Van woest naar braaf, Joey @ work =)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Re: Van woest naar braaf, Joey @ work =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:24

Jeetje wat een ge**PIEP** weer! Ik vind het een mooi dier en het ziet er idd wel wat gespannen uit, maar kan ik zeer zeker begrijpen als je er net vanaf gekletterd ben.

Ik denk dat als ik foto's van mij en m'n paard in de beginperiode neerzet ik er nog veel slechter aan toe ben. Het heeft tijd nodig maar daar heb je je lessen voor toch...

De slof vind ik niet te strak. Het is dat ik me er voor schaam anders kan ik een foto laten zien waar die wel te strak zit.
De slof zit imo alleen strak als het paard z'n hoofd de lucht in gooit, en daar is die ook voor toch....

Succes verder en je komt er echt wel. Idd ook wat trotser zitten. Dat maakt het geheel alleen nog maar mooier

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:25

Ik moet ook zeggen dat ik het er best redelijk uit vind zien, hoor. Uiteraard ben je wat gespannen, allemachtig, dat zou ik ook hebben als ik er net afgekukeld was... Lijkt me niet meer dan normaal. Daarnaast vind ik het slofgebruik niet storend om te zien, op een foto komt het paard wat omhoog, je vindt zelf daar je slofgebruik misschien te streng, maar denk zijn hoofd-hals houding dan eens in een normale 'stand', dan is de slof op prima lengte. Niet te onzeker worden hoor.
Wat betreft de spoortjes, of ik ben kippig, of ze zijn gewoon klein. En ik kan me met de beste wil ter wereld echt niet voorstellen dat je je paard daar zeer mee zou doen. Daarnaast vindt ik je beenligging netjes.

Wel een punt van commentaar: let op je handen. Probeer ze meer te dragen, dan kun je namelijk ook makkelijker toestaan en loslaten. Als je je handen zo laag houdt, zet je ze makkelijker vast. Evenals je schouders en rug, blijf netjes rechtop zitten, je hebt een verdomd mooi paard onder je billen, en dat mogen we best weten ook!

Succes met die knapperd.

@Fellor: niet op je paard stappen als je er net afgekukeld bent is een van de slechtste dingen die je kan doen. Met een beetje pech stap je er dan nooit meer op. Rijtechnisch of niet, d'r afgekukeld betekent, als het mogelijk is, weer erop.
Ben het trouwens wel met je eens wat betreft de houding van TS met longeren, die oogt wat boos. Maar is dat geheel onlogisch als je eraf gegooid bent? Ik zou toch wel wat pissig zijn... Hoort niet, maar 't is ook niet helemaal onlogisch.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:25

vanavond komt er een filmpje dan zie je meer als op foto's.
onthoud je commentaar en geef daar ook commentaar op.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:25

Aan dit paard van de foto's te zien, maargoed dat kan ik niet met zekerheid zeggen ik ken het paard niet. Is het een enorm sterk paard die dondersgoed wéét dat hij ook sterk is en dat gewoon tegen een nieuw beginnende amazone gebruikt.

Persoonlijk heb ik niks met grondwerk en zal dit dus ook niet noemen, kan best werken, ik los het liever in het zadel op.

Niet voor álle problemen is een nieuw zadel en de osteophaat/fysiotherapeut en het hele riedeltje nodig.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:26

Boertjes schreef:
Jeetje wat een ge**PIEP** weer! Ik vind het een mooi dier en het ziet er idd wel wat gespannen uit, maar kan ik zeer zeker begrijpen als je er net vanaf gekletterd ben.

Ik denk dat als ik foto's van mij en m'n paard in de beginperiode neerzet ik er nog veel slechter aan toe ben. Het heeft tijd nodig maar daar heb je je lessen voor toch...

De slof vind ik niet te strak. Het is dat ik me er voor schaam anders kan ik een foto laten zien waar die wel te strak zit.
De slof zit imo alleen strak als het paard z'n hoofd de lucht in gooit, en daar is die ook voor toch....

Succes verder en je komt er echt wel. Idd ook wat trotser zitten. Dat maakt het geheel alleen nog maar mooier

THNX Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:26

Boertjes schreef:

Toch weer jammer dat mensen die hun paard wel op een relaxte manier in goeie banen geleid krijgen weer het stempel piepert naar hun kop krijgen. Het is immers allemaal de schuld van die vervelende paarden en wij maken niet 600 ongecontroleerde bewegingen met ons lichaam en onze houding waar een paard aanstoot aan kan nemen en waar wel is het probleem kan liggen Clown

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:27

Fellor schreef:
Toch weer jammer dat mensen die hun paard wel op een relaxte manier in goeie banen geleid krijgen weer het stempel piepert naar hun kop krijgen. Het is immers allemaal de schuld van die vervelende paarden en wij maken niet 600 ongecontroleerde bewegingen met ons lichaam en onze houding waar een paard aanstoot aan kan nemen en waar wel is het probleem kan liggen Clown

Juistem, kán liggen Lachen. Hoeft dus niet.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:27

Fellor schreef:
Ezumii schreef:

Ik vind het nergens op slaan .. ! Die sporen , vooral alshij al best heftig is . Serieus , dit is niet nodig !
Ik zou zeggen gewoon lekker zonder hulpjes rustg beginnen Lachen

Ja als het paard haar daar de kans voor gaf had ze dat ook vast gedaan! Maar ze zegt niet voor niets dat dit paard vrij druk en soms dus gemeen wil bokken en rare dingen doen.
En dat slofgebruik, ja dat kan nou eenmaal niet hier Vork . Moet hij zelf maar niet zo met zijn kop vreselijk in de lucht gaan lopen, hij weet dan ook dat jij er niks meer aan houd. Op de verdere foto's hangt de slof los dus volgens mij werkt hij nu precies zoals jij dat wil Lachen.

Veel succes met hem, probeer door consequent te zijn en te blijven zitten Clown, straks lekker rustig naar de ontspanning te rijden!

En heb jij je wel eens afgevraagd WAAROM dat paard met zijn kop in de lucht loopt of WAAROM hij druk en gemeen doet? Geen paard wordt zo geboren hoor, ieder paard kan zich normaal gedragen. Geen mogelijkheid dus volgens jou dat dat een ruiterfout is die al begint bij het op de grond beleren van het paard?[/quote]

Ik ben het met Fellor op dit punt eens. En dus wil jij zeggen dat ieder paard ook met inrijden dus, nooit iets verkeerd doet, nooit bokt, nooit wegschiet en dat je op ieder paard maar zo in een keer weg kan rijden.....Dream on.

Bij paarden die jij hebt meegemaakt misschien wel maar lang niet bij alle paarden. Ik heb zelf ook zo'n paard staan en daar is nog nooit opgezeten maar die accepteerde het totaal van niemand niet dat die op de rug zat, daar kreeg je niet eens de kans om als ruiter iets fout te doen.
Laatst bijgewerkt door SeBart op 11-10-07 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:28

djinnie schreef:
@Fellor: niet op je paard stappen als je er net afgekukeld bent is een van de slechtste dingen die je kan doen. Met een beetje pech stap je er dan nooit meer op. Rijtechnisch of niet, d'r afgekukeld betekent, als het mogelijk is, weer erop.
Ben het trouwens wel met je eens wat betreft de houding van TS met longeren, die oogt wat boos. Maar is dat geheel onlogisch als je eraf gegooid bent? Ik zou toch wel wat pissig zijn... Hoort niet, maar 't is ook niet helemaal onlogisch.

Ben het met je eens, maar dan een rondje stappen zonder zn kop naar benden te trekken terwijl je hem neit eens de mogelijkheid geeft om zn rug te ontspannen is dan wel weer een beetje jammer.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:30

Ezumii schreef:
Fellor schreef:

Juistem, kán liggen Lachen. Hoeft dus niet.

Precies jij snapt m Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:30

Ach ga weg, er is één foto waar ze uberhaubt contact heeft Vork . En daar trekt hij zelf ook nog eens vreselijk omhoog en dat doet zij dus niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:32

Fellor schreef:
Boertjes schreef:

Ik ben het met je eens dat bij de meeste problemen een ruiterfout aan de basis ligt. Dit paard ken ik niet en ik kan daar bij dit paard niet beoordelen. Bij mijn eigen paard ga ik er inderdaad meestal vanuit dat het aan mezelf ligt (en goh, het klopt eigenlijk altijd Haha! ). Toch is het wel zo dat die gespannen houding logischerwijs komt van het eraf kukelen. Dat zal jij toch ook niet vreemd vinden? En je moet dan echt wel opstappen hoor.

Nogmaals: de slof wordt prima gebruikt, de spoortjes zie ik ook niet echt 'mis'bruikt worden, dus geen echte problemen op dat gebied. Enkel de handen, maar dat vind ik zelf ook nog steeds een moeilijk iets... Knipoog

Waarom hij haar eraf gooide, dat is weer een ander verhaal... @TS: weet je waardoor je eraf viel? Ging hij bokken? En weet je misschien ook waardoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:33

Nee, natuurlijk niet. Goeiemorgen...JIj leest hoe je zelf wil lezen. Het enige waar ik voor stem is een fatsoenlijke basistraining en communicatie met je paard waardoor je de problemen van een paard wat echt niet mee wil werken niet meer krijgt en waarin je geen gespannen gefrustreerde/gespannen situaties krijgt omdat je weet hoe je je problemen op een onafgedwongen manier op moet lossen. Ontspanning kan je niet dwingen, je moet je paard laten zien dat jij iets prettigs bent waar het met een goed gevoel tussen zn oren mee mee kan werken. Is dat niet zo, ja dan zal ik idd zeggen er iets niet goed gaat. Ik heb nog NOOIT een paard ingereden wat expres vervelend of gemeen was tenzij er ioets fout mee gedaan wordt. Paarden worden NOOIT vervelend geboren en zijn niet kwaadwillend.

PS Als je als ruiter niet eens de kans krijgt iets fout te doen gaat het dus al in het stadium voor het rijden ergens heel erg mis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-07 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:34

Haha, typisch Bokt. Wat kunnen we lekker zeuren. Maar zelf iets presteren? Houd die frustraties toch lekker voor jullie!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:36

Even herstel Ezumii moest op dat punt Fellor zijn, En ik lees niet hoe ik zelf wil lezen, ik lees hoe het er staat.
Jammer dat je mijn paard niet gekend hebt toen die ingereden werd. Ik zeg niet dat het uit woede was wat ze allemaal deed, maar daarvoor was er nog niks verkeerds mee gedaan en ze accepteerde gewoonweg niemand op haar rug.
Dus er zijn zeker wel uitzonderingen vind ik

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:40

Ik vind het persoonlijk erg goed dat je hem eerst weer even aan de longe gezet hebt nadat je er afgevallen was. Er zijn ruiters die weer op hun paard stappen en hem met diezelfde sporen waarop er tegen jou commentaar wordt gegeven (terwijl jij er niet al te fout mee omgaat) hun paard helemaal lek zouden schoppen.

Verder zou ik je willen aanraden om trots op je paard te zitten, ook al ben je er net afgevallen. Heb je nog een gevoel van angst in je lijf zitten, stap er dan niet op maar wacht tot je er weer het volle vertrouwen in hebt Lachen.
Ik ben zowieso geen voorstander van slof en sporen en spreek je instructeur daarom ook tegen. Misschien is het ook niet helemaal jouw eigen keus om hem met slof te rijden, maar als ik jou was zou ik hem er even aflaten (niet omdat je hem fout gebruikt, maar gewoon omdat ik het beter vind om het eerst eens zonder te proberen).
Daarbij zou ik proberen om hem iets beter los te werken, dus stelling links/rechts vragen, eerst op de lange zijde, dan op de volte etc. etc. Zorg ervoor dat je hierbij de teugel niet vast houdt, maar werkt met kleine kneepjes en ontspannig. Ik neem aan dat je zelf wel weet wat ik ong bedoel Clown
Dit zou ik dan in draf herhalen en ik denk dat hij dan ook een stuk fijner gaat lopen.

Maar het belangrijkste op dit moment blijft denk ik eerst jouw houding en jouw handhouding. Als deze goed zijn is het voor je paard ook makkelijker om goed en ontspannen te lopen...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:44

En met er niet opstappen, bedoel ik dan dus dat je weer echt gaat rijden. Als je die angst nog in je hebt zitten (wat heel begrijpelijk is na een val) kun je naar mijn idee beter gewoon even een rondje (desnoods aan de hand) stappen, dan weer aan het werk gaan Lachen

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:45

AnnemiekvM schreef:
Haha, typisch Bokt. Wat kunnen we lekker zeuren. Maar zelf iets presteren? Houd die frustraties toch lekker voor jullie!

Haha juist ja Vork

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:46

mooi paardje,
alleen hou ik niet van die rekkers die eraan hangen.
zo "dwing" je in mijn ogen het paard naar onderen en vraag je het niet zelf of hij/zij wilt.

veel succes verder met je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:49

Havanna__ schreef:
AnnemiekvM schreef:

Haha juist ja Vork

Ja, want je meot zelf wereldkampioen worden voor je ergens een mening over mag hebben, thuis dingen bereiken met je paard is lang niet genoeg en natuurlijk weet iedereen onderling precies van elkaar wie wat met welk paard bereikt heeft Vork Vork

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:57

Ach mensen, doe nou een keer niet zo moeilijk! Beetje met respect als iemand net van zijn paard is gevallen en daarna weer op gaat, heb ik alleen maar bewondering voor. Als het dan ook nog eens zo gespannen loopt, so be it voor de eerste keren. Als het nu al een paard was wat ze al jaren zo zou rijden, is het weer een heel ander verhaal Lips are sealed

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:58

Ik uit mijn respect én ik geeft tips Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:01

ik vind dat je juist wel stil met je voeten bent, probeer inderdaad iets meer rechtop te zitten. Ik ben wel benieuwd hoe oud je v.paardje is, en hoeland ie is ingereden is. Ziet eruit alsof het een erg groen paardje is.

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:47

Ja, want je meot zelf wereldkampioen worden voor je ergens een mening over mag hebben, thuis dingen bereiken met je paard is lang niet genoeg en natuurlijk weet iedereen onderling precies van elkaar wie wat met welk paard bereikt heeft Vork Vork[/quote]

Je mag natuurlijk best een mening hebben, maar dat hoeft niet te betekenen dat je iemand meteen helemaal afkraakt!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 20:52

lovelucky schreef:
Ik vind het persoonlijk erg goed dat je hem eerst weer even aan de longe gezet hebt nadat je er afgevallen was. Er zijn ruiters die weer op hun paard stappen en hem met diezelfde sporen waarop er tegen jou commentaar wordt gegeven (terwijl jij er niet al te fout mee omgaat) hun paard helemaal lek zouden schoppen.

Verder zou ik je willen aanraden om trots op je paard te zitten, ook al ben je er net afgevallen. Heb je nog een gevoel van angst in je lijf zitten, stap er dan niet op maar wacht tot je er weer het volle vertrouwen in hebt Lachen.
Ik ben zowieso geen voorstander van slof en sporen en spreek je instructeur daarom ook tegen. Misschien is het ook niet helemaal jouw eigen keus om hem met slof te rijden, maar als ik jou was zou ik hem er even aflaten (niet omdat je hem fout gebruikt, maar gewoon omdat ik het beter vind om het eerst eens zonder te proberen).
Daarbij zou ik proberen om hem iets beter los te werken, dus stelling links/rechts vragen, eerst op de lange zijde, dan op de volte etc. etc. Zorg ervoor dat je hierbij de teugel niet vast houdt, maar werkt met kleine kneepjes en ontspannig. Ik neem aan dat je zelf wel weet wat ik ong bedoel Clown
Dit zou ik dan in draf herhalen en ik denk dat hij dan ook een stuk fijner gaat lopen.

Maar het belangrijkste op dit moment blijft denk ik eerst jouw houding en jouw handhouding. Als deze goed zijn is het voor je paard ook makkelijker om goed en ontspannen te lopen...

Kijk dit is commentaar waar ik iets aan heb! Haha!