Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xMisty schreef:Discussie
Huertecilla schreef:xMisty schreef:Tsja, ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '.
Jee, ruiters niet?
In 1438 schreef Koning Duarte van Portugal een ongeëvenaard briljant boek over paardrijden: (vert.) ´Goed Paardrijden, in Elk Zadel.´
Hij doelt met ´zadel´ op de rijstijl. Omdat het zadel de interface tussen paard en ruiter is, is het niet alleen een afgeleide van de ruiteronderkant en paardbovenzijde, maar ook van de gevraagde dynamiek.
Bij een andere stijl is de dynamiek anders, is het zadel anders. Dus ook andersom en dát is waar hij op doelt.
Een goed ruiter beheerst meer rijstijlen, heeft een goed gevulde gereedschapskist aan vaardigheden en kan dus in elk zadel rijden of hij erin thuis hoort.
Het kan verkeren schreef Bredero en hij had gelijk.
De NL hoofdstroom ruiterij weet niet meer dan van één ´zadel´ en ook schrijft Duarte over ridders, ruiters met een praktisch gebruiksdoel. Nu bestaat de ruiterij uit amazones in een zandbak![]()
hc
dierfysio schreef:ik zeg niet dat ik een goede amazone ben, maar na mijn 3e hernia-operatie (!) kan ik lang niet meer op ieder zadel zitten.
had een KN, en heb nu een euroriding luxor. die KN ging niet meer, weet nog niet waarom.
dus ik ben oneens met de stelling!
.Lins_Vetra schreef:Een goede amazone/ruiter kan goed op een paard zitten. Ook ZONDER zadel
. Ik leer rustig verder...

Als je bijv. op een manege rijd hoor je ook op elk zadel te kunnen zitten, maar die zadels zitten meestal niet echt lekker. (bij mij dan ze zijn meestal te klein) Pluizebolpum schreef:Lins_Vetra schreef:Een goede amazone/ruiter kan goed op een paard zitten. Ook ZONDER zadel
Ben ik het eerlijk gezegd wel een beetje mee eens. Althans als je bedenkt wat ík versta onder een goede amazone/ruiter. Voor mij heeft goed kunnen rijden niet zozeer te maken met je paard in de krul door de bak trekken (bij wijze van spreke), maar meer met gevoel voor paarden/paardrijden, evenwicht en goed kunnen inspelen op wat het paard wilt en doet. Iets wat je imo pas kunt verkrijgen door heel veel uren op en rond paarden te zijn.
N
Axel_Clauw schreef:Ik vind van niet.
Als je zelf niet goed in het zadel past, dat jouw benen niet netjes aansluiten met het zadel, dan rijd het natuurlijk ook ongemakkelijker.
Skygirl schreef:Axel_Clauw schreef:Ik vind van niet.
Als je zelf niet goed in het zadel past, dat jouw benen niet netjes aansluiten met het zadel, dan rijd het natuurlijk ook ongemakkelijker.
Ja idd. Ik heb nog niet zo heel lang een nieuw zadel. Maar in de vorige paste ik gewoon niet meer. Kon met doorzitten geen druk op de beugels houden. Na het rijden even een zadel van iemand anders geleend waar ik beter in pastte en meteen kon ik al aardig doorzitten en druk op de stijgbeugels houden. Iets wat in dat vorige zadel onmogelijk was. Ik was er zeker al wel aangewend. Reed er al een jaar mee.
Kelly_ann schreef:Ik kan me voorstellen dat als je langdurig op eenzelfde zadel rijdt, dat je wat lastig weg kan komen op een ander zadel.
Er zijn mensen die last krijgen van een zadel met veel wrong of een erg opgesloten zit.
Ik rijd verschilende paarden en dus ook verschillende zadels. Kom overal prima mee weg. Misschien wel goed voor de onafhankelijke zit ook, steeds een ander zadel met bijbehorend paard onder je kont