Paard blijft duwerig in hand... (M2)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Paard blijft duwerig in hand... (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:46

Dat doe ik ook Lovely1, maar het enige wat ze dan doet is meteen mijn hand terug op zoeken, op zich een goede reactie, maar ze wordt meteen weer zwaar...
vandaag kon ik haar aardig terugpakken, alleen ging ze in de verzamelde draf erg "passage-achtig" lopen, ze liep wel erg gedragen, maar toch bleef ze "boos" op het bit knauwen...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:45

Mexxuna schreef:
Dat doe ik ook Lovely1, maar het enige wat ze dan doet is meteen mijn hand terug op zoeken, op zich een goede reactie, maar ze wordt meteen weer zwaar...
vandaag kon ik haar aardig terugpakken, alleen ging ze in de verzamelde draf erg "passage-achtig" lopen, ze liep wel erg gedragen, maar toch bleef ze "boos" op het bit knauwen...

Dat is niet goed, passage-achtige passen met een stijve rug zeker niet, dan blokkeren ze juist, het ziet er wellicht fraai uit maar het is niet door het lijf.

Ribbenbuiging, maar goed, binnen kort had je hulp toch?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:31

Laurie,
Ik kan je er wel mee helpen.
Als je wat af wil spreken (en Linda vind het goed) stuur me dan maar een PM.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:33

Mexxuna schreef:
Dan blijft ze waarschijnlijk groot en stuwend bewegen. Je wilt echt proberen om ponyachtige korte passen te rijden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:44

Een paard dat het hoofd kantelt wil je wat vertellen. Clown minder druk graag!
Naar wat ik begrijp is je paard erg looplustig en zou dus erg licht in de mond moeten kunnen zijn.
Zoals het zich laat aanhoren denk ik dat je meer met je zit moet gaan werken (gewichtshulpen) en minder met de hand. Uiteindelijk is ieder paard verderlicht te krijgen. Juist in het M2 komen de aanleuningsproblemen duidelijk naar voren.

Ik zou zeggen terug naar de basis, vanuit lange aanleuning voorzichtig dmv zit je paard op de achterhand gaan krijgen. Geen extra druk op de mond nemen.
Longeren met een bijzet kan juist een zwaardere aanleuning tot gevolg hebben. Paarden kunnen dan lekker gaan hangen omdat er geen corrigerende hand is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:11

Pensionnetje.. maar waarom zoekt mijn paard constant mijn hand op.. jij omschrijft mij een beetje als een "trekker", en ik ben absoluut niet van de druk!! Mijn andere paarden lopen op 2 pinken, en hebben gewoon een fijne aanleuning, maar met dit paard heb ik gewoon wat meer moeite, mede door haar gangwerk denk ik. Lachen

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:37

Ik zit net in dezelfde situatie van niveau B naar Z2 in 1.5j
Exact hetzelfde in de oefeningen en kunstjes (zelfs de wissels) mooi zijn werk doen maar op de gewone drafstukken of gelopstukken niet willen blijven dragen en hem ook lang maken in de hals.

Hoe is het ondertussen? wat heb je gedaan wat werkte?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:05

Ik heb dezelfde uitdaging en van mijn lesgever moet ik veel vanuit stap aangalopperen om de achterhand sneller en sterker te maken. Paatd moet leren om snel op kleine beenhulpen te reageren en op de voltes in draf en galop moet ik wat buiging vragen. De mijne kantelt ook wel eens en daarom moet ik mijn handen wat wijder houden en de aanleuning licht, niet vasthouden/vastzetten. Ook kreeg ik het advies om sperriempje te gebruiken en met elastiek te gaan rijden. Dat advies van het elastiek heb ik maar even gelaten voor wat het is.

De bewegingen moet ik inderdaad ook klein houden maar wel echt actief op mijn hulpen.

Het lijkt bij de mijne allemaal wel te werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:32

Waarschijnlijk beweegt je paard met veel kracht van achter uit op een stuwende manier, zoals hier ookal aangegeven werd.
Belangrijk is dat het gaat leren klein te bewegen en dat jij leert te voelen wanneer het zwaartepunt weer te ver naar voren verplaatst en het paard weer gaat stuwen.

De kunst is om haar continu op het achterbeen te blijven zetten {dus iedere keer "terug" zetten} zonder dat je vast blijft houden aan de voorkant. Dus terug zetten..loslaten en direct weer terug zetten als je weer teveel afdruk naar voren krijgt en ondertussen wel blijven aanvullen met je been. {zodat je het achterbeen wel actief houd maar dus een meer opwaartse beweging krijgt dan een voorwaartse} daarnaast kun je er aan werken om haar los door de kaak te houden dmv contrastelling, schouders verplaatsen {lengtebuiging inderdaad}

http://www.correctedressuur.nl/page/ste ... in-de-mond

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:08

Dit topic is bijna 10 jaar oud :-) Ik zet een slotje :-)