Wanneer klaar voor Stang- en Trenshoofdstel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: Wanneer klaar voor Stang- en Trenshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:18

whoohh vind ik wel knap 12 jaar en 3x Z..
IK denk ook dat je er pas mee moet gaan rijden op het moment dat je paard en jij er samen als koppel klaar voor zijn.. Voor de 1 is dat bij de ZZ-L, voor de ander bij de overstap naar Z1..Zelf zou ik proberen de Z1 en Z2 nog op trens uit te rijden.. waarom dan niet en het M wel..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:31

Als je paard super fijn op trens loopt en geen blokkades meer heeft kun je een keer een s&t proberen, als je paard daar dan net zo fijn mee loopt zit je goed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:35

Een S&T is om de hulpen te verfijnen, maar waarom rijden springruiters met S&T? Op tv zie ik vaak een S&T erin hangen. Volgens mij niet om de hulpen te verfijnen..,?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:39

Ladygiroc schreef:
Een S&T is om de hulpen te verfijnen, maar waarom rijden springruiters met S&T? Op tv zie ik vaak een S&T erin hangen. Volgens mij niet om de hulpen te verfijnen..,?

Waarom zou je bij springen niet je hulpen kunnen verfijnen?
Ook bij springen is dit erg belangrijk; om het paard perfect voor de hindernis te plaatsen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:37

idd rijoyco.. als je daar niet perfect kan verfijnen knal je op hoog niveau midden in de hindernissen... Ik denk dat stang en trens fijner is voor een paard als wat je ziet wat voor andere bitten er soms gebruikt worden.. Die paarden hebben zo een ontzettende drang naar voren, dat moet je echt goed kunnen opvangen en precies kunnen regelen voor dat niveau.. Denk dat daarom dat veel fijner is, minder inwerking dan met een normaal bit omdat ze sneller reageren

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:48

ik wil van het voorjaar over naar het Z en heb nog nooit met S&T gereden en probeer het eigenlijk zo lang mogelijk uit te stellen aangezien ik van mezelf weet dat ik niet perfect stille aanleuning heb. Dus ik ga het Z in op mijn normale trensje (superdik dubbelgebroken)

Klinkt idd heel interessant; ik rij met S&T, maar als iemand een Z proef goed op een trensje weet te rijden, dan zegt mij dat eigenlijk meer.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:03

Ik heb het nog nooit gezien dat een springruiter met stang en trens rijdt.
Die hebben vak een stang met scharen en dus met hefboomwerking of een hackemore.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:36

Zag het nog bij de Wednesday Selection op Eurosport. Zie je wel vaker...

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:18

lucas03 schreef:
Klinkt idd heel interessant; ik rij met S&T, maar als iemand een Z proef goed op een trensje weet te rijden, dan zegt mij dat eigenlijk meer.

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik zag laatst iemand nog in het ZZ-zwaar met alleen een trensje rijden vond ik zo knap om te zien! Paard liep perfect!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:41

Mensonides schreef:
lucas03 schreef:

Ik zag laatst iemand nog in het ZZ-zwaar met alleen een trensje rijden vond ik zo knap om te zien! Paard liep perfect!

Niet mee eens. Sommige paarden zijn zo hyper-gevoelig, dat stang en trens niet te doen is. Maar vaak is het een gebrek van de ruiter: de behendigheid om alleen de stang te gebruiken als verfijning. Immers het is stang EN trens, je rijd voornamelijk op trens (als het goed is). Goed met s&t kunnen rijden, hoort bij je opleiding tot dressuuramazone.

Ik rijd dagelijks met s&t. Als iemand aan mij vraagt of ik nooit op trens rijd, is mijn standaardantwoord: jawel hoor, altijd! Kijk maar, die hangt er ook in.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:45

veel mensen zeggen in de Z STANG EN TRENS!
nou dan word ik helemaal naar!
pas als je er echt klaar voor bent;)

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:50

[/quote]

Ik zag laatst iemand nog in het ZZ-zwaar met alleen een trensje rijden vond ik zo knap om te zien! Paard liep perfect![/quote]

Niet mee eens. Sommige paarden zijn zo hyper-gevoelig, dat stang en trens niet te doen is. Maar vaak is het een gebrek van de ruiter: de behendigheid om alleen de stang te gebruiken als verfijning. Immers het is stang EN trens, je rijd voornamelijk op trens (als het goed is). Goed met s&t kunnen rijden, hoort bij je opleiding tot dressuuramazone.

Ik rijd dagelijks met s&t. Als iemand aan mij vraagt of ik nooit op trens rijd, is mijn standaardantwoord: jawel hoor, altijd! Kijk maar, die hangt er ook in.[/quote]

Ja nu je het zo zegt.. kijk ik er ook weer anders tegen aan vindt ook dat jij gelijk hebt

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:19

als je het dus goed doet...dan is het knapper dan alleen op een trensje. oke... maar bij de meeste Z combinaties die ik zie staat de stang er gewoon dwars in. Ik heb nog nooit met S&T gereden, dus ik mag er niet over oordelen, maar ik weet wel dat dwars niet de bedoeling is.

Ik wil in maart overgaan, en of ik alleen op een trensje rij of met S&T dat valt nog te bezien.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:37

Mensonides schreef:
lucas03 schreef:

Ik sluit me er 100% bij aan, alleen wil mezelf even als voorbeeld geven.
Thuis rij ik regelmatig, zeker tijdens trainingen met s&t, omdat ik het zelf goed onder de knie wil krijgen, en voor de verfijning natuurlijk. Maar op concour op trensje omdat mijn paard daar prima op loopt. Dus als ik er thuis voor zorg dat mijn paard super loopt met evt. ondersteuning (in de positieve zin van het woord) van de s&t, kan ik dat in de ring op een trensje laten zien.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat áls er mensen op alleen een trensje rijden op concours, dit niet wilt zeggen dat er geen gebruik word gemaakt van de s&t. Ken tevens ook mensen die wél alleen een trensje gebruiken, maar meer van het eerder genoemde.

Jammergenoeg zijn er nog steeds combinatie's die de stang misbruiken (ook onbewust), maar ach, die komen zichzelf toch wel tegen. Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:14

Ik heb afgelopen zomer voor het eerst met S&T gaan proberen. Ik heb dit gedaan onder begeleiding van mijn leraar. In Noorwegen is het in een hoop proeven van de LA (M-Z) verplicht om met S&T te rijden. (wat ik belachelijk vind)
Mijn paard reageerd er prima op en ik moet zeggen dat ik het nog best wel spannend vond. Oprichting hadden we niet gedaan, omdat ik niet teveel wilde vragen. Hij had al zo`n hoop ijzer in z`n mond.

Ik ben zelf niet in het bezit van de bitten, maar wel van het hoofstel, ik hoop binnenkort ook de bitten aan te schaffen en er dan langzaam mee verder te trainen. Ik had eigenlijk niet gedacht om er al klaar voor te zijn, maar omdat het hier verplicht is, moet ik wel beginnen. Maar ik heb wel voor mezelf uitgemaakt, niet LA te starten, zolang wij nog niet genoeg bekend zijn met S&T. Je ziet te vaak dat het fout gaat en daar wil ik mezelf en mijn paard voor behoeden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:09

Ik vind dat je nooit klaar bent voor een Stang en trenshoofdstel, als je het voor die tijd ook altijd met een trensje hebt kunnen doen, waarom dat gigantisch veel ijzer in de mond van je paard leggen. lijkt me niet erg prettig. Als je goed met je paard kan omgaan en goed kan rijden heb je het niet nodig.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:12

Rena100 schreef:
Ik vind dat je nooit klaar bent voor een Stang en trenshoofdstel, als je het voor die tijd ook altijd met een trensje hebt kunnen doen, waarom dat gigantisch veel ijzer in de mond van je paard leggen. lijkt me niet erg prettig. Als je goed met je paard kan omgaan en goed kan rijden heb je het niet nodig.

Soms is het verplicht Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:44

Mensonides schreef:
lucas03 schreef:

Vanaf het ZZ-Licht is S&T verplicht. Iemand met alleen een trens in het ZZ-Zwaar kan dus niet.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:58

oke, dan moet je dus zorgen dat je er dan klaar voor bent. Maar voor de meeste onder ons geldt volgens mij dat ze dit niveau nog even niet bereikt hebben.

Ik ben zover voorlopig nog ff niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:00

cinny1 schreef:
Vanaf het ZZ-Licht is S&T verplicht. Iemand met alleen een trens in het ZZ-Zwaar kan dus niet.

Je loopt achter Lachen
Reglementen zijn veranderd Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:01

Als je met je handen van zijn mond afblijft en ik vindt het persoonlijk erg mooi als je Z gaat starten.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:08

Midasje schreef:
Als je met je handen van zijn mond afblijft en ik vindt het persoonlijk erg mooi als je Z gaat starten.

Ben ik nu gek? Er wordt hier naar het gebruik van S&T gevraagt, niet naar wanneer Z starten...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:15

ja denk het wel.

ze vraagt wanneer je er klaar voor bent ik zeg dus:als je van de mond afblijft

en als extra info ik vind het mooi als je Z start en dan een s&t

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:20

Dan had je dat wat beter moeten aangeven.
Maargoed back to the point. Niet alleen voor S&T gebruik geld dat van de mond afblijven. Iedere ruiter zou niet in het paard zijn mond moeten zitten. En helaas zijn er maar al te veel gevallen die dit niet snappen en er gewoon een S&T in gooien omdat het "interessant" staat. Zò jammer.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:26

nou ja ik heb het goed aangegeven
nee idd moet je altijd van de mond afblijven maar met S&T heb je nog ff wat meer kracht he