Marijke 2,5 jaar longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Marijke 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:12

Die af en toe eens 10 minuutjes, zijn af en toe eens 10 minuutjes teveel. longeren is ZO ONTZETTEND SLECHT vanwege de eenzijdige belasting. ALs ts niet over zulke dingen beschikt moet ze op zoek gaan naar een plek waar ze daar wel kan beschikken. Er is geen enkel excus om dit goed te praten mummie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:15

Sammie schreef:
Ja ja.. dus omdat jij gelezen hebt door andere mensen die net zo ongeduldig zijn is het opeens goed om dan ook maar te longeren.

Dan blijkt maar weer duidelijk dat jij er totaal geen verstand van hebt anders kraam je niet zulke onzin uit. Zegdan idd maar helemaal niks!
bizzybijtje schreef:
Ik wil niets zeggen hoor, maar ik weet zeker dat je met een paard van 2.5 jaar kan beginnen met rustig longeren Knipoog Heb het al verschillende keren gelezen.

Je kan ook normaal reageren Rolleyes
En ik kan toch niet weten dat het niet waar is ? Dus dan kan ik het toch wel melden? Als ik het niet had gezegd dan had ik ook niet geweten dat het niet mocht. Dus breng het voortaan iets subtieler aub..... Sigaar

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:17

Marijke schreef:
Hahahaa.... ik denk al toen ik de titel zag a. ben ik niet zo sportief en b. ook niet zo jong Haha! Clown Knipoog

Leuke Fries heb je daar! Ze ziet er voor 2½ best goed ontwikkeld uit al. Wat voorbereidend werk kan geen kwaad hoor, maar inderdaad niet te lang longeren ivm eenzijdige belasting opgroeiend paard op de volte, etc. etc. maar je schrijft al dat je maar hooguit 10 minuutjes doet (ook niet langer hoor en dan ook op tijd van kant wisselen). Ik zou ook alvast wat VD of basiswerk aan de hand gaan doen, halthouden en voorwaarts a/d hand op stemhulp en als dat goed gaat pasje achterwaarts.

Voor het longeren kan ik je aanraden om een kaptoom te gebruiken of om een longeercirkel af te zetten bijvoorbeeld met paaltjes en lint, dan heeft ze toch een beetje aanleuning en dat is voor zo'n jonkie wel prettig en valt ze niet zo naar buiten.

En kom op negatieve reacties, beter nu rustig aan opbouwen, zulke paarden gaan toch voor de keuring volgend jaar en dan worden ze ook in een paar weken "klaargestoomd" alsof dat zoveel beter is?! Dit is geen veulen maar een goed ontwikkelde 2½ jarige.

Komt vast wel goed met jullie, wat is trouwens Marijke's afstamming?

Groetjes,

Marijke Cool

Geen idee er zitten verder geen papieren buiij maar wel leuk dat je dezelfde naam hebt en bedankt voor je reactie. Ik ben het er mee eens ik kan haar wel in 1 keer alles laten doen maar dat vind ik helemaal niks. Ze vind het best leuk ze gaat niet bokken of steigeren en ze vind het heerlijk om even te rennen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:17

Ik ben nog vrij subtiel. Dat snijdt toch geen hout wat jij zegt? Als ik roep de aarde is plat, de aarde is plat..dan ga je dat toch ook niet opschool verkondigen, ja maar iemand zei dat...

Er wordt nl. ook meerdere keren gezegd, geschreven én geroepen dat het slecht is, maar daar heb je dan overheen gelezen ofzo?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:18

PrinsesJ schreef:
ziet er goed uit Pling
en bekend halster,, OK dan!
heb ik ookk Pling ,,
haha maar super mooi paardje..
veel succes er verder mee!!!!!

Dankjewel. HJahahah ze heeft het halster net sinds zaterdag haar vorige was stuk

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:18

Dus jij wilt zeggen dat je je paard nooit longeerd? Ik longeer mijn paard 2 keer in de week wel een half uur alleen wissel ik elke 5 minuten van kant en beschik ik over een ruime longeer cirkel. Dan lijkt die belasting me wel meevallen hoor.
Als ik aan het rijden ben rijd ik ook wel eens 10 minuten op dezelfde volte, is dit dan ook slecht.
O.k. we hebben het hier dan wel over een jong paard maar mijn mening is dat die 10 minuutjes af en toe stappen en draven echt geen kwaad kunnen hoor.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:19

Sammie schreef:
Tiessie schreef:
Die 10 minuten kunnen in mijn eigen helemaal geen kwaad.
Ik zou voor het longeren een kaptoom gebruiken, dat werkt heel fijn.

Zelfs die 10 minuten kunnen wél kwaad,want het blijft niet bij 10 minuten.

Waarom kunnen mensen nou niet gewoon wachten? Is het nu echt zo verdomd moeilijk om voor 5 jaar meer plezier 1 jaar langer te wachten? Koop dan geen jong dier. Koop er dan 1 waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Sorry hoor maar ik ga echt neit meteen een half uur doen ofzo. Dat duurd nog wel 3 of 4 maanda dat ik er weer 5 minuten bij doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:20

Sammie schreef:
Ik ben nog vrij subtiel. Dat snijdt toch geen hout wat jij zegt? Als ik roep de aarde is plat, de aarde is plat..dan ga je dat toch ook niet opschool verkondigen, ja maar iemand zei dat...

Er wordt nl. ook meerdere keren gezegd, geschreven én geroepen dat het slecht is, maar daar heb je dan overheen gelezen ofzo?

Zeker niet. En ik weet niet, maar wat ik zei was eigenlijk bedoeld als een vragende opmerking ( Clown ) . En ik weet ook niet alles, dus als ik een foutje maak hoef je niet gelijk zo te reageren. Dat vind ik echt onzin.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:22

Breghje schreef:
kleinelinda schreef:
Ok leuk om de berichtjes te lezen en bedankt voor de tips. Inderdaad haar halster gaat scheef. Maar dit is de eerste keer dat ik een veulen heb gehad dus ik moet het allemaal nog een beetje leren hoe ik het een en ander ga oplossen. Maar mag ik vragen wat een kaptoom is. Ik heb wel zo'n ding dat aan 2 kanten een soort van ja hoe leg ik dat uit klipjes hebben en ondereen een lus waar ik hem door kan halen alleen deze past niet haar neus is te breed. Is dat een kaptoom. Een bid wil ik liever nog niet in doen daar vind ik haar nog wel een beetje jong voor.

Als dit je eerste veulen is, luister dan aub naar mensen die al vaker met een veulen hebben gewerkt, en van allemaal zal het advies zijn haar lekker in de wei te laten en met haar te spelen en op te voeden. Het is heel simpel, net als bij mensen. Als je een jong dier belast, en het gaat goed zal je niet stoppen maar eerder langer doorgaan. Dan heb je gegarandeert straks een paard met mankementen zoals artrose of HKO. Om maar niet te spreken over haar rug. Een Fries lijkt stoer en barok, maar dat houd wél in dat ze langer doen over het uitgroeien en het langer duurt voor ze volwassen zijn.

Ik heb geinformeerd bij meerdere mensen die paarden beleren en berijden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:25

Ik zougewoon 10m eraf halen en over een jaar pas weer gaan denken aan díe 10minuten longeren.

@mummie tegen wie en over wat is jouw laatste reactie gericht?

@bizzy sorry, maar ik zie werkelijk het nut niet in van longeren van 2 of 2,5 jarige. Het is gewoon slecht voor die jonge dieren. Ik begrijp gewoon niet dat mensen het geduld en het verstand niet op kunnen brengen wat jonge dieren betreft. Als je het niet weet, geeft niet vraag het dan maar ga niet dingen lopen doen en roepen omdat het toevallig een paar keer is gelezen. Denk na en leer en anders geen jonge dieren kopen. Ben niet boos op jou,maar zulke reacties (en de actie van de ts) snap ik gewoon niet. Hetis gewoonslecht voor hetdier, hoe je wendt,draait of keert, zulke jonge dieren horen in de wei nietaan een touwtje en zeker niet onder het zadel.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:25

2.5 is te jong om te longeren... en dan gaat het niet om 'ik vind' dat te jong om te longeren; het 'is' gewoon zo. Anatomisch bewezen.

Ookal ziet ze er tamelijk volgroeid uit, ze is het niet. Of kan jij van buitenaf zien welke gewrichten er al volgroeid zijn?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:25

Mummie schreef:
Jeetje wat een paniek, jullie doen net alsof de TS er al 7 dagen in de week met bijzet teugels longeerd. Wat is nou af en toen eens 10 minuutjes. En misschien heeft de TS wel helemaal geen beschikking over een weitje of een paddock waar het paard de hele dag op kan staan. Dan is een beetje beweging altijd nog beter dan de hele dag op stal of niet Knipoog

Ze heeft wel een wei en daar rent ze ook wel maar ik dacht dat het geen kwaad kont om haar eens lekker een paar rondjes te laten rennen omdat ze het zelf ook heerlijk vind om het te doen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:26

Je kan ook normaal reageren Rolleyes
En ik kan toch niet weten dat het niet waar is ? Dus dan kan ik het toch wel melden? Als ik het niet had gezegd dan had ik ook niet geweten dat het niet mocht. Dus breng het voortaan iets subtieler aub..... Sigaar[/quote]

Dus ik ben niet de enige die het niet wist.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:29

Mummie schreef:
Jeetje wat een paniek, jullie doen net alsof de TS er al 7 dagen in de week met bijzet teugels longeerd. Wat is nou af en toen eens 10 minuutjes. En misschien heeft de TS wel helemaal geen beschikking over een weitje of een paddock waar het paard de hele dag op kan staan. Dan is een beetje beweging altijd nog beter dan de hele dag op stal of niet Knipoog

Als je dat niet hebt moet je imo geen jong paard kopen, sowieso geen paard trouwens maar dat is een andere discussie.

wacht gewoon nog minstens een half jaar en begin dan RUSTIG met opbouwen. Waarom zou het op zijn derde allemaal ineens snel moeten?? Nee dan moet je rustig beginnen. En met 3,5 er op zijn vroegst een keer op.

Echt waar is het geduld van mensen. Zullen we peuters ook maar gelijk wiskunde geven, dan is het niet zo zwaar als ze het later opeens moeten doen. Rare vergelijkking misschien maar ik snap die hele redenering niet.

Mijn paard is pas beleerd toen hij ruim 4 was en toen ook pas begonnen met longeren, maar hij is nu 5 en helemaal gezond en heeft ten opzichte van eerder ingereden paarden geen achterstand.

Een jong paard hoort lekker 24 uur per dag op de wei in een groep. En dan wordt hij door de groep het beste opgevoed.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:30

Oooooooooh weer typisch bokt! Heerlijk gezellig weer.
Als ik je 1 tip mag geven; luister naar mensen in je omgeving irl. Dat is een stuk geloof waardiger dan mensen die op internet maar van alles en nog wat neer zetten, ze kunnen wel roepen hoeveel ervaring ze hebben, maar controleren kan je het niet..
heel veel succes met je paardje! en als je ooit wedstrijden gaat starten, meld je dan aan in het wedstrijd rijdende friezen topic Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:30

omg daar gaat bokt weer
meis, gewoon lekker doorgaan, inderdaad wel een ronde afzetten zodat je paard iets meer steun heeft en zolang je het niet te lang doet en de cirkel groot houd, valt je paard echt niet dood neer hoor Clown

ik begin in de kerst ook wel met mijn 2.5 jarige met longeren, net zoals alle dieren die ik ooit heb gehad.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:31

hahaha okay maar dat duur nog wel fff haahh maar bedankt voor de tip

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:32

Ik vind dat de boel hier weer erg overtrokken wordt. Red Marijke!!!
Af en toe eens 10 minuten je paard laten hollen aan een lijntje kan geen kwaad, dat geloof ik van z'n lang zal ze leven niet.
Echt laten werken aan de longe is een ander verhaal. Maar zo een beetje pierewaaien kan best.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:33

Ik vind 2,5 jaar longeren ook echt te jong. Ook al ziet ze er zo volgroeid uit, de binnenkant kan jij niet zien.
Denk even aan vroeger, jij hoefde toch ook niet op je 2e al naar school omdat je ouders niet konden wachten?
Ga lekker grondwerk met haar doen en wacht nog even een halfjaartje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:34

Germatje schreef:
Als ik je 1 tip mag geven; luister naar mensen in je omgeving irl. Dat is een stuk geloof waardiger dan
Dat heeft ze zeggende gedaan en blijkbaar zijn dat mensen met paarden en geen paardenmensen. Wat dat betreft zit hier op bokt dan toch een stukje meer mensen met verstand, waar best wat van geleerd kan worden. Er wordt hier niet voor niks zo fel gereageerd! Dat is puur omdat er weer eentje een paard veelste vroeg aan het longeren is, omdat ze dat zo leuk vinden... (of in dit geval te weinig kennis) En dan geef ik toch eerder om het paard z'n leven dan om een teer zieltje die niet tegen die reacties kan. Want als je het lief zegt gaan ze ook gewoon met hun zaken door.

Het is gewoon slecht, punt daar is geen discussie over mogelijk. Groeischijven e.d. zijn niet gesloten, eenzijdige belasting zorgt voor extra slijtage. Zie eerdere link die ik gegeven hebt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:35

Halllo, niet iedereen heeft interesse in grondwerk. Bijna in alle topics tegenwoordig moet er verwezen worden naar grondwerk. Het is mooi dat het er is en het is ook goed maar grondwerk is echt niet heilig!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:40

meis gewoon lekker doorgaan met longeren.. Zolang je het niet elke dag of tevaak doet, kan dat gerust.. Heb het zelf ook gedaan.. En om eerlijk te zeggen, ben blij dat ik het gedaan heb.. Ze kunnen hier wel hoog en laag springen.. Als jij je er goed bij voelt moet je het doen.. Ga op je gevoel af.. Dat werkt het beste..

Maar voor de rest leuke fries Haha!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:52

Tja waarom worden de meeste paarden nog maar 8 jaar??......

(mede door dit dus)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:56

Omdat veel mensen te snel dingen verwachten van een paard, veel te veel ermee willen.. En vooral als ze een jaar of 4 zijn, en dan ingereden worden..

Je kunt hoog en laag springen dat DIT 1 van de redenen is waardoor paarden nog maar 8 jaar worden, maar waarmee kun je het bewijzen?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:05

Meid, ik zou zeggen lekker door gaan;)
Iedereen deed het op zijn eigen manier met eigen paarden. Helaas denken ze hier dat alles op hun manier moet. Als het dan echt zo slecht was had hier allang iemand de dierenbescherming gebeld, en dat is niet het geval.