verzameling niet meer belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: verzameling niet meer belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 22:44

ik vind dit een meer verzamelde piaffe in ontwikkeling, helaas zie je dat het paard het stuk hout oid wat spannend vind.

http://www.doma-artistica.nl/html/levade.html
hier kort maar krachtig ober schoolsprongen ed.

Ik ga misschien straks nog even op een andere site rondkijken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:40

VValar schreef:
Perfecte verzameling

Als je dit beoordeelt op hoe het lijf van het paard
gebruikt wordt, dan klopt het rijkunstig niet.

Het kan best zijn dat dit hoog beoordeeld wordt,
maar dit heeft niets met correcte verzameling
te maken. Misschien wordt onder verzameling
in de sport of om te punten wat anders bedoeld.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:19

lailapri schreef:
ik vind dit een meer verzamelde piaffe in ontwikkeling, helaas zie je dat het paard het stuk hout oid wat spannend vind.

http://www.doma-artistica.nl/html/levade.html
hier kort maar krachtig ober schoolsprongen ed.

Ik ga misschien straks nog even op een andere site rondkijken.

Dit snap ik even niet. Jullie zijn allemaal zo voor dat verzamelen, ongedwongen etc etc, maar dit paard is aan de bijzet en en wordt met zweep geholpen..
Leg mij dat even uit. Ik ben nogal benieuwd waarom dat nodig is Bloos

VValdar, ik ben het met je eens dat alles van "the old way" zò geweldig is tegenwoordig en de ander vind de rollkur ideaal. Je weet toch ook niet meer hoe en wat tegenwoordig?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:30

Ongedwongen is iets anders als een paard helpen, deze bijzets zitten naar de graad van africhting vrij los, en ze helpen het paard net een beetje, hetzelfde met de zweep, eerst wordt geleerd wat een zweep is en zeker niet om te slaan ofzo maar hulp. Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt, voor de een is dat rollkur, de ander nh en een ander klassiek, maar dan blijft de vraag hetzelfde, hoe komt het dat je tegenwoordig minder verzameling ziet maar een spectaculair voorbeen is belangrijker, dat wil niet zeggen helemaal geen verzameling.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:43

Ik ben toch echt niet blond, maar voor mijn idee moet een paard gewoon verzameld zijn om die ofeningen te kunnen doen.
Ik moet zeggen dat ik klassiek ook erg mooi vind, maar ook anky haar verzameling vind ik mooi. Dat met die loodlijn, etc, etc is voor mij 1 pot nat.
Salinero drukt zijn rug weg, maar waarom kan hij dan toch die oefeningen uitvoeren? Ja Anky dwingt, word er gezegd, maar toch doet dat paard het, waarom dan?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:40

idd valt mij ook steeds meer op, ik ben nu ook dus voor de klassieke rijkunst en niet de moderne

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:47

toevallig dat ik dit topic tegen kom..
Ik rijd nu dus in het m2 met mijn paard en ik merk gewoon dat toen ik met mijn pony in het m2 reed.. inmiddels 3 jaar terug er gewoon veel meer verzameling gevraagd werd. Er stond welleens op de coupon te weinig verzameling.. Maar als ik nu kijk in het m2 meerendeel van de ruiters heeft het paard niet verzameld lopen en knalle door de bak heen.. en daar staat niks bij op de coupon.. Ik vind verzameling wel een belangrijk punt zodra je in het M komt.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:58

Arabesk schreef:
ja ben het helemaal met je eens Ja. Ik zag laatst een site met een foto van een piaffe gemaakt tijdens een wedstrijd vlak na de oorlog en eentje van nu.

Vlak na de oorlog waren de paarden ook nog wel iets anders gebouwd dan nu en lag het niveau van de dressuursport een stuk lager dan nu....

senriejetto schreef:
Maar als ik nu kijk in het m2 meerendeel van de ruiters heeft het paard niet verzameld lopen en knalle door de bak heen.. en daar staat niks bij op de coupon.. Ik vind verzameling wel een belangrijk punt zodra je in het M komt.

Zonder verzameling kun je je M oefeningen niet correct uitvoeren, vandaar dat het minder expliciet gevraagd wordt. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet tonen of dat het niet beloond wordt. Is het je al wel eens opgevallen hoeveel (weinig) mensen een winstpunt kunnen rijden in het M2?

VValar schreef:
lailapri schreef:
Met die lijntjes kun je anders al wel veel zien...

Wat denk je nou zelf waar je meer kunt zien; een paard daadwerkelijk in beweging zien of vanaf een plaatje lijntjes lopen trekken? Je kunt vanaf een plaatje nooit het geheel van beweging af zien, dat kan alleen wanneer je een paard en zijn bewegingen IRL bekijkt.

Juist, daar word ik dus kriegelig van, van mensen die denken dat alles met een lijntje te beoordelen is. Waar, het kan een richtlijn zijn. Maar wat bij het ene paard een lijntje kan zijn dat op een fout wijst, is bij het andere paard nog niet zo verkeerd. Om het geheel te kunnen beoordelen zul je toch het hele plaatje "live" voor je moeten hebben....

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:16

@ SGWOllie is het je ook welleens opgevalle dat de jury daar niet zo erg meer op let en dat de mensen die zonder verzameling rijden of met weinig verzameling wel regelmatig in de prijzen komen.. ze knalle door de bak zonder enige verzameling maar het zwaaie met de voorbenen ziet er voor sommige mensen wel erg spectaculair uit.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:21

ik vind dat die plaatjes lijntjes en filmpjes wel degelijk wat zeggen....
en vind dat je je een beetje voor de gek houdt als je zou zeggen dat dat niks in houdt....

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:26

ladylay schreef:
ik vind dat die plaatjes lijntjes en filmpjes wel degelijk wat zeggen....
en vind dat je je een beetje voor de gek houdt als je zou zeggen dat dat niks in houdt....

Niemand zegt dat hier. Het is alleen niet alles....

senriejetto schreef:
@ SGWOllie is het je ook welleens opgevalle dat de jury daar niet zo erg meer op let en dat de mensen die zonder verzameling rijden of met weinig verzameling wel regelmatig in de prijzen komen.. ze knalle door de bak zonder enige verzameling maar het zwaaie met de voorbenen ziet er voor sommige mensen wel erg spectaculair uit.

Soms wel ja, als je de verkeerde jury te pakken hebt. De mensen die op die manier aan hun punten komen komen zichzelf in een hogere klasse wel tegen. Een ruim voorbeen betekent trouwens niet altijd dat er te weinig verzameling is en dat wordt ook vaak vergeten....

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:34

nee dat klopt, het zegt ook niet alles...ik dacht dat namelijk te begrijpen uit jouwn vorige reactie Lachen

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:35

SGWOllie schreef:
Soms wel ja, als je de verkeerde jury te pakken hebt. De mensen die op die manier aan hun punten komen komen zichzelf in een hogere klasse wel tegen. Een ruim voorbeen betekent trouwens niet altijd dat er te weinig verzameling is en dat wordt ook vaak vergeten....

Nee weet ik maar ik heb het over echt zonder verzameling of weinig verzameling..
Maar iig vind ik dat dat tegenwoordig minder gevraagd word.. of minder commetaar op gegeven word.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:07

Een paard loopt van nature (meer) op de voorhand en verzameling houdt in dat ie (meer gewicht) gaat 'dragen' op zijn achterbeen. Nix meer en nix minder volgens mij. Daar is niets moderns of ouderwets aan.

De mate van verzameling kan varieren, IMPULS is de grote voorwaarde. Ik moest ook wennen aan het tempo van een verzamelde draf ja (voorwaarts, heel voorwaarts).

Door verzamling komt er ruimte aan de voorkant en je zal er versteld van staan hoe ongelooflijk fantastisch een paard met zijn voorbeen kan gaan bewegen. Dat heeft er dus zeker wel mee te maken!

De oude foto van de schimmel...uuuh vinden jullie die nou goed of niet goed? Sorry, mis m helemaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:17

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:37

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:42

Ik snap het niet zo goed,om de oefeningen uit het Z en hoger te kunnen rijden heb je nou eenmaal veel balans en verzameling nodig, dan kun je het voordeel hebben dat je paard een spectaculair voorbeen heeft, maar anders kom je toch echt niet aan je punten. Om bijvoorbeeld een spectaculaire (gestrekte) draf te hebben moet het paard zichzelf kunnen dragen,en daar heb je toch echt verzameling voor nodig??? (ben het zelf in ieder geval nog nooit tegen gekomen dat het niet zo is Tong uitsteken )

En over het commentaar.. even over mijn persoonlijke ervaringen dan, als ik te weinig verzameling toon,(gecombineerd met impuls,vergeet dat niet!) krijg ik veel commentaar, maar als ik correct verzamel met veel impuls en ontspanning, staan er hoge punten en zelfs wel eens een compliment op m'n protecol.
Of er minder op gelet word kan ik persoonlijk dus niet over oordelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:13

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:32

Qimm schreef:
ladylay schreef:

Waar gaat de achetrhand van dat paard in vredesnaam naar toe?

Dacht ik ook ja...oef...
Vind de passage van Anky in dit filmpje ook niet zo geweldig als we van haar gewend zijn, mja, ze is hier aan het loswerken, dat kan je niet al 'schoolvoorbeeld' tonen.

Begrijp echt nog steeds niet wat dit allemaal moet aantonen over 'verzameling'... Weet je hoe moeilijk een piaffe is??? Zo ver doorverzamelen lijkt misschien lastig, maar de impuls is toch echt het probleem hoor.

Over de uitgestrekte draf: Fantastisch! Voordeel voor Gribaldi hier is dat hij in zo'n klein bakje loopt, dat strekt super omdat ze niet van het achterbeen aflopen.
De schimmel loopt er wel wat onderuit en is wat kort van voor. Die is nou duidelijk minder VERZAMELD, om bij het onderwerp te blijven.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:45

Vido schreef:
Qimm schreef:

Waar gaat de achetrhand van dat paard in vredesnaam naar toe?

Dacht ik ook ja...oef...
Vind de passage van Anky in dit filmpje ook niet zo geweldig als we van haar gewend zijn, mja, ze is hier aan het loswerken, dat kan je niet al 'schoolvoorbeeld' tonen.

Begrijp echt nog steeds niet wat dit allemaal moet aantonen over 'verzameling'... Weet je hoe moeilijk een piaffe is??? Zo ver doorverzamelen lijkt misschien lastig, maar de impuls is toch echt het probleem hoor.

Over de uitgestrekte draf: Fantastisch! Voordeel voor Gribaldi hier is dat hij in zo'n klein bakje loopt, dat strekt super omdat ze niet van het achterbeen aflopen.
De schimmel loopt er wel wat onderuit en is wat kort van voor. Die is nou duidelijk minder VERZAMELD, om bij het onderwerp te blijven.

Zo sterk is dat achterbeen van Gribaldi hier niet, maar dat is deze eigenlijk nooit.

Voor de rest snap ik het filmpje van de passage niet, die schimmel zwalkt enorm, dus dt is geen mooi voorbeeld.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:29

Nou xx_Irisje, natuurlijk begint alles met ambitie, maar ik vind het wel heeeel stoer dat je dat achterbeen van Gribaldi hier 'niet zo sterk' vindt. Ben blij dat je mijn jury niet bent! Als jij je paarden beter aan t lopen krijgt, horen we nog vaak van je.

Misschien is het wel goed om te proberen met elkaar te bedenken hoe een computersimulatie het zou kunnen doen, maar je leert denk ik veel meer van een opbouwende benadering:
Hoe krijg je je dier nou zo gek dat ie uit een ontspannen arbeidsdrafje zich voor jou zo ver gaat verzamelen dat je zelfs een piaffe kunt rijden??

Tempo heeft niets met verzameling te maken, impuls wel. Rij maar eens van een uitgestrekte draf naar een piaffe, lukt niet als ie niet ultiem verzameld en onder je blijft. Maar je mag ook van een middendraf naar stap gaan hoor...'ploft' ie in de stap? was tie niet verzameld (zelfde gevoel!).

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:39

Vido schreef:
Nou xx_Irisje, natuurlijk begint alles met ambitie, maar ik vind het wel heeeel stoer dat je dat achterbeen van Gribaldi hier 'niet zo sterk' vindt. Ben blij dat je mijn jury niet bent! Als jij je paarden beter aan t lopen krijgt, horen we nog vaak van je.

Misschien is het wel goed om te proberen met elkaar te bedenken hoe een computersimulatie het zou kunnen doen, maar je leert denk ik veel meer van een opbouwende benadering:
Hoe krijg je je dier nou zo gek dat ie uit een ontspannen arbeidsdrafje zich voor jou zo ver gaat verzamelen dat je zelfs een piaffe kunt rijden??

Tempo heeft niets met verzameling te maken, impuls wel. Rij maar eens van een uitgestrekte draf naar een piaffe, lukt niet als ie niet ultiem verzameld en onder je blijft. Maar je mag ook van een middendraf naar stap gaan hoor...'ploft' ie in de stap? was tie niet verzameld (zelfde gevoel!).

Dit heeft niks met ambintie te maken, hij heeft nu eenmaal niet zo;n heel sterk achterbeen.
Neemt niet weg dat ie goed meedoet op dat niveau..

Maar zou nooit met heb willen dekken, vanwege dat achterbeen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:45

ladylay schreef:

Eigenlijk vind het allemaal slechte voorbeelden. Die uitgestrekte draf van de schimmel is nauwelijks van de grond, de uitgestrekte draf van Gribaldi kan ook veel krachtiger vanaf het achterbeen, die piaffe van de schimmel is bedroevend, en die piaffe van Anky is ook maar een trainingspiaffe.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:53

Grappig, bedenk me eigenlijk nu pas dat ik een Gribaldi heb, een 5 jarige die momenteel zadelmak wordt gemaakt. Die heb ik voornamelijk gekocht voor haar fijne achterbeen. Maarja, nu moet ik zwijgen, want ze is nog niet zadelmak, dus ik kan je nog niet vertellen of ze fijn kan verzamelen..
Dit zegt niets over de fokkwaliteit van Gribaldi, maar daar ging het hier niet over.

Een ietwat strak voorbeen vind ik niet zo erg want dat komt heemaal goed met meer verzamelimg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:56