Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sammie schreef:Ja ja.. dus omdat jij gelezen hebt door andere mensen die net zo ongeduldig zijn is het opeens goed om dan ook maar te longeren.
Dan blijkt maar weer duidelijk dat jij er totaal geen verstand van hebt anders kraam je niet zulke onzin uit. Zegdan idd maar helemaal niks!bizzybijtje schreef:Ik wil niets zeggen hoor, maar ik weet zeker dat je met een paard van 2.5 jaar kan beginnen met rustig longerenHeb het al verschillende keren gelezen.
Marijke schreef:Hahahaa.... ik denk al toen ik de titel zag a. ben ik niet zo sportief en b. ook niet zo jong![]()
![]()
![]()
Leuke Fries heb je daar! Ze ziet er voor 2½ best goed ontwikkeld uit al. Wat voorbereidend werk kan geen kwaad hoor, maar inderdaad niet te lang longeren ivm eenzijdige belasting opgroeiend paard op de volte, etc. etc. maar je schrijft al dat je maar hooguit 10 minuutjes doet (ook niet langer hoor en dan ook op tijd van kant wisselen). Ik zou ook alvast wat VD of basiswerk aan de hand gaan doen, halthouden en voorwaarts a/d hand op stemhulp en als dat goed gaat pasje achterwaarts.
Voor het longeren kan ik je aanraden om een kaptoom te gebruiken of om een longeercirkel af te zetten bijvoorbeeld met paaltjes en lint, dan heeft ze toch een beetje aanleuning en dat is voor zo'n jonkie wel prettig en valt ze niet zo naar buiten.
En kom op negatieve reacties, beter nu rustig aan opbouwen, zulke paarden gaan toch voor de keuring volgend jaar en dan worden ze ook in een paar weken "klaargestoomd" alsof dat zoveel beter is?! Dit is geen veulen maar een goed ontwikkelde 2½ jarige.
Komt vast wel goed met jullie, wat is trouwens Marijke's afstamming?
Groetjes,
Marijke
PrinsesJ schreef:ziet er goed uit
en bekend halster,,![]()
heb ik ookk,,
haha maar super mooi paardje..
veel succes er verder mee!!!!!
Sammie schreef:Tiessie schreef:Die 10 minuten kunnen in mijn eigen helemaal geen kwaad.
Ik zou voor het longeren een kaptoom gebruiken, dat werkt heel fijn.
Zelfs die 10 minuten kunnen wél kwaad,want het blijft niet bij 10 minuten.
Waarom kunnen mensen nou niet gewoon wachten? Is het nu echt zo verdomd moeilijk om voor 5 jaar meer plezier 1 jaar langer te wachten? Koop dan geen jong dier. Koop er dan 1 waarmee je gelijk aan de slag kunt.
Sammie schreef:Ik ben nog vrij subtiel. Dat snijdt toch geen hout wat jij zegt? Als ik roep de aarde is plat, de aarde is plat..dan ga je dat toch ook niet opschool verkondigen, ja maar iemand zei dat...
Er wordt nl. ook meerdere keren gezegd, geschreven én geroepen dat het slecht is, maar daar heb je dan overheen gelezen ofzo?
) . En ik weet ook niet alles, dus als ik een foutje maak hoef je niet gelijk zo te reageren. Dat vind ik echt onzin. Breghje schreef:kleinelinda schreef:Ok leuk om de berichtjes te lezen en bedankt voor de tips. Inderdaad haar halster gaat scheef. Maar dit is de eerste keer dat ik een veulen heb gehad dus ik moet het allemaal nog een beetje leren hoe ik het een en ander ga oplossen. Maar mag ik vragen wat een kaptoom is. Ik heb wel zo'n ding dat aan 2 kanten een soort van ja hoe leg ik dat uit klipjes hebben en ondereen een lus waar ik hem door kan halen alleen deze past niet haar neus is te breed. Is dat een kaptoom. Een bid wil ik liever nog niet in doen daar vind ik haar nog wel een beetje jong voor.
Als dit je eerste veulen is, luister dan aub naar mensen die al vaker met een veulen hebben gewerkt, en van allemaal zal het advies zijn haar lekker in de wei te laten en met haar te spelen en op te voeden. Het is heel simpel, net als bij mensen. Als je een jong dier belast, en het gaat goed zal je niet stoppen maar eerder langer doorgaan. Dan heb je gegarandeert straks een paard met mankementen zoals artrose of HKO. Om maar niet te spreken over haar rug. Een Fries lijkt stoer en barok, maar dat houd wél in dat ze langer doen over het uitgroeien en het langer duurt voor ze volwassen zijn.
Mummie schreef:Jeetje wat een paniek, jullie doen net alsof de TS er al 7 dagen in de week met bijzet teugels longeerd. Wat is nou af en toen eens 10 minuutjes. En misschien heeft de TS wel helemaal geen beschikking over een weitje of een paddock waar het paard de hele dag op kan staan. Dan is een beetje beweging altijd nog beter dan de hele dag op stal of niet
[/quote]Mummie schreef:Jeetje wat een paniek, jullie doen net alsof de TS er al 7 dagen in de week met bijzet teugels longeerd. Wat is nou af en toen eens 10 minuutjes. En misschien heeft de TS wel helemaal geen beschikking over een weitje of een paddock waar het paard de hele dag op kan staan. Dan is een beetje beweging altijd nog beter dan de hele dag op stal of niet

Germatje schreef:Dat heeft ze zeggende gedaan en blijkbaar zijn dat mensen met paarden en geen paardenmensen. Wat dat betreft zit hier op bokt dan toch een stukje meer mensen met verstand, waar best wat van geleerd kan worden. Er wordt hier niet voor niks zo fel gereageerd! Dat is puur omdat er weer eentje een paard veelste vroeg aan het longeren is, omdat ze dat zo leuk vinden... (of in dit geval te weinig kennis) En dan geef ik toch eerder om het paard z'n leven dan om een teer zieltje die niet tegen die reacties kan. Want als je het lief zegt gaan ze ook gewoon met hun zaken door.Als ik je 1 tip mag geven; luister naar mensen in je omgeving irl. Dat is een stuk geloof waardiger dan