probleem met rijden...Iemand die kan helpen??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: probleem met rijden...Iemand die kan helpen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:39

JelmerR schreef:
Ja kan ik even naar het zadel kijken maar het is zeker nog niet versleten, heb het nieuw gekocht toen we zijn begonnen met rijden...dus lijkt me niet dat ik al een nieuwe nodig heb......

ik heb toen ik mijn jonge paard in ging rijden een heel mooi nieuw geweldig passend zadel aangeschaft.
binnen het halve jaar was mijn paard zo veranderd (paarden die gaan werken krijgen andere bespiering0
dat het zadel van geen kanten meer paste.
Ik had het zelf eerst ook niet in de gaten.
totdat Omber telkens ging bokken en zuur doen met overgangen.
Bleek het zadel dus toch niet meer goed te liggen ondanks dat hij heel nieuw was.

Ik zeg niet dat dit het geval is bij jou, maar kijk er iig even naar.
Als dat het niet is, dan kan je dat uitsluiten en verder kijken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:07

Als je het paard longeert doe je dat dan met of zonder zadel ? Zet je het paard bij of niet ?

Bekijk het paard eens goed bij de schoft, de schouder en achter de schouder. Ga ook eens met je handen over de spieren in dat gebied, oefen ook eens wat druk uit in dat gebied.
Aan de reacties van het paard is direct te merken of het paard daar pijn heeft. Vaak kan je de pijnplekken nog niet zien.....

Controleer de mond van het paard. Voor een deel kan je dat zelf via de buitenkant al doen door het je hand langs de bovenkaak, waar de kiezen op elkaar komen, te gaan. Kijk ook de mond na bij de tanden en kiezen. Controleer met je handen de plek waar het bit in de mond ligt en de mondhoeken.

Uit wat je aangeeft in je verhaal, geeft het paard al een paar duidelijke signalen af. Je moet die wel opvangen, herkennen en er dan op reageren.

Blessures bij de schoft en de schouder zijn zeer pijnlijk, zijn vaak niet direct te zien en het herstel kan lang duren. Controleer dat gebied goed.

Het komt erop neer dat je een aantal zaken één voor één moet uitsluiten. Je moet zo snel mogelijk de oorzaak van deze reactie vinden. Als je dat niet zelf kan, schakel dan iemand in die ervaring heeft. Neem niet van iedereen aan, dat ze wel ervaring hebben. Als je in het gebied van de schoft/schouder en in de mond niets zelf kan vinden en het zadel goed past en goed ligt, schakel dan een DA in met ervaring met paarden.

JelmerR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:57

Ik longeer altijd met longeersingel en bijgezet, maar eigenlijk nooit met zadel....

Ik heb hem vandaag inderdaad even goed nagekeken, ruggenwervel,schouders e.d nagelopen maar hij reageert nergens op....
Ik denk dus zelf niet dat het met het zadel te maken heeft, want dan zou hij ook reageren als ik druk uitoefen op die delen...

Maar ik ga hier denk ik ook niet uitkomen, en waarschijnlijk gaat niemand mij verder kunnen helpen omdat dit gewoon zo ontzettend veel kan zijn...doordat hij niet duidelijk genoeg laat weten waar het zit..

Hierbij heb ik toch besloten morgen even de DA te laten komen,even bloed laten prikken en hem na laten kijken...en dan hoop ik dat ik snel de oorzaak weet dan kan ik hem in ieder geval helpen...
Tot die tijd van de uitslag laat ik hem dan ook niet werken, we gaan wel lekker beetje buiten aan de hand wandelen en hopen dat het maar snel goed komt...

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor het mee denken!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:55

Ik ken deze fries waar het over gaat, stond eerst bij ons op stal.
Maar buiten het feit dat hij wat lui is altijd lijkt dit me ook niet goed nee.

Zou ook eerst idd even de DA laten komen dan kan je in ieder geval al evt dingen uitsluiten.
Dat het aan het zadel ligt is volgens mij onzin.

Waar ik persoonlijk denk dat het aan ligt is dat hij heimwee heeft, jelmer had het ontzettend naar zijn zin op de wei en was helemaal opgenomen in de kudde.
En natuurlijk heeft hij daar de eerste paar dagen geen last van dan is alles nieuw voor hem op de andere stal.

Ik ben zelf ook vaker verhuisd dus weet precies waar ik over praat Knipoog

Verder jammer dat jullie weg zijn, wuifster mist jelmer nogal Ach gut
Veel succes verder daar