jong paard maakt hupje in de draf, vrolijk of vervelend??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Re: jong paard maakt hupje in de draf, vrolijk of vervelend??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 02:05

Dank jullie voor al jullie weetjes maar het is dus niet bij het aandraven. Het is tijdens het draven. Zodra ik been geef voor een middendraf dan komt het hupje eruit. Alsof ze wil aangaloperen. Vandaag veel voltes en stap/draf overgangen gereden en het werd al minder. Denk dat het paard zelf te graag wil waardoor ze hupjes maakt om mij duidelijk te maken dat ze wil galoperen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:34

Als ze het huppeltje maakt geef je dan been of vang je dan op?
Je ziet het namelijk veel met paarden die slecht willen rekken in het verruimen. Dan zou ik beginnen met veel verruimen in de galop en als ze een keer huppelt voorwaarts rijden en als ze aanspringt voorwaarts in galop.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:43

Toen ik mijn merrie kocht was ze 3,en deed ze ook een hupje als ik ging aandraven.
(ik dacht nog...wat heb ik nou gekocht???)
Maar ze is het langzaamaan niet meer gaan doen.
Zal dus best onbalans kunnen zijn.
Jonge paarden moeten nog veel leren.
Nu is ze 11,en ik weet dat ze het al jaaaaren niet meer gedaan heeft.
(gelukkig) Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:52

het hupje naar de draf toe heeft te maken met kracht Lachen als je in zo een geval goed de achterhand eronder zet dan doen ze het niet meer Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:06

Kwestie van onbalans, plezier en een beetje ondeugd.
Niks omgeven en onverstoord door blijven gaan. Gewoon goed voorwaarts neerwaarts blijven rijden en vooral de lage ietwat rond lijn op blijven zoeken niet verzamelen. En rijd met weinig druk onder het motto met minder meer bereiken.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:08

ik denk dat je het paardje voorwaarts moet rijden, zodat het haast onmogelijk wordt om te "huppen"

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:27

Ik heb vanmorgen ook is even een keer op wat helemaal wat anders gereden, dan waar ik normaal op rij. Dat paard maakt ook telkens zo'n huppeltje in de draf. Ik moest gewoon eerst goed doorrijden. Benen er goed bijhouden en zitten!

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:54

Longeren is ook een optie, heb je dat al geprobeerd of kan ze dat nog niet?
Aan de longeerlijn kan je namelijk zelf beter zien hoe je paard die hupsjes precies maakt en weelicht zie je dan ook de oorzaak.
De meeste mensen hier zeggen dat het met balans te maken heeft, als dat zo is zou je drafbalkjes kunnen proberen voor een betere coordinatie. Ook kan je in draf tussen drafbalken doorlopen (dat je ze bijv van A naar C neerlegt en er dan tussendoor moet draven)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! ik zou het longeren zeker proberen!

groetjes,
Emma

als je wat meer wilt weten graag een pb terug want ik raak je topic vast kwijt Tong uitsteken

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:42

Mijn merrie van nu 4,5 heeft er ook last van. Het is bij haar voornamelijk als ze dus niet goed voor m'n been is. Als ze perfect voorwaarts is heeft ze erg weinig tot geen last van. Bij haar heb ik ook af en toe het idee dat het verveling is, want ze doet het in de binnenbak dus wel, maar in de buitenbak absoluut niet. Het is bij mij vooral tijdens het draven en af en toe tijdens het aandraven, idd net of ze in galop wil. Het heeft dus denk ik toch iets te maken met het drijven op dat moment.
Mijn advies is dus gewoon goed aan je been houden, veel overgangen maken, zodat ze voor je been wordt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:46

Dit hupje heeft meestal te maken met een spierprobleem en het daarom niet voorwaarts zijn
http://www.happy-athlete.nl staat er meer info over