help hij steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:51

marc: En dat het risico lopen op een dood paard? Tussen de oren zit een botje wat relatief snel breekt en het zelfde resultaat opleverd als een mens die een verkeerde tik tegen zijn slaap krijgt.
Waarom trouwens altijd maar met geweld oplossen ipv rijtechnisch?

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:59

stef:tjaa ik zeg ook niet dat je keihard moet slaan, en zo snel breekt het niet anders liggen er morgen 100 paarden op de grond die hun hoofd hebben gestoten...en tis geen geweld..:S

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:17

Je kan het ook op een normalen manier oplossen zonder te slaan, vind het vaak zo jammer dat een mens alles maar met slaan oplost , terwijl dat heelmaal niet paard eigen is.
Als je een goeie leider bent hoef je niet te slaan, dus zoek het probleem bij jezelf en niet bij het paard.

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:16

het komt anders over dan het is Pling Cool Vork Haha! Clown Duivel

inga17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:29

niks niet afstappen.. een van de domste dingen die je kunt doen.. je ziet ook vaak dat mensen gaan schreeuwen heel natuurlijk als je boos bent even als een beste tik verkopen maar nee dat lost niks op... rust rust en nog eens rust!! ik heb zelf een paard dat het doet bij andere paarden die in de wei lopen maar als je rustig blijft kom je het verst zelf heb ik al eens met mijn paard uren gewandeld alleen aan de longeerlijn langs de weilanden in de buurt.. maar voor elk paard is de aanpak anders maar met rust kom je het verst

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:35

ik moet afstappen anders klapt me om dus zeker wel afstappen. je moet eigelijk gewoon uitproberen want ik schreeuw altijd tegen mijn paard dan en dan staat ze stil en zet geen stap meer beter dan moete slaan. maar je moet nooit zeggen dat dat dom is als ik jou was (weet de naam ff nie ma die hulp nodig heeft hiermee) zou ik gewoon alles uitproberen wat helpt en zie je vanzelf wel wat voor jou paard de beste oplossing is.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:50

stef schreef:
voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts
Juist niet terug uit, dan steigeren ze alleen maar makkelijker. Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren, dus altijd voorwaarts oplossen

Amen....mijn instructrice heeft mij altijd duidelijk gemaakt dat voorwaarts rijden de oplossing is voor 99,9% van de (rijtechnische) problemen. Afstijgen tijdens het stijgeren moet je al helemaal niet doen, kans is groot dat je het paard uit balans brengt en dat hij dan juist onderuit gaat.

Afstappen om voorbij de koeien te komen zou ik persoonlijk niet doen, omdat ik vind dat ik altijd nog meer te vertellen heb als ik er op zit. Maar als je daar toch voor kiest, zou ik al VOOR hij het gedrag begint te vertonen er af gaan, niet wachten tot het moment dat hij moeilijk gaat doen. Aangezien je zegt dat je bang bent dat je hem niet kan houden als je er naast staat.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:21

* reacties niet gelezen

Pfff.. vriendin van mij had ook zo n geval. Maar je moet proberen alleen maar te concentreren op voorwaarst rijden, maakt niet uit hoe; als hij maar voorwaarts gaat:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:21

marcie schreef:
stef:tjaa ik zeg ook niet dat je keihard moet slaan, en zo snel breekt het niet anders liggen er morgen 100 paarden op de grond die hun hoofd hebben gestoten...en tis geen geweld..:S

Zal de eerste niet zijn, waarom denk je dat ze met name in engeland op de trailer een hoofdbeschermer op hebben? En een mens kan ook 6x een tik tegen zijn slaap krijgen, de 7e kan ineens fataal zijn. Waarom zou je het risico moeten nemen? Het breekt relatief snel, je hoeft het maar 1x verkeerd te raken. En het is geen geweld? Hmmz, slaan valt in mijn boekje toch echt onder geweld

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:28

Citaat:
stef
Onderwerp bericht: Re: help hij steigert!

marcie schreef:

Zal de eerste niet zijn, waarom denk je dat ze met name in engeland op de trailer een hoofdbeschermer op hebben? En een mens kan ook 6x een tik tegen zijn slaap krijgen, de 7e kan ineens fataal zijn. Waarom zou je het risico moeten nemen? Het breekt relatief snel, je hoeft het maar 1x verkeerd te raken. En het is geen geweld? Hmmz, slaan valt in mijn boekje toch echt onder geweld
marcie schreef:

dus als jij per ongeluk op een miertje trapt is dat ook geweld.. maarja ik kap ermee op dit topic voordat ik dalijk ruzie krijg hier.. maar ik zou het zo doen ... en waarom in engeland en neit hier:O Vingers aflikken

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:04

Ik heb "de truc met het zweepje" zelf nog nooit toegepast, maar wel iemand die ik ken. Het is echt niet de bedoeling dat je (met geweld) hier dier terug naar beneden slaat, maar meer dat je hem als het ware "duwt". Als een paard ergens met zijn hoofd tegen komt, zal hij zijn hoofd intrekken. Als een paard dus stijgert en hij voelt iets tegen zijn hoofd zal hij dus terug naar beneden gaan. Dat was in ieder geval de theorie rondom dat zweepje.

Denk wel dat je dit alleen mag uitvoeren als je echt met beleid die "druk" op zijn hoofd kan geven. Op deze manier voorkom je dat het geweldadig wordt. Het is geen slaan. Vergelijk het een beetje met wat je op tv ziet bij arrestaties, als ze een arrestant de auto in geleiden. Dan duwen ze boven op zijn hoofd, om te zorgen dat hij ver genoeg bukt. Zo'n idee moet dit ook zijn.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:19

Eigenlijk moet je aanvoelen waarneer hij wil gaan steigeren,
en dan het geluk hebben dat je hem voor bent, en hem snel omstuurt,
als je hebt omstuurt heeft hij niet de ruimte om de lucht in te komen!

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:14

Zelf niet aanspannen, of denken: oliebol, daar komen weer koeien.
Hand naar voren houden, paard naar voren houden en gewoon doen alsof er niks aan de hand is.

Verder, ga eens naar een boer toe ofzo.
Stap je gewoon af en loop je tussen de koeien door.
(Wel eerst vragen natuurlijk)

Even op Stef en Marc, ipv op de hoofd slaan, gebruiken mensen ook weleens een zakje water/varkensbloed die ze op het hoofd laten vallen op het moment dat het paard omhoog komt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:24

Annetje schreef:
Heb je het al opgelost?

Ik dénk het niet, maar hoop het ergens van wel.
Mij lijkt namelijk dat jij het niet op kunt lossen, je geeft het zelf al aan:
mickey1978 schreef:
Ik ben bang dat als ik afstap ik hem helemaal niet meer kan houden. Als hij er dan vandoor gaat op de weg lijkt me ook niet de oplossing.

Leer eerst je paard onder controle te houden. Het is geen fiets waar je op springt en hij MOET luisteren. Je moet zijn vertrouwen winnen, je moet hem leren wat je bedoelt als je met je benen druk uitoefend enz...
Eerst dus aan de hand oefenen. Dan pas erop. Dan buiten oefenen, eerst ernaast en dan pas erop. Ik vind het behoorlijk stom en onverantwoord om met een paard naar buiten te gaan waarvan je weet dat als je ernaast staat je hem niet zou kunnen houden. Dat betekent dat je het totaal niet goed voor elkaar hebt met dit paard.
Als je eraf valt, wat doe je dan? Hopen dat hij niet onder de auto's komt? Zo snel mogelijk er weer op springen voordat hij gigantisch aan de kletter slaat? Of zal hij lief en rustig bij je blijven staan wachten tot je weer opgestapt bent?

Precies helemaal mee eens, en je eigen veiligheid staat ten alle tijden voorop!!

Dat slaan op het hoofd wat wordt gezegd dat is iets wat al helemaal niet werkt, met slaan bereik je niks. Je krijgt alleen maar meer angst of meer frustratie!!

Over het afstappen, waarom niet afstappen? Moet je wachten tot je je nek breekt, of je bekken/rug weet ik wat? Ik heb veel nare ongelukken gezien met paarden die steigerden en per ongeluk achterover klapten.
En een paard denkt niet van: oh ze stapt af, nou heb ik gewonnen. Zo zit de denkwijze van een paard niet in elkaar.

@ Britty Haha! TIJDENS het steigeren zou ik ook zeker niet afstappen Knipoog Maar je moet als ruiter zijnde de situatie wel kunnen inschatten om op tijd er naast te staan en te voet verder te gaan.

Maar goed je moet de oorzaak zien te verhelpen, ik zou je aanraden om iemand te zoeken die verstand heeft van dit soort problemen, zoek het eens in de richting van horsemanship/grondwerk. Geweld lost niks op!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:35

Al een stuk voordat je langs een koeienwei komt, er af stappen, en er rustig langslopen. Als hij al heeft gesteigert, moet je er vooral niet meer af gaan. En als je er langs bent gelopen, dan weer terug lopen. (als je denkt dat hij rustig genoeg is, dan erop gaan, er langs rijden. Als het goed is, gaat je paard er dan gewoon langs. En zeker niet gaan slaan, helemaal niet als je niet weet of hij het eng vind. Het is namelijk erg opvallend dat hij het bij een koeienwei steigert. MAAR... als je er een paar keer langs bent gelopen, en dat ging prima., en je gaat erop, maar hij wil dan niet. Dan mag je wel een klein tikje geven, maar meer als aanmoediging, en niet om te straffen. Knipoog

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:27

Idd. Voorwaarst blyven ryden, en probeer hem op iets anders te laten consetreren.
( stelling, nagefelijkheid etc. ). En wat iemand anders al zei,
ga samen met een andere paard er langs wat er niet bang van is. succes. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:23

marcie schreef:
het komt anders over dan het is Pling Cool Vork Haha! Clown Duivel

Hoe is het dan??

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:45

Bojangles schreef:
@ Britty Haha! TIJDENS het steigeren zou ik ook zeker niet afstappen Knipoog Maar je moet als ruiter zijnde de situatie wel kunnen inschatten om op tijd er naast te staan en te voet verder te gaan.

Ja hiermee doelde ik ook meer op de post van Munnie, die schreef

Munnie schreef:
ik moet afstappen anders klapt me om dus zeker wel afstappen. je moet eigelijk gewoon uitproberen want ik schreeuw altijd tegen mijn paard dan en dan staat ze stil en zet geen stap meer beter dan moete slaan. maar je moet nooit zeggen dat dat dom is als ik jou was (weet de naam ff nie ma die hulp nodig heeft hiermee) zou ik gewoon alles uitproberen wat helpt en zie je vanzelf wel wat voor jou paard de beste oplossing is.

Dus vandaar....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:00

over het zakje (ook wel ei) ik zie echt niet in hoe je die methode kan toepassen op een paard wat ineens steigert. Eer je het zakje hebt is ie alweer naar beneden.
Ik snap ook nog steeds niet waarom er allemaal tips e.d gegeven moeten worden als op het hoofd slaan, zakjes, en weet ik veel. Wat is er mis met rijtechnisch oplossen? (voorwaarts dus)

siemoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:10

Ik heb voor mij pony een martin gaal gekocht en het was so goed al over en rustig tegen hem gaan praten en idd probeeren voorwaats teblijfen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:16

met een martingaal los je het probleem niet op, je bestrijd alleen de symptomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:17

Mijn pony steigerde ook af en toe en toen moest ik hem een schop met mijn kuit geven zolang ze maar voorwaarts bleef...
Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:25

Kelly heeft dat ook wel eens maar heb soms gene idee of het chagerijnigheid is of gewoon bangigheid.
Maar ja ik probeer hem constant voorwaarts te rijden en best tik met de zweep gewoon door proberen geeft het vanzelf wel een keer op. of net als kelly gaat het 10 minuten goed en begint vrolijk opnieuw maar komt goed

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:47

hoe voel je je zelf als je buiten rijd, gewoon met een ander paard er bij, als er geen koeien zijn, en hoe voel je je zelf als je buiten rijd met een ander paard met koeien in de buurt, wie ziet de koeien het eerste jij of je pony?
Ben je dan onrustig, of zenuwachtig of weet niet wat.
Ik denk dat je jezelf anders voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:43

Wildgirl schreef:
een gigantische mep verkopen, angst mag, af en toe beetje klooien of vervelend doen ook maar steigeren niet...
of zet hem een weekje in een weiland met koeien, heb ik ook gedaan was de angst zó over....

Je begrijpt niet dat dit paard uit angst protesteerd? Voorwaarts houden, rustig blijven en vertrouwen geven!