Struikelen Hoe verhelpen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee

Re: Struikelen Hoe verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:22

Ik had dat eerst ook.
Ik heb hem meer met zijn achterhand gereden, en in het begin ook goed voorwaards.
Dan kan je hem makkelijk als je hem opgepakt heb terug rijden, maar dan zo dat hij ook actief is en goed oplet.Bij mij was struikelen er hierna niet meer bij Clown

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:11

mijn manege pony doet dat ook zo zijn paard en ik al een keer gevallen

lavuera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:51

Ik heb veel paarden gekent die struikelde. en inderdaad is de oorzaak en de oplossing de achterhand. Wat er ook bijkomt is dat de gang stap vaak ontspanning bij een paard oproept(instappen,. uitstappen) omdat dit de gang is waarbij een paard vaak rijtechnisch het minst actief is. het is dus logisch dat hij dan in stap meer struikelt, probeer daarom meer contact te houden, en je stap meer in het rijden optenemen. zodat hij dus leert actief te zijn en de achterhand eronder. Dat hij struikelt zelfs al is hij nageeflijk doet hij uiteraard niet express. vooral koudbloedpaarden vallen makkelijk op de voorhand bij ontspanning, waardoor ontspanning iets te ontspannen uitpakt;) probeer niet te verwachten dat het struikelen 100% weggaat(kan wel), maar je kan het zeker tot een minimum beperken.

Terug op het rijtechnische: door in stap veel overgangen te rijden (IN stap zelf(harder,zachter,gestrekter, afgestemd op jullie niveau) en veel figuren te doen uiteraard met stelling en nageeflijkheid, word hij oplettender in de stap.

bij mij heeft dit iig geholpen.

een kleine vraag voel je het struikelen aankomen? of dat hij het specifiek op bepaalde stukken doet? dan kan je mischien op die momenten bovenstaande dingen uitvoeren.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:28

heel herkenbaar en wat hier ook aangegeven wordt het is vaak juist de ontspanning. Vera struikelt op momenten dat ik niet oplet met buitenrijden en een beetje zit te genieten van de omgeving. Dan gaat zij ook lopen sjokken en dan let ze gewoon niet op waar ze haar benen zet.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:35

ja doe wat coordinatie oefeningen Knipoog over balkjes draven, drafbalken naast elkaar in een parcoursje leggen en eromheen rijden werkt ook altijd goed Knipoog

suc6 groetjes Emma

Yessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:43

Interessant om dit onderwerp te lezen. Mijn verzorghaflinger heeft er namelijk ook wat last van. Maar dan meer in de bak. Tijdens het longeren maar ook tijdens het rijden. het is niet zo dat ze konstant struikelt. Maar als ik het zo lees.. kan ik me voorstellen dat het komt doordat haar achterhand er nog niet goed ondergereden wordt. Ik rijd haar zelf jammer genoeg niet vaak genoeg, en ze is verder van een meisje van 14 die nog niet de volledige ervaring heeft dat ze merkt en weet dat ze de onderhand er onder moet rijden.
Opzich heel logisch wel dat het hieraan kan liggen... Dus we gaan ermee aan het werk!