' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:21

Ben ik het niet mee eens. Zoals al eerder gezegd is het diepste punt van de zit erg belangrijk voor de balans en onafhankelijke zit van de ruiter. Daarbij kan een te klein zadel rugproblemen geven en een te groot zadel juist veel te veel vrijheid waardoor de ruiter gaat schuiven. De positie van de kniewrongen en de beugelriemen is ook erg belangrijk: Bijvoorbeeld Als de beugelriemen te ver naar voren beverstigd zijn, zal een ruiter nooit met de schouder, heup en hak op één lijn kunnen zitten.

EDIT: op dit filmje kun je dat zien. Bij mijn zadel zitten de beugelriemen te ver naar voren waardoor het voor mij niet mogelijk is om mn hakken onder mn heup te zetten zonder in 'dooszit' te gaan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:29

Mits het zadel qua maat past bij de ruiter en zowiezo past op het paard, moet dat tot op bepaalde hoogte kunnen.
Maar er zijn ook goede ruiters/amazones met bijvoorbeeld een rugprobleem, die daardoor niet lekker zitten (of ronduit veel pijn krijgen) op een zadel dat heel gedwongen zit. Dat heeft dan verder niets met hun rijkunst te maken.
Een zadel dat je te ver naar voren zet oid kan je natuurlijk ook gewoon niet op zitten, maar dan is naar mijn mening het zadel ook niet passend.
(overigens betrek ik in mijn mening voor de duidelijkheid alleen dressuur-, spring- en veelzijdigheids zadels)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:37

Ik heb jaren Ongeveer 12 jaar met het zelfde zadel (VZH) gereden. eerst op mn D-pony en daarna op mn friese merrie. Nu heb ik een hengst erbij en heb een een nieuw zadel erbij moeten kopen. En ik zal je zeggen poeh wat was dat vreenmd. Maar na 2a 3 keer erop gereden te hebben zitten het weer helemaal gewoon, en het zadel past ook op de merrie dus dat is wel fijn. De hengst is zadelmak en ken dus nog niet veel. En zijn draf is ook veel anderster al de merrie wat zij is kleiner.

Maar het kan dus. Effe wennen en dan is het oke

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:30

Er zijn ook zadels waar niet aan te wennen valt ga maar is op een zadelmarkt zadel zitten of iets in die richting nou je komt er scheeft vanaf Tong uitsteken

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:32

ik zeg niet dat ik een goede amazone ben, maar na mijn 3e hernia-operatie (!) kan ik lang niet meer op ieder zadel zitten.
had een KN, en heb nu een euroriding luxor. die KN ging niet meer, weet nog niet waarom.

dus ik ben oneens met de stelling!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:38

IK heb toevallig nu een zadelmarkt zadel en die bevalt verbazend goed en hij past perfect op mn fries. Tot nu toe ziet hij er nog goed uit en valt nog niet uitelkaar zoals sommige mensen beweren. Misschien een gelukstreffer??

Xena_

Re: ' Elke goede ruiter, kan in elk zadel rijden '

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:17

xMisty schreef:
Discussie Clown

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:19

Een goede amazone/ruiter kan goed op een paard zitten. Ook ZONDER zadel

Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:23

Huertecilla schreef:
xMisty schreef:
Tsja, ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '.

Jee, ruiters niet?

In 1438 schreef Koning Duarte van Portugal een ongeëvenaard briljant boek over paardrijden: (vert.) ´Goed Paardrijden, in Elk Zadel.´

Hij doelt met ´zadel´ op de rijstijl. Omdat het zadel de interface tussen paard en ruiter is, is het niet alleen een afgeleide van de ruiteronderkant en paardbovenzijde, maar ook van de gevraagde dynamiek.
Bij een andere stijl is de dynamiek anders, is het zadel anders. Dus ook andersom en dát is waar hij op doelt.
Een goed ruiter beheerst meer rijstijlen, heeft een goed gevulde gereedschapskist aan vaardigheden en kan dus in elk zadel rijden of hij erin thuis hoort.

Het kan verkeren schreef Bredero en hij had gelijk.
De NL hoofdstroom ruiterij weet niet meer dan van één ´zadel´ en ook schrijft Duarte over ridders, ruiters met een praktisch gebruiksdoel. Nu bestaat de ruiterij uit amazones in een zandbak Knipoog

hc

Wat is dat nou weer voor een onzin. Er zijn genoeg mensen die WEL in het bos rijden, die WEL hun paard afwisseling geven. dus dit vind ik erg kort door de bocht.

dierfysio schreef:
ik zeg niet dat ik een goede amazone ben, maar na mijn 3e hernia-operatie (!) kan ik lang niet meer op ieder zadel zitten.
had een KN, en heb nu een euroriding luxor. die KN ging niet meer, weet nog niet waarom.

dus ik ben oneens met de stelling!

Ja, maar jij hebt het door lichamelijke redenen. Als je niks mankeert aan je lichaam denk ik dat de TS bedoelt..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:29

zal wel geen goede amazone zijn Bloos

er van uitgaande dat het iig past op het paard in kwestie

inprincipe stap ik op ieder zadel
western , australian , boomloos div types , ijslands , vzh , dressuur , spring, podium
het maakt me inpricipe niet zoveel uit
maar op een zadel met erg veel wrong heb ik snel ruzie
vooral als die niet op mijn korte pootjes berekend is
als mijn benen te ver naar achteren gedwongen worden
kan ik mijn zit niet vinden

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:32

Barebackpad een oplossing nickyu?
Bij mij wel iig Ja

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:34

Sorry, hier worden natuurlijk ook mannelijke ruiters mee bedoeld, ook al staat er amzone Bloos .
Ascot's mening: Zij is het eens met dit.
Mijn mening: Niet helemaal eens.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:37

Lins_Vetra schreef:
Knipoog

Ben ik het eerlijk gezegd wel een beetje mee eens. Althans als je bedenkt wat ík versta onder een goede amazone/ruiter. Voor mij heeft goed kunnen rijden niet zozeer te maken met je paard in de krul door de bak trekken (bij wijze van spreke), maar meer met gevoel voor paarden/paardrijden, evenwicht en goed kunnen inspelen op wat het paard wilt en doet. Iets wat je imo pas kunt verkrijgen door heel veel uren op en rond paarden te zijn.

Nu vind ik mijzelf nog steeds een beginner (ik rij pas een jaar of tien meer dan eens per week) dus is het ook niet vreemd dat ik in het ene zadel beter zit en rij dan in het andere zadel. En dat ik op het ene paard wel en op het andere paard niet netjes zonder zadel kan rijden Knipoog . Ik leer rustig verder...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:38

ivm mijn gezondheid en minderwordende evenwicht Bloos
niet echt Haha!

heb nu (ivm verhuur/verkoop van mijn zadels)
zowel een podium , een boomloos en een australian Bloos
alle zonder kniewrong Vork

enigste waar ik echt moeilijk zonder kan is een knop.. daar waar ik mijn teugels laat als mijn handen het niet meer doen Vork

de grootste ruzies tot nu toe had ik met een ouder type KN en de anky

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:43

Ik vindt van wel. Het betekend natuurlijk niet dat je lekker zit. Tong uitsteken Als je bijv. op een manege rijd hoor je ook op elk zadel te kunnen zitten, maar die zadels zitten meestal niet echt lekker. (bij mij dan ze zijn meestal te klein)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:47

Pluizebolpum schreef:
Lins_Vetra schreef:
Knipoog

Ben ik het eerlijk gezegd wel een beetje mee eens. Althans als je bedenkt wat ík versta onder een goede amazone/ruiter. Voor mij heeft goed kunnen rijden niet zozeer te maken met je paard in de krul door de bak trekken (bij wijze van spreke), maar meer met gevoel voor paarden/paardrijden, evenwicht en goed kunnen inspelen op wat het paard wilt en doet. Iets wat je imo pas kunt verkrijgen door heel veel uren op en rond paarden te zijn.

N

Mee eens, met als aanvulling dat de ruiter/amazone wéét waar hij/zij mee bezig is. Dat hij/zij weet waarom nageeflijkheid, ontspanning en rechtgerichtheid belangrijk is en dit dus ook in de praktijk kan uitoefenen.

@ Nickyu: Nee, ik begrijp dat een pad geen optie voor jou is dan Haha!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:49

Ik vind van niet.

Als je zelf niet goed in het zadel past, dat jouw benen niet netjes aansluiten met het zadel, dan rijd het natuurlijk ook ongemakkelijker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:51

Een goede ruiter of amazone kan elk paard met of zonder, spring, dressuur, boomloos of weet ik wat voor zadel ook goed rijden....maar....niet voor lange tijd. Daar bedoel ik mee dat als je als lesgever b.v, even op een paard stapt om te voelen hoe het dier loopt, dat je dan, ook al zit een zadel verschrikkelijk, je wel gewoon je "ding" kan doen en niet meteen een paard niet meer kan rijden. Natuurlijk zit een goed passend zadel zowel voor ruiter en amazone (zie dat ik de ruiter eerst plaats!!!) als voor het paard altijd beter.
En eigenlijk denk ik dat TS dit bedoeld met haar topic en niet iemand die een slecht passend zadel heeft op zijn...of haar...eigen paard.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:51

Ik kan overal op zitten en overal op rijden. Geen probleem. Alleen moet ik wel altijd even wennen. Ik heb bijvoorbeeld een hele tijd op een aantal goede dressuur zadels gereden en sinds kort rijdt ik ook af en toe met een redelijk oud veelzijdigheidszadel, de eerste 2 keer moest ik even wennen, maar nu voelt het weer gewoon....
Ik denk dus dat het vooral een vorm van gewenning is Lachen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:55

Axel_Clauw schreef:
Ik vind van niet.

Als je zelf niet goed in het zadel past, dat jouw benen niet netjes aansluiten met het zadel, dan rijd het natuurlijk ook ongemakkelijker.

Ja idd. Ik heb nog niet zo heel lang een nieuw zadel. Maar in de vorige paste ik gewoon niet meer. Kon met doorzitten geen druk op de beugels houden. Na het rijden even een zadel van iemand anders geleend waar ik beter in pastte en meteen kon ik al aardig doorzitten en druk op de stijgbeugels houden. Iets wat in dat vorige zadel onmogelijk was. Ik was er zeker al wel aangewend. Reed er al een jaar mee.

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:56

Eigenlijk ben ik het wel eens, maar het moet ook op het paard zelf goed passen.
Als het zadel niet goed bij jou past, heb je minder houdvast, dus lig je er ook sneller naast, als het paard gaat bokken enz.

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:56

Skygirl schreef:
Axel_Clauw schreef:
Ik vind van niet.

Ja idd. Ik heb nog niet zo heel lang een nieuw zadel. Maar in de vorige paste ik gewoon niet meer. Kon met doorzitten geen druk op de beugels houden. Na het rijden even een zadel van iemand anders geleend waar ik beter in pastte en meteen kon ik al aardig doorzitten en druk op de stijgbeugels houden. Iets wat in dat vorige zadel onmogelijk was. Ik was er zeker al wel aangewend. Reed er al een jaar mee.

Idd. Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:00

Zeker niet. Ik kan blijvoorbeeld echt niet in een 15" zadel. Dan steek ik aan alle kanten uit. Het zadel moet zeker wel de goeie maat zijn. Veel te groot, geen contact met de kniewrongen etc, maar dat is evt nog wel een beetje te corrigeren met ervaring. Een te klein zadel... Daar zal je nooit fatsoenlijk in kunnen zitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:01

Kelly_ann schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je langdurig op eenzelfde zadel rijdt, dat je wat lastig weg kan komen op een ander zadel.

Er zijn mensen die last krijgen van een zadel met veel wrong of een erg opgesloten zit.

Ik rijd verschilende paarden en dus ook verschillende zadels. Kom overal prima mee weg. Misschien wel goed voor de onafhankelijke zit ook, steeds een ander zadel met bijbehorend paard onder je kont Clown

Ja elke goede ruieter en amazone kan mits goede lichamelijke gezondheid op elk zadel rijden.
Ik kan ook overal op rijden, maar meb een spieraanhechting in mijn knie niet goed.
Waardoor ik van sommige zadels heeeel veel pijn krijg.
Ik kan er dan wel op rijden, maar een fijn gevoel is het niet.

Ik denk dat dat met de echte goede ruiter net zo is.
Ze kunnen op elk zadel goed rijden, maar zullen niet op elk zadel even fijn zitten.

Maar dan heb ik het niet over een zadel van 15 inch met een dikke kont erin..
Wel een zadel met goede afmetingen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:10

Je hebt niet alleen met de bouw van het paard te maken als je een zadel koopt maar ook met de bouw van de ruiter cq amazone. Dus bijvoorbeeld de lengte van je bovenbeen, de vorm van het bekken en de stand van je bovenbeen ten opzichte van het bekken.
Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat je op het ene zadel wat makkelijker zit dan op een ander zadel (bijvoorbeeld doordat de boom wat een wat 'slankere' zit heeft. Of juist wat breder is tussen de benen. De combinatie van zit met kniewrong)

Ik ben het dus niet eens met de stelling.