najaar en het houdt de hele winter aan.
Ik noem het de winterblues. Het begint vanaf het moment dat ze minder op de wei mag (in verband met vertrappen van de wei). Ze staat de hele dag in een grote paddock (25 x 45) en heeft onbeperkt de beschikking over hooi, due bewegingsvrijheid zat....maar het is geen weide. alleen als de weide droog genoeg is mag ze daar op. Ook het korter worden van de dagen heeft invloed op deze merrie (zoals nu loopt ze nog wel hele dagen op de wei, het is mooi droog nog), want ze heeft nu ook al weer de bokkepruik op.
Wanneer steekt dat de kop op: in het bos...steeds een tandje harder willen en het het liefst vandoor gaan. En in de bak als de oefeningen moeilijker worden (bokken en hard willen).
Ik heb er zelf altijd wel een beetje lol om, omdat het paard zichzelf zo gigantisch in de weg zit.
Het paard is van mijn man en die rijdt er in deze periode ook niet meer op. Gek genoeg doet ze het met mennen niet, dus hij ment wel gewoon. Alleen aan het einde van de winter komen daar ook de problemen in terug.
Ik heb hier geen oplossing voor. Ik rijd haar in die periodes en dat gaat goed, al voel ik wel dat ze een "bommetje" is, ze explodeert niet bij mij. Bij mijn man wel. Dat komt, doordat mijn man een heel andere verstandhouding met haar heeft. Hij is niet kordaat genoeg, vindt haar erg lief en als ze zo doet stapt hij af en geeft haar aan mij over. Niet omdat hij bang is, maar omdat hij haar niet aan wil pakken. Hij kan er niet boos op worden. En aan de andere kant, (en dat is zijn karakter), kan dit ineens omslaan in totale ongeduld vanwege haar gedram en dan wordt hij wel onevenredig boos (echt boos, dus vanuit zijn wanhoop, met alle emotie er bij). Hij heeft dit ook als een klus niet lukt en dan vliegt het gereedschap overal en kan hij zo tegen een muur staan schoppen. Hij weet van zichzelf dat hij deze drift soms kan hebben en dat dat niet eerlijk is voor het paard (hij zou haar in tweeén kunnen schoppen, bij wijze van spreken), dus kiest hij er voor om dan af te stappen en te stoppen, omdat hij anders vanuit zijn eigen onmacht het paard onrecht aan zou doen.
Maar...dit helpt niet echt om in de winter zijn paard te rijden!
Zoals ik al zei: ik rijd haar wel gewoon en dit gaat prima....zij het dat ik wel voel dat het een bommetje is. En misschien zit 'm bij jou daar ook de kneep. Heeft het met de verstandhouding te maken. Onze Fries is zo verschrikkelijk dominant. Echt niet normaal. De paarden van de buren komen bijv. niet in de buurt van het hek als zij daar staat dominant te zijn.
Echter...zij weet dat ik nog dominanter ben. Het is mijn eigen fokproduct, dus als veulen (toen ze ook al zo dominant was) heeft ze vaak genoeg aan het kortste eind getrokken.
Als ik in de winter in het bos rijd met haar en ik ga draven, dan wil ze harder gaan dan dat ik wil. Op dat moment is even terugzitten en een keihard NEE genoeg. Dan zucht ze en ontspant ze. Ga ik stappen en later weer draven, dan herhaalt zich dat weer. Bij mijn man was ze weg geweest...snap je wat ik bedoel?
In de bak is dit hetzelfde. Als ik voel dat ze zich opspant en wil bokken bij het aangalopperen bijv. dan neem ik haar juist terug en gaan we stappen. Ik krijg er een geërgerde zucht voor terug, maar ze legt zich er bij neer, ontspant en ik kan normaal aangalopperen.
Deze tante heeft echter wel door dat het in een dressuurproef anders kan zijn en bokt dan stiekem toch. Ik heb wel eens een dressuurproef gelaten voor wat het was en haar dan toch net zo gerede als thuis...met een verliespunt als gevolg. Maar dat vond ik niet belangrijk.
Het is een paard dat dus erg dominant is en dit in de winter veel meer laat blijken, omdat ze dan in het geheel wat uit haar hum is, want ze voelt zich in haar vrijheid beknot, omdat de weide is afgesloten (denk ik). Iedere dag, als de weide is afgesloten, loopt ze een paar keer naar het hek, kijkt naar de wei en staat met haar voorbeen te stampen. Als ik in de bak loop, gaat ze onmiddellijk bij het hek staan te stampen, loopt heen en weer van mij naar het hek etc..
Kortom...bij jouw paard zou het ook in het karakter kunnen zitten. Andere bitten, hulpteugels, voer....dat helpt allemaal niets.
Als dit bij jouw Haf de oorzaak is, moet je op alle fronten aan de onderlinge verstandhouding blijven werken. Je moet elke dag meerdere statements maken, waaruit blijkt dat jij dominanter bent. In de omgang op stal, tijdens het poetsen, longeren en ook tijdens het rijden. Ik zou zeggen: vraag hulp hierbij. Iemand die ook ziet wat jouw lichaamstaal is. En die je daar bewust van kan maken.
En dan nog een vraagje: hoe oud is de Haf en hoe lang is ze onder het zadel? Daar kan het ook mee te maken hebben. de meeste jonge dieren, hebben allemaal een keer een testperiode...en soms is die heel heftig.
Nou...ik weet niet of dit verhaal op jouw paard van toepassing is, maar wellicht heb je er iets aan.
Blijf in je rijden sowieso verrassend. Als jouw paard denkt dat je wil gaan galopperen en hij maakt aanstalten om er vandoor te gaan...ga dan juist niet galopperen, maar stappen. Wel actief aan het been stappen. Maak niet de fout je benen af te steken van je paard, want dan open je je lichaam als het ware en geef je juist ruimte om er vandoor te gaan. Snap je wat ik bedoel?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:59

Citaat:
Hij kan er niet boos op worden. En aan de andere kant, (en dat is zijn karakter), kan dit ineens omslaan in totale ongeduld vanwege haar gedram en dan wordt hij wel onevenredig boos (echt boos, dus vanuit zijn wanhoop, met alle emotie er bij).

Ik heb hier inderdaad ook last van Ja Mijn merrie is dominant, en ik ook. Zij weet echter wel dat ik de baas ben, maar zo af en toe gaat het toch mis en moet ik gewoon afstappen om onszelf in bescherming te nemen

Citaat:
En dan nog een vraagje: hoe oud is de Haf en hoe lang is ze onder het zadel? Daar kan het ook mee te maken hebben. de meeste jonge dieren, hebben allemaal een keer een testperiode...en soms is die heel heftig.

Mijn merrie is 13 en nu een jaar onder het zadel, ik zei al voor de grap, ze gedraagd zich gewoon als een 3-jarige Knipoog

Citaat:
Nou...ik weet niet of dit verhaal op jouw paard van toepassing is, maar wellicht heb je er iets aan.
Blijf in je rijden sowieso verrassend. Als jouw paard denkt dat je wil gaan galopperen en hij maakt aanstalten om er vandoor te gaan...ga dan juist niet galopperen, maar stappen. Wel actief aan het been stappen. Maak niet de fout je benen af te steken van je paard, want dan open je je lichaam als het ware en geef je juist ruimte om er vandoor te gaan. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind het een enorm duidelijke uitleg. Ik hou inderdaad altijd mijn been eraan en probeer haar ook te verassen. Ik heb buiten inderdaad ook dat ze onder me uit wil, maar zodra ze weet dat het niet mag is het goed, tot de volgende keer.

@Nathaliia: Ik wil mijn paard niet van uitputting kunnen rijden, zij kan gewoon met 1 uur volstaan. Longeren is ook iets wat ik gewoon niet doe, dit ga ik niet verdedigen, dit is iets wat bij haar niet kan en waar ik het geduld en de kennis niet voor heb dit weer op orde te krijgen, omdat ik weet dat dit niet zal gebeuren

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:30

knabbelgirl schreef:
Mijn merrie is 13 en nu een jaar onder het zadel, ik zei al voor de grap, ze gedraagd zich gewoon als een 3-jarige Knipoog

Dan zou het ook de testfase kunnen zijn. Gekke van testfases van paarden die nog niet zo lang aan het werk zijn, is dat deze vrijwel altijd komen met het vallen van de blaadjes.
Als het de testfase is, zul je er even doorheen moeten. Wees streng en consequent, doch wel rechtvaardig en eerlijk. Misschien is hulp er bij ook een goed idee.
Op kracht moet je niet willen...maar dat schreef je zelf ook al dat je dat niet wilde...op kracht win je het nog niet van een Shetlander. Maar op karakter en comminicatie moet je het zien te "winnen".
Succes er mee.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:18

Ik dacht ook gelijk aan wat mariska32 zei over het scheren onder het zadel...
De haartjes zijn dan waarschijnlijk net naaldjes die door de wrijving van het zadel prikken. Tís maar een gedachte, maar het klinkt mij niet onwaarschijnlijk in de oren...! Misschien helpt in dat geval een heel wollig dekje onder je zadel?? Daar kunnen de haartjes als het ware helemaal in verdwijnen..?
Lastig probleem hoor!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:59

@ mariska32

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, volgens mij heeft knabbelgirl (tenminste, hoe ik het begrijp) een gelpadvorm over gelaten bij het scheren. Dat veranderd wel het verhaal, omdat er onder het zadel dus niet geschoren is dan. er is dan onder het zadel geen stoppeleffect, omdat de haren er gewoon nog zitten. Misverstandje dus denk ik Knipoog

Jammer trouwens dat dit misverstandje leidt tot een irritatie tussen jou een knabbelgirl. Kan me niet voorstellen dat dat jullie bedoeling was. Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:02

Ik denk dat de meeste dingen al genoemd zijn inmiddels...

Het kan heel goed voor een deel in het frissere weer, wind en de naderende winter zitten.
Mijn paard was van de week met rijden ook erg druk en vervelend en overdags lopen ze in de paddock ook veel te rennen en te springen, ze zijn super wakker!

Ik zou je zadel als je twijfelt nog even door een andere zadelmaker na laten kijken voor de zekerheid en misschien toch nog even een fysio laten komen, dan kun je dingen uitsluiten...

En dan inderdaad zo weinig mogelijk krachtvoer geven, en veel ruwvoer zodat ze wat te doen heeft maar niet te veel energie krijgt.

Heel veel succes en sterkte!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:05

nou ik heb les gehad en mijn vermoeden werd bevestigd. Het is niks met het zadel oid maar het zit in haar achterhand. Ik had al een paar dagen het gevoel dat ze niet helemaal regelmatig liep van achteren uit, niet kreupel maar ook niet zuiver. Na het controleren bleek dit zo, maar dit is puur en alleen doordat zij na het scheren 20 dagen stil heeft gestaan ivm vakantie en zadel bij zadelmaker.

Ik moet haar nu een keer fysio geven en helemaal gymnastiseren en dan is het weer goed. Ik hoop dat dit werkt. Haar gekut was dus ook puur omdat ze daar last van had, maar dit is er dus door haar karakter niet eerder uitgekomen

@Nouvel: Ik ga dus ook geen krachtvoer minderen omdat het hier niks mee temaken heeft. Bedankt voor je reactie!
@Pollewoppy: Dit is helemaal correct!