Het 'Anky-probleem' -> halthouden tijdens proef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Het 'Anky-probleem' -> halthouden tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:14

Margreth schreef:
Vido schreef:
Solvej, Jeanette, is dat Haazen?

Ja, het is Jeannette Haazen

Die kent dit probleem ook, kan niet missen. Vertel je later nog s ff wat haar benadering is?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:22

Nou, ik kwam erachter doordat ik in het begin van de les ze dit dus zei. Dacht dat ik al aardig los met mijn been van hem af zat maar iets meer nog ervan af en hij stond stil. Vanmorgen een paar keer op die manier gedaan en dat ging redelijk.
Zo'n paard heb ik ook gereden, dat was in het begin een tijdbom. Kon met opstappen al niet stilstaan want dan ging ze rechtop. Iemand moest aan de hand een kleine volte stappen terwijl ik opstapte anders kwam je er niet eens op. Het heeft een jaar geduurt maar toen kon vrijwel iedereen erop rijden. Zo heet is hij gelukkig niet. Maar nu ik er dieper over nadenk heb ik bij haar het toen ook op die manier opgelost. Moest het me alleen even herinneren Haha!

Urielle, klopt eigenlijk moeten ze zich niet aanstellen. Maar dat is denk ik een beetje de kunst van het rijden. Ze aan het verstand brengen dat het uiteindelijk vaak alleen makkelijker en prettiger is voor ze als ze fijn lopen. En daar moet ik (en andere ruiters) gewoon geduldig blijven en op een rustige, duidelijke, consequente wijze een manier vinden om ze dat te laten begrijpen. Jammer dat ze geen Nl's praten Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:35

Ja, dat zou gemakkelijker zijn Haha!

Maar krijg je het been er vanaf niet tegen je als je later gaat oefenen met hem vierkant zetten en het achterwaarts?
Ik merk van Wrangler dat die gewoon een hekel heeft aan het idee dat hij opgesloten zit tussen de hulpen zeg maar, dus die is wel rustiger als ik mijn been eraf hou maar vervolgens mag ik er niet meer aan komen ook Clown Ik zie dit een beetje als dezelfde fase als toen hij bij het halthouden nageeflijk moest blijven. Toen kreeg ik hetzelfde gemier maar dan tegen de hand. Dat is toen ook opgelost door wat hij ook deed, de aanleuning te houden en hem weer terug halt te zetten. Nu doe ik dus hetzelfde, gewoon erop blijven zitten alsof ik gek ben en dan kruipt hij maar achteruit. Hij staat ergens wel weer een keer stil en dan beloon ik hem uiteraard. Bij omhoog gaan of dreigen krijgt hij trouwens wel een tik, want dat vind ik dan weer minder. Het stomme is dat hij een hele tijd braaf stil heeft gestaan, achterwaarts zat er ook op en ineens vindt hij het niet goed meer.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:41

Ik heb op dit moment een Jazz. Ik had hetzelfde probleem als jij...maar dan steeds bij de overgang naar een hogere klasse. Doordat we andere dingen deden in een proef dan ze verwacht had, werd ze wat hyper...maar nog wel net na te rijden, zeg maar. Alleen het halthouden was dan waardeloos. Zodra ik meer rust in probeerde te bouwen, werd het een te tamme proef.
Toch heb ik stelsematig voor het laatste gekozen: rust inbouwen...dan maar een tam proefje. Uiteindelijk heeft dit dusdanig doorgewerkt dat ik het probleem voorgoed heb overwonnen en n u ook bij een klasse hoger direct met wat meer pit kan rijden.
Niet ieder paard is hetzelfde uiteraard....maar voor mij is dit wel de juiste weg geweest.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:09

Urielle, vierkant halt doet hij al vanzelf (als hij stil staat Haha! ) en achterwaarts is ook heel gemakkelijk op een hele kleine hulp te doen. Wordt Wrangler ook heet of gewoon drammerig?

Polly, idd voor veel paarden zal dit zeker een hele goede oplossing zijn! Bij hem is echter het probleem. Denk mede door zijn hengst-zijn, dat hij afgeleid is, aan mijn been gaat plakken ed. wanneer ik hem 'tammetjes' laat lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:54

Vooral heet. Net alsof hij ineens het geduld niet meer heeft om te blijven staan. Op de plaats trappelen, met zijn hoofd gooien, achteruit kruipen, (dreigen met) steigeren, met een achterbeen tegen het beschot slaan als hij erbij kan... Maar op commando achterwaarts (wat hij voorheen dus ook op kleine hulp deed) is er ook niet meer bij. Schuin, slepend, gewoon blijven staan, omhoog komen...
Hij is echt een beetje boos op me dat hij stil moet staan geloof ik Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:01

Moeilijk he! Hoe los jij het tot nu toe precies op of waar bereik je de meeste verbetering mee?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:15

Een heel herkenbaar probleem.
Toen ik mijn merrie nog in de L reed kwam ik altijd voor een 4 binnen en kreeg ook een 4 voor halthouden in de proef en het afgroeten.
Mijn paard was gewoon ook wat opgefokt door de omgeving en enorm ongeduldig.
Het is vanzelf goed gekomen hoor.
Er komt wat meer rust in de proeven.
Zolang ze voorwaarts mocht ging het goed maar stilstaan kon ze niet.
Het was altijd stilstaan en dan meteen 10 meter naar achter gaan.
Je moet gewoon stilzitten en niet gaan rommelen met je benen of handen.
Niet te lang stil laten staan en proberen de tijd van stilstaan wat op te bouwen.
Je kunt het niet afdwingen en het ost gewoon veel geduld en tijd.
Komt vast goed als je bij Jeannet traint.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 15:09

Even een update:

Na een paar dagen mijn benen extreem ervan af te houden tijdens het halthouden blijft hij nu 9 van de 10 keer netjes staan en zolang als ik wil Haha! Morgen wedstrijd dus ben benieuwd of het dan ook gaat lukken aangezien er dan toch meer druk op de ketel staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:20

Dat is positief! Ben je ook nog wezen lessen? Want ik ben uiteraard nog steeds benieuwd naar de benadering van Jeanette!

Als ik weer naar Jo ga, zal ik het ook eens vragen wat hij er van denkt. Bij de aanleuning was het destijds iig gewoon druk houden en laat hem maar doen, staat vanzelf wel een keer stil.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:52

Ik weet van mijn merrie dat ze in haar hoogtij dagen ook erg veel moeite had met het stilstaan... Ach gut
Ze heeft het nu nog wel als ze erg heet begint te worden, daarom had ik het er laatst over met haar vroegere ruiter Lachen

Bij Warina stak ze ook de benen geheel af met het halthouden, natuurlijk moet je altijd die voorwaartse drang hebben... maar dan dat ene moment moet je het een beetje proberen te ontwijken. De druk van de ketel af halen zeg maar Clown Dit slag paard kan je over het algemeen binnen een seconde weer laten spetteren bij het wegrijden.
Ook soms net iets meer laten ontspannen net voor, tijdens en net na het halthouden (met net, bedoel ik ook echt maar een aantal passen). Lachen
Dit tijdens de trainingen, dan wordt het voor het paard wat minder beladen oefening en gaat de extreme drang er wat af, zonder dat hij de scherpte gaat missen bij de rest van de oefeningen... ze kunnen dit namelijk best koppelen, de ontspanning bij het halthouden, en de actie op de rest van de proef... alleen vergt dit extreem veel oefening, zeker voor de heethoofden Knipoog

Ik vind rijtechnische zaken zo moeilijk uit te leggen achter het scherm... maarja ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik wilde melden Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:59

met extreme drang bedoel ik de drang naar voren Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:36

Urielle schreef:
Dat is positief! Ben je ook nog wezen lessen? Want ik ben uiteraard nog steeds benieuwd naar de benadering van Jeanette!

Als ik weer naar Jo ga, zal ik het ook eens vragen wat hij er van denkt. Bij de aanleuning was het destijds iig gewoon druk houden en laat hem maar doen, staat vanzelf wel een keer stil.

Van Jeannette moest ik dus de benen er extreem vanaf houden. Heb dit zondag gedaan en had een 7 voor het halthouden tijdens de proef, alleen bij het afgroeten werkte het niet, dat was 2x een 5. Gelukkig hadden we ook veel 7ens en 8ens wat het een beetje compenseerde. Maar ik blijf hier voorlopig op door gaan, het heeft toch duidelijk resultaat gelukkig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:42

Goed hoor!
Ik had ook een zeven voor het halthouden, maar bij het afgroeten helaas maar zessen. In ieder geval bleef hij al stilstaan, ook bij het oefenen met losrijden dus dat is al positief.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:48

We komen er wel Knipoog Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:51

Persoonlijk heb ik ook altijd been eraf en bij een hete laat ik de druk van voor wat vieren. Net even wat lucht geven. Kort halthouden en vlak voordat je weg wil iets oppakken en dan wegdraven.

Goed dat het al beter ging!
Ik snap je probleem wel, je moet bij een hengst nu eenmaal alle moeite doen de aandacht erbij te houden en zorgen dat ze niet tegen je been aan leunen. Dan schiet er soms wat anders bij in. Het is telkens schipperen tussen te flauw en ontploffing, veel meer dan bij een merrie of ruin!