Ruiter ademt niet goed door

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Ruiter ademt niet goed door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:59

Kan er niets aan doen maar dit probleem doet me sterk aan die Blond mop denken, je weet wel met de walkman die "adem in, adem uit enz" instrueert. Hééé misschien geen gekke oplossing eigenlijk...

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:05

Het is inderdaad sinds ze een nieuwe instructrice heeft. Voorheen had ze een consequenteen vriendelijke instructrice, die ze nu heeft is wat "strenger". wellicht dat dat er mee te maken heeft?

Kuggur, welke mop? Volgens mij mis ik iets Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:07

Ik heb het ook, met name met springen. Dan ben ik zo met mijn paard bezig dat ik vergeet goed te ademen. Centerd riding is een hele goede om dit op te lossen. Die hebben allerlei oefeningen ook onder andere voor de ademhaling. Alona hier op bokt geeft deze cusussen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:28

Ik heb het ook als ik flink aan het werk moet,
dan ga ik heel raar en schokkerig ademen.
en ik krijg het dan niet niet meer goed....

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:34

Ik heb het niet bij het paardrijden, maar met andere intensieve sport zoals yoga (ja.. dat is intensief) Dan kan ik er wel last van krijgen. Dan ben je zo bezig met je oefening en om dan kracht te zetten hou je een korte tijd je adem in. Na verloop van tijd raak je dan inderdaad duizelig en ik krijg dan hoofdpijn. Ik denk dat je vriendin goed moet concentreren op de ademhaling. Ik vind het eigenlijk ook de taak van de instructice om haar daar op te wijzen. Dat zou ze dus ook kunnen vragen aan haar.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:14

Ik heb het zelfde probleem alleen uit het zich bij mij met steken in mn zij. Ik was me de laatste tijd aan het afvragen wat het nouw was Clown Ben blij dat ik er nu ook mn antwoord op heb.
Ik zelf heb er last van zins ik intensief rij dan let ik idd niet meer op mijn ademhaling en dan ben ik echt met mn paard bezig, soms heb ik het ook onder het lopen of het fietsen Boos!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:51

karin84 schreef:
Het is inderdaad sinds ze een nieuwe instructrice heeft. Voorheen had ze een consequenteen vriendelijke instructrice, die ze nu heeft is wat "strenger". wellicht dat dat er mee te maken heeft?

Kuggur, welke mop? Volgens mij mis ik iets Knipoog

Ik waarschuw je hij is nogal flauw(en de clou is eigenlijk al verraden), Wat ingekorte versie:

Blond komt bij de kapper, en vraagt geknipt te worden, maar onder één voorwaarde: De kapper mag beslist de koptelefoon van haar walkman niet verwijderen. Hoewel hij het wat raar vind gaat de kapper akkoord, en gaat aan de slag. Maar als hij bijna klaar is knipt hij per ongeluk het draadje van de koptelefoon door...Het blondje word eerst rood, dan blauw, valt stuiptrekkend uit de kappersstoel, en sterft!
Als de politie komt nemen ze de cassette uit de walkman en luisteren hem af op de stereo van de kapper, uit de speakers klinkt : adem in... adem uit... adem in...adem uit..

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:26

Ik heb hier zelf ook last van, dit komt bij mij omdat ik mezelf dan zo op het rijden en de oefening concentreer dat ik het vergeet. Ik probeer er zelf altijd op te letten want het hinderd me inderdaad omdat ik erdoor verkramp.

Ik denk wel dat het ook met de nieuwe instructie te maken heeft, waarschijnlijk omdat je vriendin het gewoon goed wil doen. Als je begrijpt wat ik bedoel..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:43

@ Kuggur :Haha, die is wel heel flauw! Maar moest toch lachen

Ja, ze wilt het ook graag heel goed doen en het gaat eigenlijk ook heel erg goed! Vind het wel "apart" dat je de grootste levensbehoefte (ademen) vergeet tijdens het rijden. Ik zou dan eerder mijn houding verpesten denk ik.

Val me niet aan hoor, ik bedoel het goed Bloos .

Ze is nu druk aan het oefenen, haar instructrice heeft ze er op aangesproken. Helaas reageerde ze niet zo vriendelijk. Ze vind dat het de taak van de ruiter is om op de ademhaling te letten "als je niet eens fatsoenlijk kunt ademen" (letterlijk).

Ze is nu heel bewust bezig met het letten op haar ademhaling en ik geloof dat het wel ok gaat. Haar adem stokt af en toe echt, maar dat heeft ze nu veel eerder in de gaten!

Er zijn dan ook alleen maar goede tips voorbij gekomen hier!

Bedankt!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:26

ademen is ontzetten moeilijk!
ik heb chronische hyperventilatie. ik heb fysio gehad en daar heb ik ademhalingsoefeningen geleerd. die gebruik ik ook met paardrijden.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:38

Val ajb niet over mijn opmerking heen, ik bedoel het goed..

Helpen de ademhalingsoefeningen en kun je weer met plezier rijden?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:39

nu rijd ik even niet Lachen maar het heeft goed geholpen... ik kreeg heel erge hoestbuien. maar het is investeren. langzaam opbouwen dus eerst in stap je adem helemaal onder controle en dan in draf en dan in galop...
*gaat zoeken of ze de oefeningen nog op papier heeft*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:43

ik vind het wel raar adt de instructrice zo raar reageert. ik zou gelijk stoppen bij diegene. je betaald om wat van haar te leren. zij moet jouiets leren. het is al gek dat je zelf iets op moet merken wat niet goed gaat. iemand vanaf de grond kan makkelijker problemen bekijken. als ze dan nog zo dom reageert ook...

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:51

Ze was ook niet erg gecharmeerd van de opmerking inderdaad. Het lijkt mij al moeilijk genoeg als je een probleem ontwikkeld wat je voorheen onbekend was.

Verder geeft ze wel heel goed les, maar het is geen makkelijke tante en kan slecht tegen opmerkingen.

Het kan goed zijn dat ze wel op de ademhaling gaat letten vanaf de grond, maar dat het even in het verkeerde keelgat schoot.

Ok, fijn dat de oefeningen je zo helpen!

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:39

Ik heb hetzelfde, maar alleen in galop. Ik probeer lange stukken in het bos te galopperen, dan ontspant mijn paard zich, en kan ik me concentreren op ADEMEN!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:11

Ik heb dat ook altijd..
Eigenlijk doe ik er niet veel aan want ik merk het niet eens Clown
Misschien eens aan de instructrice vragen of ze af en toe wil zeggen dat ze moet doorademen?
Dat idee zal vast al wel gezegt zijn maargoed Tong uitsteken

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:12

ellepel schreef:
er op gaan letten dat je ademt met je buik. Knipoog
in ademen borstkas omhoog, uitademen je buik naar buiten "duwen"
liedjes zingen helpt vaak,dan is je ademhaling beter.
neuriën mag ook.

Tis precies andersom, in-ademen is buik "uitzetten" en uit-ademen is buikspieren aanspannen Knipoog
Als je bovenin ademt (dus geen buikademhaling) dan houd je spanning vast, spanning die ook door je paard opgepakt kan worden omdat je het lichaam spant, probeer in de kadans van je paard mee te ademen, als je duizelig wordt moet je meer uitademen, dus nog meer die buikspier aanspannen! Bij een druk paard of een paard wat echt met spanning zit kan dit zelfs tot rust leiden Knipoog

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:09

In de nieuwe bit van deze maand staat er ook een artikel over, heb nog niet de tijd gehad om het echt even rustig door te lezen maar misschien dat daar wat nuttige dingen bij staan. Heb helaas geen scanner anders had ik het even voor je ingescant. Maar als je het blad niet wilt kopen kun natuurlijk altijd in een boekhandel wat kopietjes maken van het desbetreffende artikel.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:07

Ze heeft gisteren gereden en ik was toeschouwer KnipoogIk moet echt zeggen dat ik aan het paard kan merken wanneer ze slecht doorademt.

Nu heeft ze het goed door en is niet duizelig geweest, zelf niet licht in haar hoofd. Het gaat dus de goede kant op! O, ze heeft een abonnement op de BIT, hopelijk heeft ze het al gelezen.

Thanks!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:48

zingen dat is het magische woord Tong uitsteken

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:41

ellepel schreef:
er op gaan letten dat je ademt met je buik. Knipoog
in ademen borstkas omhoog, uitademen je buik naar buiten "duwen"

Niet vervelend bedoelt, maar dat is geen buikademhaling Clown

Je vriendin moet inderdaad door haar buik ademen, ze moet bij het inademen haar buik "uitdrukken" en bij het uitademen haar buik "terugbrengen".
Als je je borst omhoog brengt bij het inademen, adem je via de borstademhaling. Als je dit blijft doen ga je steeds sneller ademen en dit zal je vriendin dus zeker niet helpen (hoe sneller je ademt hoe kortademiger je wordt).

Ik herken haar probleem ook wel, omdat ik astmatisch ben. Het helpt dus zeker als mensen je op je ademhaling wijzen. Verder moet ze proberen door haar neus in te ademen en door haar mond uit en dan inderdaad via de buik. Het kan zeker helpen om het ritme van de draf- en galoppassen aan te nemen. Hierdoor zal haar paard ook rustiger gaan lopen (paarden letten heel erg op de ademhaling van de ruiter..).

Veel succes, ik hoop dat ze er iets aan heeft.
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 20-10-07 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:43

karin84 schreef:
Ze heeft gisteren gereden en ik was toeschouwer KnipoogIk moet echt zeggen dat ik aan het paard kan merken wanneer ze slecht doorademt.

Nu heeft ze het goed door en is niet duizelig geweest, zelf niet licht in haar hoofd. Het gaat dus de goede kant op! O, ze heeft een abonnement op de BIT, hopelijk heeft ze het al gelezen.

Thanks!

Goed zo Knipoog

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:45

karin84 schreef:

Thanks!

Fijn om te horen !! Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:03

_Margot_ schreef:
zingen dat is het magische woord Tong uitsteken

Klopt Margot, en om inspiratie op te doen; de radio aan op de achtergrond!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:04

Het probleem zit hem vaak in de houding. Wat kan helpen is dat ze zich meer concentreert op haar zit. Voelen wat er onder haar gebeurt en haar aandacht wat meer bij haar navel houden.