Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:58

Wat een ontzettend gave anda!! Kwijl
Het ziet er netjes uit, alleen in galop mag hij met zijn achterhand meer eronder treden. Knipoog En meer over de rug gaan galoperen. Knipoog

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:01

Wow, wat een prachtig paard zeg!!

Ik vind 'em er super uit zien, mooi gesloten en lekker aan het werk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:10

Hoge dressuur of niet.
Boogjes in je teugels is duidelijk GEEN contact.
Als jij boogjes hebt zou je paard als die je hand volgt z'n neus meer voorwaards moeten doen zodat hij het contact weer opzoekt.
Daar hoef je geen hoog dressuur voor te doen omdat te weten of te kunnen zien.

Ik vind het verder heel mooi om te zien hoor en zie liever een te losse teugel dan een strakke.
Maar iets meer contact mag echt wel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:16

daantjuhhh schreef:
Hoge dressuur of niet.
Boogjes in je teugels is duidelijk GEEN contact.
Als jij boogjes hebt zou je paard als die je hand volgt z'n neus meer voorwaards moeten doen zodat hij het contact weer opzoekt.

Wie zegt dat ik niet voel wat hij doet en dat hij niet voelt wat ik doe? Waar zeg ik dat hij mijn hand niet volgt als ik hem lager, ronder, dieper, hoger, langer, korter wil instellen?

Hij volgt mijn hand meteen als ik iets wil veranderen. En dat doe ik met mijn been.

Ik voel alles wat hij doet en hij ook wat ik doe. En in een dressuurproef op concours, ja daar rij je met meer contact, omdat je anders geen punten krijgt.

Maar ik blijf er zo veel mogelijk af aan de voorkant, en heb daar nooit problemen mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:20

Waarom zie ik dan op bijna alle foto's boogjes in de teugels?
Boogjes in de teugels ontstaan niet als hij je hand volgt!!

Ik vind het ook goed dat je er niet teveel aan wil komen, maar je mag wel contact hebben met de mond.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:23

daantjuhhh schreef:
Waarom zie ik dan op bijna alle foto's boogjes in de teugels?
Boogjes in de teugels ontstaan niet als hij je hand volgt!!

Ik vind het ook goed dat je er niet teveel aan wil komen, maar je mag wel contact hebben met de mond.

Heb je wel eens gevoeld hoe verzameling voelt, en hoe dat eruit hoort te zien? Het paard hoort zichzelf te dragen. Lichtheid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:26

Ja dat klopt.
Maar in welke verzameling ook je moet contact houden met de mond.
Je mag best een keer je hand naar voren doen om te ontluchten als ware.
Maar je zorgt dat je meteeen weer contact hebt met de mond.
En dan bedoel ik niet met je gewicht eraan hangen.
Je handen gewoon netjes rechtop, met de teugels een rechte ontspannen lijn naar het bit.
Dus zonder een boogje.
Een boogje heb je namelijk GEEN contact.
Hoe jij het wend of keert, boogje blijft geen contact.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:32

daantjuhhh schreef:
Ja dat klopt.
Maar in welke verzameling ook je moet contact houden met de mond.
Je mag best een keer je hand naar voren doen om te ontluchten als ware.
Maar je zorgt dat je meteeen weer contact hebt met de mond.
En dan bedoel ik niet met je gewicht eraan hangen.
Je handen gewoon netjes rechtop, met de teugels een rechte ontspannen lijn naar het bit.
Dus zonder een boogje.
Een boogje heb je namelijk GEEN contact.
Hoe jij het wend of keert, boogje blijft geen contact.

Als twee mensen een touw vasthouden, met een boogje erin, en de ene swiebelt daar zachtjes aan aan de ene kant, voelt die andere dat dan niet denk je?
Ik voel alles wat hij doet en kan hem op elk gewenst moment anders instellen. Hij op zijn beurt is weer zo gevoelig dat hij alles voelt wat ik doe en meteeeeeen reageert. Dat kun je geloven of niet, maar het is zo.

Maar ik heb net je profielfoto's even bekeken en besloten dat ik me verder uit deze discussie hou, sorry.

Ik sta open voor commentaar, en zal dat dan proberen te verduidelijken en mijn redenen geven voor waarom ik iets op een bepaalde manier doe, maar iemand die er niet bij was, niet voelt wat ik op een paard voel, dit paard niet gereden heeft, en zo te zien zelf nog heel veel kan verbeteren aan haar zit en rijderij, daar ga ik niet een welles-nietes spelletje mee doen.

Ik zal wel weer lomp overkomen, maar ik heb nu lang genoeg geprobeerd uit te leggen hoe en wat.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:36

Oef, wat een prachtig beest!! Gefeliciteerd met deze geweldige aanwinst, foto's zien er heerlijk uit!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:37

Ziet er weer mooi uit Noor, kwamen jullie nou ook zondag? Lijkt me erg leuk jullie te zien!
Daantjuh, hoe verklaar je deze verzameling dan, met losse teugel?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:42

Ik vindt het een superplaatjuh,en geloof direct dat je wel degelijk contact hebt zodat jij hem kan instellen zoals jij wilt,namelijk is op 1 van de foto s vrij duidelijk te zien(rekken strekken)
Het lijkt me een onwijs gevoel idd zon licht en dragend paard ,veel succes gewenst in de toekomst!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:43

Ik ben het wel met daantjuhhh eens. Als je dit paard hier in Nederland op deze manier gaat starten, krijg je absoluut commentaar van de jury's en zal je, ben ik bang, geen punt rijden. Deze prachtige kerel is dan ook op een heel andere manier beleerd als die van "ons" voor de Z.
Het zal denk ik nog een hele klus worden om hem op deze leeftijd om te schakelen.
Ben ook niet echt gecharmeerd van de stang die hij in heeft en denk dat ook dit niet mag in onze dressuur.
Maar...prachtig paard...leuke combinatie en een amazone die er keurig op zit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:44

@ soeske: dat is een verzameling met losse teugel, maar wel met contact.
dat ziet er heeeel anders uit dan deze foto's doen.
Zo zou ik het graag willen zien.

Mijn profiel foto's doen niet toe aan mijn ervaring.
En mijn profiel laat al helemaaaaaaaaaaal niet zien wat ik geleerd heb en wat ik gedaan heb.
Ik heb ook meerdere hogere dressuur paarden getraind op mijn werk.

maar goed.
Dit blijft een discussie waarin iedereen zijn eigen weg blijft volgen.
Dat maakt ook niet uit.
Je moet doen wat je zelf denkt dat goed is.

Ik vind het verdere plaatje ook niet verkeerd.
Maar wilde graag even wijzen op het verschil tussen contact en geen contact.

ik heb geleerd dat een boogje niet mag ontstaan.
als jij je hand naar voren doet zodat er een boogje onstaat moet het paard dat opvangen en jou hand weer opzoeken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:45

KIPPEVEL!!!!
Als wij ooit maar half zo goed worden ben ik al super gelukkig!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:55

Oh jouw onderschrift is gaaf Marloes__, the horse is always right! Zo is dat.

Ja wij zijn er zaterdag en zondag ook!

Aerdenhout1: Wie zegt dat ik in een proef ook zo rij? En wie zegt dat ik hem met dit bit start? Dit is het bit waarmee Horst hem altijd rijdt, en ik had al tegen hem gezegd dat we voor wedstrijden een andere stang moeten hebben, omdat deze niet toegestaan is. Die hij nu inheeft is een arabische kandare. Mondstuk is hetzelfde als normale stang, maar de scharen zijn modieus gevormd zeg maar. het heeft verder geen enkel nut, alleen maar 'mooi zijn'.
Omschakelen is overigens geheel niet nodig hoor. Hij loopt zoals je wil dat hij loopt, als je het maar netjes vraagt.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:59

Wauw wat een ontzettend mooi en gaaf paard is het!
Je hebt echt niks teveel gezegd hoor Knipoog
Kan me voorstellen dat je het een eer vind om te starten!!!
Als het zover is kom je dan ook nog met foto's???
Veel succes in ieder geval.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:10

Wat een schitterend paard! echt een plaatje!

Wel een rijtechnisch vraagje. geen idee of dit verschilt met klassieke dresuur of de erhmm 'normale'dresuur, maar plaatst het paard hier het achterbeen goed onder met goed ruggebruik? Het lijkt (voor mijn niet erg getrainde oog) alsof hij zijn rug wat weg drukt, en ik heb altijd geleerd dat dit niet "mag", dat ze hun bekken moeten kantelen daarbij, en dus hun achterbeen verder onder plaatsen. Het lijkt (voor mij iig) of hij dat bijna niet doet.

dit is geen commetaar, maar meer een vraag, omdat ik het verschil graag wil leren.
(overigens snap ik dat een ouder paard meer moeite heeft qua kracht om achterbeen ver onder te plaatsen, maar het principe blijft hetzelfde, en dit paard ziet er verder goed getraint uit)

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:11

Geweldig Kwijl Ziet er prachtig uit Kwijl

sim0ontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:18

wat een mooitje zeg! ziet er lief uit Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:29

Ik zie jouw topic voorbij komen, petje af!

Ik ben ook heel jaloers dat je zo dichtbij Horst staat. Iemand voor wie ik toch wel veel bewondering heb.

Ik ben het eens met jouw visie van contact. In de klassieke dressuur is de teugel er niet voor bedoeld om op paard mee op "druk" te zetten. Het paard zal zichzelf uit zichzelf gaan dragen, op het moment dat de achterhand correct wordt gebruikt. Een direct gevolg van het activeren van de achterhand is de oprichting in de voorhand, met als gevolg het nageven in mond en hals en het loslaten in het lijf.

Het is alleen dat men in de wedstrijdsport graag druk, druk, druk ziet... Of dit ten goede komt van de losgelatenheid in het lijf is vaak discutabel...

Zoals in dit topic getoond, zie ik het graag.

Wel vind ik dat het paard slecht buigzaam is op het binnenachterbeen (ook een 18 jarige zou hier meer in moeten buigen). Hij houdt het binnenachterbeen steil en plaatst hem niet onder de massa. Is dit toeval of heeft dit een fysieke, mogelijk medische oorzaak?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:01

daantjuhhh schreef:
Maar wilde graag even wijzen op het verschil tussen contact en geen contact.

ik heb geleerd dat een boogje niet mag ontstaan.
als jij je hand naar voren doet zodat er een boogje onstaat moet het paard dat opvangen en jou hand weer opzoeken.

Dat bedoel ik dus ook, als er af en toe eens iets lichter contact is waardoor de teugel net niet helemaal op spanning staat is ook niet erg maar hier zie ik veel foto's waarbij de teugels doorhangen, en niet een klein beetje.
Ben het verder met jou eens wat betreft het commentaar.

Verder; als je op concours met zo'n aanleuning rondrijdt krijg je ook op ieder onderdeel het commentaar dat je geen contact hebt en dat het paard achter de teugel kruipt. Of je nu in de B of in het Z rijd maakt niet uit.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:04

Wat kan die mooi lopen ! Wow!
& zelfde rijbroek Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:14

Suelza. Ik bedoel geen druk.
Ik bedoel contact!!!
Das een heel verschil hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:21

daantjuhhh schreef:
Ik bedoel contact!!!

Juist, bij licht contact heb je het gevoel dat je een kuikentje in je hand hebt en geen stier aan een touw, of in dit geval, een andalusische hengst Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:24

daantjuhhh schreef:
Ik bedoel contact!!!

Ja, ik weet heel goed wat jij bedoeld. Misschien nog wel beter, dan dat jij begrijpt wat wij bedoelen Clown Maar in de "dressuur" spreekt men wel over druk, oftewel "teugeldruk" en dat is weer meer dan slechts "licht contact".

Dat jij een paard met doorhangende teugels in een appuyement kunt zetten, zegt meer over het rijtechnisch niveau van de ruiter, dan dat je datzelfde alleen op contact kan.

Het toont een paard wat volledig durchlassig is, wat alle hulpen doorlaat komen en op de minste zithulp een oefening toont. DAT noem ik paardrijden, daar kijk ik graag naar.

En ja, dat ze dat in de dressuur niet willen zien, dat was al gezegd. Maar to be honest, ik kan mij wat aanstootgevende beelden voor de geest halen die het extreem tegenovergestelde laten zien. Dat is blijkbaar wat men wilt zien in de dressuurtop, want je haalt er wel de olympische spelen mee.

MAar laten we wel wezen, een paard wat op een doorhangend teugeltje op Z niveau is te rijden, doet dat ook wel met een contactteugel, hoewel ik durf te betwijfelen of menig ruiter die enkel op contact, of druk rijdt, diezelfde oefeningen ook kan tonen als hij de teugels weglaat.

Het paard hoeft de ruiterhand helemaal niet te zoeken, want als hij zoekt, neemt hij vaak druk aan. Hij zoekt steun. Bij een jong paard heb ik daar zeker geen moeite mee, maar des te meer bewondering heb ik voor een goed doorgereden paard die dat niet doet.

Een paard is een trots wezen. Die behoeft geen steun, die draagt zichzelf!