niet rijden met slof zonder trensteugel, wel longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: niet rijden met slof zonder trensteugel, wel longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:08

Dit is echt een leertopic voor mij en ik vraag me af of je met zweep en stemhulp daadwerkelijk de achterhand kan laten werken. Activeren begrijp ik maar dat het paard ook echt van achter naar voren gelongeerd wordt en dan gaat nageven... maar waarop? Op de weerstandbiedende hand van de longeur? Maar dan krijgt het paard toch alleen maar druk op 1 kant? Hoe maken jullie je longeerlijn dan vast?

Ik longeer mijn paard eigenlijk niet. Ik laat hem wel uit aan de longeerlijn. Die maak ik vast door de bitring, over het kopstuk, vast aan de andere bitring. Hij mag dan lekker lopen zoals hij zelf wil. Met mijn stemhulp en hand drijf ik hem voorwaarts en in de meeste gevallen (nadat hij is uitgeraast en gebokt) gaat hij daarna lekker met zijn neusje door het zand of iets hoger maar nooit met zijn neus in de lucht. Ik longeer ook nooit in een cirkel, laat hem altijd over de hoefslag lopen zodat hij ook rechtuit gaat.

Wat vinden jullie daarvan? Is dat goed of slecht of geen toegevoegde waarde?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:09

wat ik handig vind aan dubbele lijnen is, als ik ze niet op slof mode heb staan maar gewoon naar het bit. dan kan je net even meer stelling en buiging vragen in je cirkel. voor de rest denk ik als je rijd met alleen slof. je eigenlijk niet echt kan sturen, als je je buiten teugel begrenst en meer eraan moet houden omdat het paard over de buitenschouder rent, jij je paard met zijn kin op de borst trekt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:13

ik longeer met dubbele lijn dus heb ook op beiden kanten iets druk, maar er komt pas iets druk om moment dat de achterhand actief is

johannes_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:16

Ik vind de discussie over slofteugels zeker relevant, echter is het werken met een slofteugel alleen aan te raden voor zeer ervaren ruiters, die een slofteugel ook slechts enkele minuten laten inwerken.
Onervaren ruiters, dus zij die nog geen M of Z niveau bereikt hebben, doen er goed aan een dergelijk zwaar inwerkende hulpteugel te schuwen.
Ik zie op de wedstrijden tegenwoordig te veel paarden die geheel niet meer in balans lopen, en de achterhand ver achter het zwaartepunt hebben, het ge(mis)bruik van, onder andere, de slofteugel lijkt mij hier verantwoordelijk voor.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:17

ik gebruik deze methode ook voor mijn paard en ook mijn vorige paarden heb ik zo gelongeerd, het is juist (als je het op de juiste manier doet) 1 van de meest vriendelijke longeermethodes, het paard is heel vrij in zijn bewegingen en jij kan heel veel controleren, daarbij komt ook nog eens dat je je paard kan begrenzen met de buitenteugel als het van de 'hoefslag' af wilt komen, en je kunt de longe ook achter de billen of over de rug doen, achter de billen is scherper omdat je de achterhand meeneemt in je hulpen. Eigenlijk voelt het net als rijden alleen sta je er naast en ben je je er veel bewuster van van wat je doet. Je moet zegmaar de longe vrij los laten dat je paard de ruimte heeft om te zakken (lang en laag) maar als het te laag gaat of niet op de manier zoals jij wilt, kun je met de meest kleine bewegingen je paard weer op de juiste positie krijgen, het helpt je paard ook om de rug te bollen en de achterhand beter mee te brengen. Ik heb gemerkt dat mijn paarden dit de meest fijne manier van longeren vonden en heb ook vaak hier boeken over gelezen/clinics gevolgd/longeerlessen etc. dus t is niet dat ik er noks van af weet Lachen Ik denk dat je als je er op zit minder snel door hebt dat je je paard idd in de krul trekt als je alleen met slof rijd, daarbij kan je je paard niet goed begrenzen door een gebrek aan houvast, al zou je zo rijden en je begrenst je paard, zou je hem alleen maar meer in de krul trekken! ik denk dat je dus een slof ohz met trensteugel moet rijden om zowiezo als je paard juist loopt dat de slof geen invleod meer heeft (is ook zo bij dubbele longe) en dat je beter kan begrenzen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:23

persoonlijk heb ik als de longe achter de kont langs loopt het idee dat mijn buitenste lijn steeds beweegt waardoor ik imo niet een constante en onstpannen aanleuning. maar denk dat dat ligt aan het actieve been ofzo. maar mijn lijn loopt eigenlijk over de rug.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:48

Misschien een domme vraag hoor Bloos Maar een slof of een touwtje geeft toch hetzelfde effect?
Ze zitten op dezelfde manier vast (tussen de benen, door het bit en dan naar de zijkant ringen op de longeersingel) en hoe strak hij zit bepaal je bij beide zelf..

Waarom is volgens jullie een touwtje dan wel goed en een slof niet?

(ik ben op zoek naar een goed hulpmiddel om mijn 3,5 jarige paard mee te longeren vandaar Bloos)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:59

x_Katja_x schreef:
Misschien een domme vraag hoor Bloos Maar een slof of een touwtje geeft toch hetzelfde effect?
Ze zitten op dezelfde manier vast (tussen de benen, door het bit en dan naar de zijkant ringen op de longeersingel) en hoe strak hij zit bepaal je bij beide zelf..

(ik ben op zoek naar een goed hulpmiddel om mijn 3,5 jarige paard mee te longeren vandaar Bloos)

zelfde idd.
Ik heb m'n jonge paarden met en elastiek (als slof!) gelongeerd.
2 elastieken stuk geknipt. (1 elastiek door de helft vond ik te klein) en dan en musketonhaken eraan.
Bevalt/beviel mij erg goed.
Mijn longeersingel heeft meerdere ringen dus kan ik 'm strakker doen door het elastiek door 1 ring te halen en hoger bevestigen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:24

superwoman schreef:
x_Katja_x schreef:

zelfde idd.
Ik heb m'n jonge paarden met en elastiek (als slof!) gelongeerd.
2 elastieken stuk geknipt. (1 elastiek door de helft vond ik te klein) en dan en musketonhaken eraan.
Bevalt/beviel mij erg goed.
Mijn longeersingel heeft meerdere ringen dus kan ik 'm strakker doen door het elastiek door 1 ring te halen en hoger bevestigen

Dat is de discussie niet.

het gaat er om dat je met dubbele longeerlijn longeert deze tussen de voorbenen vastmaakt, door de bitringen, noor de ringen van de singel en dan naar je hand. dan werkt deze als een slof. zoals deze in zo werken als je zonder trens teugel zou rijden.