Een goede bijzet teugel die op de correcte manier word gebruikt is 1000 keer beter dan een "touwtje" Hou er rekening mee dat een hand streng kan zijn als het paard stug wordt, maar direkt kan loslaten als het paard ook loslaat zonder het contact te verliezen( de aanleuning dus!). En dat is toch echt de hele basis van het nagevelijk rijden van je paard. Een touwtje kan nooit meeveren in de beweging van het hoofd en daardoor zal het paard zich er achter verplaatsen zodat hij de druk niet meer voelt. En ziedaar, de valse krul is geboren!
Alsof paarden niet achter de bijzetteugel gaan lopen om zo de druk niet meer te voelen???
Ik vind de woordkeuze niet goed. Ik beslis niet op basis van wat het "strengst" is wat ik gebruik, maar wat voor het paard het meest duidelijk is en het meest gewenste resultaat oplevert. Dat zijn voor mij de touwtjes, van elastiek worden idd veel paarden hangerig. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat het afstellen van de touwtjes juist omdat ze niet meegeven bijzonder belangrijk is. Bijv. bij galop verplaats ik de touwtjes zodat ze niet meer tussen de voorbenen vastzitten, maar opzij. Dan kan het paard zijn hoofd wél omhoog brengen om aan te galopperen.