[ijslander] het nut van rekverbandjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: [ijslander] het nut van rekverbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:46

Naja, ieder natuurlijk zijn/haar mening maar de beste stuurlui staan immer aan wal Haha!
En skess: ik zou het niet doen als mijn instructeur me niet zou hebben aangeraden JUIST hiermee te oefenen. En dan niet dagelijks, maar af en toe een korte sessie.
Wat het teugelcontact betreft...ik nodig iedereen uit het eens te proberen op de terugweg met mijn paard. En dan met los teugelcontact...eens kijken hoe snel jullie thuis zijn dan. Haha! Het is gewoon nogal een drammer op de terugweg en hij heeft gewoon te gaan in het tempo wat ík aangeef. Niet het tempo wat hij graag zou willen gaan...
En zoals ik al zei...ik rijd hier met gewoon bit, wat al meer onrust geeft. Normaal rijd ik dus met een leerbitje wat voor ons beiden ontspannener is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:48

Je instructeur kan het wel aanraden, maar het is de kunst om het dan ook juist te gebruiken. Ik zie in het filmpje alleen maar verzet en een verkeerd ruggebruik....

Als jouw paard zo drammerig is op de terugweg, dan mag je door middel van grondwerk toch wel eens duidelijk maken dat hij in jouw tempo moet gaan en niet harder of zachter.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:58

_Skess_ schreef:
Je instructeur kan het wel aanraden, maar het is de kunst om het dan ook juist te gebruiken. Ik zie in het filmpje alleen maar verzet en een verkeerd ruggebruik....

Als jouw paard zo drammerig is op de terugweg, dan mag je door middel van grondwerk toch wel eens duidelijk maken dat hij in jouw tempo moet gaan en niet harder of zachter.

Ben ik het mee eens. Ik snap heel goed dat ie in jouw tempo moet lopen. Maar als je zo blijft vasthouden, krijg je alleen maar meer gedram en een paard dat hangt. Beter een keer een flinke ruk (als t echt moet) dan telkens die druk erop en blijven trekken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:59

en bokt blijft bokt,
ik zou zeggen we gaan allemaal ff een rondje op mun rijden.
Knipoog
vind ook dat het eerste filmpje geen goed beeld geeft,maar weet wel dat mun ook niet makkelijk is, en aangezien het de eerste keer was. denk ik dat het nu wel beter gaat.
miss kan je nog eens een stukje filmen dat tie ook rustiger is.
maar aan de andere kant. hoef je natuurlijk geen verklaring in 3 fout in te delen over je paard en de manier van trainen.
gr.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:00

je neemt de woorden uit mijn mond Def Knipoog

Ik weet waar ik het over heb, spreek uit ervaring. Mijn IJslander was eerst ook erg drammerig. Wilde het liefst in galop tempo naar huis en dan nog hard ook. Alle gangen waren hard, had niets te zeggen.

Toen heb ik door middel van grondwerk haar heel duidelijk gemaakt dat ik dit niet accepteerde. Teugels aantrekken hielp niet, madam liep gewoon door, bit tussen de kiezen, hoofd omhoog en rennen maar.

Snap dat het lastig is, maar met trekken los je niets op. Je IJslander is toch veel sterker en moet luisteren omdat hij respect voor jou heeft en omdat hij weet dat jij de leiding neemt en niet hij. Dat moet je opbouwen door middel van grondwerk.

Succes Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:07

kvika: Dat slaat echt op niks.. Zodra er in een topic een reactie komt waar de ts het niet mee eens is, is het weer "typisch bokt". Volgens mij valt niemand de ts hier aan, maar zeggen sommigen (waaronder ik) hier gewoon dat wíj het niet eens zijn met deze manier van trainen.

Ik heb al gezegd dat ik niemand wilde aanvallen, of gaan rellen of weet ik veel wat, maar de ts is blijkbaar niet bereid iets van ons aan te nemen omdat haar 'gecertificeerde trainer' het beter weet.
Prima, ík geef verder alleen mijn mening, doe daar mee wat je zelf wilt. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:12

precies, goed gezegd Myukki Ja

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:19

Myukii schreef:
kvika: Dat slaat echt op niks.. Zodra er in een topic een reactie komt waar de ts het niet mee eens is, is het weer "typisch bokt". Volgens mij valt niemand de ts hier aan, maar zeggen sommigen (waaronder ik) hier gewoon dat wíj het niet eens zijn met deze manier van trainen.

Ik heb al gezegd dat ik niemand wilde aanvallen, of gaan rellen of weet ik veel wat, maar de ts is blijkbaar niet bereid iets van ons aan te nemen omdat haar 'gecertificeerde trainer' het beter weet.
Prima, ík geef verder alleen mijn mening, doe daar mee wat je zelf wilt. Lachen

Jeetje...kvika geeft ook alleen haar mening maar. En myukii, nu mag jij mij uitleggen waarom ik WEL van jullie iets aan moet nemen en niet van mijn instructeur, die mij én mijn paard kent??? Maw vind jij dat jouw mening "beter" is dan die van mijn instructeur. En ook daar hoef ík het niet mee eens te zijn. Toch? Immers, jij (en anderen) kent mijn paard niet, baseert dit alleen op korte momentopnamen en daar moet ik dan iets van aannemen? Ik denk dat iemand die mij en mijn paard kent, zelf jarenlange ervaring heeft en ook andere momenten dan alleen momentopnamen ziet, veel beter kan aangeven wat wel en wat niet te doen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:21

jij zegt dat je instructeur heeft aangeraden om die dingen te gebruiken. Dan is het gewoon ronduit verstandig om die dingen in de les te gebruiken, dan zelf op onderzoek uit te gaan en die dingen verkeerd te gaan gebruiken....dat bedoelen we te zeggen.

Bovendien zeg je dit op Bokt, kun je meningen verwachten ook die minder leuk gaan. De kunst is om daar goed mee om te gaan. Jij gaat overal fel tegen in...zet dan geen filmpjes op bokt als je geen commentaar wilt...je lokt het zelf uit

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:22

ik zeg toch ook niet dat mensen die reageren fout zijn!
het is gewoon bokt, ( oke beter gezegt,het is gewoon internet)want daar heeft iedereen zijn mening klaar en zie je niet een totaal beeld. dat krijg je ook als je iets neerzet, maar ja is gewoon jammer.
deze manier van trainen vind ik zelf niet fout.
en vind het ook niet fout als er mensen hun mening geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:24

Het beoordelen van een kort filmpje of een foto is altijd maar een moment opname.
Gewoon eens oefenen met dat ding als je les hebt,dan kan Siggi je precies vertellen wat je wel en niet moet doen om ervoor te zorgen dat hij lekker gaat lopen Knipoog

Mensen...misschien is het wel zo gezellig om niet te gaan mopperen op elkaar Vriendjes zijn?
Blijf bij het onderwerp...de een vind het niets en de ander wel...de meningen zijn daarover duidelijk.Niet op elkaar af gaan geven... Rolleyes

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:26

Ik ga met Kvika mee...waarom kan hetzelfde topic op een ander forum wél gezellig verlopen?
Skess: de pot verwijt de ketel over "fel" reageren, vind dat jij er ook een aardig handje van hebt. Vind je gewoon niet vriendelijk overkomen. Het spijt me...dan ben ik zowiezo minder geneigd te "luisteren". Niet dat ik hoef te luisteren naar iemand die zowel mij als mijn paard niet kent. En voor de laatste keer...(lezen is soms best ingewikkeld Haha!) mijn instructeur heeft mij aangeraden hier ZELFSTANDIG mee te oefenen. Dus niet als ik les heb van hem.
Laatst bijgewerkt door dems75 op 17-10-07 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:27

Misschien heeft de topicstarter meer aan positief opbouwend commentaar en tips? De mening van degene die reactie geven lijken mij wel duidelijk, niet erg overigens als je het er niet mee eens bent.. de wijze van trainen. Misschien een idee om voorbeelden/tips te geven hoe ze volgens jullie beter haar doel zou kunnen bereiken. Dan leren we er allemaal nog wat van.
Beeld onder de ruiter is inderdaad niet geheel rustig, maar ik heb wel eens erger gezien. Manon, ga zo door. Als je gedegen les neemt (wat je doet), kom je er uiteindelijk wel met je Ferrari! Jullie zijn goed op weg, als je ziet wat je het afgelopen jaar al weer hebt bereikt. En het is natuurlijk maar een moment opname, net zoals alle geplaatste foto's en filmpjes op bokt. Soms is het paardrijden geven en nemen. Je werkt aan het een en dat gaat tijdelijk ten koste van iets anders. Zolang jij netjes rustig en recht op je paard blijft zitten. Ik zie geen overmatig gepluk, getrek of gepor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:30

Amen Afgod Bloos

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:31

@ Dems75

Die reactie had ik al wel verwacht. Ben niet tegen hulpmidden, maar dit hulpmiddel wordt verkeerd gebruikt en dan ben ik er wel degelijk tegen.

En een paard bijzetten? Dat kan. Zit de bijzet strak? Nee! Loopt mijn paard daar gestressd van? Ook NEE! Ik gebruikte hem onder deskundige begeleiding en heb geleerd hoe ik een paard juist moet bijzetten zodat je optimaal zijn spieren traint.

Erg kinderachtige reactie van je hoor...pff

Niet slim dat je instructeur je zelf laat aanmodderen met hulpmiddelen. Vind ik niet verstandig. Hij had op zijn minst even kunnen uitleggen en kunnen laten zien door middel van bevestigen hoe je op de juiste manier met dit hulpmiddel om moet gaan. Kon hij je gelijk tips geven...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:35

_Skess_ schreef:
@ Dems75

Die reactie had ik al wel verwacht. Ben niet tegen hulpmidden, maar dit hulpmiddel wordt verkeerd gebruikt en dan ben ik er wel degelijk tegen.

En een paard bijzetten? Dat kan. Zit de bijzet strak? Nee! Loopt mijn paard daar gestressd van? Ook NEE! Ik gebruikte hem onder deskundige begeleiding en heb geleerd hoe ik een paard juist moet bijzetten zodat je optimaal zijn spieren traint.

Erg kinderachtige reactie van je hoor...pff

Niet slim dat je instructeur je zelf laat aanmodderen met hulpmiddelen. Vind ik niet verstandig. Hij had op zijn minst even kunnen uitleggen en kunnen laten zien door middel van bevestigen hoe je op de juiste manier met dit hulpmiddel om moet gaan. Kon hij je gelijk tips geven...

Mijn reactie had ik ook al meteen verwijderd omdat ik het zelf ook kinderachtig vond. Maar kennelijk niet vlug genoeg Haha!
Overigens hééft mijn instructeur gebruik én bevestiging laten zien van de bandage. Ik weet niet wat hier nu weer verkeerd aan is??? We hebben het namelijk op cursus meteen even geprobeerd. Maar thuis heb ik hier nooit mee gereden en zeker niet buiten. Het was ook de bedoeling om hiermee in de bak aan de gang te gaan...maar zoals ik in mijn beginpost al schreef, die was spek- en spekglad, dat ging dus niet. Vandaar een heel korte sessie langs de weg.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:37

Fijn dat je zelf je reactie ook nogal kinderachtig vond, vind ik wel tof van je dat je dat ook toegeeft van jezelf.

Mijn advies is:

ga door middel van grondwerk je paard leren om overgangen te maken en te lopen in jouw tempo en niet in het tempo wat hem aanstaat.

Aan de longe oefenen met tempowisselingen, daar heb je op den duur profijt van onder het zadel, maar geef het wel de tijd Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:38

Nou, dan ga ik gelijk aan de tip van Willekes werken (al ben ik bang dat de ts hier toch niets mee doet, aangezien haar trainer dit zo vind):
Achterhandgebruik trainen vind ik wél belangrijk, achterhandgebruik trainen dmv een verband achter z'n kont langs níét. Er zijn nog veel meer manieren om dit te oefenen, zonder dat je gelijk naar hulpmiddelen hoeft te grijpen. Balkjes lopen bijv., korte stukjes schoudervoor rijden (steeds schakelen tussen schoudervoor en rechtuit), veel overgangen, en tempowisselingen. Dus niet alleen stap-draf-stap-galop, maar ook langzame draf-vlotte galop-langzame galop-snelle draf.

Schijnovergangen helpen niet alleen de achterhand te gebruiken, maar óók vlot voor het been te worden en lekker bezig blijven in z'n koppie. Voor heel veel paarden is ht belangrijk om mee te mogen denken, en je zal merken dat als je hem dat laat doen, dat het rijden nog veel leuker wordt. Met een bandage achter z'n kont zorg je alleen maar dat hij zijn benen meer intrekt, maar zodra je dat ding eraf haalt, zal hij echt niet denken 'Ohja, dat verband was om lekkerder te kunnen lopen, laat ik zelf ook eens mijn achterhand eronder schuiven'.
Met schijnovergangen maak je het werk onder andere afwisselend, hij kan een beetje meedenken (maar níét vooruitlopen op jou!), én het is nog goed voor z'n lijf ook.

Longeren kun je trouwens ook doen zónder bijzets, maar wél met stelling en buiging. Vergt wat oefening, maar het is zó fijn als je je paard (verzorgpaard in mijn geval Knipoog ) lekker met een halstertje door de bak ziet lopen, zonder dat je aan zijn mond/hoofd moet zitten, maar wél lekker gegymnasticeerd (euh? Tong uitsteken ) wordt..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:41

Ik ben heel tevreden maar ik vind je opmerking in je eerste zin dan weer een beetje jammer.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:12

Kijk Myukii, daar hebben de topicstarter en ik nu bijvoorbeeld iets aan! Of ze er iets mee doet, waarom zou ze het niet proberen? Misschien is ze alleen met haar paard nog niet zo ver in deze fase van de training. Ik zie echter een paard dat wel taktzuiver tölt en dat is al lastig om te rijden. Niet elke IJslander heeft vanzichzelf taktzuivere tölt. Je hebt laterale en diagonale paarden. Taktzuivere tölt is volgens mij een belangrijks uitgangspunt en vanuit daar ga je bijvoorbeeld het advies van Myukii gebruiken. Begin in stap, zou ik zeggen. Dan kan je gelijk het advies van Skess meenemen dat jij het tempo bepaalt en niet hij. Door het maken van overgangen en schijnovergangen.
Samen komen we een aardig eind met z'n allen.

Voor de rest Manon zou ik de discussie laten voor wat die is, richt je op het positieve!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:20

Willekes schreef:
Kijk Myukii, daar hebben de topicstarter en ik nu bijvoorbeeld iets aan! Of ze er iets mee doet, waarom zou ze het niet proberen? Misschien is ze alleen met haar paard nog niet zo ver in deze fase van de training. Ik zie echter een paard dat wel taktzuiver tölt en dat is al lastig om te rijden. Niet elke IJslander heeft vanzichzelf taktzuivere tölt. Je hebt laterale en diagonale paarden. Taktzuivere tölt is volgens mij een belangrijks uitgangspunt en vanuit daar ga je bijvoorbeeld het advies van Myukii gebruiken. Begin in stap, zou ik zeggen. Dan kan je gelijk het advies van Skess meenemen dat jij het tempo bepaalt en niet hij. Door het maken van overgangen en schijnovergangen.
Samen komen we een aardig eind met z'n allen.

Voor de rest Manon zou ik de discussie laten voor wat die is, richt je op het positieve!

Amen, dat doen we Haha! Bedankt!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:21

Kom ik ook even met de deur in huis vallen Knipoog ik weet van jou Manon dat je al een hele poos bezig bent op een andere manier om je paard goed te laten lopen. Soms is er net dat beetje extra nodig om het paard te laten begrijpen/voelen. Als je al dag in en dag uit bezig bent aan die achterhand te werken op de ene manier en die lukt niet geheel naar zin, kan me voorstellen dat een instructeur je dan deze methode aanzwengeld om het hem te leren voelen..niets minder dan Lammert Haanstra met zn touwen die ik heb gebruikt bij mn draver om zn achterhand eronder te krijgen, wat verschrikkelijk moeilijk voor hem was, maar ook voor mij. Door die touwe te gebruiken zag ik wat er gebeurde en waar de knoppen zaten, waardoor ik er vervolgens op kon stappen om de draad verder op te pakken. Soms móet je gewoon het een even laten om het ander voor elkaar te krijgen en als het korte sessies zijn lijkt me dit een ideale oplossing. Dat ding rekt vlot mee zo te zien en dat hij zichzelf wegdrukt lijkt hij te doen doordat hij het maar 'raar'vind dat er wat achter zn billen zit te druitelen, waarmee je hem achter actiever krijgt en vast en zeker bij gewenning en het voelen ook de ontspanning waardoor dat reking straks helemaal niet nodig meer is.

Althans, correct me if I am wrong, heb er weinig verstand van, maarz ie weinig verschil als op de grond werken aan de longe, moeten ze ook eerst door iets heen (bv vluchtgedrag rennen etc) voor ze veolen dat het op de andere manier veel prettiger is..en dat heeft niets met gemenigheid te maken of slecht voor je paard zijn imo..gewoon oefenen op een andere manier eventjes.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:23

Manon, Mundilfari tölt precies als Skundi. Zelfde hoofdhouding en zo! Pas als ik dagelijks veel train en dan bedoel ik ook echt trainen word zijn houding wel beter maar het blijft altijd een moeilijk punt. Ik vind het jammer dat er zoveel negatiefe reacties komen van mensen die mischien niet eens weten wat het nut ervan is.. Dit word vaak bij het trainen van IJslanders toegepast.

Wat ik me dan afvraag. Als je op bokt een topic ziet dat iemand met een slofteugel rijd komen er nooit negatiefe opmerkingen (ook al lopen ze te laag of worden ze in een krul getrokken) En nu rijd er iemand met een bandage/rek verbandje om de poepert van het paard en nu komen er ineens wel zulke reacties. Goh vreemt Haha!

Nee maar even zonder gekheid, als Mundilfari hier beter door gaat lopen is het voor training een prima oplossing toch? Zolang je het maar niet te veel gebruikt, maar dat zie ik je ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door Glossi op 17-10-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:24

Glossi: Dan moet jij toch maar ns beter op bokt kijken, want er zijn zát reltopics over rijden met slof, sporen, bijzet, touwtjes, etc. etc. Knipoog
En daar gaat het volgens mij ook helemáál niet om, we zijn net weer een beetje in een gezellige 'modus' verder gegaan, heeft weinig nut het dan weer aan te halen Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:31

Hoezo achterhaal ik het? Ik vind het gewoon jammer dat er soms gereageert word terwijl mensen niet weten waar die gene mee bezig is. Dat is een mening geven over waar het topic over gaat. En ik doe niet ongezellig volgens mij. Ik schrijf boven jou juist positief. Vind dat het er goed uit zien, en dat van die hoofdhouding komt nog wel. Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn omdat ik Mundill kwa lopen erg op mijn Skundi vind lijken vergelijk ik hem daar een beetje mee (zijn ook een beetje fam. natuurlijk) Clown
Maar nu gaat het wel heel erg ot. Nu maar weer on gaan Knipoog