we moeten toch echt gaan afspreken!
donderdag?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Askja schreef:Heel nuttig om dressuurles te nemen! En aan de teugel etc. komt dan op een gegeven moment vanzelf wel goed.
Verder sluit ik me aan bij Miek140 wat betreft de training van laterale paarden. Glossi, ik weet niet hoe veel ervaring je hiermee hebt, maar met laterale paarden/schweinepassers moet je heel veel soepel makende (buigings)oefeningen doen. Daar reageren ze in het begin misschien op door zich nog meer vast te zetten, maar dat betekent alleen dat ze die losmakende oefeningen heel hard nodig hebben! Ze moeten hun rug loslaten. De buigingsoefeningen wissel je af met lekker voorwaarts rijden op lichte hulpen. Die afwisseling is heel belangrijk; laterale paarden zitten vaak niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk vast.
Ik heb zelf verschillende zweiners gereden (we hebben er zelf 1 gehad) En zoals je al schreef is het de bedoeling om het paard soupel en los te krijgen door veel figuren te rijden. Dressuur matig rijden is heel belangrijk. 
Anders had ik daar wel een opmerking van mijn instructrice over gehad